wyszukiwanie/filtrowanie
Lp. Temat pracy Promotor Program studiów
61. Znaczenie sportu w rehabilitacji osób z niepełnosprawnością wzrokową. dr Joanna Gładyszewska-Cylulko Pedagogika - zaoczne I stopnia
62. ZNACZENIE ROZPADU DŁUGOTRWAŁEGO ZWIĄZKU PARTNERSKIEGO Z PERSPEKTYWY DOROSŁEGO ŻYCIA W NARRACJACH MŁODYCH DOROSŁYCH dr hab. Wita Szulc prof. nadzw. UWr
63. Znaczenie rodziny zastępczej w niwelowaniu trudności adaptacyjnych dzieci dr hab. Jerzy Semków prof. nadzw. WSP w Warszawie Pedagogika - dla abs. kierunk. innych, stacjonarne II stopnia
64. Znaczenie rodziny dla współczesnego pokolenia młodych dorosłych prof. dr hab. Jolanta Szempruch Pedagogika - dla abs. st. ped., stacjonarne II stopnia
Praca ma charakter badawczy i składa się z czterech głównych rozdziałów, wstępu i zakończenia. Rozdział pierwszy ma charakter teoretyczny, a w jego skład wchodzą trzy podrozdziały. Pierwszy z nich zawiera opis różnych definicji rodziny i wynikających z nich typologii. Drugi przedstawia funkcje rodziny rozumiane w sposób tradycyjny, z odniesieniem ich do współczesnego świata, a także zestawieniem ze sobą podobieństw i różnic. Trzeci podrozdział skupia się z kolei na różnych systemach komunikacji w rodzinie oraz stylach wychowania podejmowanych przez rodziców. Rozdział drugi również ma charakter teoretyczny i składa się z dwóch podrozdziałów. W pierwszym przedstawiam ogólną charakterystykę pokoleń poprzedzających Generację Y i występujące między nimi zależności, które w sposób bezpośredni lub pośredni mogły mieć wpływ na sposób funkcjonowania obecnego pokolenia młodych dorosłych. Drugi podrozdział zawiera charakterystykę Pokolenia Y i istotnych dla niego zjawisk socjospołecznych. Rozdział trzeci zawiera metodologiczny opis przeprowadzonych przeze mnie badań. Składa się z siedmiu podrozdziałów, które po kolei charakteryzują podjęte przeze mnie procedury badawcze. Pierwszy podrozdział wyjaśnia zależności występujące między metodą ilościową a jakościową i wyjaśnia dlaczego podjęta orientacja metodologiczna, ma charakter ilościowy. Drugi skupia się na szczegółowym opisie przedmiotu badań oraz określa cel badawczy, którym jest poznanie i opis znaczenia, jakie dla współczesnego pokolenia młodych dorosłych ma rodzina pochodzenia i rodzina własna. Trzeci podrozdział naświetla w sposób szczegółowy problemy badawcze oraz opracowane hipotezy. Czwarty podrozdział wyodrębnia zmienne zależne, niezależne oraz ich wskaźniki. W piątym podrozdziale opisuję wybrane metody, techniki i narzędzia badawcze, które umożliwiły mi sprawne przeprowadzenie badań. Podrozdział szósty przedstawia charakterystykę terenu badań oraz dobranej przeze mnie próby badawczej. Ostatni podrozdział natomiast wymienia działania podjęte przeze mnie w celu organizacji badań oraz opisuje ich przebieg. Czwarty rozdział stanowi analiza i wnioski z wyników badań, podzielone na trzy podrozdziały. W pierwszym skupiłam się na sposobie postrzegania rodziny pochodzenia przez przedstawicieli Pokolenia Y. W drugim z kolei na ich oczekiwaniach i pragnieniach kierowanych w stronę rodziny własnej, a w trzecim na wartości, jaką ma dla badanych rodzina. Pracę zakańcza przedstawienie ogólnych wniosków i postulatów pedagogicznych, wynikających z przeprowadzonych badań.
