wyszukiwanie/filtrowanie
Lp. | Temat pracy | Promotor | Program studiów |
---|---|---|---|
1. | Życie w związku nieformalnym – opowieści osób kohabitujących | dr hab. Andrzej Ładyżyński prof. UWr | Pedagogika, stacjonarne II stopnia |
Tematem mojej pracy są związki nieformalne w opowieściach osób kohabitujących. Kohabitacja jako zjawisko stanowi fenomen XX wieku. Celem mojej pracy jest przedstawienie zjawiska kohabitacji, która ma swoje źródło w ogólnych przemianach społecznych. Zbadałam czy życie w nietradycyjnym związku wiąże się z podobnymi wartościami jak związki formalne, czy zaspokaja potrzeby partnerów i czy daje satysfakcje.
W pracy podaję definicję rodziny jako podstawowej instytucji społecznej oraz kierunki jej przemiany. Jest to teoretyczn wstęp do kolejnego rozdziału, czyli teoretycznego ujęcia zjawiska kohabitacji. Od podstawowych teorii, typologii oraz klasyfikacji przechodzę do bardziej szczegółowej i aktualnej charakterystyki tego zjawiska. Zwracam uwagę na charakter jakościowy kohabitacji oraz trudności społeczne i prawne jakie spotykają partnerów w związkach nieformalnych. Trzeci rozdział pracy stanowi część metodologiczna, która doprowadza do badań empirycznych. W badaniach posłużyłam się jakościową metodą - wywiadem swobodnym. Najważniejsze dla mnie było to co istotne z punktu widzenia osoby badanej, chciałam jak najgłębiej poznać ten świat i tę część życia, którą jest związek kohabitacyjny. Na potrzeby pracy przeprowadziłam wywiady. Postawiłam szereg wniosków dotyczących motywacji do tworzenia związków nieformalnych, cech charakterystycznych, miłości, podziału obowiązków, finansów, formy związku, podobieństwa do małżeństwa, miejsca rodziny w tego typu związkach oraz trudności społecznych i prawnych, z którymi zmagają się osoby kohabitujące.
W pracy dużą rolę odegrały takie pozycje z literatury przedmiotu jak: Kwak A., Rodzina w dobie przemian. Małżeństwo i kohabitacja, Liberska H., Malina A., Wybrane problemy współczesnych małżeństw i rodzin, Slany K. Alternatywne formy życia małżeńsko-rodzinnego w ponowoczesnym świecie.
|
|||
2. | Życie w kohabitacji w świetle narracji par żyjących w związku nieformalnym | dr hab. Witold Jakubowski prof. UWr | Pedagogika - dla abs. st. ped., stacjonarne II stopnia |
Praca dotyczy alternatywnej formy życia rodzinnego, jaką jest kohabitacja. Składa się ona z trzech rozdziałów i opiera się na jakościowej analizie wywiadu swobodnego. Rozpoczynam swoje rozważania od analizy literatury dotyczącej zagadnienia rodziny (jej definicji, pełnionych przez nią funkcji, jej typów oraz przemian społecznych, które przyczyniły się do jej obecnego kształtu). Istotna część mojej pracy obejmuje teoretyczne podstawy dotyczące związków nieformalnych. Kolejny rozdział to opis metodologii niniejszego opracowania. Ostatni fragment to prezentacja wyników badań, które poparte są cytatami z wypowiedzi respondentów.
