wyszukiwanie/filtrowanie
| Lp. | Temat pracy | Promotor | Program studiów |
|---|---|---|---|
| 91. | Znaczenie kompetencji rodzinnych na rynku pracy -projekt warsztatów dla kobiet powracających na rynek pracy po okresach przerw związanych z wychowniem dzieci | dr Violetta Drabik-Podgórna | Pedagogika, stacjonarne I stopnia |
|
Niniejsza praca pt.: „Znaczenie kompetencji rodzinnych na rynku pracy –
projekt warsztatów dla kobiet powracających na rynek pracy po okresach przerw związanych z wychowywaniem dzieci”porusza temat związany z kobietami na rynku pracy oraz ich współczesną sytuacją. Dotyczy kobiet powracających na rynek po urlopach wychowawczych. Nie zawsze te powroty są dla kobiet łatwe i efektywne. Często spotykają one wiele przeszkód podczas podejmowania na nowo pracy zarobkowej. Dlatego też celem pracy było przedstawienie znaczenia kompetencji rodzinnych jako pomocnych dla kobiet przy owych powrotach. Większość kobiet nie ma świadomości posiadania umiejętności, dzięki którym ich pozycja na rynku pracy może być lepsza. Umiejętności te zostają udoskonalone podczas wychowywania dzieci. Uświadomienie tych kompetencji kobietom, a także przedstawienie sposobów na ich wykorzystywanie pomoże kobietom w lepszym funkcjonowaniu na rynku pracy. Praca składa się z trzech rozdziałów teoretycznych oraz aneksu, w którym zawarta jest praktyczna część czyli projekt warsztatu szkoleniowego dla kobiet.
W I rozdziale pt.: „Kobiece kariery – blaski i cienie” poruszone zostały tematy związanie nie tylko z różnymi modelami kobiecych karier, ale również różne postrzeganie kobiecości, jakie role pełniły kobiety kiedyś, a jakie współcześnie, a także szczegółowe opisy roli matki, które nawiązują w pewnym stopniu do głównego tematu pracy.
II rozdział pt.: „Znaczenie kompetencji rodzinnych na współczesnym rynku pracy.” poświęcony jest obecnej sytuacji kobiet na rynku pracy, dyskryminacji, stereotypom, a także barierom, z którymi borykają się kobiety. W tym rozdziale również zostaje podjęty temat kompetencji rodzinnych oraz cech, które charakteryzują matki.
Ostatni III rozdział pt.: „Możliwości wykorzystania kompetencji rodzinnych na rynku pracy projekt warsztatów dla matek” poświęcony jest opisowi metodyki tworzenia warsztatów. Zawiera także dokładny opis Cyklu Kolba, na podstawie którego to powstał autorski warsztat, a także metody w nim użyte. Na końcu zamieszczony został opis autorskiego warsztatu, wszystkich sesji po kolei zgodnie z cyklem. Cały warsztat wraz z załącznikami potrzebnymi do jego przeprowadzenia znajduje się na końcu pracy w aneksie.
|
|||
| 92. | Znaczenie Internetu w relacjach interpersonalnych studentów pedagogiki | prof. dr hab. Jolanta Szempruch | Pedagogika - dla abs. st. ped., stacjonarne II stopnia |
|
Moja praca zawiera cztery rozdziały. W pierwszym pt. Internet jako nowe medium przedstawiam sposoby definiowania Internetu, jego funkcje oraz społeczną przestrzeń. W tym rozdziale omawiam także formy komunikowania się, jakie istnieją w Internecie. Prezentuję również charakterystykę Cyfrowych Tubylców i Cyfrowych Imigrantów oraz pokolenia X, Y i Z. Podrozdział kończę omówieniem zagrożeń i szans, jakie związane są z korzystaniem z Internetu.
Drugi rozdział pt. Wybrane aspekty relacji interpersonalnych poświęcam na omówienie zagadnienia relacji interpersonalnych oraz komunikacji i komunikowania się. Rozdział rozpoczynam od omówienia relacji interpersonalnych jako procesu porozumiewania się. Prezentuję współczesny model porozumiewania się oraz reguły, które nim rządzą. W tym podrozdziale analizuję również przyczyny mające wpływ na to, że ludzie komunikują się z innymi. W dalszej części przedstawiam sposoby definiowania komunikacji i komunikowania, a także, co ma wpływ na skuteczne komunikowanie się. Prezentuję czym jest komunikacja elektroniczna, a następnie skupiam się już stricte na charakterystyce komunikacji internetowej. Po przedstawieniu tego zagadnienia przechodzę do omówienia nowych relacji interpersonalnych, które pojawiają się przy udziale Internetu. Podrozdział kończę przywołaniem wyników badań na temat Internetu, które zostały przeprowadzone we wcześniejszych latach.
W trzecim rozdziale pt. Metodologiczne podstawy badań własnych prezentuję charakterystykę badań społecznych. Omawiam cztery paradygmaty, które można wyróżnić w badaniach, przedmiot i cele badań, problemy badawcze, a także metody, techniki i narzędzia wykorzystywane w trakcie prowadzenia badań społecznych. Na końcu podrozdziału analizuję zagadnienie terenu badań i grupy badawczej oraz etapy i przebieg badań jakościowych. Po omówieniu każdego elementu w tym podrozdziale, prezentuję także założenia własnych badań jakościowych.
Czwarty rozdział pt. Analiza własnych badań jakościowych w pełni poświęciłam na prezentację wyników przeprowadzonych badań. Przedstawiam w nim szczegółową charakterystykę grupy badawczej oraz interpretację wywiadów.