65. Znaczenie rodzeństwa dla procesu socjalizacji dzieci wychowujących się w rodzinie wielodzietnej. dr hab. Dorota Rybczyńska-Abdel Kawy prof. UWr Pedagogika, stacjonarne II stopnia
W mojej pracy magisterskiej głównym celem było poznanie znaczenia rodzeństwa dla procesu socjalizacji dzieci wychowujących się w rodzinie wielodzietnej. Skupiłam się na procesie socjalizacji jako procesie niecelowym, nieświadomym i nieintencjonalnym. Badaniem zostały objęte dzieci wychowujące się w rodzinie wielodzietnej. Rodzice jako główny podmiot wychowujący zostali wykluczenia z badań. W celu opisu i wyjaśnieniu badanego zjawiska, w badaniu skupiłam się na poznaniu jaką wartość ma rodzina dla dzieci, poznaniu spójności więzi rodzinnej i różnych aspektów relacji między rodzeństwem. Ze względu na przedmiot badań w pracy wykorzystałam metodę jakościową. Techniką badawczą, która wykorzystałam do realizacji badania był wywiad częściowo-skategoryzowany przy pomocy narzędzia badawczego, którym były dyspozycje do wywiadu oraz dyktafon. W badaniu udział wzięły cztery rodziny wielodzietne w ujęciu demograficznym, zamieszkujące we Wrocławiu. Zastosowane przeze mnie metody, techniki i narzędzia badawcze pozwoliły mi uzyskać odpowiedzi od respondentów i wyciągnąć wnioski. W oparciu o literaturę przedmiotu i analizę badań własnych można stwierdzić, że niewątpliwie rodzeństwo ma znaczenie dla procesu socjalizacji dzieci wychowujących się w rodzinie wielodzietnej. Podsumowując, uzyskane wyniki opisują i wyjaśniają znaczenie rodzeństwa dla procesu socjalizacji.
66. Znaczenie przyjaźni jako czynnika wzmacniającego pozytywny rozwój uczniów klas 4-6 szkół podstawowych w kontekście pandemii wirusa COVID-19 dr Monika Humeniuk Pedagogika, zaoczne I stopnia
Przyjaźń jest niezwykle ważna w życiu każdego człowieka. Określa relacje, które tworzą się pomiędzy osobami wzajemnie wspierającymi się, darzącymi się uczuciem oraz współpracującymi ze sobą. Relacje rówieśnicze w tym szczególnie przyjaźń mogą być dla młodego człowieka czymś, co przyniesie korzyści i wspomoże wszechstronny rozwój a także będzie motywacją. Człowiek w tym okresie dojrzewa i zmienia się od strony biologicznej-dziewczynki stają się młodymi kobietami a chłopcy młodymi mężczyznami. Od strony psychicznej również dochodzi do wielu zmian. Rozwija się mózg, procesy myślowe i poznawcze. Pandemia wirusa COVID-19 zaburza tradycyjne relacje i doprowadza do zmiany sposobu funkcjonowania w codziennym życiu. Zamknięcie w domu prowadzi do ograniczenia kontaktów społecznych z rówieśnikami. Jednak nie prowadzi do ich całkowitego zatrzymania. W pierwszym rozdziale mojej pracy skupiłam się na opisie rozwoju w okresie adolescencji, kolejny rozdziało opisuje wpływ, jaki ma relacja przyjacielska na młodego człowieka. W trzecim rozdziale opisałam funkcjonowanie szkoły, natomiast w czwartym rozdziale opisałam konkretną placówkę. Piąty rozdział zawiera opis metod i form aktywizujących, które wykorzystywane są na zajęciach zarówno stacjonarnych, jak i zdalnych. Część projektowa zawiera cykl pięciu konspektów dotyczących tematu pracy.
67. Znaczenie przyjaźni i miłości z okresu późnej adolescencji w obecnym życiu respondentów. prof. dr hab. Stefania Walasek Pedagogika - dla abs. st. ped., zaoczne II stopnia
68. Znaczenie przedszkoli integracyjnych w procesie wychowania na przykładzie (Miejskiego Przedszkola Integracyjnego nr 6 im.Janusza Korczaka w Kołobrzegu). dr hab. Barbara Jędrychowska prof. UWr Pedagogika - dla abs. kierunk. innych, zaoczne II stopnia
69. Znaczenie pracy w resocjalizacji skazanych. dr hab. Danuta Kowalczyk prof. UO Pedagogika - dla abs. st. ped., stacjonarne II stopnia
Tematem niniejszej pracy jest "Znaczenie pracy w resocjalizacji skazanych". Wybór takiej problematyki podyktowany był chęcią sprawdzenia czy podjęcie pracy w trakcie odbywania kary pozbawienia wolności ma jakieś znaczenie w resocjalizacji więźniów. Jest to praca teoretyczno- badawcza. Składa się ona z trzech rozdziałów. Pierwsza część jest częścią teoretyczną. Zostały w niej przybliżone najważniejsze pojęcia dotyczące resocjalizacji, zasad jakimi się ona kieruje i metod którymi się posługuje. W rozdziale tym zajęto się również problematyką funkcji kary. Przybliżono również teorię nieformalnej kontroli społecznej, a także teorię behawioralną, które potwierdzają ważność pracy. Celem badań niniejszej pracy jest sprawdzenie jakie znaczenie na resocjalizacje skazanych ma praca, a główny problem, który został postawiony brzmi: Jakie znaczenie na resocjalizacje skazanych ma praca? Aby odpowiedzieć na postawione problemy badawcze przeprowadzone zostały badania, w których posłużono się metodą sondażu diagnostycznego, a wybraną techniką była ankieta. Kwestionariusz ankiety, został przygotowany specjalnie na potrzeby tych badań i składał się on z 24 pytań. Pytania były zamknięte, z