wyszukiwanie/filtrowanie
| Lp. | Temat pracy | Promotor | Program studiów |
|---|---|---|---|
| 91. | Adaptacja dzieci w żłobku z perspektywy rodziców i pracowników placówki | dr hab. Wiktor Żłobicki prof. UWr | Pedagogika - dla abs. st. ped., stacjonarne II stopnia |
|
Moja praca porusza zagadnienie adaptacji dziecka w żłobku z perspektywy rodziców i pracowników placówki. Zainteresowanie tym tematem wynikło z moich zainteresowań, obserwacji dzieci podczas pracy w żłobku oraz z potrzeb środowiska związanych z rosnącą ilością miejsc opieki żłobkowej.
W części teoretycznej opisałam zagadnienie adaptacji – jej kontekst definicyjny, charakterystykę dziecka przystosowanego i nieprzystosowanego, przebieg adaptacji dziecka w żłobku wraz z towarzyszącymi reakcjami oraz czynniki wpływające na przystosowanie dzieci do nowego otoczenia zarówno po stronie dziecka, jak i rodziców oraz placówki. Przeanalizowałam rozwój dziecka we wczesnym dzieciństwie w zakresie rozwoju fizycznego, emocjonalnego i społecznego. Opisałam najważniejsze kwestie związane z funkcjonowaniem żłobków, skupiając się na historii opieki żłobkowej, strukturze organizacyjnej tego typu placówek, ich celach, zadaniach i funkcjach, a także na kadrze pracującej w żłobkach. W ostatnim rozdziale części teoretycznej przedstawiłam zagadnienie rodziny jako środowiska opiekuńczo – wychowawczego. Opisałam kontekst definicyjny terminu: „rodzina”, scharakteryzowałam funkcje i typy rodzin oraz postawy i style wychowawcze.
W drugiej części przybliżyłam tematykę pojęcia metodologii, przedstawiłam definicje przedmiotu, celu badań, problemów badawczych i występujących w badaniach strategii. Opisałam także metody, techniki i narzędzia badawcze. W tej części sprecyzowałam również swój przedmiot badań, czyli adaptację dzieci w żłobku, wybrałam cel główny, czyli poznanie procesu adaptacji oraz określiłam problemy badawcze, które stanowiły punkt wyjścia do przeprowadzenia moich badań a mianowicie przebieg prawidłowej i zakłóconej adaptacji dzieci w żłobku z perspektywy rodziców i pracowników placówki. Do przeprowadzenia badań wybrałam metodę studium indywidualnych przypadków, technikę wywiadu częściowo kierowanego oraz narzędzie pomagające mi w przeprowadzeniu badań takie jak dyspozycje do wywiadu, którymi kierowałam się podczas rozmów z rodzicami i personelem placówki.
W ostatniej części zaprezentowałam wyniki badań wraz z analizą. Do badań wybrałam matki oraz opiekunki Natalki i Soni – dziewczynek z poprawną adaptacją oraz Teosia i Kuby – chłopców z adaptacją zakłóconą. Skupiłam się na adaptacji dzieci ze żłobka, w którym pracuję, wybierając najbardziej charakterystyczne przypadki z najmłodszej i najstarszej grupy.
Studiowanie literatury znacznie poszerzyło moją wiedzę teoretyczną a przeprowadzone badania pozwoliły mi lepiej poznać proces adaptacji dzieci do żłobka.
Podjęty przeze mnie temat nie został wyczerpany i wymaga podjęcia dalszych badań, zważywszy szczególnie na fakt, iż opieka żłobkowa cały czas się rozwija i lepsze poznanie procesu adaptacji pozwoliłoby znacznie ułatwić dzieciom ten trudny okres.
|
|||
| 92. | Adaptacja dziecka 3 - letniego do instytucji przedszkola | dr Elżbieta Jezierska-Wiejak | Pedagogika - kształcenie zintegrowane i edukacja przedszkolna, zaoczne I stopnia |
|
|
|||
| 93. | Adaptacja dziecka 3-letniego do warunków przedszkolnych | prof. dr hab. Stefania Walasek | Pedagogika, zaoczne II stopnia |
|
Praca składa się z części teoretycznej i empirycznej. W części teoretycznej przedstawione zostało pojęcie adaptacji czyli przystosowania w świetle literatury pedagogicznej i psychologicznej, scharakteryzowano też czynniki wpływające na adaptację dziecka w środowisku przedszkolnym. Wyniki badań psychologicznych i pedagogicznych wskazują na to, iż jedną z przyczyn adaptacyjnych dzieci jest brak współpracy między rodziną a przedszkolem.
W części empirycznej, przedstawiono założenia metodologiczne badań własnych oraz wyniki badań własnych, ukazujące najczęstsze objawy nieprzystosowania małego dziecka do przedszkola oraz związki, jakie zachodzą między cechami jego środowiska rodzinnego a poziomem zdolności przystosowawczych dziecka.
Dokładne zbadanie zjawiska adaptacji dzieci trzyletnich do środowiska przedszkolnego pozwoli w przyszłości na łagodzenie negatywnych doznań dzieci w tym tak trudnym dla nich okresie adaptacji do nowego środowiska.
