Poradnictwo i pomoc psychopedagogiczna

Poradnictwo i pomoc psychopedagogiczna (studia 3-letnie licencjackie)

 

Studia na specjalności Poradnictwo i pomoc psychopedagogiczna umożliwiają zdobycie wiedzy z zakresu pedagogiki, psychologii i nauk społecznych o fenomenie pomagania oraz nabycie kompetencji, które gwarantują efektywne funkcjonowanie w obszarze szeroko rozumianego poradnictwa.

Studenci poznają:

  • teorie pomocy i poradnictwa,
  • kulturowe uwarunkowania jego działania,
  • prawidłowości i zaburzenia rozwoju,
  • koncepcje rozwoju zawodowego i zarządzania karierą,
  • metody wspierania rozwoju osobistego i terapii pedagogicznej,
  • zagadnienia z zakresu poradnictwa małżeńskiego i rodzinnego.

Wybrane przedmioty:

  • Podstawy pomocy psychopedagogicznej i poradnictwa
  • Psychopatologia rozwoju
  • Metody pracy w poradnictwie indywidualnym i grupowym
  • Poradoznawstwo
  • Poradnictwo wielokulturowe
  • Orientacja i poradnictwo zawodowe
  • Zarządzanie karierą
  • Podstawy wiedzy o małżeństwie i rodzinie
  • Poradnictwo wychowawcze i rodzinne
  • Seksuologia
  • Interwencja i terapia psychopedagogiczna
  • Metody diagnozy i terapii pedagogicznej
  • Logopedia
  • Treningi (relaksacyjny, interpersonalny, asertywności, umiejętności wychowawczych)

Metody dydaktyczne:

Studia realizowane są zarówno z wykorzystaniem wykładów i seminariów, jak i z zastosowaniem metod aktywizujących, np.:

  • gry symulacyjne,
  • odgrywanie ról,
  • case study,
  • wideotrening,
  • photolangage.
  • Kładziemy nacisk na uczenie się w oparciu o doświadczenie, zgodnie z modelem D. Kolba.

Kompetencje:

Absolwent licencjackich studiów pedagogicznych na specjalności Poradnictwo i pomoc psychopedagogiczna posiada pełne kwalifikacje pedagogiczne. Potrafi dokonać refleksyjnego oglądu rzeczywistości edukacyjnej, rozumie jej społeczno-kulturowy kontekst oraz jest przygotowany do samodzielnego projektowania własnego rozwoju zawodowego.

Szczegółowe kompetencje zdobywane w trakcie studiów to:

  1. diagnozowanie możliwości i potrzeb oraz wspomaganie rozwoju dzieci, młodzieży i osób dorosłych;
  2. organizowanie i prowadzenie poradnictwa indywidualnego i grupowego oraz szkoleń;
  3. stosowanie nowoczesnych metod i technik doradztwa;
  4. prowadzenie pracy korekcyjno-kompensacyjnej;
  5. organizowanie i prowadzenie poradnictwa wychowawczego dla dzieci, rodziców i nauczycieli, podejmowanie działań mediacyjnych i interwencyjnych;
  6. organizowanie oraz prowadzenie poradnictwa edukacyjnego i zawodowego, zarządzanie karierą i informacją zawodową;
  7. prowadzenie poradnictwa małżeńskiego i rodzinnego,
  8. projektowanie i realizacja działań edukacyjnych w zakresie wspierania, optymalizacji i korekty procesów rozwojowych.

Możliwości zatrudnienia:

Zdobyta wiedza i kompetencje (umiejętności komunikacyjne, sprawne posługiwanie się warsztatem diagnostycznym, umiejętność tworzenie własnego warsztatu metodycznego) predysponują go do zatrudnienia jako pedagoga – doradcy – trenera w:

  • poradniach psychologiczno-pedagogicznych, zawodowych, małżeńskich i rodzinnych,
  • szkołach każdego typu,
  • Urzędach Pracy,
  • Centrach Informacji i Planowania Kariery Zawodowej,
  • Centrach Edukacji i Pracy Młodzieży
  • Akademickich Biurach Karier
  • instytucjach administracji samorządowej,
  • centrach doradztwa prowadzonych przez organizacje pozarządowe i stowarzyszenia,
  • świetlicach terapeutycznych i środowiskowych,
  • ośrodkach adopcyjnych,
  • ośrodkach poradnictwa obywatelskiego,
  • agencjach doradztwa personalnego i pośrednictwa pracy,
  • działach ds. personalnych i rozwoju kadr,
  • innych punktach konsultacyjnych i doradczych.

Na pytania dotyczące specjalności można uzyskać więcej informacji u koordynatora:

dr Violetta Drabik-Podgórna
pok. 31 A
71 367 20 01 w.128 
violetta.drabik-podgorna@uwr.edu.pl