|
|||
3. | Życie spełnione w opowieściach seniorów | dr hab. Andrzej Ładyżyński prof. UWr | Pedagogika - dla abs. st. ped., stacjonarne II stopnia |
Badania zawarte w tej pracy dotyczą spełnienia i jego wizji dokonanej przez seniorów, których definicja i przepis na szczęście zawarte są w małych narracjach, czyli opowieściach z życia codziennego. Szczęście jest pojęciem względnym. Dla każdego oznacza co innego i każdy odczuwa je na swój własny sposób Błędnym jest myślenie, że powielanie sposobu życia innych osób albo życia według schematu narzucanemu z zewnątrz zapewni szczęście.Pierwsza część pracy to część teoretyczna. Została ona poświęcona problematyce badań w świetle literatury. Pierwszy rozdział objaśnia czytelnikowi kim jest senior, co składa się na zewnętrzne oraz wewnętrzne przejawy starzenia się, jakie zachodzą zmiany w strukturze osobowości i jakie są najczęstsze choroby związane z wiekiem. Rozdział ten powstał z myślą, przybliżenia czytelnikowi zmian jakie zachodzą w ludzkim organizmie, a także psychice po przekroczeniu pewnego umownego wieku, przyjmowanego jako senioralny.Żeby lepiej i dogłębniej zrozumieć jakieś zjawisko należy przyjąć perspektywę osoby której dotyczy rozmowa czy badanie. Ostatni rozdział tej części pracy przybliża sytuację seniorów w obecnej Polsce. Czytelnik może znaleźć tam zabiegi prawne poczynione przez władze państwowe wobec seniorów, a także paradoksy sytuacji ludzi w podeszłym wieku żyjących w tym kraju. Rozdział ten zawiera również opis udanego starzenia się i trzy zasady jakie na nie wpływają . Artykuły zamieszczone w drugiej części pracy poświęcone zostały zasadom prowadzenia badań własnych. W metodologii czytelnik pozna wytyczne przeprowadzania badań nad interesującym go zjawiskiem.Rozdział trzeci opiewa w małe narracje. Rozdział ten to opowieści seniorów. Wywiady dotyczą zmagań codzienności, pasji, ale również wielkich wydarzeń. Anegdoty przytoczone przez seniorów składające się na treści ich życia dotyczą wydarzeń kulturowo i społecznie znaczących. Praca ta nie zawiera pełnych wywiadów udzielonych autorce. Są zamieszczone w niej jedynie cytaty, ponieważ małe interpretacje zostały poddane analizie. Eksplikacja narracji przychyla się do zrozumienia poczynionych wyborów, podjętych decyzji, sposobów radzenia sobie z problemami codzienności. Wywiady to między innymi wywiad z panem Łukaszem który jako młody i trochę starszy człowiek pasjonował się spadochroniarstwem i innymi sportami ekstremalnymi, który wiele razy trafiał do szpitala przez swoją pasję. Na uwagę zasługuje również wywiad przeprowadzony z panią Grażyną. Seniorką chorą na dwa nowotwory. Kobieta ta w swojej młodości straciła swojego syna zaatakowanego przez nożownika tuż pod własnym domem, a która z wielką miłością i pasją umie mówić o życiu. Kolejny wywiad to wypowiedź pani Urszuli. Pasjonatki śpiewu i chóru. Słuchaczki Uniwersytetu Trzeciego Wieku przy Uniwersytecie Wrocławskim. Rozróżnia ona jak bardzo zmienił się jej światopogląd teraz i wtedy kiedy była młoda , mówi o ile łatwiej jest żyć według własnych zasad gdy ma się już swój wiek.