Pracę zamyka zakończenie, bibliografia i aneks.
|
|||
| 94. | Adaptacja dziecka 6-letniego do szkoły | dr hab. Beata Cytowska prof. UWr | Pedagogika - dla abs. st. ped., stacjonarne II stopnia |
|
Celem mojej pracy magisterskiej było ukazanie sześciolatka jako ucznia rozpoczynającego edukację wczesnoszkolną. Pogłębiając temat związany z rozwojem dziecka podjęłam próbę analizy jego predyspozycji do uczenia się takich jak dojrzałość fizyczna, umysłowa i emocjonalna, aby dowiedzieć się jak wygląda nowy pierwszoklasista i jakie wyzwania stawia mu szkoła. Wybierając temat pracy postanowiłam spróbować osadzić sześciolatka w ramach obowiązku szkolnego przyglądając się jego adaptacji. Pragnąc dokładnie opisać sylwetkę dziecka stojącego na skraju edukacji swoje rozważania na podstawie literatury zaczęłam od pojęcia rozwoju, prezentując różne koncepcje jak i dokładny przebieg postępów w dojrzewaniu dziecka do szóstego roku życia. Następnie swoją uwagę skierowałam na pojęcie gotowości szkolnej definiując ją i wyznaczając jej komponenty. Rozdział trzeci jest merytorycznym zapleczem moich badań, który pozwolił mi na dobranie odpowiedniej metody jak i techniki badań pedagogicznych. Punktem wyjścia do próby zbadania adaptacji dziecka 6 – letniego do szkoły podstawowej jest określenie problemu badawczego. Moim problemem badawczym, jest pytanie: Jak przebiega proces adaptacji dziecka 6 letniego do szkoły? Odpowiednią metodą jest jakościowe studium przypadku. Moimi technikami, które pozwolą mi na przeprowadzenie badań pedagogicznych jest obserwacja etnograficzna, wywiad problemowy i analiza dokumentów. Terenem moich badań pedagogicznych są dwa miasta na Dolnym Śląsku. Pierwsza szkoła położona jest w Piechowicach. Natomiast druga placówka mieści się we Wrocławiu. Odwołując się do literatury moją próbą badawczą są dzieci w wieku 6 lat, a także ich nauczyciele. Moje wizyty w klasach 6 latków odbywały się w różnych godzinach aktywności. Towarzyszyłam im na zajęciach, a także w czasie trwania przerw. Klasy, które miałam okazję obserwować, podczas całego dnia aktywności to 1 b i 1c. Pierwszy oddział – 1b liczy 19 sześciolatków, przydzielonych do klasy według miesiąca urodzenia. Są to dzieci z drugiej połowy roku. Nauczycielka 1 b pani Katarzyna to pedagog z 5 letnim stażem pracy. Drugą obserwowaną grupą była klasa 1 c składająca się z 15 sześciolatków i 8 siedmiolatków.
|
|||
| 95. | Adaptacja dziecka cudzoziemskiego do polskiej szkoły | dr hab. Beata Cytowska prof. UWr | Pedagogika, stacjonarne II stopnia |
|
Niniejsza praca ma na celu zaprezentowanie procesu adaptacji dzieci obcego pochodzenia do polskiej szkoły podstawowej. Do jej napisania wykorzystałam materiały zebrane z badań, literaturę, akty prawne oraz rozporządzenia. Z wyników, które udało mi się pozyskać, wynika, że proces ten jest uzależniony od indywidualnego charakteru dziecka, kontaktów rówieśniczych, znajomości języka polskiego oraz od przygotowania placówek edukacyjnych na przyjęcie cudzoziemców. Praca została podzielona na cztery rozdziały. Pierwszy prezentuje procedurę prawną przyjmowania cudzoziemców do szkół oraz możliwości, jakimi ona dysponuje. Drugi przedstawia pojęcie ,,adaptacji’’, a także je charakteryzuje. Rozdział metodologiczny poświęcony został założeniom badawczym, celom, a także metodzie i technikom, które wybrałam do przeprowadzenia badań. Ostatni przedstawia wyniki, które pozyskałam.
|
|||
| 96. | ADAPTACJA DZIECKA DO NIEPEŁNOSPRAWNOŚCI RODZEŃSTWA | dr hab. Alicja Szerląg prof. UWr | Pedagogika - dla abs. st. ped., stacjonarne II stopnia |
|
|
|||
| 97. | Adaptacja dziecka małego do instytucji przedszkola | dr Elżbieta Jezierska-Wiejak | Pedagogika - edukacja wczesnoszkolna i wychowanie przedszkolne, zaoczne I stopnia |
|
Temat pracy skupiony jest wokół procesu adaptacji dzieci do środowiska przedszkolnego. Praca składa się z trzech rozdziałów. Pierwszy, podzielony jest na trzy części i oparty został na literaturze psychologiczno – pedagogicznej, która bardzo dokładnie, w sposób teoretyczny opisuje omawiane treści. W podrozdziale pierwszym przedstawiona została sylwetka psychofizyczna dziecka trzyletniego z uwzględnieniem jego poziomu rozwoju fizycznego, poznawczego i emocjonalno - społecznego na podstawie różnych teorii rozwoju. W drugim, definiowane są pojęcie adaptacji oraz dojrzałości przedszkolnej, wraz z charakterystyką przyczyn i objawów ich nieodpowiedniej postaci. Opisana jest tu również rola środowiska rodzinnego w przygotowaniu dziecka do edukacji przedszkolnej oraz liczne wskazówki dla rodziców przyszłych przedszkolaków. Podrozdział trzeci przybliża role i funkcje, jakie mają obowiązek spełniać instytucje przedszkolne. Przedstawia również wymagania, cechy i zadania, które powinien zrealizować nauczyciel pracujący w grupie najmłodszej, by wspomóc dzieci w przejściu ze środowiska domowego do rówieśniczego. Rozdział drugi to autorski projekt działań edukacyjnych. Wychodząc od głównych celów, funkcji i założeń projektu edukacyjnego, starałam się wybrać odpowiednią metodę pracy, na podstawie której oparłam swoje działania edukacyjne i przygotowałam scenariusze zajęć. Rozdział ten podaje konkretne metody i działania które powinny być podjęte podczas adaptacji dzieci. Przytoczone w scenariuszach czynności, to zabawy które na co dzień mają miejsce w przedszkolach. Są one znane, lubiane i nie sprawiają dzieciom trudności. Pomagają im otworzyć się społecznie, poznawczo i dodają pewności siebie. Rozdział trzeci to ewaluacja autorskiego projektu edukacyjnego. Wyjaśniając znaczenie owego terminu, starałam się przedstawić również jej najważniejsze składowe. W części tej znajduje się opis miejsca, grupy dzieci i przebiegu realizowanych czynności oraz własnych obserwacji. Rozdział określa także stopień realizacji założonych celów i przedstawia ogólne wnioski wraz z samooceną prowadzącego. Zakończenie to puenta pracy, która mówi o sensie i celowości edukacji przedszkolnej. Na końcu pracy znajduje się spis bibliograficzny oraz aneksy.