wyjątkiem jednego pytania, w którym skazani mieli wskazać swój zawód. Badania przeprowadzono w Zakładzie Karnym w Strzelinie.Grupa badawcza została dobrana celowo, byli to skazani pracujący w trakcie odbywania kary pozbawienia wolności. Grupa liczyła 106 osób, były to osoby w różnym wieku (od 18 do powyżej 50 roku życia), a także z różnym czasem pozostałym do zakończenia kary pozbawienia wolności. Przeprowadzone badania zostały zanalizowane w rozdziale empirycznym. Pozwoliły one stwierdzić, że skazani przed umieszczeniem w zakładzie karym podejmowali pracę, a także uważają ją za ważną w swoim życiu i dostrzegają wiele korzyści płynących z jej podjęcia. Wyciągnięto również wniosek, że skazani kierują się różnymi motywami podejmując pracę w trakcie odbywania kary pozbawienia wolności. Motywy są zróżnicowane, w zależności od wieku i czasu pozostałego do zakończenia kary pozbawienia wolności. Bardzo ważna jest możliwość zagospodarowania czasu wolnego, niezależność finansowa ale również korzyści które skazany ma w trakcie odbywania kary, w zakładzie karnym. Przeprowadzone badania służyły również sprawdzeniu jak zmienia się samoocena skazanych po podjęciu przez nich pracy, okazało się, że skazani mają problem z oceną siebie przed podjęciem pracy, natomiast po jej podjęciu oceniają się jako dobrych pracowników solidnie wykonujących pracę. Badania pozwoliły również na stwierdzenie, że skazani niezależnie od tego czy pracują czy nie mogą liczyć na pomoc bliskich, jednak od momentu podjęcia pracy ich kontakty ulegają poprawie. W zakończeniu zawarto wnioski wysunięte na podstawie przeprowadzonych na potrzeby tej pracy badań. Podsumowując, praca ma znaczenie w resocjalizacji skazanych. Dzięki niej skazani poprawiają swoją samoocenę i kontakty z bliskimi. Badani skazani mają raczej pozytywne
70. Znaczenie posiadania psa domowego dla relacji w rodzinie prof. dr hab. Krystyna Ferenz Pedagogika - dla abs. st. ped., stacjonarne II stopnia
71. Znaczenie podjęcia terapii emisji głosu w codziennym funkcjonowaniu osób z zaburzeniami mowy dr hab. Beata Cytowska prof. UWr Pedagogika, stacjonarne II stopnia
Celem niniejszej pracy było określenie znaczenia podjęcia terapii emisji głosu, przypisywanego przez badane osoby z zaburzeniami mowy w ich codziennym funkcjonowaniu w społeczeństwie. Badania zostały przeprowadzone w oparciu o nagrania audio, obserwacje oraz notatki. Materiał badawczy był zbierany w kilku szkołach śpiewu i emisji głosu we Wrocławiu. Praca ta składa się z: - części teoretycznej (rozdział pierwszy i drugi), wprowadzającej czytelnika w tematykę; - części metodologicznej (rozdział trzeci); - części badawczej (rozdział czwarty). W pracy opisane zostałe problemy narratorów oraz obiektywne sugestie dotyczące wpływy terapii emisji głosu na zdolności komunikacyjne, autoprezentacyjne oraz artykulacyjno-fonacyjne badanych.
72. ZNACZENIE POCZUCIA KOHERENCJI W ETIOLOGII NARKOMANII dr hab. Piotr Kwiatkowski Pedagogika - stacjonarne I stopnia
73. Znaczenie pierwszego spotkania w relacji osób zakochanych. dr hab. Andrzej Ładyżyński prof. UWr Pedagogika - dla abs. st. ped., stacjonarne II stopnia
Praca składa się z trzech rozdziałów. Pierwszy rozdział przedstawia opis tematu podjętego w pracy magisterskiej w oparciu o literaturę przedmiotu. Opisano w nim wrażenie pierwszego spotkania oraz jego miejsce, jako istotny czynnik wpływający na rodzące się uczucie między dwojgiem ludzi. Podjęto również wątek zakochania, jako warunek istnienia związku oraz opisano wzajemne powiązania w związku dwojga ludzi. Przedstawiono typy więzi pomiędzy kobietą a mężczyzną, przedstawiono ich wzajemne postrzeganie więzi. Opisano ich scalanie, jak również przedstawiono problemem porozumienia w związku dwojga ludzi. W rozdziale drugim pracy przedstawiono metodologię badań pedagogicznych. W pierwszej części rozdziału drugiego przedstawiono wprowadzenie do badań naukowych oraz ich paradygmaty. W dalszej części ujęto cel i przedmiot badań. Przedstawiono problemy badawcze, metody, techniki oraz narzędzia badawcze. Następnie opisano próbę badawczą oraz organizację i przebieg badań. Badania w pracy przeprowadzono metodą jakościową, w której skoncentrowano się na wyjaśnianiu motywów, postaw oraz preferencji badanych osób. Badania jakościowe przeprowadzone w pracy dotyczyły małej grupy osób. W rozdziale trzecim pracy ujęto narracje o pierwszych spotkaniach i przedstawiono analizę i wyniki własnych badań. Scharakteryzowano badane związki oraz określono warunki przeprowadzania wywiadów. Ujęto analizę spotkania, jak również opisano analizę pola semantycznego. Scharakteryzowano relacje par będących w związku z kilkuletnim stażem, jak również tych, które przygotowywały się do zawarcia związku małżeńskiego. Wykonano analizę porównawczą przeprowadzonych wywiadów. Następnie przedstawiono refleksje oraz wnioski końcowe pracy.