W ostatniej części pracy znajdują się analiza i
|
|||
4. | ŻYCIE SEKSUALNE OSÓB STARSZYCH | dr hab. Alicja Szerląg prof. UWr | Pedagogika - dla abs. st. ped., stacjonarne II stopnia |
|
|||
5. | Życie rodzinne w świetle wypowiedzi rodziców rodzin wielodzietnych | dr hab. Witold Jakubowski prof. UWr | Pedagogika - dla abs. st. ped., zaoczne II stopnia |
Praca magisterska dotyczy życia rodzinnego w rodzinach wielodzietnych. Początkowo chciałam się skupić na rodzinach współczesnych, lecz podczas poszukiwań rodzin, które zgodziłyby się wziąć udział w moich badaniach, dotarłam także do rodzin, które ten najpiękniejszy okres w życiu przeżywały w czasach PRL. W ten sposób, po przeprowadzeniu wywiadów, opracowując moje problemy szczegółowe, dokonałam porównania tego, jak było kiedyś, z tym jak jest obecnie. Aspekty życia rodzinnego, które brałam pod uwagę dotyczyły problemów w rodzinie wielodzietnej, relacji w niej panujących, konfliktów międzypokoleniowych, tradycji kultywowanych w rodzinie oraz relacji tych właśnie rodzin ze społeczeństwem. Analizę wyników badań poprzedza rozdział teoretyczny oraz metodologiczny pracy. Część teoretyczna zawiera zagadnienia dotyczące rodziny, jako podstawowej komórki społecznej, opis zjawiska wielodzietności - jego uwarunkowania i cechy charakterystyczne, jak również krótka charakterystyka życia rodzinnego. Część metodologiczna pracy poświęcona jest takim kwestiom, jak: cel i problem badawczy pracy, opis paradygmatów, krótkie streszczenie strategii ilościowych i jakościowych, z uwzględnieniem metod zbierania danych w badaniach jakościowych, ze szczególnym naciskiem na wywiad, jako przyjętą metodę badawczą.
|
|||
6. | Życie rodzinne w świetle wypowiedzi małżonków rodzin nomadycznych. | dr hab. Witold Jakubowski prof. UWr | Pedagogika - dla abs. st. ped., zaoczne II stopnia |
|
|||
7. | Życie rodzinne na łamach wybranych czasopism | dr hab. Andrzej Ładyżyński prof. UWr | Pedagogika, stacjonarne II stopnia |
Celem pracy magisterskiej pt ,,Życie rodzinne na łamach wybranych czasopism" jest odkrycie wizerunku życia rodzinnego przez badanie i wybranych artykułów w czasopismach- ,,Gość Niedzielny" i ,,Newsweek", które opisują życie rodzinne. Cała praca składa się z pięciu rozdziałów, wstępu i wniosków końcowych. Rozdział pierwszy pt ,, Życie rodzinne w świetle literatury przedmiotu" jest podzielony na siedem podrozdziałów. Pierwszy podrozdział obejmuje definicję i rodzaje rodziny, drugi ukazuje funkcje i rolę rodziny, trzeci- mechanizmy i źródła funkcji rodziny, czwarty pokazuje fazy życia rodzinnego- od narodzin, do śmieci rodziców, piąty zawiera wyniki badań CBOS-u z lat 1999, 2013 i 2019, dotyczące aspektów życia rodzinnego, szósty podrozdział pokazuje alternatywne formy życia rodzinnego, a siódmy porusza kategorię nowoczesnego rodzicielstwa. Drugi rozdział pt ,, Metodologia badań stosowanych w pracy" składa się z ośmiu podrozdziałów. Pierwszy podrozdział rodzaje i definicję paradygmatu, drugi uwzględnia definicję celu wg. czterech badaczy, funkcje celu badawczego i trzy kategorie celów, trzeci zawiera definicję przedmiotu badań, czwarty- definicję problemu badawczego, rodzaje problemów badawczych, problem główny i problemy szczegółowe w przedstawionej pracy magisterskiej, piąty wyjaśnia pojęcie metody oraz zawiera informacje o metodzie wykorzystywanej w pracy magisterskiej- metodzie analizy treści, szósty przedstawia definicję techniki i rodzaje technik badawczych, siódmy opisuje przebieg badań, a ósmy- charakterystykę badanych czasopism. Trzeci rozdział pt ,, Życie rodzinne na łamach czasopisma Newsweek składa się z trzech podrozdziałów i podsumowania. Pierwszy podrozdział zawiera charakterystykę wyodrębnionych obszarów życia rodzinnego w czasopiśmie Newsweek, drugi mieści charakterystykę stylów życia rodzinnego w czasopiśmie Newsweek, a trzeci wymienia role rodzinne w czasopiśmie Newsweek. Czwarty rozdział pt ,, Życie rodzinne na łamach czasopisma Gość Niedzielny" składa się z trzech podrozdziałów i podsumowania. Pierwszy podrozdział zawiera charakterystykę wyodrębnionych obszarów życia rodzinnego w czasopiśmie Gość Niedzielny, drugi characteristic stylów życia rodzinnego w czasopiśmie Gość Niedzielny, a trzeci- role rodzinne, prezentowane w czasopiśmie Gość Niedzielny. Piąty rozdział pt ,, Różnice w wizerunku rodziny prezentowanym przez czasopisma Newsweek i Gość Niedzielny" wskazuje różnice w wizerunku rodziny, który kierują obydwa czasopisma . Wnioski końcowe zawrają odpowiedzi na pytania badawcze.