|
|||
| 98. | Adaptacja dziecka niepełnosprawnego w przedszkolu. Przypadek indywidualny | prof. dr hab. Stefania Walasek | Pedagogika, zaoczne II stopnia |
|
Tematem mojej pracy magisterskiej jest „ Adaptacja dziecka niepełnosprawnego w przedszkolu”. W mojej ocenie jest to bardzo interesujący temat kiedy dziecko niepełnosprawne, chłopiec z obustronną niepełnosprawnością słuchową wkracza w środowisko rówieśników, idzie do przedszkola, do dzieci całkowicie zdrowych.. Badania jakich się podjęłam miały na celu pokazać mi jak wygląda proces adaptacji dziecka. Podczas tworzenia mojej pracy nasuwały mi się setki pytań na które szukałam odpowiedzi m.in. Jak chłopiec się zachowuje? Jaki jest? Jak radzi sobie ze swoją niepełnosprawnością? Jak się uczy? Jak się zachowuje? I wiele wiele wiele innych.
W pierwszym rozdziale mojej pracy wyjaśniłam pojęcie niepełnosprawności i omówiłam jej rodzaje.
W części drugiej i trzeciej w mojej pracy magisterskiej wyjaśniłam pojęcie głuchoty i opisałam najważniejsze w moim mniemaniu zagadnienia.
W części czwartej zawarłam metodologiczne podstawy badań. Wyjaśniłam czym jest cel i przedmiot badań, oraz określiłam problemy badawcze. Omówiłam także wybrane prze ze mnie metody, techniki i narzędzia badawcze oraz scharakteryzowałam organizację i przebieg badań.
Część piątą poświęciłam wnikliwej analizie badawczej, skupiłam się na opisaniu krok po kroku całego materiału badawczego. Scharakteryzowałam środowisko rodzinne dziecka, historię jego choroby i opisałam rozwój dziecka. Skupiłam się na opisaniu placówek do jakich uczęszcza chłopiec, opisałam pracę nauczyciela głównego i nauczyciela wspomagającego. Podjęłam się przeprowadzenia analizy wszystkich dokumentów prywatnych dziecka w tym opinii, obserwacji i orzeczeń. Opisałam rozmowy z mamą chłopca i nauczycielem, oraz obserwację jaką zastosowałam podczas badania i omówiłam jej wyniki.
Moja praca powstała, aby pokazać jak przebiega adaptacja dziecka niepełnosprawnego do przedszkola. Z jakimi trudnościami boryka się dziecko z niepełnosprawnością słuchową i jak sobie z nimi radzi.
|
|||
| 99. | Adaptacja dziecka trzyletniego do edukacji przedszkolnej | dr Elżbieta Jezierska-Wiejak | Pedagogika - edukacja wczesnoszkolna i wychowanie przedszkolne, stacjonarne I stopnia |
|
Celem pracy jest ukazanie problemów związanych z adaptacją dziecka trzyletniego do edukacji przedszkolnej oraz możliwości ich rozwiązania. Praca pokazuje, że proces adaptacji zależy od wielu czynników. Najważniejszym z nich jest postawa rodziców, ponieważ to oni kształtują zachowania dziecka oraz czuwają nad ich rozwojem. Zauważyć jednak można, że rodzice często nie wiedzą, jak przygotować siebie i swoje dziecko do tej nowej sytuacji. Nie należy zapominać też o nauczycielu, który wprowadza dziecko w nieznane dla niego środowisko, i od którego zależy jakość przystosowania dziecka do przedszkola.
Pierwszy rozdział to teoretyczne podstawy rozwoju dziecka ze szczególnym uwzględnieniem rozwoju psychicznego i fizycznego trzylatka. Jest on ważnym elementem w procesie adaptacji, ponieważ to od niego zależy prawidłowe funkcjonowanie dziecka w nowym otoczeniu. Druga część rozdziału to opracowanie tematu pracy w świetle literatury. Zawiera ono szczegółowe omówienie czynników warunkujących adaptację dziecka do edukacji przedszkolnej oraz wpływ postawy nauczyciela na ten proces.
Drugi rozdział zawiera opis podstaw projektu oraz przykład autorskiego projektu związanego z adaptacją dziecka do przedszkola.
W trzecim rozdziale zostały opisane teoretyczne podstawy ewaluacji oraz zawarta została ewaluacja autorskiego projektu pt.: „Miś w przedszkolu”.
Praca została napisana z uwzględnieniem fachowej literatury, która umożliwiła prawidłowe dobranie metod pracy z dziećmi oraz dostosowanie działań do ich wieku. Autorski projekt edukacyjny miał na celu zwrócenie uwagi na podstawowe problemy związane z adaptacją dziecka do przedszkola, takie jak: problem z posiłkami, czynnościami samoobsługowymi oraz funkcjonowanie w grupie rówieśników. Zrealizowanie wszystkich założonych celów nie było jednak możliwe. Okres, w którym był przeprowadzany projekt był czasem przeziębień, co wpływało na liczbę dzieci w grupie oraz funkcjonowanie placówki.
