wyszukiwanie/filtrowanie
Lp. | Temat pracy | Promotor | Program studiów |
---|---|---|---|
331. | Promocja postaw asertywnych u dzieci w wieku 6-12 lat w świetlicy środowiskowej | dr Justyna Pilarska | Pedagogika, stacjonarne I stopnia |
Tematem pracy jest „Promocja postaw asertywnych u dzieci w wieku 6-12 lat w świetlicy środowiskowej”. Celem pracy jest wyjaśnienie możliwych negatywnych uwarunkowań związanych z brakiem asertywności oraz wskazanie wartości, które niesie naprzeciw problemowi, uczenie dzieci umiejętności asertywnego zachowani. W pracy opisano szczegółową charakterystykę dziecka w wieku 6-12 lat na, wielu płaszczyznach. Celem niniejszej pracy jest w szczególności promowanie asertywności wśród wychowanków świetlicy środowiskowej, która z powodu pochodzenia z rodzin dysfunkcyjnych, może posiadać trudności z prawidłowym okazywaniem asertywności. Praca składa się z części teoretycznej związane m.in. z licznymi odniesieniami do literatury, wyjaśniającymi pojawiające się pojęcia związane z tematem pracy, oraz części praktycznej związanej ze sporządzeniem i przeprowadzeniem autorskich zajęć wychowawczych, w określonej świetlicy środowiskowej. Część teoretyczna pracy dyplomowej, składa się z pięciu rozdziałów, w których opisano: rozwoju fizyczny dziecka w wieku 6-12 lat, przyczyn występowania braku asertywności, ogólną charakterystykę funkcjonowanie świetlic środowiskowych oraz metodologię projektu dyplomowego. Rozdział szósty przedstawia propozycję zajęć wychowawczych o asertywności, a ostatni ewaluację wobec przeprowadzonych zajęć z wychowankami oraz ogólne refleksje pedagogicznej, względem realizacji całej pracy dyplomowej.
|
|||
332. | Rozwijanie umiejętności wyrażania emocji u adolescentów | dr Justyna Pilarska | Pedagogika, stacjonarne I stopnia |
Rozwijanie umiejętności wyrażania emocji u adolescentów to temat pracy, która zawiera przede wszystkim informacje o rozwoju człowieka w okresie adolescencji. Mowa o rozwoju fizycznym, motorycznym, emocjonalnym, społecznym, intelektualnym oraz tożsamości. W kolejnym rozdziale znajdują się informacje dotyczące emocji: czym są, rodzaje emocji i ich charakterystyka. Opisane są również czynniki wywołujące emocje i informacje dotyczące zdrowia emocjonalnego, które ma ogromne znaczenie w cyklu całego naszego życia. Emocje są związane z mimiką naszej twarzy, z różnymi gestami – one pozwalają na komunikację niewerbalną. Przeczytać można również o funkcjonowaniu szkoły podstawowej, przede wszystkim jakie są uwarunkowania prawne działania tej placówki, jakie zasady regulują zasady pracy w szkole, o funkcjach i zadaniach szkoły. Ważnym elementem są metody i formy działania nauczycieli w takiej placówce. W rozdziale czwartym opisana została konkretna placówka, a mianowicie Publiczna Szkoła Podstawowa numer 3 imienia Bolesława Prusa w Jelczu - Laskowicach, opisana została specyfika placówki, a dokładnie: kilka zdań o wychowankach, kadrze nauczycielskiej, dokumentach szkoły oraz o wolontariacie. W ostatnim rozdziale merytorycznym opisana jest metodyka projektu: cele wychowania, podział celów, operacjonalizacja celu, metody i techniki odziaływań wychowawczych. W II części są konspekty przeznaczone do przeprowadzenia zajęć z ósmą klasą szkoły podstawowej, dotyczą one przede wszystkim emocji, sposobów wyrażania ich oraz jak radzić sobie z trudnymi emocjami. Całość pracy jest zakończona ewaluacją projektu.
|
|||
333. | Wzmacnianie samoakceptacji wśród adolescentów | dr Justyna Pilarska | Pedagogika, stacjonarne I stopnia |
Tematem niniejszej pracy dyplomowej jest “Wzmacnianie samoakceptacji wśród adolescentów.” Do wykonania tego celu niezbędne było skorzystanie z określonych metod i technik kształcenia podczas tworzenia scenariuszy zajęć, a następnie zastosowaniu ich w praktyce. Niniejsza praca składa się z dwóch części- teoretycznej i projektowej (praktycznej). W pierwszej zawarte są informacje odnośnie opisu poziomu rozwoju człowieka w wieku adolescencji, charakterystyki wyjaśniającej, czym jest samoakceptacja oraz jak oddziałują na nią poszczególne czynniki takie jak życie rodzinne, społeczne czy wpływ social mediów, ponadto ta część składa się z opisu funkcjonowania wybranej placówki- Liceum Ogólnokształcącego w Ząbkowicach Śląskich oraz metodologię projektu. Część praktyczna składa się z 5 konspektów zajęć opracowanych w oparciu o rozdział metodologiczny, mających na celu wzmocnienie samoakceptacji wśród młodzieży Liceum, a także refleksję pedagogiczną po przeprowadzeniu zajęć na podstawie wcześniej przygotowanych scenariuszy. Zastosowane opisy, metody i techniki znajdują swoje odzwierciedlenie w literaturze przedmiotu.