|
|||
8. | Życie małżeńskie w narracjach terapeutów. | dr hab. Andrzej Ładyżyński prof. UWr | Pedagogika - dla abs. st. ped., zaoczne II stopnia |
|
|||
9. | Życie kulturalne młodzieży w małym mieście w wypowiedziach licealistów z Namysłowa | dr hab. Witold Jakubowski prof. UWr | Pedagogika - dla abs. st. ped., stacjonarne II stopnia |
Kultura rozumiana w szerokim ujęciu ma istotnie znaczenie dla sytuacji społecznej. Zarówno otaczająca nas kulturowa rzeczywistość jak i związek, który istnieje na pomiędzy strefą kultury a młodzieżą zasługują na uwagę. Uczestnictwo w kulturze daje warunki do samodzielnego rozwijania działania, myślenia oraz prezentowania indywidualnych zdolności czy umiejętności. Chęć zgłębienia wiedzy w tym zakresie, skłoniła mnie do napisania poniższej pracy magisterskiej, której temat brzmi: „Życie kulturalne młodzieży w małym mieście w wypowiedziach licealistów z Namysłowa”. W mojej pracy skupiłam się na tym jaką rolę w życiu młodzieży odgrywają instytucje kulturalne, jakie są formy aktywności kulturalnej wśród młodzieży, jakie bariery dostrzega namysłowska młodzież w dostępie do kultury, jaką rolę w ich życiu pełni przestrzeń medialna oraz jaki rodzaj uczestnictwa w kulturze dominuje wśród młodzieży. Celem mojej pracy jest poprzez omówienie teoretycznie umocowanych podstaw związanych ze zjawiskiem uczestnictwa w kulturze, poznanie jak wygląda życie kulturalne młodzieży w małym mieście. Pierwszy podrozdział odnosi się do teorii związanej z tematem uczestnictwa w kulturze. Zawarte w nim są wszelkie definicje oraz pojęcia związane zarówno z ogólnym pojęciem kultury, jak i edukacją kulturalną. Przedstawiony został również obraz kultury popularnej w życiu młodzieży. Drugi dotyczy młodzieży w perspektywie pedagogicznej. Została podjęta próba charakterystyki młodzieży jako subkultury. Odniosłam się również do pojęcia tożsamości, która zawiera w sobie dwoistość znaczeń, ale zawsze nawiązuje do osobowości człowieka, określa jednostkę. Ostatni podrozdział dotyczy miasta w ujęciu socjologicznym. Została w nim przybliżona socjologia miasta, jako obszar, w którym zachodzą zmiany zarówno społeczne jak i kulturowe. Przestrzeń miejska w ujęciu kulturowym, która jest tworem ludzkim, więc poszczególne jednostki tworzą otaczającą ich przestrzeń, a co za tym idzie maja na nią wpływ. Ostatnim punktem w tym rozdziale jest charakterystyka miasta Namysłów, w którym zostały przeprowadzone przeze mnie badania. W kolejnym rozdziale zostały zawarte metodologiczne podstawy pracy. Zostały w nim określone cel, problematyka badań i pytania badawcze. Opisane również zostały paradygmaty w badaniach edukacyjnych, strategie ilościowe i jakościowe w badaniach pedagogicznych. Omówione zostały poszczególne metody zbierania danych w badaniach jakościowych oraz bardziej szczegółowo opisana została przyjęta przeze mnie metoda badawcza, którą jest wywiad. Ostatni rozdział został poświęcony na wyniki badań własnych. Znalazła się w nim charakterystyka badanej grupy. Zostały również przytoczone wypowiedzi badanych licealistów na temat roli instytucji kulturalnych, form aktywności młodzieży, barier utrudniających życie kulturalne, roli pełnionej przez przestrzeń medialną oraz rodzaju uczestnictwa w kulturze, jaki dominuje wśród młodzieży . W rozdziale tym zaprezentowałam wnioski płynące z przeprowadzony