Projekt zakładał również pomoc rodzicom w przygotowaniu się do procesu adaptacji dziecka do przedszkola. Otrzymali oni wskazówki, które miały za zadanie wspomóc ich wiedzą teoretyczną.
|
|||
| 100. | ADAPTACJA DZIECKA TRZYLETNIEGO DO INSTYTUCJI PRZEDSZKOLA | dr Elżbieta Jezierska-Wiejak | Pedagogika - kształcenie zintegrowane i edukacja przedszkolna, stacjonarne I stopnia |
|
|
|||
| 101. | Adaptacja dziecka trzyletniego do instytucji przedszkola | dr Elżbieta Jezierska-Wiejak | Pedagogika - edukacja wczesnoszkolna i wychowanie przedszkolne, zaoczne I stopnia |
|
Celem napisania niniejszej pracy było ukazanie procesu adaptacyjnego dzieci w wieku trzech lat do środowiska przedszkolnego. Część dzieci przystosowuje się dość szybko do funkcjonowania w przedszkolu, u innych okres adaptacji trwa bardzo długo, są też takie dzieci, które nigdy nie adaptują się do warunków przedszkolnych. W pracy przedstawiłam również rolę nauczycieli i rodziców dzieci adaptujących się do przedszkola. Zdefiniowane zostało pojęcie programu adaptacji, a także opisane jego cele, zadania oraz metody. Zawarte są również scenariusze projektów programu adaptacji trzylatków do instytucji przedszkola. Zakończenie pracy obrazuje, iż uczęszczanie do przedszkola wpływa na kształtowanie się osobowości dziecka, a tym samym na jego socjalizację do społeczeństwa, co procentuje w dorosłym życiu.
|
|||
| 102. | Adaptacja dziecka trzyletniego do środowiska przedszkolnego na przykładzie autorskiego projektu warsztatu,,Jak wspomagać dziecko w procesie adaptacji do przedszkola,, | dr Katarzyna Kokot | Pedagogika, stacjonarne I stopnia |
|
Adaptacja trzylatków do środowiska przedszkolnego jest zjawiskiem, które dotyka każde dziecko i stanowi dla niego niełatwe wyzwanie. Istnieje wiele literatury, w której autorzy opisują czym jest adaptacja do nowego otoczenia oraz podkreślają jej znaczenie dla dalszego funkcjonowania oraz rozwijania się człowieka. Co więcej, w literaturze można spotkać się z rozdziałami, które są w pełni poświęcone osobom wspomagającym rozwój dzieci – rodzicom i nauczycielom. Zaadaptowanie się do przedszkola stanowi dla malucha nowy etap w jego życiu oraz wiąże się z dość radykalnymi zmianami. Kilkulatki rozpoczynając edukację przedszkolną, uczą się funkcjonowania w nowym otoczeniu. Początkowo przedszkole jest miejscem, w którym mogą doświadczyć wielu negatywnych emocji. Dzieje się tak, ponieważ przeważa nad nimi tęsknota za mamą i tatą. Trzylatki różnie reagują na nowe otoczenie oraz na przedszkolaków, z którymi tworzą grupę. Reakcje maluchów są zróżnicowane, stąd określenie czasu trwania zaklimatyzowania się do przedszkola przez dziecko, nie jest niestety możliwe. Zmiana miejsca oraz przystosowanie się do niego jest kwestią indywidualną, dlatego tak ważne jest odmienne podejście do kilkulatków oraz wsparcie ze strony bliskich.
Opierając się na różnorodnych źródłach, chciałabym jak najgłębiej poznać zjawisko adaptacji oraz to, jakie znaczenie odgrywa dla dzieci na etapie edukacji przedszkolnej. Myślę, że prawidłowe przejście przez proces adaptacji ma duże znaczenie na dalsze funkcjonowanie dzieci. Zapoznając się z treścią, jaką proponują autorzy, mogę spojrzeć na proces przystosowania z różnych perspektyw. Przy doborze tematu pracy licencjackiej, zależało mi, abym mogła zapoznać się z jak największą ilością źródeł, a także mogła zaznajomić się z problematyką z punktu widzenia dziecka i osób dorosłych. Dla rodziców rozpoczęcie edukacji przedszkolnej jest także nowym i niełatwym momentem. Zależy mi, abym zdobyła jak najbardziej obszerną wiedzę z zakresu edukacji przedszkolnej, żebym jako przyszły pedagog oraz rodzic wspomagała dzieci w przystosowaniu się do nowego miejsca i kreowała jak najlepszą atmosferę dla ich prawidłowego rozwoju.
|
|||
| 103. | Adaptacja dziecka trzyletniego do warunków przedszkolnych. | prof. dr hab. Stefania Walasek | Pedagogika - dla abs. kierunk. innych, zaoczne II stopnia |
|
|
|||
| 104. | Adaptacja dziecka trzyletniego do warunków przedszkolnych. | prof. dr hab. Elżbieta Kościk | Pedagogika, zaoczne II stopnia |
|
Tematem mojej pracy magisterskiej jest "Adaptacja dziecka trzyletniego do warunków przedszkolnych". Praca składa się z czterech rozdziałów. Pierwszy z nich dotyczy placówek opieki dziennej. Opisuję w nim historie powstania przedszkoli i podstawowe definicje z zakresu tej tematyki. Drugi rozdział poświęcony został problematyce moich badań w świetle literatury. Adaptacja i akceptacja dziecka trzyletniego w przedszkolu w szeroko opisanej literaturze, także rozwój dziecka trzyletniego i wpływ środowiska przedszkolnego i rodzinnego w procesie wychowawczo-dydaktycznym. Trzeci rozdział dotyczy metodologii badań własnych. Przedstawiłam w nim cel, problematykę moich badań i problem badawczy. Wyróżniłam również zmienne i wskaźniki zmiennych oraz metody, techniki i narzędzia badawcze, które zostały przeze mnie użyte do badań własnych. W ostatnim rozdziale prezentuję wyniki moich badań, poprzez liczne wykresy, stworzone przeze mnie w oparciu o wyniki ankiet, które przeprowadziłam z rodzicami dzieci w wieku przedszkolnym i nauczycielami pracującymi obecnie w placówkach prywatnych i publicznych. Na koniec mojej pracy magisterskiej analizuję zebrane przeze mnie dane oraz przedstawiam wnioski.