|
|||
| 93. | Znaczenie inteligencji emocjonalnej w zarządzaniu zasobami ludzkimi w narracjach doradców personalnych oraz osób kierujących zespołem pracowników | dr hab. Edyta Zierkiewicz prof. UWr | Pedagogika - dla abs. st. ped., stacjonarne II stopnia |
|
Moja praca składa się z czterech rozdziałów. W pierwszym rozdziale opisałam inteligencję emocjonalną - definicyjne ujęcie inteligencji emocjonalnej oraz emocji. Opisałam genezę powstania koncepcji inteligencji emocjonalnej, a także wyszczególniłam jej rodzaje. Zarysowałam znaczenie emocji w życiu osobistym człowieka i powiązanie inteligencji emocjonalnej z płcią. Drugi rozdział poświęciłam na przybliżenie istoty zarządzania zasobami ludzkimi. Przedstawiłam dwa modele systemowe - Model Michigan i Model Harwardzki. W tym rozdziale można także znaleźć informacje dotyczące procesu pozyskiwania pracowników, ich rozwoju oraz procesu motywowania. Trzeci rozdział mojej pracy przedstawia metodologię badań własnych. Zawiera on perspektywę metodologiczną, określony przeze mnie przedmiot i cel badań, problemy badawcze, metodę i technikę badań. Tutaj scharakteryzowałam także swoją grupę badawczą i wspomniałam o etyce badań własnych. Ostatnia część mojej pracy dotyczy analizy przeprowadzonych przeze mnie badań na temat znaczenia inteligencji emocjonalnej w zarządzaniu zasobami ludzkimi w narracjach doradców personalnych i osób zarządzających zespołami pracowników.
|
|||
| 94. | Znaczenie informacji o odbyciu wolontariatu w staraniach o pracę. | prof. dr hab. Elżbieta Kościk | Pedagogika - dla abs. st. ped., zaoczne II stopnia |
|
|
|||
| 95. | Znaczenie i formy zabawy swobodnej w życiu dziecka w wieku sześciu lat. | dr hab. Andrzej Ładyżyński prof. UWr | Pedagogika - dla abs. kierunk. innych, zaoczne II stopnia |
|
|
|||
| 96. | Znaczenie fikcji w oddziaływaniach wychowawczych podmiotów edukacyjnych | prof. dr hab. Jolanta Szempruch | Pedagogika, stacjonarne II stopnia |
|
W niniejszej pracy przedstawione zostały znaczenia fikcji w oddziaływaniach wychowawczych podmiotów edukacyjnych. W pierwszym rozdziale przytaczam różne sposoby definiowania pojęcia oraz zjawiska fikcji, uwzględniając ujęcia filozoficzne, psychologiczne i pedagogiczne. Przedstawiam strategie formułowania wychowawczego planu działania oraz jego możliwe uwarunkowania, wynikające z przyjmowanych założeń. Wyjaśniam również sposoby wykorzystania fikcji w edukacji, a także jej wartościowania ze względu na przyjętą perspektywę. Najbardziej problematyczne okazuje się dialektyczne odniesienia fikcji do kategorii prawdy czy rzeczywistości. Niektórzy badacze twierdzą, że fikcja stanowi ich przeciwieństwo, a wychowanie powinno koncentrować się na wyraźnym ustalaniu i utrwalaniu granicy między tym, co realne, a tym, co zmyślone. Inni zaś utrzymują, że opozycja ta jest nieuzasadniona, przede wszystkim ze względu na ontologiczną i epistemologiczną niepewność podmiotu. W następnym rozdziale uzasadniam wybór paradygmatu badawczego, wskazuję strategię badań, ich problematykę oraz cele. W badaniach nad pojęciem fikcji wykorzystuję metodę wywiadu narracyjnego, koncentrując się na wskazaniu indywidualnych sposobów rozumienia i kategoryzowania fikcji w toku odbierania i formułowania wpływu wychowawczego. Wywiady przeprowadziłam z osobami, które ukończyły edukację instytucjonalną, a także aktywnymi zawodowo nauczycielami, wychowawcami, pedagogami. Osoby badane podczas konstruowania historii swojego życia wskazywały znaczenia fikcji, poszczególne podmioty edukacyjne, znaczących innych w swojej biografii, ujawniały przyjęte wpływy, a zarazem poprzez przedstawienie własnych doświadczeń, przywoływanie wspomnień same podejmowały twórczą aktywność, mającą znamiona fikcyjności.
|
|||
| 97. | Znaczenie fenomenu zagadki detektywistycznej w edukacji dziecka w młodszym wieku szkolnym | dr hab. Rafał Włodarczyk | Pedagogika - dla abs. st. ped., stacjonarne II stopnia |
|
Temat podejmowany w niniejszej pracy, to Znaczenie fenomenu zagadki detektywistycznej w edukacji dziecka w młodszym wieku szkolnym. Temat ten jest istotny dla pedagogiki, szczególnie dla pedagogiki wczesnoszkolnej, gdyż zagadka detektywistyczna przez swe liczne właściwości, w tym przez różnorodność formy może wspomagać edukację dziecka w młodszym wieku szkolnym.
Praca ta ma charakter empiryczny. Jej teoretyczne podstawy podparte są analizą i interpretacją zebranych danych uzyskanych z przeprowadzonych badań w formie wywiadów z ekspertami. Głównym celem badawczym było poznanie, w jaki sposób animatorzy kultury postrzegają znaczenie zagadki detektywistycznej w edukacji dziecka w młodszym wieku szkolnym. Natomiast głównym problemem badawczym było pytanie, w jaki sposób postrzegają znaczenie zagadki detektywistycznej w edukacji dziecka w młodszym wieku szkolnym animatorzy kultury?
Strukturę pracy tworzy wstęp, pięć rozdziałów i zakończenie. We wstępie został opisany i uzasadniony wybór tematu. Rozdział pierwszy rozpoczynają rozważania nad ogólnym pojęciem edukacji, na który składa się opis sposobu rozumienia tego pojęcia, podział form aktywności edukacyjnej i powiązanie edukacji z rozwojem człowieka. W rozdziale drugim opisany zostaje rozwój i edukacja dziecka w młodszym wieku szkolnym, a także edukacyjny charakter głównych środowiska wychowawczych dziecka w tym okresie rozwojowym. Rozdział trzeci zorientowany jest na opis obszarów rozrywek dziecka w młodszym wieku szkolnym wraz z charakterystyką ich edukacyjnego potencjału i występowaniu w każdym z nich wątku zagadki detektywistycznej oraz roli animatora kultury w edukacji dziecka w młodszym wieku szkolnym. Rozdział czwarty to metodologiczne podstawy badań własnych. Ostatni rozdział to analiza i interpretacja wyników badań własnych, w którym analizie i interpretacji zostały poddane trzy studia przypadków. Natomiast zakończenie to podsumowanie całej pracy magisterskiej.
|
|||
| 98. | Znaczenie doboru przez rodziców materiału rozwojowego w procesie wychowania i kształcenia dziecka | dr hab. Rafał Włodarczyk | Pedagogika - dla abs. st. ped., stacjonarne II stopnia |
|
Przedmiotem badań w niniejszej pracy są: znaczenia nadawane przez rodziców materiałowi rozwojowemu w procesie wychowania i kształcenia dziecka.