|
|||
10. | Życie intymne młodzieży w świetle analizy wypowiedzi umieszczanych na forach internetowych. | dr hab. Witold Jakubowski prof. UWr | Pedagogika - dla abs. st. ped., zaoczne II stopnia |
Temat niniejszej pracy magisterskiej to: Życie intymne młodzieży w świetle analizy wypowiedzi umieszczanych na forach internetowych . Problematyka pracy jest więc związana z życiem intymnym młodzieży. Jej głównym założeniem było sprawdzenie w jaki sposób młodzież opisuje życie intymne na forach internetowych. Praca podzielona została na 3 rozdziały. W pierwszym rozdziale przedstawione są teoretyczne podstawy pracy. Ze względu na złożoność tematyki umieszczone w nim zostały trzy podrozdziały opisujące: młodzież jako kategorię społeczną, młodzież i sferę seksualną życia oraz media jako przestrzeń socjalizacji i edukacji. W drugiej części opisane zostały metodologiczne podstawy pracy, czyli cel i problemy badawcze pracy, paradygmaty w badaniach edukacyjnych, strategie ilościowe i jakościowe w badaniach pedagogicznych, metody zbierania danych w badaniach jakościowych oraz analiza treści jako technika badawcza. Ze względu na specyfikę badań przeprowadzanych na potrzeby niniejszej pracy jako metodę wybrałam przeszukiwanie archiwów, natomiast techniką badawczą jest tutaj analiza treści. Trzecia część pracy to analiza materiału badawczego.
|
|||
11. | Życie codzienne ludzi starszych w Domu Pomocy Społecznej w świetle ich wypowiedzi. | dr hab. Witold Jakubowski prof. UWr | Pedagogika - dla abs. st. ped., zaoczne II stopnia |
|
|||
12. | Życie codzienne dziecka żydowskiego w okresie Holocaustu na podstawie literatury pamiętnikarsko-wspomnieniowej | dr hab. Barbara Jędrychowska prof. UWr | Pedagogika - dla abs. st. ped., stacjonarne II stopnia |
Głównym celem mojej pracy jest poznanie i opis (przedstawienie) życia codziennego dziecka żydowskiego w czasie zagłady. W tym celu sformułowałam problem badawczy: jaki obraz codzienności dziecka żydowskiego w okresie Holocaustu przedstawia literatura pamiętnikarska? Pracę podzieliłam na cztery rozdziały. Pierwszy stanowi teoretyczny aspekt pracy, omawiam w nim, podstawowe dla pojęcia Drugi rozdział podzieliłam na 4 podrozdziały. W każdym przedstawiam ważne dla wybranego tematu, najważniejsze zagadnienia: historię polskich Żydów, szkolnictwo żydowskie w okresie międzywojennym, funkcjonowanie, miejsce i rolę Żydów w życiu społeczno- politycznym i kulturalnym II Rzeczpospolitej oraz straty poniesione przez Żydów w takcie II wojny światowej. W kolejnym rozdziale (III) przystąpiłam do omówienia obranej metody, a następnie w rozdziale IV dokonałam analizy literatury, tj. dzienników oraz pamiętników. Opisywałam życie dziewczynek przed wojną i wojnę w ich relacji. Ostatecznie przedstawiłam wnioski z przeprowadzonych badań.