|
|||
| 105. | Adaptacja dziecka trzyletniego do warunków wychowania instytucjonalnego. | dr Halina Dmochowska | Pedagogika - edukacja wczesnoszkolna i wychowanie przedszkolne, stacjonarne I stopnia |
|
Pierwsze dni dziecka w nowym miejscu jakim jest placówka przedszkolna, są niezwykle istotne i mają ogromne znaczenie w dalszym funkcjonowaniu każdego człowieka, dlatego w pracy poruszona została tematyka adaptacji dziecka do warunków życia instytucjonalnego. Praca składa się z trzech rozdziałów. W rozdziale pierwszym- teoretycznym, na początku przedstawiona została sylwetka psychofizyczna trzylatka, a następnie opis i analiza zagadnienia procesu adaptacji. W kolejnej części rozdziału scharakteryzowałam przedszkole i nauczyciela jako podmioty wspierające trzylatki w ich przystosowaniu do wychowania instytucjonalnego. Poruszyłam także zagadnienie trudności jakie wykazują dzieci w okresie adaptacji. Omówiłam jakie czynniki mają charakter zakłócający i jakie zachowania wskazują na zaburzenia adaptacyjne. Natomiast w drugim rozdziale przedstawione zostało definicyjne ujęcie projektu oraz jego etapy. Dalsza część rozdziału poświęcona została autorskiemu projektowi pt. "Przedszkole przyjazne dzieciom", zapisanego w formie scenariuszy. Trzeci rozdział dotyczy ewaluacji. Najpierw omówione zostało zagadnienie w ujęciu teoretycznym, a następnie dokonana została ewaluacja przedstawionego we wcześniejszym rozdziale projektu. Zawiera ona opis zrealizowanych zajęć oraz ich analizę wraz z refleksjami dotyczącymi całego przedsięwzięcia.
|
|||
| 106. | Adaptacja dziecka w klasie pierwszej. | dr Elżbieta Jezierska-Wiejak | Pedagogika - kształcenie zintegrowane i edukacja przedszkolna, zaoczne I stopnia |
|
|
|||
| 107. | Adaptacja dziecka w wieku 3 lat do instytucji przedszkola | dr Elżbieta Jezierska-Wiejak | Pedagogika - edukacja wczesnoszkolna i wychowanie przedszkolne, stacjonarne I stopnia |
|
Adaptacja jest procesem długotrwałym, wymagającym od nauczycieli zaangażowania i profesjonalizmu. Przedszkole to nowe otoczenie dla dziecka trzyletniego, które do tej pory ograniczało się do środowiska domowego.
W celu łatwej adaptacji należy zaplanować zajęcia, które pomogą dziecku zniwelować strach i obawy, a wzbudzą pozytywne emocje, otwierając na nowe doświadczenia, osoby oraz otoczenie. Należy pamiętać, aby zajęcia spełniały założenia Podstawy Programowej ujętej w Rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 roku.. Autorski projekt edukacyjny przedstawia przykładowe zajęcia, które mogą pomóc i ukierunkować nauczycieli w wyborze odpowiednich działań w procesie adaptacji. Należy pamiętać o poddawaniu swoich działań autoewaluacji, która odpowie nam na pytanie „Czy muszę zmienić coś w moim projekcie edukacyjnym?”, aby prowadzone zajęcia były efektywniejsze i spełniały postawione przez nas cele, a w szczególności nadrzędny cel, którym jest wspieranie dziecka w procesie adaptacji.
Autoewaluacja to podsumowanie przeprowadzonego autorskiego projektu z uwzględnieniem zmian, jakie należy wprowadzić, aby zaproponowany projekty był bardziej skuteczny. Aneksy dołączone do pracy licencjackiej są dowodem na przeprowadzenie zajęć, a także ukazują dzieła dzieci 3-letnich i ich zaangażowanie w prowadzone zajęcia.
|
|||
| 108. | Adaptacja dziecka w wieku przedszkolnym do instytucji przedszkola | dr Elżbieta Jezierska-Wiejak | Pedagogika - edukacja wczesnoszkolna i wychowanie przedszkolne, stacjonarne I stopnia |
|
Tematem mojej pracy licencjackiej jest adaptacja dziecka trzyletniego do instytucji przedszkola. Problematyka pracy ma na celu ukazanie istoty procesu adaptacji w nawiązaniu do procesu socjalizacji pierwotnej oraz socjalizacji wtórnej. W mojej pracy skupiłam się na integracji grupy rówieśniczej oraz na pobudzeniu tożsamości grupowej dzieci trzyletnich. Moja praca ma charakter projektowy i składa się ze wstępu, trzech rozdziałów, zakończenia wraz z bibliografią oraz aneksami. W pierwszym rozdziale na podstawie literatury przedmiotu zawarłam problematykę procesu adaptacji odnosząc się do procesów nieodzownie skorelowanych z adaptacją procesu socjalizacji pierwotnej oraz procesu socjalizacji wtórnej. Przybliżam w nim również sylwetkę psychorozwojową dziecka trzyletniego oraz osobę nauczyciela, która poprzez kreowanie sytuacji wychowawczo – dydaktycznych wpływa na prawidłowy przebieg procesu adaptacji wychowanków. W drugim rozdziale opisuję teoretyczne założenia projektu oraz prezentuję autorski projekt edukacyjny "W przedszkolu nie jestem sam, tak swoją grupę mam.". Projekt edukacyjny zawiera pięć scenariuszy zajęć, w których głównym celem jest integracja grupy rówieśniczej poprzez zaplanowaną aktywność dzieci. Trzeci rozdział skupia się na analizie danych, które zebrałam w trakcie prowadzenia zajęć według scenariuszy z autorskiego projektu edukacyjnego. Przybliżam
w nim teoretyczne podstawy ewaluacji oraz na podstawie zebranych informacji zestawiam je z założonymi celami oraz weryfikuję zasadność poszczególnych elementów autorskiego projektu edukacyjnego. Przy weryfikacji odnosiłam się do kompetencji osoby nauczyciela, a także do możliwych osiągnięć dziecka trzyletniego na danym etapie rozwojowym. Na podstawie wszystkich danych wyciągam wnioski oraz podsumowuję autorski projekt edukacyjny. W zakończeniu nawiązuję do treści całej pracy wyciągając wnioski dotyczące autorskiego projektu oraz mojej pracy jako przyszłego nauczyciela wychowania przedszkolnego. W aneksach zawarłam własnoręcznie wykonane pomoce dydaktyczne, prace dzieci oraz rysunek, który wykorzystałam w trakcie prowadzenia zajęć według zaplanowanego scenariusza projektu autorskiego.