Praca składa się z czterech rozdziałów: w dwóch pierwszych przedstawiono podjęty problem w literaturze przedmiotu, trzeci i czwarty to część metodologiczna i empiryczna.
Pierwszy rozdział opiera się na alternatywnej pedagogice Marii Montessori. Zrekonstruowano w nim założenia, zasady i cele znanej metody. Podjęto się również wyjaśnienia czym jest wspomniana alternatywność. Opisano kluczowe dla obranego tematu pojęcia: polaryzacji uwagi oraz materiału rozwojowego. Przedstawiono również problem jakim jest rola najbliższego otoczenia, na które składają się zarówno osoby jak i miejsca.
Następny rozdział teoretyczny odnosi się do wychowania i kształcenia w czasach nadmiaru. Skoncentrowano się w nim na omówieniu pojęcia konsumpcjonizmu, zwrócono również uwagę na pojawiające się we współczesnym świecie zjawisko uprzedmiotowienia relacji międzyludzkich i uczłowieczenia przedmiotów. W następnej kolejności zdefiniowano i opisano pojęcia zabawy i zabawki. Po czym przybliżono problem zabawki dla rodzica. Na koniec przedstawiono różnorodne koncepcje wychowania. Pokazano niepokojące skutki postępującego chaosu; tempo życia, infantylizacja dorosłych czy nadmiar obowiązków to tylko niektóre przyczyny bycia razem, ale osobno.
W rozdziale metodologicznym ustrukturyzowano wiedzę na temat przebiegu procesu badawczego. Omówiono pojęcie nauki, scharakteryzowano schemat wielokrotnego studium przypadku, a także wybrane metody, techniki i narzędzia badawcze co umożliwiło podjęcie badań własnych.
Rozdział empiryczny stanowi próbę zanalizowania i zinterpretowania wiedzy zdobytej podczas przeprowadzonych badań. Sformułowano wnioski końcowe, które są odpowiedzią na postawiony problem badawczy sformułowany w postaci pytania: jakie znaczenia nadają rodzice materiałowi rozwojowemu w procesie wychowania i kształcenia dziecka?
Badaniami objęto 5 par rodziców dzieci w wieku od 1,5 roku do 12 lat. Zostały przeprowadzone w miejscach zamieszkania uczestników.
|
|||
| 99. | Znaczenie czasu wolnego dzieci 8-9 letnich w poglądach rodziców. | prof. dr hab. Krystyna Ferenz | Pedagogika - dla abs. st. ped., zaoczne II stopnia |
|
|
|||
| 100. | Znaczenie baśni w rozwoju moralnym dzieci w wieku przedszkolnym | dr Halina Dmochowska | Pedagogika - kształcenie zintegrowane i edukacja przedszkolna, stacjonarne I stopnia |
|
|
|||
| 101. | Znaczenie baśni w edukacji dziecka przedszkolnego | dr Halina Dmochowska | Pedagogika - edukacja wczesnoszkolna i wychowanie przedszkolne, zaoczne I stopnia |
|
Praca dotyczy znaczenia baśni w edukacji dziecka przedszkolnego. Moje zainteresowanie tą tematyką wynika z mojej miłości do literatury. Bardzo lubię czytać dzieciom bajki, wiersze czy też komiksy, uważam, że przyczyniam się w mniejszym bądź większym stopniu do tego, że w przyszłości same będą sięgać po literaturę. z szerokiej gamy gatunków literackich, postanowiłam skupić się na baśniach. Dokonałam takiego wyboru ponieważ baśnie są mi szczególnie bliskie ale również bardzo dużo dzieci lubi ich słuchać. Wynika to z działania baśni na wyobraźnię i tworzenia niezliczonej ilości obrazów dzięki jednej treści.
W mojej pracy licencjackiej chciałabym zwrócić szczególną uwagę na edukację dzieci poprzez wykorzystanie baśni - wartości jakie ze sobą niosą we wspomaganiu rozwoju emocjonalnego dzieci w wieku przedszkolnym. W pierwszym rozdziale dokonałam opisu sylwetki rozwojowej dziecka w wieku przedszkolnym.. Uwzględniłam jego rozwój fizyczny wraz z motorycznym, psychiczny, emocjonalny jak również społeczno- moralny. W dalszej części dokonałam analizy podstawowych pojęć związanych z prawidłową edukacja dziecka w wieku przedszkolnym, jak również przeanalizowałam pojęcia związane ściśle z tematem mojej pracy. Kolejnym krokiem jest przedstawienie baśni, w oparciu o literaturę naukową, jako narzędzia pracy nauczyciela. Skupiłam się na wpływie baśni na rozwój dziecka, jak również możliwości jej wykorzystywania w pracy terapeutycznej. Poświeciłam również uwagę nauczycielowi, jako osobie stymulującej rozwój dziecko. Jest on bardzo ważny ponieważ to on wybiera czytane teksty, wprowadza dzieci w świat literatury. Została zwrócona przeze mnie uwaga na jego zadania, jak również na niego jako „łącznika” literatury i dzieci. Poruszony został problem słuchacza kolektywistycznego, wpływ dzieci na siebie podczas słuchania czytanego tekstu .
Rozdział drugi poświęcony jest autorskiemu projektowi edukacyjnemu. Dokonałam analizy zagadnienia projektu edukacyjnego. Czym on jest, jakie ma cechy. Swoje rozważania oparłam na autorach takich jak Małgorzata Rosalska ,Beata Zamorska, Bożena Potocka, Lesława Nowak, Judy Harris Helm i Lilian G. Katz. Jest to zestawienie różnych punktów widzenia na działaniem jakim jest projekt edukacyjny. Dalej przybliżone są główne cele mojego projektu „Baśnie uczą wartości”, którymi są: rozwijanie empatii i szacunku do drugiego człowieka oraz rozwój zainteresowania literaturą. Następnie przedstawiony został autorski projekt działań edukacyjnych, znajdują się w nim cztery scenariusze, w których ujęte są zajęcia realizowane na podstawie wybranej przeze mnie baśni. Starałam się aby scenariusze, były dopasowane do grupy wiekowej w której się znajdowałam, a więc dzieci od 4 do 5 lat.