|
|||
13. | Żródła satysfakcji współczesnej kobiety. | dr hab. Andrzej Ładyżyński prof. UWr | |
|
|||
14. | Żołnierze Wyklęci w podręcznikach szkolnych i świadomości uczniów Szkół Ponadgimnazjalnych. | dr hab. Barbara Jędrychowska prof. UWr | Pedagogika - dla abs. kierunk. innych, zaoczne II stopnia |
|
|||
15. | Żłobek. Radzenie sobie przez dziecko i jego rodziców w instytucji opiekuńczo-wychowawczej | dr hab. Andrzej Ładyżyński prof. UWr | Pedagogika - dla abs. st. ped., zaoczne II stopnia |
|
|||
16. | Źródła informacji świadomosci seksualnej młodzieży w wybranych Legnickich Liceach. | prof. dr hab. Elżbieta Kościk | Pedagogika - dla abs. st. ped., zaoczne II stopnia |
|
|||
17. | Zwierzęta w domu - ich miejsce i rola w środowisku rodzinnym dziecka. | dr hab. Barbara Jędrychowska prof. UWr | Pedagogika - dla abs. st. ped., zaoczne II stopnia |
|
|||
18. | Zwierzę domowe w procesie uspołecznienia dziecka młodszego | dr hab. Alicja Szerląg prof. UWr | Pedagogika - dla abs. st. ped., zaoczne II stopnia |
|
|||
19. | Związki nieformalne jako nowy typ rodziny z punktu widzenia kobiet. | prof. dr hab. Krystyna Ferenz | Pedagogika - dla abs. kierunk. innych, zaoczne II stopnia |
|
|||
20. | Związki międzypokoleniowe w rodzinach zastępczych | dr hab. Alicja Szerląg prof. UWr | Pedagogika - dla abs. st. ped., zaoczne II stopnia |
|
|||
21. | Związki formalne i nieformalne bezdzietne z wyboru | prof. dr hab. Mirosława Wawrzak-Chodaczek | |
|
|||
22. | Związek kohabitacyjny jako alternatywny model rodziny. | dr hab. Andrzej Ładyżyński prof. UWr | Pedagogika - dla abs. st. ped., stacjonarne II stopnia |
Głównym problemem badawczym pracy jest to, czy i na ile osoby żyjące w związkach kohabitacyjnych funkcjonują tak jak rodziny, w których ludzie połączeni są więzami małżeńskimi? Pierwszy rozdział poświęcony został rodzinie. Zawarte zostały w nim informacje dotyczące: definicji pojęcia „rodzina”, jej funkcji, przemianom rodziny na przestrzeni wieków oraz jej alternatywnych form. W drugim rozdziale przedstawione zostały zagadnienia związane z kohabitacją: jej definicji, przyczyn i rodzajów oraz stosunku społeczeństwa do kohabitacji. Trzeci rozdział poświęcony został metodologii. Zawiera on informacje dotyczące celu i przedmiotu badań, problemie i paradygmacie badawczym, charakterystyki badań jakościowych, wybranej metodzie oraz technice badawczej, doborze próby badawczej oraz narzędzi i przebiegu badań. Ostatni rozdział przedstawia analizę zebranego materiału badawczego. Na końcu pracy przedstawione zostało krótkie podsumowanie oraz wnioski.
|
|||
23. | Zróżnicowanie społeczne a marzenia dzieci. | prof. dr hab. Krystyna Ferenz | Pedagogika - dla abs. st. ped., zaoczne II stopnia |
|
|||
24. | Zrównoważony system odrabiania zadań domowych uczniów -projekt edukacyjny dla rodziców. | dr Anna Mitręga | Pedagogika - zaoczne I stopnia |
|
|||
25. | Znajomość praw i obowiązków ucznia przez młodzież gimnazjalną | dr hab. Barbara Jędrychowska prof. UWr | Pedagogika - dla abs. kierunk. innych, stacjonarne II stopnia |
|
|||
26. | Znajomość norm moralnych u dzieci 6-7 letnich | prof. dr hab. Krystyna Ferenz | Pedagogika, stacjonarne II stopnia |
Celem pracy magisterskiej było poznanie poziomu znajomości norm moralnych u dzieci 6-7 letnich. Stąd też głównym problemem było następujące pytanie: Czy dzieci w wieku 6-7 lat wykazują znajomość podstawowych norm moralnych? Próbowano rozwinąć ten problem poprzez następujące problemy szczegółowe:
1. Jakie normy moralne są przez dzieci wskazywane?
2. Czy istnieje różnica w rozpoznawaniu norm między chłopcami a dziewczynkami?
3. Jakie normy moralne są dla dzieci niedostrzegalne i nierozumiane?
4. Do kogo dzieci zwracają się po pomoc w sytuacjach trudnych?
Odpowiedzi na powyższe pytania były poszukiwane poprzez zastosowanie metody sondażu diagnostycznego, wykorzystując technikę wywiadu swobodnego, który opierał się na kierowanej rozmowie z dziećmi. Natomiast narzędzie stanowił zestaw obrazków, historyjek oraz sytuacja problemowa które były inspiracją do rozmowy.
Obrazki prezentowane dzieciom dobrane zostały tak, aby na ich podstawie można było ocenić zachowania dobre i złe przyglądając się określonym normom. Natomiast historyjki służyły poznaniu dziecięcych zachowań w różnych sytuacjach. Zostały one wymyślone w taki sposób, aby opisywane w nich wydarzenia nie były dzieciom obce, ale adekwatne do ich codziennego życia. Ponadto dzieci zostały postawione przed sytuacją problemową, która miała pokazać do kogo w pierwszej kolejności zgłaszają się po pomoc.
W badaniu wzięło udział 11 dziewczynek i 11 chłopców. Z czego dziewięcioro dzieci miało w chwili rozmowy 7 lat, dwoje 6,5 lat, natomiast dzieci sześcioletnich w badaniu uczestniczyło dziesięcioro. Dzieci te rozpoczęły naukę w szkole podstawowej lub przygotowywały się do tego w okresie przeprowadzania badań.
Badania przedstawione w pracy magisterskiej zostały przeprowadzone na terenie prywatnej szkoły podstawowej oraz przedszkola, w których głównym językiem jest język angielski. Zarówno dzieci jak i nauczyciele zobligowani są do ciągłego komunikowania się w tym języku. Dzieci objęte badaniem wywodziły się głównie ze środowiska miejskiego. Można wyodrębnić trzy etapy przeprowadzonych badań.
Początkowym etapem była organizacja i przygotowanie badań, które polegały na dobraniu odpowiedniego terenu badań, właściwej próby badawczej odpowiadającej założonym celom, a także opracowaniu i skonstruowaniu narzędzi badawczych, służących ich osiągnięciu. Na tym etapie odbyły się również badania pilotażowe przeprowadzone na próbie 4 dzieci, służące weryfikacji stworzonych narzędzi. W rezultacie przyczyniły się one do wprowadzenia nielicznych zmian w zastosowanych w badaniach właściwych narzędziach.
Drugim etapem było przeprowadzenie wspomnianych wyżej badań właściwych, które miało miejsce na przełomie lutego i marca. Badania te objęły próbę 18 osób i przebiegły bez zakłóceń i z zachowaniem wszelkich zasad przeprowadzania badań. Aby zapewnić badanym pełną anonimowość i komfort wypowiedzi, ich imiona zostały zmienione.