|
|||
| 109. | Adaptacja dziecka z rodziny wielodzietnej do przedszkolnych grup rówieśniczych | dr Halina Dmochowska | Pedagogika - edukacja wczesnoszkolna i wychowanie przedszkolne, stacjonarne I stopnia |
|
W swojej pracy poruszam temat adaptacji dziecka z rodziny wielodzietnej do środowiska rówieśników w przedszkolu. Zdecydowałam się na napisanie pracy o rodzinach wielodzietnych ze względu na możliwość pracy i obserwowania jednej z nich. W większości współczesnych grup rówieśniczych, co zaobserwowałam podczas moich doświadczeń w pracy z dziećmi, znajdują się dzieci z różnego rodzaju zaburzeniami i oświadczeniami. Mają one w większości problemy
z adaptacją do grupy oraz są istotnym czynnikiem utrudniającym wyżej wymienioną adaptację, skupiając na sobie uwagę nauczyciela, a czasem większości rówieśników. Pisząc swoją pracę dyplomową opierałam się głównie na literaturze naukowej, sięgałam jednak również do pozycji metodycznych, z których czerpałam wiedzę i pomysły do realizacji projektu.
W pierwszym rozdziale dokonuję analizy zagadnienia omawianego w pracy wykorzystując wybrane pozycje literatury przedmiotu. Przedstawiam sylwetkę rozwojową dzieci w wieku przedszkolnym, od 3. do 6. roku życia. Swoje rozważania rozpoczynam od procesu poznawczego, poprzez rozwój fizyczny, kończąc na rozwoju społeczno-emocjonalnym, który dla mojej pracy jest kluczowym rozwojem dziecka. W drugim podrozdziale rozdziału pierwszego postanowiłam zanalizować pojęcie adaptacji. Innymi kluczowymi definicjami są pojęcia rodziny, edukacji
i przystosowania społecznego. W ostatnim podrozdziale rozdziału pierwszego podkreślam, że nauczyciel jest kluczowym elementem procesu adaptacji do środowiska rówieśniczego. Natomiast w ostatnim podrozdziale rozdziału pierwszego, skupiam się na jego roli w procesie wychowania
i adaptacji.
W drugim rozdziale prezentuję autorski projekt edukacyjny, pt. „W grupie raźniej”,
w którego skład wchodzi pięć zajęć, w których poruszam temat rodziny jako wartości oraz próbuję wytłumaczyć różnicę pomiędzy rodziną wielodzietną, a rodziną z jednym dzieckiem. W swoim projekcie skupiam się również na obowiązkach i zwyczajach panujących w każdym z domów. Biorąc pod uwagę czas realizacji projektu, postanowiłam dodać jedne zajęcia o tradycjach
i zwyczajach Świąt Wielkiej Nocy.
Trzeci rozdział to ewaluacja w teorii, która jest pierwszym podrozdziałem. Wyjaśniam
w nim, pracując na fachowej literaturze, czym jest ewaluacja, jakie są jej cele oraz do czego ona służy, i czy rzeczywiście jest niezbędna w procesie nauczania. Drugi podrozdział jest ściśle związany z moim autorskim projektem edukacyjnym. Opisuję w nim warunki realizacji projektu oraz wnioski po każdym z przeprowadzonych zajęć. Na koniec umieszczona jest ewaluacja moich działań w ramach projektu edukacyjnego pt. „W grupie raźniej”.
|
|||
| 110. | ADAPTACJA DZIECKA Z ZESPOŁEM ASPERGERA W GRUPIE PRZEDSZKOLNEJ | dr hab. Beata Cytowska prof. UWr | Pedagogika - stacjonarne I stopnia |
|
|
|||
| 111. | Adaptacja emigrantów z Ukrainy do życia w Polsce | prof. dr hab. Mirosława Wawrzak-Chodaczek | Pedagogika, stacjonarne II stopnia |
|
W wyniku zmian spowodowanych kryzysem gospodarczym, konfliktem zbrojnym z Rosją oraz niskimi płacami setki tysięcy osób opuściło Ukrainę i skierowało się na zachód Europy. Polska, jako kraj graniczący z Ukrainą stał się jednym z najbardziej popularnych wyborów dla naszych sąsiadów zza wschodniej granicy. Oprócz celów zarobkowych młodzi Ukraińcy decydują się studia w Polsce, gdzie mogą liczyć na tańsze zakwaterowanie oraz możliwość uzyskania stypendium. Poniższa praca ma na celu analizę adaptacji przybywających oraz mieszkających imigrantów do życia w Polsce.
|
|||
| 112. | Adaptacja emocjonalno-społeczna dziecka z zaburzeniami ze spektrum autyzmu w środowisku szkolnym w placówce integracyjnej | dr hab. Barbara Winczura | Pedagogika, stacjonarne II stopnia |
|
Praca porusza problematykę związaną z adaptacją emocjonalno-społeczną dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu w środowisku szkolnym w placówce integracyjnej. Uczniowie z zaburzeniami ze spektrum autyzmu potrzebują indywidualnego podejścia oraz podjęcia przez nauczycieli profesjonalnych działań dostosowanych do swoich potrzeb, które wspomogą ich adaptację emocjonalno-społeczną, usprawnią zaburzone funkcje, zniwelują trudności i wspomogą dziecko w prawidłowym rozwoju.