Ostatni rozdział jest poświęcony ewaluacji, również tutaj dokonałam analizy zagadnienia w oparciu o wybrane pozycje literatury. Była ona podstawą do dokonania własnej ewaluacji działań, które podejmowałam. Przedstawiłam własne doświadczenie zdobyte
|
|||
| 102. | Znaczenie bajek terapeutycznych w pracy z dzieckiem w wieku przedszkolnym-doświadczenie nauczycieli | dr hab. Beata Cytowska prof. UWr | Pedagogika - dla abs. st. ped., zaoczne II stopnia |
|
W niniejszej pracy zajmuję się wykorzystaniem bajek terapeutycznych w codziennej pracy z dziećmi przez nauczycielki przedszkola. W pierwszym rozdziale na podstawie literatury psychologicznej oraz pedagogicznej opisuję rozwój dziecka w wieku przedszkolnym, dokonując jego charakterystyki w poszczególnych obszarach. W rozdziale drugim przybliżam ideę bajkoterapii jako metody pracy z dzieckiem w wieku przedszkolnym oraz jej rolę na tym etapie rozwoju. Rozdział trzeci jest rozdziałem metodologicznym. Stanowi projekt badawczy obejmujący wszystkie etapy postępowania zmierzające do odpowiedzi na postawione pytania badawcze, realizacji celów oraz uzyskania wiedzy na temat obranego przeze mnie tematu. Ostatni z rozdziałów niniejszej pracy obejmuje przedstawienie wyników prowadzonych badań dotyczących doświadczeń badanych nauczycielek związanych z wykorzystywaniem bajek terapeutycznych w codziennej pracy. Rozdział ten obejmuje analizę oraz interpretację informacji uzyskanych z przeprowadzonych wywiadów.
|
|||
| 103. | Znaczenie bajek i sposoby ich wykorzystania w wychowaniu domowym. Analiza opinii rodziców | dr hab. Edyta Zierkiewicz prof. UWr | Pedagogika - dla abs. st. ped., stacjonarne II stopnia |
|
Celem mojej pracy była analiza opinii rodziców na temat znaczenia czytania dzieciom bajek, a także sposobów na wykorzystanie bajek w wychowaniu domowym. Na potrzeby pracy przeanalizowałam literaturę przedmiotu dotyczącą tematyki bajek i baśni. W oparciu o zgromadzone przeze mnie informacje przygotowałam ankietę, która badała opinie rodziców na podaną przeze mnie tematykę. W moim badaniu wzięło udział 100 osób. Badanie, które przeprowadziłam, nie przyniosło zaskakujących danych, jednak ukazały, że rodzice są świadomi pozytywnego wpływu bajek na życie dziecka, a także, że wykorzystują je w wychowaniu domowym.
|
|||
| 104. | Znaczenie autorytetu rodziców w procesie kształtowania tożsamości dziecka- z perspektywy dorosłego człowieka | dr hab. Beata Cytowska prof. UWr | Pedagogika, stacjonarne II stopnia |
|
W niniejszej pracy dyplomowej poświęconej roli autorytetu rodzicielskiego ukazano jego doniosłe znaczenie w procesie kształtowania tożsamości dziecka z perspektywy dorosłego człowieka. W pierwszym rozdziale przedstawiono teoretyczne ujęcie autorytetu, jego definicję i typologię, rolę jaką pełni w wychowaniu, a także odmienność autorytetu matki i ojca. Rozdział drugi obejmuje interdyscyplinarne ujęcie tożsamości oraz etapy i uwarunkowania jej rozwoju ze szczególnym uwzględnieniem znaczenia jakości relacji rodzinnych. Rozdział trzeci dotyczy metodologii badań własnych, w którym przedstawiono wyznaczony cel, przedmiot i problem badawczy oraz rozwinięto takie zagadnienia jak strategia i organizacja badań oraz etyka badawcza. W ostatnim rozdziale zaprezentowano analizę i interpretację przeprowadzonych badań w oparciu o zebrany podczas wywiadów narracyjnych materiał badawczy.
|
|||
| 105. | Znaczenie autoprezentacji w procesie selekcji -projekt warsztatów dla studentów podejmujących pierwsza pracę. | dr hab. Edyta Zierkiewicz prof. UWr | Pedagogika, stacjonarne I stopnia |
|
Niniejsza praca ma na celu przedstawienie niezbędnych informacji na temat zarówno autoprezentacji jak i selekcji. Dodatkowo jej celem jest również nauczenie młodych dorosłych, jak poprawnie sporządzić dokumenty aplikacyjne oraz jak powinni postępować podczas rozmowy kwalifikacyjnej. Praca składa się z trzech rozdziałów. W pierwszym pod tytułem „Znaczenie autoprezentacji osób poszukujących pracy w procesie selekcji kandydatów do pracy” przedstawione zostają definicje, funkcje, techniki oraz metody autoprezentacji, różnice pomiędzy rekrutacją a selekcją oraz metody selekcji. W rozdziale drugim pod tytułem „Poradnictwo kariery, jako pomoc w budowaniu kapitału personalnego” zostały omówione definicje poradnictwa, poradnictwa zawodowego, poradnictwa kariery i kapitału personalnego, zmiany, jakie zaszły w pojmowaniu poradnictwa zawodowego oraz jak poradnictwo kariery może być pomocne w budowaniu pozytywnej autoprezentacji. Rozdział trzeci pod tytułem „Projekt warsztatów dla studentów podejmujących pierwszą pracę” został podzielony na dwie części. W pierwszej części omówiona została terminologia związana ze szkoleniami, czyli sposoby definiowania szkolenia, różnice pomiędzy szkoleniem a warsztatem i treningiem, rodzaje szkoleń, cykl Davida Kolba oraz metody pracy wykorzystywane w projektowaniu warsztatów. Natomiast część druga zawiera opis zaprojektowanych warsztatów, których celem jest nauczenie młodych dorosłych, jak przedstawić siebie pracodawcy podczas rozmowy kwalifikacyjnej, która jest jednym z najważniejszych elementów procesu selekcji oraz jak poprawnie sporządzić dokumenty aplikacyjne.