74. Znaczenie pieniędzy w życiu młodych ludzi. Projekt szkolenia umiejętności młodych dorosłych w zarządzaniu finansami osobistymi dr Jolanta Kędzior Pedagogika, zaoczne I stopnia
Celem mojej pracy dyplomowej jest ukazanie w jaki sposób współcześnie ludzie zarządzają swoją sfera finansową oraz dlaczego robią to właśnie w taki sposób oraz jaki wpływ na te działania ma edukacja w Polsce. Zaprojektowany warsztat kieruję do młodych dorosłych, a więc ludzi, którzy funkcjonują już w sferze finansów, mają dochody i wydatki oraz pewne potrzeby w tym obszarze. Moja praca składa się z trzech rozdziałów. W pierwszym przedstawiam w jaki sposób ludzie postrzegają pieniądze, kim są młodzi dorośli funkcjonujący we współczesności oraz jak wygląda korelacja pomiędzy tymi dwoma, a więc jak Ci ludzie wydają pieniądze. W rozdziale drugim opisuję aspekt poradnictwa i edukacji finansowej oraz edukacji finansowej z jaką mamy do czynienia w Polsce. Ostatnia część pracy zawiera metodyczne podstawy projektowania szkoleń i autorski projekt warsztatu.
75. ZNACZENIE ODMIENNEGO PRZEDSTAWIANIA SPOŁECZNYCH RÓL KOBIET I MĘŻCZYZN W BAŚNIACH W KONTEKŚCIE SOCJALIZACJI. PROPOZYCJA UWSPÓŁCZEŚNIANIA BAŚNI – PROJEKT WARSZTATU. dr hab. Edyta Zierkiewicz prof. UWr Pedagogika - stacjonarne I stopnia
76. Znaczenie obecności ojca dla prawidłowego rozwoju dziecka w wieku wczesnoszkolnym dr hab. Andrzej Ładyżyński prof. UWr Pedagogika - dla abs. st. ped., stacjonarne II stopnia
Celem pracy jest próba odpowiedzi na pytanie : Jakie znaczenie dla rozwoju dziecka w wieku wczesnoszkolnym ma obecność ojca. Niniejsza praca składa się z trzech części : teoretycznej, metodologicznej i empirycznej oraz wstępu i wniosków końcowych.Część teoretyczna podzielona jest na dwa rozdziały. Pierwszy zatytułowany ,,Rodzina’’ dzieli się na dziesięć podrozdziałów. Opisują one między innymi definicję rodziny, style i metody wychowawcze, funkcje rodziny oraz rodzaje więzi występującymi między jej członkami. Drugi rozdział pod tytułem ,, Rozważania na temat ojcostwa’’ składa się z siedemnastu podrozdziałów. Opisują one między innymi definicje ojca i ojcostwa, przemiany ojcowskiej roli, kryzysu ojcostwa i jego przyczyn oraz znaczeniu obecności ojca w wychowaniu dzieci. Druga część- Metodologia zawiera dziewięć podrozdziałów dotyczących założeń badawczych podjętych w mojej pracy. Ostatnia część – Empiria zawiera analizę badań jakościowych. Składa się na nią narracja trzech badanych ojców. Każda analiza składa się z siedmiu części. Na samym końcu przedstawiłam refleksje i wnioski końcowe.
