Poradnictwo i pomoc psychopedagogiczna
Poradnictwo i pomoc psychopedagogiczna (studia 3-letnie licencjackie)
Studia na specjalności Poradnictwo i pomoc psychopedagogiczna umożliwiają zdobycie wiedzy z zakresu pedagogiki, psychologii i nauk społecznych o fenomenie pomagania oraz nabycie kompetencji, które gwarantują efektywne funkcjonowanie w obszarze szeroko rozumianego poradnictwa.
Studenci poznają:
- teorie pomocy i poradnictwa,
- kulturowe uwarunkowania jego działania,
- prawidłowości i zaburzenia rozwoju,
- koncepcje rozwoju zawodowego i zarządzania karierą,
- metody wspierania rozwoju osobistego i terapii pedagogicznej,
- zagadnienia z zakresu poradnictwa małżeńskiego i rodzinnego.
Wybrane przedmioty:
- Podstawy pomocy psychopedagogicznej i poradnictwa
- Psychopatologia rozwoju
- Metody pracy w poradnictwie indywidualnym i grupowym
- Poradoznawstwo
- Poradnictwo wielokulturowe
- Orientacja i poradnictwo zawodowe
- Zarządzanie karierą
- Podstawy wiedzy o małżeństwie i rodzinie
- Poradnictwo wychowawcze i rodzinne
- Seksuologia
- Interwencja i terapia psychopedagogiczna
- Metody diagnozy i terapii pedagogicznej
- Logopedia
- Treningi (relaksacyjny, interpersonalny, asertywności, umiejętności wychowawczych)
Metody dydaktyczne:
Studia realizowane są zarówno z wykorzystaniem wykładów i seminariów, jak i z zastosowaniem metod aktywizujących, np.:
- gry symulacyjne,
- odgrywanie ról,
- case study,
- wideotrening,
- photolangage.
- Kładziemy nacisk na uczenie się w oparciu o doświadczenie, zgodnie z modelem D. Kolba.
Kompetencje:
Absolwent licencjackich studiów pedagogicznych na specjalności Poradnictwo i pomoc psychopedagogiczna posiada pełne kwalifikacje pedagogiczne. Potrafi dokonać refleksyjnego oglądu rzeczywistości edukacyjnej, rozumie jej społeczno-kulturowy kontekst oraz jest przygotowany do samodzielnego projektowania własnego rozwoju zawodowego.
Szczegółowe kompetencje zdobywane w trakcie studiów to:
- diagnozowanie możliwości i potrzeb oraz wspomaganie rozwoju dzieci, młodzieży i osób dorosłych;
- organizowanie i prowadzenie poradnictwa indywidualnego i grupowego oraz szkoleń;
- stosowanie nowoczesnych metod i technik doradztwa;
- prowadzenie pracy korekcyjno-kompensacyjnej;
- organizowanie i prowadzenie poradnictwa wychowawczego dla dzieci, rodziców i nauczycieli, podejmowanie działań mediacyjnych i interwencyjnych;
- organizowanie oraz prowadzenie poradnictwa edukacyjnego i zawodowego, zarządzanie karierą i informacją zawodową;
- prowadzenie poradnictwa małżeńskiego i rodzinnego,
- projektowanie i realizacja działań edukacyjnych w zakresie wspierania, optymalizacji i korekty procesów rozwojowych.
Możliwości zatrudnienia:
Zdobyta wiedza i kompetencje (umiejętności komunikacyjne, sprawne posługiwanie się warsztatem diagnostycznym, umiejętność tworzenie własnego warsztatu metodycznego) predysponują go do zatrudnienia jako pedagoga – doradcy – trenera w:
- poradniach psychologiczno-pedagogicznych, zawodowych, małżeńskich i rodzinnych,
- szkołach każdego typu,
- Urzędach Pracy,
- Centrach Informacji i Planowania Kariery Zawodowej,
- Centrach Edukacji i Pracy Młodzieży
- Akademickich Biurach Karier
- instytucjach administracji samorządowej,
- centrach doradztwa prowadzonych przez organizacje pozarządowe i stowarzyszenia,
- świetlicach terapeutycznych i środowiskowych,
- ośrodkach adopcyjnych,
- ośrodkach poradnictwa obywatelskiego,
- agencjach doradztwa personalnego i pośrednictwa pracy,
- działach ds. personalnych i rozwoju kadr,
- innych punktach konsultacyjnych i doradczych.
Na pytania dotyczące specjalności można uzyskać więcej informacji u koordynatora:
dr Violetta Drabik-Podgórna
pok. 31 A
71 367 20 01 w.128
violetta.drabik-podgorna@uwr.edu.pl