|
|||
| 106. | Znaczenie atrakcyjności fizycznej w życiu dziewcząt we wczesnym okresie adolescencji | prof. dr hab. Krystyna Ferenz | Pedagogika, stacjonarne II stopnia |
|
Problematyka tycząca się urody i piękna jest niezwykle frapująca i wieloaspektowa, co miało wydźwięk w pracy. Rozważania na temat atrakcyjności fizycznej przyczyniają się do budowania różnych teorii na temat znaczenia i istoty urody w życiu kobiety. Na przestrzeni wieków pojęcie piękna ulegało licznym zmianom oraz przeobrażeniom. Można jednoznacznie stwierdzić, iż przywiązanie do atrakcyjności fizycznej zawsze stanowiło ważny element kobiecej egzystencji. Kreowane współcześnie przez mass media trendy żeńskiego piękna zmuszają do licznych wyrzeczeń i restrykcji. XXI wiek ujawnia, jak mocno środki masowego przekazu kształtują i wpływają na postawę kobiet oraz ich poglądy. Po wielokroć płeć piękna staje się niewolnikiem własnej cielesności, a dążenie do uzyskania ideału wizerunkowego stanowi naczelny wyznacznik zapewniający sukces, karierę, szczęście, powodzenie, czy nawet miłość. Nadto coraz częściej młode dziewczęta dokonują internalizacji stereotypowego obrazu kobiecego wyglądu i poprzez podejmowane wysiłki oraz zmagania pragną sprostać wymaganiom narzucanym im przez świat zewnętrzny. Celem pracy było przeprowadzenie badań wśród dziewcząt we wczesnym okresie adolescencji, ujawniających znaczenie atrakcyjności fizycznej. Ponadto badania miały za zadanie ukazać, w jakim stopniu uroda jest ważna dla nastolatek. Praca ujawnia różnorakie oblicza piękna i liczne zagrożenia płynące z nadmiernej uwagi nad powierzchownością fizyczną.
|
|||
| 107. | Znaczenie arteterapii w pracy z dzieckiem w wieku przedszkolnym z perspektywy arteterapeutów | dr hab. Beata Cytowska prof. UWr | Pedagogika - dla abs. st. ped., zaoczne II stopnia |
|
Praca dotyczy znaczenia arteterapii w pracy z małymi dziećmi. Ma charakter badawczy. Celem badań jest poznanie znaczenia arteterapii, w pracy z dzieckiem w wieku przedszkolnym nadawanego przez osoby prowadzące terapię za pomocą sztuki. Praca została podzielona została na trzy zasadnicze części, tj. teoretyczną, metodologiczną oraz empiryczną. Cześć teoretyczna składa się z pierwszego i drugiego rozdziału. Określa założenia dotyczące arteterapii, jej historii oraz podwalin teoretycznych. Wskazuje tez na funkcje i zastosowanie arteterapii w pracy z małym dzieckiem oraz ukazuje spektrum rozwoju i funkcjonowania dziecka w wieku przedszkolnym. W części metodologicznej przedstawiono cel i przedmiot badań, problemy badawcze, metody, techniki i narzędzie badawcze, jak i organizacja i przebieg badań. W części empirycznej zostały opisane przeprowadzone badania własne. Pracę wieńczy zakończenie wraz z wnioskami i sugestiami dla praktyki wynikającymi z przeprowadzonych badań. Całość pracy zamyka aneks zawierający literaturę, kwestionariusz wywiadu skierowany do arteterapeutów oraz transkrypcje pięciu wywiadów. Jest to część, w której zawarte zostały pozycje bibliograficzne, na podstawie których powstała część teoretyczna i metodologiczna poniższej pracy.
|
|||
| 108. | Znaczenie alternatywnych form uczenia się w edukacji o prawach człowieka | dr hab. Jerzy Semków prof. nadzw. WSP w Warszawie | Pedagogika - dla abs. st. ped., stacjonarne II stopnia |
|
|
|||
| 109. | Znaczenie „kompetencji rodzinnych” na rynku pracy – projektu warsztatu aktywacji zawodowej dla kobiet | dr Violetta Drabik-Podgórna | Pedagogika - stacjonarne I stopnia |
|
Moja praca licencjacka dotyczy problemu kobiet powracających na rynek pracy. Analizuje ich kompetencje nabyte w trakcie realizacji roli matki oraz zestawia z aktualnymi wymaganiami na rynku pracy. Jest analizą sytuacji tej grupy kobiet oraz propozycją rozwiązania niektórych problemów.
Rozdział I pod tytułem: "Obraz kobiety – matki na rynku pracy” przedstawia sytuację kobiet na tle społeczno – politycznych oraz gospodarczo – kulturowych zmian. Stanowią one punkt wyjścia do mojej pracy. Omawiam zjawisko niżu demograficznego oraz jego wpływ na politykę pracy. W tym rozdziale znajdują się również definicje macierzyństwa oraz zmiany w jego postrzeganiu na przestrzeni kart historii. Nowe spojrzenie na rolę matki, wynika z ewolucji modelu rodziny, ale także ma wpływ na jej dalsze przemiany. Przy tej analizie, największy akcent stawiam na nowe formy podziału obowiązków. Opis sytuacji zawodowej kobiet na współczesnym rynku pracy, przy zaznaczeniu ich aspiracji zawodowej, jest częścią, która wykazuje realność problemu przedstawionego w tej pracy. Przedstawiam modele kobiecych karier oraz zjawisko dyskryminacji, które stanowi barierę w rozwoju zawodowym. Ostatnie dwa podrozdziały pokazują zasięg problemu dotyczącego kobiet, chcących wrócić na rynek pracy. Następne zawierają opisy różnych projektów, programów, szkoleń, których zadaniem jest pomoc w reaktywacji zawodowej kobiet, a także możliwości realizacji wsparcia w ramach szeroko rozumianego propozycje poradnictwa.
Rozdział II: „Kompetencje rodzinne matek” koncentruje się na analizie kompetencji rodzinnych i ich znaczenia na rynku pracy. Przedstawiam sposoby definiowania kompetencji rodzinnych i ich rodzaje, co wykorzystuję w autorskim projekcie działań doradczych. Przytaczam również przykłady projektów, programów, szkoleń i warsztatów, które w różny sposób pomagają matkom rozwijać owe kompetencje.
