Premiera monografii dr. Ryszarda Lubienieckiego
Na stronie Wydawnictwa UWr jest już dostępna książka dr. Ryszarda Lubienieckiego "Musica i memoria w środkowoeuropejskich traktatach muzycznych pierwszej połowy XV wieku" podejmująca temat złożonych relacji pomiędzy muzyką a pamięcią (w tym zasadami mnemotechnicznymi) w późnośredniowiecznym nauczaniu muzyki. Główny materiał źródłowy pracy obejmuje traktaty zachowane w źródłach polskich i czeskich reprezentujące najważniejsze obszary ówczesnej teorii muzyki: monodię chorałową, rytmikę menzuralną, kontrapunkt i sztukę gry na instrumentach klawiszowych (ars organisandi). Analizując teksty autor poszukuje w nich śladów tradycji mnemotechnicznej (wyraźnych m.in. w sposobach ujęcia systemu dźwiękowego, diagramach, pieśniach i wierszach mnemotechnicznych) oraz przekazu ustnego, w dużej mierze będącego podstawą transmisji repertuaru i wiedzy u schyłku średniowiecza.
"Wartość monografii Ryszarda Lubienieckiego polega na próbie odczytania tekstów kilkunastu wybranych traktatów z zakresu teorii muzyki (różnych jej działów) z punktu widzenia późnośredniowiecznej sztuki pamięci. Autor wprowadza do polskiej narracji historycznomuzycznej kluczowe dla tego typu badań prace Mary Carruthers The Book of Memory (1990) i The Craft of Thought (1998), czerpiąc zarazem inspirację z ważnej i wpływowej książki Anny Marii Busse Berger Medieval Music and the Art of Memory (2005). Poza tym odczytuje te traktaty w perspektywie przejścia pomiędzy oralnością i piśmiennością, nawiązując do klasycznej już rozprawy Waltera Jacksona Onga Orality and Literacy (1982). Laboratorium jego badań stanowią teksty pochodzące z Europy Środkowej, zwłaszcza z Czech, Moraw, Śląska i Mazowsza. Głębokie wniknięcie dr. Lubienieckiego w badane teksty spowodowało, że dzięki jego pracy otrzymujemy rodzaj przewodnika po problematyce teorii muzyki XV wieku. […]
Niewątpliwie ważne są również osobiste doświadczenia autora, który jako praktykujący muzyk bardzo umiejętnie ukazuje, jak niektóre wyłożone w tych tekstach zasady mogły działać w praktyce — nie tylko kompozytorskiej, lecz również wykonawczej. Pod tym względem do najwartościowszych fragmentów pracy należy podrozdział dotyczący omówienia ars organisandi — czyli sztuki gry na instrumentach klawiszowych. Jest to najbardziej unikatowy nurt teorii muzyki w Europie Środkowej […]. W osobie dr. Lubienieckiego zyskał on kompetentnego i wnikliwego znawcę."
Z recenzji dr. hab. Pawła Gancarczyka, prof. IS PAN
Więcej informacji na stronie: https://wuwr.eu/produkt/musica-i-memoria-w-srodkowoeuropejskich-traktatach-muzycznych-pierwszej-polowy-xv-wieku/
oraz w zapowiedzi: https://wuwr.eu/zapowiedz-musica-i-memoria-traktaty-muzyczne-xv-wiek/