dr hab. Bogusław Raba

Kontakt: boguslaw.raba@uwr.edu.pl
Praca magisterska: Symfonie Karola Rathausa. Zagadnienia techniczno-kompozytorskie, stylistyczne i estetyczne
Promotor: prof. dr hab. Maciej Gołąb
Miejsce: Akademia Muzyczna im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu
Praca magisterska: Wilhelm Rudnick – kantor i organista kościoła Piotra i Pawła w Legnicy
Promotor: prof. Klemens Kamiński
Miejsce: Akademia Muzyczna im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu
Praca podyplomowa: Improwizacja chorałowa w świetle techniki kompozytorskiej, stylistyki i estetyki L’Orgue mystique Charles’a Tournemire’a
Miejsce: Akademia Muzyczna im. Karola Szymanowskiego w Katowicach
Promotor: prof. Julian Gembalski
Rozprawa doktorska
Między romantyzmem a modernizmem. Twórczość kompozytorska Ignacego Jana Paderewskiego.
Miejsce: Uniwersytet Wrocławski
Promotor: prof. dr hab. Maciej Gołąb
Rozprawa habilitacyjna: Romantyczna fantazja organowa w twórczości kompozytorów śląskich
Miejsce: Akademia Muzyczna w Krakowie
OBSZAR ZAINTERESOWAŃ BADAWCZYCH
- historia i teoria muzyki XIX w. i I poł. XX w.
- semiotyka muzyki
- historia śląskiej muzyki organowej i budownictwa organowego
- francuska muzyka organowa (zwłaszcza XIX-XXI w.)
ORGANIZACJE I STOWARZYSZENIA
International Association for Semiotic Studies
Verein zur Erforschung und Erhaltung schlesischer Orgeln
Orgue en France
Zakład Historii Śląskiej Kultury Muzycznej (2000-2011)
Fundacja Opus organi (2006-2011)
Archidiecezjalna Komisja ds. Muzyki Kościelnej (2008-2011)
STYPENDIA, GRANTY, NAGRODY
DAAD (Ludwig-Maximilian Universität, München, 1999) 1. Nagroda za najlepszą pracę magisterską (Gdańsk 2003) KAAD (Staatsbibliothek Berlin, 2011) Narodowy Program Rozwoju Humanistyki, 2015 Fundacja Nauki Polskiej (FNP) 2012 Nagroda rektora Akademii Muzycznej we Wrocławiu (Wrocław 2004) Nagroda rektora Uniwersytetu Wrocławskiego (Wrocław 2014) Erasmus (wykłady gościnne, Universität Grefswald), 2016 |
PROJEKTY:
Twórczość kompozytorska Charles’a Tournemire’a
Śląskie budownictwo organowe: Firma Gebrüder Walther
Edycja dzieł Stanisława Moniuszki
DZIAŁALNOŚĆ ARTYSTYCZNA
- Koncerty oraz recitale wykładowe, m.in.: Polska (Wratislavia Cantans, Forum Musicum Wrocław, Non sola scripta Wrocław), Niemcy (Europäische Kirchenmusik, Krefeld; Oberlausitzer Orgelsommer; Berlin), Francja (Paryż), Stany Zjednoczone (Miami, Pittsburgh, Chicago, Denver, Portland, St. Louis, Detroit), Norwegia (Oslo Domkirke Sommeren; Bergen Orgelsommer).
- Nagrania (Fantasia silesiana; Errantia Musica; Organy katedry legnickiej)
|
|
WYBRANE PUBLIKACJE
KSIĄŻKI
Między romantyzmem a modernizmem. Twórczość kompozytorska Jana Ignacego Paderewskiego, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego 2010
Romantyczna fantazja organowa w twórczości kompozytorów śląskich, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego 2014
Between Romanticism and Modernism Ignacy Jan Paderewski’s Compositional Œuvre, [w serii :] Eastern European Studies in Musicology, Peter Lang Frankfurt a/M 2015.
ARTYKUŁY
Symfonie Karola Rathausa: między muzyką bezwzględnego wyznania a konwencjonalizmem, „Muzyka”, 2001
Czwartą klasą do Filharmonii Berlińskiej – droga do sławy Benjamina Bilsego i jego Legnickiej Orkiestry Symfonicznej, w: Tradycje śląskiej kultury muzycznej. T. 10: Rafał Maszkowski (1838–1901). Red. Dorota Kanafa, Maria Zduniak, Wrocław 2005
Aspekt harmoniczny „Troia Caprices de Concert dans un style dramatique” op. 27 Karola Lipińskiego, w: Karol Lipiński. Życie, działalność, epoka. T. 4. Red. Dorota Kanafa, Maria Zduniak, Wrocław 2007
Problematyka formy muzycznej w świetle dydaktyki Profesor Marii Zduniak, w: Tradycje śląskiej kultury muzycznej. T.11. Red. Anna Granat-Janki i zespół. Wrocław 2008
Fenomenologiczne aspekty teorii harmonii, w: Analiza dzieła muzycznego. Historia-theoria-praxis, Akademia Muzyczna Wrocław 2009
Muzyka po Auschwitz. Twórczość kantatowa Tadeusza Natansona, Akademia Muzyczna Wrocław 2009
Śląska muzyka organowa XIX w. (w: Tradycje Śląskiej Kultury Muzycznej, t. 12, Akademia Muzyczna we Wrocławiu 2011
Inspiracje modernistyczne w akompaniamencie liturgicznym a tak zwany „styl kościelny”, w: Wybrane zagadnienia akompaniamentu liturgicznego w serii: „Psalate synetos”, tom 1., red. M. Kierska-Witczak, Wrocław 2012
Analiza harmoniczna J.M. Chomińskiego, Akademia Muzyczna, w: Analiza dzieła muzycznego. Historia-theoria-praxis, Wrocław 2013
Creating a Mystical Musical Eschatology : Diatonic and Chromatic Dialectic in Charles Tournemire’s L’Orgue Mystique, w : Mystic Modern: The Music, Thought, and Legacy of Charles Tournemire, ed. Jennifer Donelson and Stephen Schloesser, Richmond 2014.