Rozdział o tytule: „Reaktywacja zawodowa kobiet”, jest przedstawieniem mojego warsztatu. Wychodząc od podstaw metodyki projektowania warsztatów, kolejno charakteryzuję rodzaje szkoleń, rolę trenera, a także metody wykorzystane w załączonym warsztacie. Przedstawiam także cykl uczenia się Davida Kolba, który jest podstawą zaprojektowanych działań. Wreszcie omawiam zaproponowany przeze mnie warsztat.
|
|||
| 110. | ZNACZENIA NADAWANE ZNAKOM I SYMBOLOM W GRUPACH MŁODZIEŻOWYCH | prof. dr hab. Krystyna Ferenz | Pedagogika - dla abs. st. ped., stacjonarne II stopnia |
|
|
|||
| 111. | Znaczenia nadawane seksualności i wychowaniu seksualnemu dzieci w wieku przedszkolnym przez nauczycieli i rodziców | dr hab. Beata Cytowska prof. UWr | Pedagogika - dla abs. st. ped., zaoczne II stopnia |
|
Tematem mojej pracy magisterskiej są znaczenia nadawane seksualności i wychowaniu seksualnemu dziecka w wieku przedszkolnym przez rodziców i nauczycieli. Podjęłam się analizy tego zagadnienia zarówno ze względu na zaobserwowaną potrzebę pedagogizacji społeczeństwa, jak i własną pracę zawodową. Kontrowersje pojawiające się w ostatnich latach w polskim społeczeństwie, które dotyczą negowania faktu istnienia dziecięcej seksualności pokazały mi bardzo niską społeczną świadomość związaną z istnieniem seksualnej sfery rozwoju dziecka oraz przebiegiem jej poszczególnych faz. Zdecydowałam się na tę grupę wiekową ze względu na szczególne ryzyko bagatelizowania wpływu seksualności na funkcjonowanie dziecka młodszego, co jest powszechną praktyką w dyskursie publicznym. Moja praca ma charakter badawczy, składa się ze wstępu, 4 rozdziałów oraz zakończenia. Rozdziały teoretyczne, pierwszy i drugi, stanowią analizę problematyki pracy w świetle literatury przedmiotu. Pierwszy rozdział dotyczył seksualności dziecka w wieku przedszkolnym i został podzielony na 4 podrozdziały. W pierwszym podrozdziale przybliżyłam definicję seksualności, w drugim omówiłam przebieg rozwoju psychoseksualnego dziecka oraz funkcje seksualności, natomiast w trzecim opisałam czynniki wpływające na rozwój ekspresji seksualnej oraz jej formy, jak i tożsamość płciową dziecka sześcioletniego. W czwartym podrozdziale skupiłam się na ukazaniu wpływu przebiegu rozwoju seksualnego we wczesnym dzieciństwie na następne fazy rozwoju człowieka. Drugi rozdział odnosi się do oddziaływań środowisk wychowawczych na rozwój seksualny dziecka i zawiera 4 podrozdziały. W pierwszym podrozdziale wyjaśniam różnicę pomiędzy wychowaniem a uświadomieniem seksualnym, w drugim definiuję rodzinę stanowiącą podstawowe środowisko socjalizacyjne, w trzecim podrozdziale przybliżam instytucję przedszkola, opisując jej funkcje, udział we wspieraniu rozwoju seksualnego dzieci i formy realizacji edukacji seksualnej w przedszkolu. W czwartym podrozdziale opisuję wpływ grupy rówieśniczej oraz mediów na rozwój psychoseksualny dziecka w wieku przedszkolnym.
Rozdział trzeci jest rozdziałem metodologicznym, stanowiącym zapis przebiegu procesu planowania własnych badań pedagogicznych i został podzielony na 6 podrozdziałów. Pierwszy podrozdział zawiera opis przedmiotu i celu badania. w drugim podrozdziale zostały wyłonione problemy badawcze z podziałem na ogólne i szczegółowe. Trzeci podrozdział przybliża obraną przeze mnie strategię badań, zaś czwarty opisuje zastosowaną w badaniach metodę oraz wykorzystane techniki. W piątym podrozdziale została przedstawiona organizacja badań z opisem grupy badawczej, natomiast szósty podrozdział zawiera rozważania na temat etycznych założeń związanych z realizacją zaprojektowanych przeze mnie badań.
Rozdział czwarty jest rozdziałem empirycznym, w którym prezentuję i analizuję wyniki badań własnych. Ten rozdział został podzielony na 5 podrozdziałów, w pierwszym z nich opisuję szczegółowo wybr
|
|||
| 112. | Znaczenia nadawane karze i resocjalizacji przez osadzonych w Zakładzie Karnym w Wołowie | dr hab. Edyta Zierkiewicz prof. UWr | Pedagogika, zaoczne II stopnia |
|
W części teoretycznej pracy opisałam czym jest kara i resocjalizacja w ujęciach różnych nauk humanistycznych. Przybliżyłam teorie, koncepcje, funkcje oraz cele kary i resocjalizacji. Opisałam obowiązujący w Polsce system karny, osobny podrozdział poświęcając karze pozbawienia wolności, jej funkcjom, powodowanym przez nią dolegliwościom oraz zjawisku zwanym prizonizacją. Zaprezentowałam metody i formy oddziaływań resocjalizacyjnych, wykorzystywanych w pracy z niedostosowaną młodzieżą i przestępcami. W swojej pracy badawczej próbowałam dowiedzieć się jak osadzeni z wybranego więzienia (tu: recydywiści z Zakładu Karnego w Wołowie) rozumieją pojęcia kary i resocjalizacji, jakie mają wobec nich nastawienie oraz czy oba te zjawiska w jakiś sposób na nich oddziałały. Udało mi się zdobyć od badanych informacje na temat ich rodzin, relacji z nimi oraz przebiegu przestępczego życia. Pytałam o ich opinie na temat kary pozbawienia wolności, alternatywnych rodzajów kary, więzienia jako miejsca odbywania kary, przyczyn recydywy i podejmowanych działaniach resocjalizacyjnych. Zapytałam również o rady, jakich udzieliliby młodocianym przestępcom oraz o ich plany na przyszłość. Do opisania przypadku jednego z badanych zastosowałam teorię trajektorii, po to by wskazać momenty, w których interwencja (tu: wsparcie udzielone w środowisku życia) odniosłaby większy skutek niż ta w więzieniu. Badania dotyczące kary i resocjalizacji mogą znacząco wpłynąć na dalszy rozwój więziennictwa, które musi nadążać za zmieniającym się dynamicznie społeczeństwem. Być może to nie więziennictwo należy zmieniać, a system pomocy rodzinie, gdyż przynajmniej część problemów osadzonych wiązała się z dysfunkcyjnym modelem rodziny.