Głównym celem przeprowadzonych badań jest określenie przebiegu adaptacji emocjonalno-społecznej dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu w środowisku szkolnym w placówce integracyjnej. Prowadząc badania posłużono się metodą indywidualnych przypadków wybierając tym samym pięcioro dzieci posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego z uwagi na diagnozę zaburzeń ze spektrum autyzmu. Badane dzieci uczęszczały do szkół podstawowych z oddziałami integracyjnymi i były wspierane w swojej edukacji przez nauczyciela wspomagającego. W wyniku przeprowadzonych badań okazało się, że dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu posiadają problem z adaptacją emocjonalno-społeczna w środowisku szkolnym w placówce integracyjnej.
Problemy najczęściej występowały w sferze nawiązywania relacji z rówieśnikami oraz radzenia sobie
w sytuacjach stresowych.
Tylko różnorodna oraz regularna terapia stwarza jednostce możliwość do prawidłowej adaptacji emocjonalno-społecznej w środowisku szkolnym w placówce integracyjnej, przyczyni się do niwelowania posiadanych deficytów, co przełoży się na komfort życia osoby dotkniętej zaburzeniem ze spektrum autyzmu.
|
|||
| 113. | Adaptacja jedynaka do środowiska rówieśników w przedszkolu | dr Halina Dmochowska | Pedagogika - kształcenie zintegrowane i edukacja przedszkolna, zaoczne I stopnia |
|
|
|||
| 114. | Adaptacja językowa dzieci migrantów z krajów byłego Związku Radzieckiego | prof. dr hab. Elżbieta Kościk | Pedagogika, zaoczne II stopnia |
|
|
|||
| 115. | Adaptacja kulturowa dzieci z Ukrainy w polskich szkołach podstawowych z perspektywy nauczyciela | dr hab. Rafał Włodarczyk | Pedagogika - dla abs. st. ped., stacjonarne II stopnia |
|
Praca podejmuje temat adaptacji kulturowej dzieci z Ukrainy w polskiej szkole podstawowej. Główny problem badawczy przyjmuje postać pytania: jak wygląda adaptacja kulturowa ukraińskich dzieci w polskiej szkole podstawowej z perspektywy nauczyciela? Niniejsza praca porusza także problematykę ściśle związaną z adaptacją kulturową i ze środowiskiem szkolnym. W rozdziale pierwszym rekonstruuję i omawiam na podstawie literatury przedmiotu zagadnienia pedagogiki międzykulturowej, rozumienia kultury, procesu adaptacji kulturowej, akulturacji, szoku kulturowego, reakcji na wielokulturowość oraz strategie reagowania na odmienność. Podejmuję również problematykę związaną z systemem oświaty, charakteryzuję wielokulturowość w polskich szkołach, omawiam edukację wielokulturową i międzykulturową, metody nauczania w edukacji wielokulturowej oraz postawy i cechy nauczyciela szkoły wielokulturowej. Przedstawiam mniejszości kulturowe, uchodźców, imigrantów przebywających na terenie Polski, w szczególności skupiając się na ludności narodowości ukraińskiej. Obrazuję zasady funkcjonowania szkół publicznych w Polsce w kontekście środowiska, w którym zachodzi adaptacja kulturowa. W drugim rozdziale pracy magisterskiej rekonstruuję i omawiam zagadnienia związane z projektowaniem i planowaniem badań własnych. W ostatnim rozdziale przedstawiam analizę i interpretację wyników badań własnych oraz staram się udzielić odpowiedzi na główny problem badawczy pracy. W wyniku przeprowadzonych badań mogę stwierdzić, iż adaptacja kulturowa z perspektywy nauczyciela nieco różni się od klasycznego modelu adaptacji kulturowej, który podaje literatura przedmiotu.
|
|||
| 116. | Adaptacja osób przyjeżdżających na studia do innego kraju | dr hab. Andrzej Ładyżyński prof. UWr | Pedagogika - dla abs. st. ped., stacjonarne II stopnia |
|
|
|||
| 117. | Adaptacja rodziców do sytuacji niepełnosprawności ich dzieci. Analiza indywidualnych przypadków. | dr hab. Alicja Szerląg prof. UWr | Pedagogika - dla abs. st. ped., zaoczne II stopnia |
|
|
|||
| 118. | Adaptacja rodziców do sytuacji opieki nad dzieckiem w żłobku. | dr hab. Alicja Szerląg prof. UWr | Pedagogika - dla abs. st. ped., zaoczne II stopnia |
|
Poniższa praca nosi tytuł “Adaptacja rodziców do sytuacji opieki nad dzieckiem w żłobku”. W części teoretycznej, w pierwszym rozdziale, na podstawie literatury przedmiotu, opisana została opiekuńczo-wychowawcza działalność żłobka zorientowane na dziecko młodsze, w tym w sposób szczegółowy scharakteryzowany został instytucjonalny status współczesnego żłobka, standardy opieki i wspierania rozwoju dziecka w żłobku, specyfikacja edukacji dzieci młodszych w żłobku oraz dziecko młodsze w środowisku żłobka.
W rozdziale drugim, tejże części, przedmiotem analizy uczyniono sfery uobecnienia się rodziców dziecka młodszego w przestrzeni instytucjonalnej opieki w żłobku.
W szczególności określono specyfikę rozwoju dziecka młodszego, potrzeby rozwojowe dziecka młodszego, rodzicielskie zobowiązania wobec dziecka młodszego oraz jego więzi rodziców z nim. Każde z tych zagadnień analizowano w kontekście adaptacji do sytuacji opieki instytucjonalnej nad nim.