77. Znaczenie nadawane wychowywaniu się w rodzinie z problemem alkoholowym przez Dorosłe Dzieci Alkoholików (DDA) dr hab. Beata Cytowska prof. UWr Pedagogika - dla abs. st. ped., zaoczne II stopnia
Napisana przeze mnie praca magisterska skupia się wokół tematu Dorosłych Dzieci Alkoholików oraz syndromu z jakim część z nich się zmaga. Ukazanie charakteru problemu wymagało przybliżenia poszczególnych pojęć bezpośrednio związanych z tematyką DDA co uczyniłam na kolejnych etapach pracy. W pierwszym rozdziale skupiłam się na omówieniu czym jest uzależnienie, jakie są jego przyczyny, fazy, typy oraz bezpośrednie skutki. Ukazałam również, że funkcjonowanie rodziny jest sprężystym, zawiłym i wielopłaszczyznowym procesem, ciągiem przyczynowo – skutkowych sytuacji uwikłanych w rozległy kontekst zdarzeń i powiązań pozarodzinnych oraz, że utratę równowagi struktury rodziny powodują połączenia stresorów pochodzących z różnych źródeł, które wytwarzają i utrwalają kryzys w rodzinie. Jeżeli w życiu codziennym, rodzinnym narastają niekorzystne i uciążliwe sytuacje, w których brakuje więzi emocjonalnych wtedy rodzina nie jest w stanie prawidłowo wypełniać przewidzianych i założonych funkcji, a jej działalność wychowawcza, socjalizacyjna i opiekuńcza jest bardzo ograniczona. Do takich niekorzystnych i uciążliwych sytuacji zaliczyć można uzależnienie od alkoholu i funkcjonowanie w dysfunkcyjnym systemie rodzinnym. W drugim rozdziale wskazałam kiedy narodziła się i jaką rolę pełniła koncepcja DDA, jakie cechy są charakterystyczne dla syndromu DDA, jakie schematy postępowania władają życiem osób wychowujących się w rodzinach alkoholowych. Za istotne uznałam również nawiązanie do tematu współuzależnienia dzieci alkoholika, jako zjawiska przepowiadającego pojawienie się trudności w funkcjonowaniu w życiu dorosłym oraz jego uwarunkowań i przejawów. Trzeci rozdział poświęcony został przedstawieniu założeń teoretycznych moich badań i ukazaniu powodów dla których zagadnienie to powinno być podejmowane. Określiłam w nim również problemy badawcze, metodę badań, paradygmat w jakim badania te są osadzone oraz przedstawiłam ich przebieg i organizację. Ostatnia czwarta część pracy skupia się wokół krótkiej prezentacji moich rozmówców, przytoczenia narracji z przeprowadzonych wywiadów, analizy i interpretacji wyników badań pod kątem określonych wcześniej problemów szczegółowych oraz ogólnego podsumowania efektów mojej pracy.
78. Znaczenie nadawane wychowaniu się w rodzinie z problemem alkoholowym przez osoby dorosłe dr hab. Beata Cytowska prof. UWr Pedagogika - dla abs. st. ped., zaoczne II stopnia
Tematem mojej pracy magisterskiej jest znaczenie nadawane wychowywaniu się w rodzinie z problemem alkoholowym przez osoby dorosłe. Praca składa się z czterech rozdziałów. W pierwszym rozdziale dokonałam analizy definicji rodziny, jej funkcji, postaw i stylów wychowawczych rodziców według literatury przedmiotu. W rozdziale drugim przedstawiłam dysfunkcjonalność rodziny z problemem alkoholowym, przyczyny jej występowania, role jej członków oraz skutki wychowywania się w takiej rodzinie, opierając się na literaturze przedmiotu. Rozdział metodologiczny zawiera definicje przedmiotu i celów badań, problemów badawczych, metod i technik wraz z określeniem ich w moich badaniach. Celem moich badań jest poznanie znaczeń nadawanych wychowywaniu się w rodzinie z problemem alkoholowym przez badanych. W badaniach posłużyłam się metodą wywiadu a techniką był otwarty wywiad pogłębiony. W tym rozdziale zaplanowałam organizację badań własnych uwzględniając ich etyczne założenia. W ostatnim rozdziale mojej pracy przedstawiłam wyniki badań własnych. Scharakteryzowałam tutaj osoby badane, przedstawiłam ich doświadczenia z dzieciństwa oraz to, w jaki sposób radzą sobie one w dorosłym życiu, jakie mają możliwości wsparcia. Podsumowanie wyników badań zawiera odpowiedzi na moje problemy badawcze oraz porównanie wyników z wynikami innych badaczy.