|
|||
| 113. | Zmieniający się obraz seksualności dorosłych na przestrzeni pokoleń | dr hab. Martyna Pryszmont | Pedagogika, stacjonarne I stopnia |
|
W głównej mierze praca licencjacka opiera się na przedstawieniu obrazu seksualności dorosłych ludzi na przestrzeni różnych pokoleń. Podejście do seksualności zmieniało się wraz z różnymi wiekami a stosunek społeczeństwa wykazywał inne stanowiska i opinie. W ukazanych częściach pracy przedstawienie zjawiska indywidualnej seksualności jest historyczno- kulturową oceną pewnych ludzkich zachowań oraz próbą uwidocznienia nowych, naukowych założeń. Ponadto kluczowym celem pracy jest przedstawienie edukacji seksualnej z punktu widzenia andragogicznego potencjału, która ułatwi fachową pracę dydaktyczną z owego zakresu. Ostatnim potwierdzeniem, że postrzegany obraz seksualności oraz wiedza na ten temat diametralnie zmieniła się wraz z rozwojem nauki jest wywiad, przeprowadzony na trzech kobietach, których okres dorosłości przypadał na różny okres społeczno- ekonomiczny w Polsce.
|
|||
| 114. | Zmieniajacy sie wzór męskości wpływający na rolę ojca. | dr hab. Wita Szulc prof. nadzw. UWr | |
|
|
|||
| 115. | Zmiany w życiu dziecka pierworodnego spowodowane pojawieniem się młodszego rodzeństwa. | dr hab. Andrzej Ładyżyński prof. UWr | Pedagogika - dla abs. st. ped., stacjonarne II stopnia |
|
Aktualnie w Polsce powszechny jest model rodziny 2+1 albo 2+2. Dopóki jest tylko jedno dziecko, jest ono rozpieszczane. Opiekunowie całą miłość przelewają pierworodnemu. Gdy przychodzi na świat kolejne dziecko, wówczas dotychczasowy jedynak często zmienia swoje zachowanie. Dziecko w tym okresie może przeżywać ,,uraz detronizacyjny”, który charakteryzuje się tym, że przeżywa on szok po pojawieniu się rodzeństwa. Ten syndrom nie jest jedynym negatywnym przeżyciem dla dziecka. Chłopiec lub dziewczynka może także zachowywać się podobnie, jak we wcześniejszych etapach rozwojowych, czyli przejawiać zachowania regresyjne. Jest to spowodowane często zazdrością o uwagę rodziców. Jednakże nie zawsze musi się to odbywać w taki właśnie sposób. W związku z tym, że jest to powszechny i aktualny temat, postanowiono go przeanalizować. Celem niniejszej pracy magisterskiej było sprawdzenie, jakie zmiany w życiu dziecka pierworodnego spowodowało pojawienie się młodszego rodzeństwa. Próbowano zawrzeć w niej odpowiedzi na kilka nurtujących pytań. Jakie uczucia i zachowanie towarzyszyło dotychczasowemu jedynakowi? Na ile występował ,,uraz detronizacyjny” i zachowanie regresyjne? Jak przejawiała się zazdrość/ agresja? Czy dziecko samo wcielało się w rolę opiekuna i nauczyciela dla młodszego rodzeństwa, a może były one mu przypisywane? Aby uzyskać odpowiedź na powyższe pytania, przeprowadzono cztery wywiady narracyjne. Grupę badawczą stanowiły dzieci pierworodne, a także ich matki.
|
|||
| 116. | Zmiany w zachowaniach dzieci wobec zwierząt na przykładzie dzieci 2-3 letnich. | prof. dr hab. Krystyna Ferenz | Pedagogika - dla abs. st. ped., zaoczne II stopnia |
|
Tematyka mojej pracy magisterskiej nie została wybrana przypadkowo. Od kilku lat pracuje z małymi dziećmi i uwielbiam zwierzęta, a możliwość połączenia jednego i drugiego otworzyło mi nowe perspektywy.
Zwierzęta terapeutyczne mają ogromny wkład w niesienie pomocy dzieciom niepełnosprawnym, z różnymi zaburzeniami i dysfunkcjami społecznymi, pomagają w kompensacji braków edukacyjnych, są również wspaniałymi towarzyszami zabaw i powiernikami dziecięcych sekretów. Dlatego kontakt dzieci z nimi jest tak ważny. Psy bardzo wiele wnoszą do życia dzieci, niewiele oczekując w zamian. Dzieci w kontakcie ze zwierzętami nabierają pewności siebie, otwierają się na otaczający nas świat. Dodatkowo nabierają prawidłowych zachowań wobec zwierząt. Niniejsza praca opisuje stosunek dzieci 2-3 letnich do zwierząt. W przeprowadzeniu badań pomogły mi Esta Golden Retriever i Lara Labrador Retriever. Oba psy wspaniale bawiły się z dziećmi były łagodne, kontaktowe i wesołe. Dzieci były zachwycone zwierzętami, chodź niektóre bały się to, przy następnym spotkaniu strach był mniejszy, a ich udział w zajęciach znacznie się zwiększył. Dzieci uczestniczyły dwa razy w spotkaniu z psami. I zmiany jakie nastąpiły u niektórych dzieci można było zaobserwować już przy drugim spotkaniu. Aby móc określić prawidłowości w zmianach zachowaniach dzieci wykorzystałam w tym celu metodę obserwacji nieskategoryzowanej, która w precyzyjny sposób pomogła mi w usystematyzowaniu obranego przeze mnie celu badań. Posłużyłam się również techniką obserwacji fotograficznej oraz narzędziem badawczym w formie arkusza obserwacji.
|
|||
| 117. | Zmiany w sposobach myślenia osób uzależnionych o funkcjonowaniu w rolach społecznych i zawodowych | dr hab. Andrzej Ładyżyński prof. UWr | Pedagogika - dla abs. st. ped., stacjonarne II stopnia |
|
W mojej pracy chciałam przybliżyć ogólny problem zjawiska narkomanii i alkoholizmu w społeczeństwie, oraz zmian w sposobie myślenia osób uzależnionych.
W części ogólnej poruszam pojęcia dotyczące zjawiska alkoholizmu
- stadia uzależnienia
- społeczne i biologiczne uwarunkowania uzależnienia od alkoholu
- skutki uzależnienia
- rodzaje alkoholi
- sposoby przeciwdziałania temu problemowi
Narkomanii
- pojęcia ogólne
- rodzaje narkotyków
- skutki ich nadużywania
- uwarunkowania uzależnienia
- skutki
- sposoby przeciwdziałania temu problemowi.