KONFERENCJE (wybrane)
Dzieła Güntera Bialasa na instrumenty klawiszone,Między Wrocławiem a Monachium, Uniwersytet Wrocławski 2008
Between Romanticism and Modernism, Ignacy Jan Paderewski’s Compositional Œuvre, Chopin & Paderewski 2010 International Conference, Loyola University, Chicago2010
Metoda analizy harmonicznej J.M. Chomińskiego, Akademia Muzyczna we Wrocławiu, konferencja Analiza dzieła muzycznego. Historia – theoria- praxis, 2011
Romantyczna fantazja organowa – śląski „Hauptwerk”? VI Międzynarodowe Sympozjum “Liturgiczna muzyka organowa kompozytorów śląskich. Repertuar – wykonawstwo – zastosowanie”, Wrocław 2012
Liryka wokalna Ignacego Jana Paderewskiego w świetle twórczości Stanisława Moniuszki. Sesja muzykologiczna: Stanisław Moniuszko i jego epoka, Kudowa Zdrój 2012
Existential act of creative freedom or striving for organic masterpiece. Charles Tournemire improvisations and written works - comparative existential and transcendental analysis, International Conference: The Aesthetics and Pedagogy of Charles Tournemire: Chant and Improvisation in the Liturgy, Duquesne University. Pittsburgh 2012
Musical latent-structures as a special type of (trans-) signs. International Conference on Music Semiotics in Memory of Prof. Raymond Monelle, University of Edinburgh 2012
Dialectics of Pandiatonicism and Chromaticism in Charles Tournemires „L’orgue mystique” Gregorian Chant and Modern Composition for the Catholic Liturgy: Charles Tournemire's L'Orgue Mystique as Guide, Miami 2012
45. Konferencja ZKP, ,Referat pt. Muzyczna teologia Charlesa Tournemire’a i Oliviera Messiaena w kontekście semiotycznym, Nysa 2013
Fenemenologiczne i semiotyczne aspekty teorii harmonii - między systemem a znaczeniem, konferencja naukowa Sztuka kontrapunktu i harmonii, Kraków 2013
Kryteria porównawcze historycznych organów – podstawowe założenia projektu badawczego, Organy Wrocławia - budownictwo i funkcja w aspektach historii i wyzwań współczesności, Wrocław 2016
Semiotyczno-modalizacyjna analiza muzyczna – podstawy ideowe, metodologia, perspektywy badawcze, 44. Ogólnopolska Konferencja Muzykologiczna ZKP we Wrocławiu Muzykologia bez granic – muzyka pogranicza", Wrocław 2016
Towards the comparatistic analysis of historical organ of Silesia and Gemer, Kultúrne dedičstvo Gemera a Malohontu a jeho sprístupňovanie, Jelšava 2017
Opracowania chorału protestanckiego w śląskiej muzyce organowej XIX w. Aspekty techniczno-kompozytorskie, stylistyczne oraz warstwa symboliczna, „Kultura muzyczna wrocławskich kościołów ewangelickich – kształtowanie tradycji i muzyczna ekumenia”, Uniwersytet Wrocławski, Instytut Muzykologii, Wrocław 2017
RECENZJE, SPRAWOZDANIA
Martin Schüssler, Karol Rathaus, w: „Muzyka”, Warszawa 2001
Szymański W., Interpretacja XIX-wiecznej literatury organowej na górnośląskich organach z epoki. Studium wybranych sonat Felixa Mendelssohna, Josefa Gabriela Rheinbergera, Augusta Gottfrieda Rittera, Akademia Muzyczna im. Karola Szymanowskiego, Katowice 2009, Liturgia sacra nr 37 2010
Śląska muzyka organowa XIX w. (w: Tradycje Śląskiej Kultury Muzycznej, t. 12, Akademia Muzyczna we Wrocławiu 2011.
Władysław Szymański, Interpretacja XIX-wiecznej literatury organowej na górnośląskich organach z epoki. Studium wybranych sonat Felixa Mendelssohna, Josefa Gabriela Rheinbergera, Augusta Gottfrieda Rittera („Liturgia sacra”, półrocznik Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego)
Sprawozdanie z Międzynarodowej Konferencji Naukowej Benjamin Bilse-Skrzypek – Dyrygent – Kompozytor (Legnica, 7.10.2016), Ruch Muzyczny 12/2016
LINKI