79. Znaczenie nadawane świętom przez dzieci 5-6 letnie w środowisku wiejskim. prof. dr hab. Krystyna Ferenz Pedagogika - dla abs. st. ped., zaoczne II stopnia
80. Znaczenie nadawane edukacji muzycznej przez uczniów szkół średnich prof. dr hab. Krystyna Ferenz Pedagogika - dla abs. st. ped., stacjonarne II stopnia
ang
81. Znaczenie muzykoterapii w pracy z podopiecznymi Dolnośląskiego Ośrodka Osób Twórczych dr hab. Barbara Jędrychowska prof. UWr Pedagogika - dla abs. kierunk. innych, stacjonarne II stopnia
Głównym obszarem rozważań w niniejszym tekście jest muzyka stosowana do terapii i jej znaczenie w pracy z podopiecznymi Dolnośląskiego Ośrodka Osób Twórczych. Praca składa się z czterech rozdziałów, obejmujących jej teoretyczne podstawy, wprowadzenie w tematykę badawczą, metodologię i organizację badań własnych oraz część poświęconą badaniom własnym. Poszczególne podrozdziały dotyczą głównych zagadnień poruszanych w pracy. Wyjaśnienie podstawowych pojęć umożliwia pełniejsze zrozumienie kontekstów i ujęć prezentowanych obszarów, natomiast analiza literatury przedmiotowej ukazuje zakres materiałów wykorzystanych do pracy i zgłębiania tematu. Od czasu pierwszych świadectw dotyczących niepełnosprawności, społeczeństwo przyjmowało skrajne postawy wobec osób nią dotkniętych i ich rodzin. Jednostki z różnego rodzaju dysfunkcjami już w Starożytności borykały się z licznymi trudnościami, obejmującymi m. in. niską pozycję społeczną, brak pomocy ze strony państwa, a także negatywny stosunek otoczenia. Współcześnie, osoby niepełnosprawne w dalszym ciągu spotykają się z odrzuceniem, brakiem tolerancji, stereotypami oraz niezrozumieniem, co wynika często z braku świadomości społecznej. Coraz prężniej rozwijającą się formą aktywizacji i przeciwdziałania wykluczeniu niepełnosprawnych ze społeczeństwa, jest arteterapia. Przyjmując wiele atrakcyjnych postaci, wykorzystujących taniec, literaturę, teatr, film i sztuki plastyczne, staje się ona skutecznym i przyjemnym sposobem osiągania zamierzonych celów terapeutycznych. Szczególnym rodzajem arteterapii jest muzykoterapia, w której podstawą wszelkich oddziaływań terapeutycznych jest muzyka i jej wyjątkowe walory. Właściwości sztuki muzycznej pozwalają na jej efektywne wykorzystanie w terapii niemal wszystkich form niepełnosprawności. Zgodnie z wynikami badań przeprowadzonych na potrzeby niniejszej pracy, muzykoterapia jest skuteczną formą pomocy i wsparcia, dzięki czemu może być z powodzeniem stosowana w pracy z osobami niepełnosprawnymi.
82. Znaczenie metody EEG Biofeedback w procesie wyrównywania zaburzeń percepcyjno-motorycznych u dzieci i młodzieży szkolnej dr hab. Barbara Jędrychowska prof. UWr Pedagogika, stacjonarne II stopnia
W pracy poruszono temat terapii EEG Biofeedback jako jednej z metod wyrównujących zaburzenia percepcyjno-motoryczne takie jak trudności w czytaniu i pisaniu, zaburzenia emocjonalne, ADHD, mutyzm sytuacyjny. Terapia polega na usprawnianiu fal mózgowych w połączeniu ze sprzężeniem zwrotnym. Podkreślono również rolę rodziny w ramach wspierania procesu terapeutycznego. Wnikliwe informacje z wywiadu w dużej mierze oddziałują na efekty w niwelowaniu zaburzeń. Zwrócono uwagę na okres adolescencji. Rozwój młodzieży w tym okresie jest intensywny i charakterystyczny, co sprzyja występowaniu pewnych zachowań oraz deficytów. Istotne znaczenie ma również współpraca nauczycieli ze specjalistami i rodzicami. Wielopłaszczyznowe oddziaływania w poszczególnych okresach życia u dzieci i młodzieży są bardzo istotne w całym procesie rozwojowym.