W części metodologicznej przedstawiam
- przedmiot badań
- cele badań
- metody i techniki
- grupę badawczą
- problemy badawcze
- hipotezy badawcze
Badania własne
- diagnoza osób biorących udział w badaniu
- ich sytuacja rodzinna
- problemy z uzależnienie dotyczące problemów zdrowotnych rodzinnych społecznych i zawodowych
- podjęte leczenie oraz prognozowany wynik terapii.
|
|||
| 118. | Zmiany w społecznym dojrzewaniu dzieci przedszkolnych | dr hab. Alicja Szerląg prof. UWr | Pedagogika - dla abs. st. ped., zaoczne II stopnia |
|
W niniejszej pracy magisterskiej: "Zmiany w społecznym dojrzewaniu dzieci przedszkolnych" problem główny sformułowałam w postaci następującego pytania: "Czy widoczny jest na przestrzeni trzech miesięcy postęp w rozwoju społecznym dzieci?”. Przedmiotem rozważań były zmiany jakie na przestrzeni trzech miesięcy (w okresie wakacyjnym) zaszły w rozwoju społecznym dzieci.
W czasie przeprowadzanych badań przyjęłam metodę sondażu diagnostycznego oraz korzystałam z takich technik badawczych jak: obserwacja bezpośrednia, obserwacja ukryta, obserwacja ciągła, oraz socjogram grupowy, nieuporządkowany.
Z zebranego w ciągu badań materiału i po dokonaniu analizy wynika, że regularne oraz częste uczęszczanie do przedszkola sprzyja utrzymywaniu stałych relacji z kolegami, bądź poprawia stopień uspołecznienia. W przypadku dzieci nieuczęszczających w czasie wakacji do przedszkola, zauważyłam u nich spadek popularności wśród kolegów uczęszczających regularnie do przedszkola, przez co obniżył im się stopień uspołecznienia.
Duży wpływ na podwyższenie stopnia uspołecznienia u dzieci miało, również ich zachowanie. Te dzieci, które charakteryzowały się takim zachowaniem jak: współpraca, kreatywność, otwartość oraz bezkonfliktowość, nie miały przeważnie problemów z utrzymaniem, bądź podwyższeniem stopnia uspołecznienia.
Dzięki przeprowadzonym badaniom i obserwacjom mogłam dokładnie zapoznać się z wewnętrznym życiem grupy przedszkolnej oraz ich zaistniałymi zmianami społecznymi.
|
|||
| 119. | Zmiany postrzegania kobiecości w opiniach przedstawicielek trzech generacji kobiet | dr hab. Edyta Zierkiewicz prof. UWr | Pedagogika - dla abs. st. ped., stacjonarne II stopnia |
|
W pierwszym rozdziale scharakteryzowane są trzy modele postrzegania kobiecości w kontekście wizerunku ciała, małżeństwa i macierzyństwa: model tradycyjny, model nowoczesny i model współczesny.
W drugim rozdziale przedstawiony jest opis etapów życia kobiet (starości, wieku dojrzałego, wczesnej dorosłości), który ukazuje zadania rozwojowe, postawy, podejście do postrzegania samej siebie, charakterystykę typów kobiet znajdujących się w danym okresie. Ponadto, występuje nawiązanie do kultury prefiguratywnej, kofiguratywnej i postfiguratywnej.
W trzecim rozdziale przedstawione są metodologiczne założenia badań własnych: przedmiot i cel badań, problemy badawcze, uzasadnienie wyboru podejścia jakościowego i paradygmatu interpretatywnego, pojęcie metody, techniki i narzędzia badawczego, dobór próby badawczej i charakterystyka badanych, etyka badań jakościowych oraz przedstawiona jest organizacja i przebieg badań.
W czwartym rozdziale ukazana jest prezentacja i analiza wyników badań własnych, która wskazuje na podobieństwa i różnice w rozumieniu kobiecości przez przedstawicielki trzech generacji kobiet. Analizie zostało poddane definiowanie kobiecości oraz sposób, w jaki rozważały swoją kobiecość w odniesieniu do obszarów ciała, wartości, ról społecznych i wzorów kobiet.
Ostatnią część pracy stanowi aneks, w którym znajduje się kwestionariusz wywiadu oraz transkrypcje wywiadów badanych kobiet.
|
|||
| 120. | Zmiana relacji pomiędzy rodzeństwem w trakcie trwania życia – narracje dorosłych. | dr hab. Andrzej Ładyżyński prof. UWr | Pedagogika - dla abs. st. ped., stacjonarne II stopnia |
|
W niniejszej pracy pt. ,, Zmiana relacji pomiędzy rodzeństwem w trakcie trwania życia – narracje dorosłych” skupiłam się na ukazaniu tego, jak ważną rolę w życiu człowieka odgrywa posiadanie rodzeństwa oraz jak rodzeństwo w poszczególnych etapach życia jednostki może wpływać na wzajemny rozwój psychiczny oraz emocjonalny. W części teoretycznej zamieściłam dwa rozdziały. Pierwszy z nich obejmuje rozważania dotyczące znaczenia tychże relacji w kontekście prawidłowego funkcjonowania w życiu społecznym oraz pokazuje jak kształtują się relacje rodzeństwa w zależności od danego etapu rozwojowego. W drugim rozdziale skupiłam się na roli komunikacji jako podstawowej formie budowania wszelkich relacji interpersonalnych. Przytoczone zostały rozmaite definicje komunikacji, przedstawiono strukturę i funkcję komunikacji a także style i formy komunikowania się. Trzeci rozdział został poświęcony zagadnieniom metodologicznym. Wyjaśniono w nim przyjętą orientacje badawczą, wskazano cel i przedmiot badań, pokazano przyjętą metodę i technikę badawczą oraz skupiono się na charakterystyce terenu i próby badawczej. W części empirycznej skoncentrowałam się na analizie i interpretacji przeprowadzonych wywiadów, dzięki czemu mogłam odpowiedzieć na postawione pytania badawcze. Na końcu zawarłam wszelkie możliwe refleksje i wnioski na potrzeby tej pracy. Najistotniejsze dla mnie było pokazanie, iż w zależności od wieku rozwojowego relację łączące rodzeństwo potrafią być nieco zróżnicowane.
|
|||