Ostatnim etapem było opracowanie wyników badań własnych, polegających na analizie zebranyc
|
|||
27. | Znajomość i rozumienie zasad fair play w świetle wartości sportu w opinii młodzieży z mieszkań usamodzielniających na terenie miasta Wrocław | prof. dr hab. Stefania Walasek | Pedagogika - dla abs. kierunk. innych, stacjonarne II stopnia |
|
|||
28. | Znajomosć świąt przez wychowanków z Młodzieżowego Ośrodka Wychowawczego. | prof. dr hab. Krystyna Ferenz | Pedagogika - dla abs. st. ped., zaoczne II stopnia |
|
|||
29. | Znaczenie zwierząt domowych w procesie wychowywania dziecka,w opinii rodziców | dr hab. Beata Cytowska prof. UWr | Pedagogika, stacjonarne II stopnia |
Celem mojej pracy magisterskiej jest zbadanie opinii rodziców na temat znaczenia zwierząt domowych w procesie wychowywania dziecka. Moje zainteresowanie tym tematem wynikło z jednej strony z mojego zainteresowania światem zwierząt, a z drugiej chęcią ukazania, jak ważną rolę zwierzęta pełnią w życiu człowieka, w szczególności dziecka. W związku z tym podzieliłam swoją pracę na 4 rozdziały. W rozdziale pierwszym dokładnie przeanalizowałam historyczny rys wspólnej drogi człowieka i zwierzęcia, narodziny ich przyjaźni, a także w jaki sposób obecność zwierzęcia może wpływać na rozwój dziecka. W rozdziale drugim dokonałam analizy podstawowych pojęć z zakresu wychowania, uwzględniając jego teorie, cele, metody i formy, a także wskazałam na ogromną wartość podejmowania właściwych działań wychowawczych przez rodziców oraz osoby znaczące, z najbliższego otoczenia dziecka. W rozdziale trzecim przedstawiłam metodologię przeprowadzonych badań, której opis stworzyłam w oparciu o literaturę przedmiotu z zakresu metodologii badań społecznych i pedagogicznych. Zgodnie z poznanymi etapami planowania oraz przeprowadzenia badań, określony został temat, przedmiot oraz cele badawcze, a na ich podstawie wyłoniłam problemy badawcze oraz hipotezy, których weryfikacji podjęłam się w dalszej części pracy. Przyjęte zostały również założenia badawcze, strategia, metody i techniki oraz zmienne i ich wskaźniki, które określiły kierunek badań oraz sposób, w jaki zostaną zrealizowane określone wcześniej cele. Rozdział czwarty, będący ostatnim w mojej pracy, odnosi się bezpośrednio do przeprowadzonych przeze mnie badań, których głównym celem było poznanie opinii rodziców na temat znaczenia zwierząt domowych w procesie wychowywania dziecka. Opisane w tej części wyniki badań, poddałam starannej analizie, która wykazała, że założone prze mnie cele zostały zrealizowane a hipotezy potwierdziły się, co odzwierciedla się odpowiedziach respondentów.
|
|||
30. | Znaczenie zajęć muzykoterapii dla podopiecznych Przedszkola Integracyjnego "Bingo!" we Wrocławiu | prof. dr hab. Elżbieta Kościk | Pedagogika, zaoczne II stopnia |
Tematyka podjęta w pracy dotyczy Znaczenia zajęć muzykoterapii dla podopiecznych Przedszkola Integracyjnego „Bingo”. Inspiracją do podjęcia tego zagadnienia były rozważania nad wykorzystaniem muzyki do terapii i muzycznej profilaktyki podopiecznych Przedszkola.
Celem pracy jest scharakteryzowanie zajęć muzykoterapii dla dzieci przedszkolnych, jakie odbywają się we „Wrocławskim Centrum Wspierania Rozwoju Dziecka Bingo” oraz omówienie ich znaczenia w pracy z podopiecznymi placówki integracyjnej. Podstawą do refleksji na ten temat są własne obserwacje i doświadczenia zawodowe, zdobyte podczas prowadzenia zajęć muzykoterapii, oraz uzyskane opinie nauczycielek dotyczące ich roli w procesie edukacyjno-wychowawczym.
W pracy wyjaśniono pojęcia muzyki, muzykoterapii, edukacji integracyjnej omówiono możliwości wykorzystania muzyki w postępowaniu terapeutycznym, edukacyjnym i wychowawczym oraz scharakteryzowano placówkę Przedszkola Integracyjnego „Bingo!” znajdującą się we Wrocławiu. Przedstawiono proces i wyniki przeprowadzonych badań nad znaczeniem zajęć muzykoterapii w pracy z dziećmi uczęszczającymi do Przedszkola Integracyjnego.
|