83. Znaczenie mediów elektronicznych dla uczniów - perspektywa dzieci w młodszym wieku szkolnym i ich rodziców. dr hab. Andrzej Ładyżyński prof. UWr Pedagogika - dla abs. st. ped., stacjonarne II stopnia
Niniejsza praca dyplomowa przedstawia badania ukazujące znaczenie mediów elektronicznych dla dzieci ze szkoły podstawowej. Badania zostały przeprowadzone wśród uczniów z klas pierwszych, trzecich oraz czwartych. Dzięki badaniom udało mi się wywnioskować, iż z wiekiem znaczenie mediów elektronicznych dla dzieci szkoły podstawowej proporcjonalnie wzrasta. W pierwszej klasie dzieci dopiero zaczynają „bawić” się sprzętami elektronicznymi, one nie są ich wtedy świadome. Korzystają tylko z tych, na które pozwalają dorośli, a także w sposób ściśle określony przez rodziców. Znają zazwyczaj gry edukacyjne, które poszerzają ich wiadomości lub rozwijają pewne umiejętności. Dzieci z trzeciej klasy szkoły podstawowej mają już większą świadomość użytkowania mediów elektronicznych, ale nadal ten kontakt jest kontrolowany przez rodziców. Zaczynają one grać w różnego rodzaju animacje, a także korzystać ze stron Internetowych. Wiedzą już jak korzystać ze sprzętów i zazwyczaj już mają swoje własne urządzenia. Klasa czwarta jest już w pełni autonomiczna i najbardziej zaangażowana w kontakt z mediami elektronicznymi. Młodzież używa sprzętów tego typu przez około połowę dnia, przez co może być to początek uzależnień. Nie mają oni ograniczeń ze strony rodziców. Dorośli uważają, że dzieci są już na tyle duże, aby samodzielnie decydować o sposobach i ilości czasu korzystania z mediów.
84. Znaczenie kontaktów z rodziną dla wychowanków Młodzieżowego Ośrodka Socjoterapii prof. dr hab. Krystyna Ferenz
85. Znaczenie komunikacji niewerbalnej w relacji doradczej na przykładzie autorskiego projektu warsztatu dla przyszłych doradców dr Maja Piotrowska Pedagogika, stacjonarne I stopnia
Praca licencjacka porusza temat komunikacji niewerbalnej w relacji doradczej. Praca składa się z 4 rozdziałów. Pierwszy rozdział obejmuje problematykę szeroko pojętego procesu poradnianego. Drugi rozdział porusza obszary związane z komunikacją interpersonalną takie jak znaczenie, style, rodzaje, bariery. Trzeci rozdział skupia się na komunikacji niewerbalnej w relacji doradczej, koncentrując się na wskazaniu komunikatów niewerbalnych, które mogą wspierać lub utrudniać proces poradniany. Czwarty rozdział poświęcony jest teoretycznemu projektowaniu warsztatów i szkoleń, druga część tego rozdziału stanowi opis autorskiego warsztatu dla przyszłych doradców. Na końcu pracy został dołączony aneks, który stanowi autorski projekt warsztatu.
86. Znaczenie komunikacji niewerbalnej w procesie rekrutacyjnym – projekt warsztatów dla osób wchodzących na rynek pracy dr Violetta Drabik-Podgórna Pedagogika - stacjonarne I stopnia
Niezbędnym warunkiem wejścia na rynek pracy jest efektywne przejście przez proces rekrutacji, który często składa się z wielu etapów rozłożonych w czasie. Znajomość istoty procesu rekrutacji, stosowanych metod i narzędzi ułatwia kandydatom zdobycie zatrudnienia. Działania podejmowane w ramach poradnictwa kariery mogą pomóc zwiększyć szanse na pozytywne przejście procesu selekcji kandydatów do pracy. W swojej pracy koncentruję się na analizie znaczenia komunikacji niewerbalnej w procesie rekrutacji oraz prezentuję autorski projekt działań edukacyjno-doradczych, umożliwiających lepsze przygotowanie się do stawienia czoła wymaganiom stawianym przez pracodawców. W rozdziale pierwszym opisuję specyfikę procesu rekrutacji, analizuję jego etapy oraz wskazuję znaczenie komunikacji niewerbalnej na każdym z nich. Szczególnie koncentruję się na rozmowie kwalifikacyjnej, ponieważ na tym właśnie etapie komunikacja niewerbalna odgrywa największą rolę. Uważnie przedstawiam to jak wygląda proces przygotowania się do rozmowy kwalifikacyjnej zarówno od strony kandydata, jaki i przedsiębiorstwa, które pozyskuje nowych pracowników. W rozdziale tym zajmuję się również ukazaniem znaczenia pomocy w ramach poradnictwa kariery, a szczególnie przedstawiam instytucje pomocowe. Zwracam uwagę na formę pracy doradców świadczących taką pomoc, którą krótko charakteryzuję. Rozdział drugi poświęcony jest komunikacji niewerbalnej. Staram się zdefiniować pojęcie komunikacji jako takiej, po czym przechodzę do opisu pojęcia komunikacji niewerbalnej. Omawiam jej funkcje oraz ukazuję zachowania niewerbalne. Zwracam szczególną uwagę wpływowi, jaki wywiera komunikacja na zachowanie kandydata podczas uczestnictwa w rozmowie kwalifikacyjnej. Poruszając tematykę rozmowy kwalifikacyjnej zajmuje się też autoprezentacją oraz jej technikami. Podkreślam też jej znaczenie w pojęciu kapitału personalnego. W rozdziale ostatnim prezentuję projekt warsztatu stworzonego na potrzeby tej pracy, który skonstruowałam opierając się na modelu uczenia się przez doświadczenie D. Kolba. Szczegółowy scenariusz opracowanego projektu zamieszczam w Aneksie.