Druga część pracy, to metodologiczne podstawy badań własnych, w której określony został przedmiot badań własnych, a także założenia badawcze w postaci celów badawczego przedsięwzięcia, problem badawczy, zmienne badawcze oraz ich wskaźniki,
a także metody i techniki badawcze. Metodologiczny aspekt projekty badawczego dopełniają rozważania dotyczące populacji badawczej oraz specyfiki próby badawczej zakwalifikowanej do badań własnych. Natomiast w czwartym rozdziale, na podstawie dokonanej analizy zebranego
w trakcie badań materiału empirycznego, przedstawiona została adaptacja rodziców do sytuacji opieki nad dzieckiem w żłobku. W szczególności scharakteryzowana została specyfika adaptacji rodziców do sytuacji opieki nad ich dzieckiem w żłobku oraz uwarunkowania tejże adaptacji. Pracę kończą wnioski, które zostały sformułowane na podstawie dokonanych analiz ilościowych oraz jakościowych danych empirycznych.
|
|||
| 119. | Adaptacja rodziców dzieci z zespołem Downa do niepełnosprawności swojego dziecka | dr hab. Barbara Winczura | Pedagogika - dla abs. st. ped., zaoczne II stopnia |
|
Niniejsza praca obejmuje zagadnienia związane z dziećmi z Zespołem Downa oraz ich rodzinami. W pracy znajdziemy kluczowe informacje o historii odkrycia, pochodzeniu i symptomach wymienionego wyżej zespołu. W pracy znalazły się również opisy wyglądu zewnętrznego dzieci z zespołem Downa, problemy zdrowotne oraz zaburzenia jakie współwystępują przy tym schorzeniu. W pracy zawarty jest również opis rozwoju i funkcjonowania psychospołecznego dzieci z abberacją chromosomalną. Można z niej również dowiedzieć się o rozwoju ruchowym, możliwościach percepcyjnych i wszystkich innych umiejętnościach życia codziennego jak czytanie, pisanie, możliwości językowe i poznawcze tych dzieci. Informacje zawarte w pracy mają kluczowe znaczenie dla rodziców dziecka z zespołem Downa. Opisane w niej zostały emocje pojawiające się po narodzinach dziecka oraz style w jakich rodzice próbują przezwyciężać problemy wychowawcze pojawiające się w trakcie opieki nad tymi dziećmi. Praca zawiera również metodologiczne podstawy badań własnych, w których określony został cel i problemy badawcze, a także szczegółowo został opisany teren i organizacja badań. Głównym celem badań było przeprowadzenie i zanalizowanie wywiadów z rodzicami dzieci z zespołem Downa, zrobione na podstawie kwestionariusza dołączonego do pracy. Miały one głównie na celu zebranie materiału dotyczącego doświadczeń, emocji, przeżyć badanych rodziców pojawiających się na różnych etapach życia dziecka z zespołem Downa, stresie związanym z opieką nad niepełnosprawnym potomkiem oraz pomocą jaką otrzymują oni zarówno od najbliższych jak i z różnych instytucji państwowych. Praca zawiera również przedstawienie wyników analizy i interpretacji zabranego materiału badawczego, dotyczącego adaptacji rodziców dzieci z zespołem Downa do niepełnosprawności swojego dziecka. Możemy się z niego dowiedzieć jak badani rodzice reagowali na pojawienie się niepełnosprawnego dziecka, jakie emocje towarzyszyły im w pierwszych latach życia potomka oraz co sprawiało im największe trudności związane z opieką nad swoimi dziećmi. Skonfrontowane jest to z informacjami, jakie można pozyskać z dotychczasowo wydanych książek poruszających ten problem. Praca odpowiada na pytanie dotyczące głównego problemu badawczego, którym jest jak przebiega adaptacja rodziców dziecka z zespołem Downa do niepełnosprawności swojego dziecka.
|
|||
| 120. | Adaptacja rodziny do niepełnosprawności dziecka z zespołem Rubinsteina i Taybiego | dr hab. Beata Cytowska prof. UWr | Pedagogika - dla abs. st. ped., zaoczne II stopnia |
|
Temat niniejszej pracy to: Adaptacja rodziny do niepełnosprawności dziecka z Zespołem Rubinsteina i Taybiego. Jest to kontynuacja pracy licencjackiej.
Pracę podzielono na 4 rozdziały. Dwa rozdziały są stricte teoretyczne, trzeci opisuje metodologię badań, natomiast ostatni analizę i interpretację wywiadów.
W pierwszym rozdziale sformułowano definicję niepełnosprawności intelektualnej, jej przyczyny i objawy. Przedstawiono poszczególne stopnie niepełnosprawności. Omówiono szczegółowo informacje na temat Zespołu Rubinstaina i Taybiego, także szereg wad i schorzeń towarzyszących temu zespołowi.
W drugim rozdziale zdefiniowano pojęcie rodziny. Przedstawiono wieloaspektowo problemy, z którymi borykają się rodziny wychowującej dziecko z RTS. Omówiono etapy adaptacji rodziny do wychowywania dziecka z niepełnosprawnością. Scharakteryzowano relacje między rodzeństwem, kiedy jedno z nich jest niepełnosprawne. Dokonano analizy form wsparcia rodziny wychowującej dziecko z zespołem Rubinsteina i Taybiego oraz rolę, jaką odgrywa rodzina w życiu dziecka dotkniętego tym zespołem w procesie jego rehabilitacji.
W trzecim rozdziale zaprezentowana została metodologia badań własnych. Przedstawiono cele i przedmiot badań, problemy badawcze, nurty i strategię badań, metodę i technikę badawczą, a także etykę badawczą.
Ostatni rozdział zawiera analizę i interpretację wywiadów narracyjnych przeprowadzonych z matkami dzieci z zespołem Rubinsteina i Taybiego. Wywiady były punktem wyjścia do próby odpowiedzi na postawione problemy badawcze. Następnie przedstawiono znaczenie pedagogiczne przeprowadzonych badań oraz zaproponowano możliwości wsparcia dzieci z RTS, jak i ich rodziców.
Część praktyczna zawiera interpretację doświadczeń trzech rodzin dzieci z Zespołem Rubinsteina i Taybiego. Zastosowanie przyjętej metody, techniki i narzędzia badań jakim był wywiad narracyjny pozwoliło na zebranie materiału, którego analiza umożliwiła odpowiedzieć na postawiony główny problem badawczy.
|
|||