87. Znaczenie komunikacji niewerbalnej w pracy doradcy -projekt awrsztatu dla przyszłych doradców. dr hab. Edyta Zierkiewicz prof. UWr Pedagogika, stacjonarne I stopnia
Komunikacja międzyludzka odgrywa istotną rolę w życiu każdego człowieka. Przekazywanie wiadomości nie odbywa się jednak wyłącznie za pomocą słów. W grę wchodzą także gesty, mimika, postawa, wygląd, kontakt wzrokowy, ton głosu. Zagadnienia dotyczące komunikacji niewerbalnej mają istotne znaczenie dla pracy doradcy, którego zadaniem jest pomagania innym w radzeniu sobie z problemami. Ta pomoc dokonuje się poprzez wymianę komunikatów w dialogu. Umiejętność odczytywania komunikatów niewerbalnych wysyłanych przez klienta, jak również świadomość wpływu, jaki doradca wywiera poprzez swój przekaz, wpływa ostatecznie na efektywność prowadzonych w poradnictwie działań. Moja praca licencjacka składa się z trzech rozdziałów. W pierwszym z nich, zatytułowanym Komunikacja interpersonalna jako podstawa porozumiewania się, omawiam zagadnienia takie jak komunikacja, jej cechy i poziomy, komunikowanie się jako proces z uwzględnieniem jego elementów, następnie opisuję wybrane modele komunikacyjne – jednokierunkowe (model aktu perswazyjnego Lasewella) i dwukierunkowe (model wspólnoty doświadczeń Schramma oraz model socjologiczny Rileyów). Kolejny podrozdział dotyczy rodzajów komunikacji, gdzie omawiam komunikację werbalną i niewerbalną, dziedziny tej drugiej (wokalikę i kinetykę), a także bariery komunikacyjne jakie mogą się pojawić podczas komunikowania się. Rozdział pierwszy kończy podrozdział Poradnictwo jako układ komunikacyjny, gdzie opisuję istotę komunikacji w poradnictwie. Rozdział drugi pt. Znaczenie komunikacji niewerbalnej w poradnictwie rozpoczyna się od szczegółowego omówienia istoty poradnictwa. Kolejno opisuję definicje i rodzaje poradnictwa, etapy procesu doradczego, modele działalności doradców, proces kształcenia doradców w Polsce, a następnie omawiam jak ważna jest komunikacja niewerbalna w pracy doradcy, skupiając się na takich aspektach jak autoprezentacja, dotyk i gesty, ekspresja mimiczna emocji oraz pasywne słuchanie. Projekt warsztatu o komunikacji niewerbalnej dla przyszłych doradców to tytuł rozdziału trzeciego, gdzie opisuję rodzaje szkoleń, różnice pomiędzy szkoleniem a warsztatami i treningiem, omawiam trenera i jego rolę, a następnie cykl uczenia się według Davida Kolba oraz metody szkoleniowe, które wykorzystałam przy projektowaniu warsztatu. Drugą część tego rozdziału stanowi prezentacja warsztatu.
88. Znaczenie komunikacji alternatywnej w nabywaniu kompetencji społecznych dziesięcioletniego chłopca z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu znacznym dr hab. Piotr Plichta Pedagogika, stacjonarne II stopnia
Niniejsza praca badawcza dotyczy znaczenia komunikacji alternatywnej i wspomagającej w nabywaniu kompetencji społeczno-komunikacyjnej u chłopca z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu znacznym. Przedstawiona została w nim niepełnosprawność intelektualna w świetle literatury przedmiotu, opisana została zależność między nabywaniem języka a zachowaniami społecznymi oraz wyjaśnione zostały metody komunikacji alternatywnej i wspomagającej w kontekście terapii osób z niepełnosprawnością intelektualną. Praca miała na celu zbadanie znaczenia AAC w nabywaniu umiejętności porozumiewania się oraz wygaszania zachowań niepożądanych u dziecka z diagnozą niepełnosprawności intelektualnej w stopniu znacznym. Badania wykazały zmniejszenie się liczby zachowań trudnych, a także rozwój umiejętności w sferach takich jak: przekaz informacji, budowanie wypowiedzi, funkcjonalne współgranie z rozmówcą, motywacja do komunikacji. W pracy zostało zaproponowane również dalsze postępowanie terapeutyczne mające ugruntowanie w literaturze przedmiotu.
89. Znaczenie kompleksowej terapii w usprawnianiu i wspomaganiu rozwoju dziecka z autyzmem. dr hab. Barbara Winczura
90. Znaczenie kompleksowej terapii dla rozwoju dzieci z zespołem Downa. dr hab. Barbara Winczura