|
|||
334. | Rozwijanie poczucia samoakceptacji u nastolatek w procesie dojrzewania | dr Justyna Pilarska | Pedagogika, stacjonarne I stopnia |
Praca dyplomowa pod tytułem "Rozwijanie samoakceptacji u nastolatek w procesie dorastania" przedstawia problem obecnego stanu młodzieży, w kwestii poczucia wartości. Liczne czynniki, a w szczególności te związane z Internetem, powodują coraz gorszą kondycję psychiczną młodzieży. W pracy został opisany rozwój, problem, placówka i metodyka projektu. Projekt realizowany był w II Liceum Ogólnokształcącym im. Jana Kochanowskiego w Bełchatowie, został on dostosowany do problemu pracy, oraz grupy wiekowej.
|
|||
335. | Pobudzanie wyobraźni i rozwijanie kreatywności poprzez metody plastyczno-tanecze dzieci w wieku szkolnym | dr Justyna Pilarska | Pedagogika, stacjonarne I stopnia |
W pracy na początku opisano rozwój dziecka w poszczególnych obszarach w wieku szkolnym, aby ukazać, które części ulegną dalszemu rozwojowi podczas realizacji projektu. Następnie zostały poruszone kwestie związane z kreatywnością oraz wyobraźnią, ich rodzaje, dlaczego tak ważne jest, aby je poszerzać. A także jakie korzyści płyną z zajęć plastycznych oraz tanecznych, które mają ogromny wpływ na dane zagadnienia. W kolejnych rozdziałach uwzględniono również funkcjonowanie świetlicy szkolnej, jakie stosuje się tam metody i formy prac z dziećmi wraz z charakterystyką placówki, w której był realizowany projekt dyplomowy. Zostały też przybliżone kwestie dotyczące celów i metod wychowania oraz technik oddziaływań wychowawczych, które wykorzystano. Natomiast w ramach projektu przygotowano propozycję zajęć związanych z technikami plastycznymi oraz tańcem, które miały na celu pobudzać i rozwijać kreatywność dzieci w wieku szkolnym, wraz z uwzględnieniem jego przebiegu i efektów pracy.
|
|||
336. | Zapobieganie zachowaniom agresywnym u dzieci w wieku 3-6 lat w przedszkolu | dr Justyna Pilarska | Pedagogika, stacjonarne I stopnia |
Poniższa praca „Zapobieganie zachowaniom agresywnym u dzieci w wieku 3-6 lat w przedszkolu” zajmuje się tematyką zachowań i manifestacji zachowań agresywnych, które można zauważyć już na etapie przedszkola. Zwalczanie tych negatywnych zachowań jest bardzo istotne w rozwoju dzieci, ponieważ może to rzutować na ich przyszłość. Agresja w przedszkolu ma różne oblicza, najbardziej charakterystycznymi rodzajami dla tej grupy wiekowej jest agresja instrumentalna oraz wroga. Rozwój dziecięcej agresji rozpoczyna się już od urodzenia, kiedy to niemowlę przeżywa frustrację z powodu niezaspokojonych potrzeb.
Część teoretyczna pracy opiera się na pojęciu agresji, czym jest i jakie czynniki prowadzą do jej powstawania. Analizując kolejno rozdziały pracy, zachowania agresywne można rozpatrywać w kilku ujęciach – psychologicznym, biologicznym i socjologicznym. Kolejne podrozdziały opisują czynniki nasilające agresję oraz rozpoznawanie sprawcy i ofiary, które z perspektywy pedagoga powinny być najbardziej kluczowym aspektem w tym temacie, który da obraz tego, jakie działania profilaktyczne należy wdrożyć, aby zminimalizować poniżej opisany problem, jak i prawidłowo ocenić, kto jest sprawcą a kto ofiarą. W rozdziale trzecim została opisana placówka pod kątem uwarunkowań prawnych funkcjonowania przedszkola. Zostały tam zawarte elementy opisujące funkcje i zadania przedszkola, metody i formy organizacyjne pracy oraz cele edukacji przedszkolnej. W nawiązaniu do tego powstał kolejny rozdział, w którym została opisana placówka docelowa, w której miał zostać zrealizowany cykl zajęć zapobiegającym zachowaniom agresywnym. W metodyce projektu głównymi odnośnikami w planowaniu zajęć były zaproponowane cele wychowania przez Antoninę Gurycką oraz metody wychowania opisane przez Mieczysława Łobockiego, do których dopasowane zostały scenariusze zajęć zapobiegające agresji.
Ostatecznie, część metodyczna pracy, ze względu na panującą sytuację epidemiczną w kraju nie została zrealizowana. Mimo tego, poniższa praca pozwala na zgłębienie problematyki, jaką jest agresja w przedszkolu oraz na odpowiednie reagowanie na problemy, które są z nią związane.
|
|||
337. | Rozwijanie współpracy w grupie u uczniów klas IV-VI w szkole podstawowej | dr Justyna Pilarska | Pedagogika, stacjonarne I stopnia |
Celem mojej pracy jest rozwijanie umiejętności współpracy w grupie u uczniów klas IV-VI szkoły podstawowej. Zainteresowanie tym tematem pojawiło się u mnie z tego względu, że umiejętność współpracy jest umiejętnością, która jest bardzo pożądana podczas całego naszego życia. W związku z tym postanowiłam obrać sobie za cel wzmacnianie tej umiejętności, ponieważ na rozwijanie jej nigdy nie będzie za późno, ponieważ człowiek zawsze będzie miał kontakt z drugim człowiekiem.
Taka grupa wiekowa została wybrana przeze mnie z tego powodu, iż uczniowie w tym wieku zaczynają przechodzić okres dojrzewania. Nie są to dzieci, ale nie są to również dorośli, stąd ich światopogląd zaczyna ulegać zmianie. W tym okresie wzrasta znaczenie relacji rówieśniczych dla jednostki, natomiast maleje wpływ relacji rodzinnych. Jednostce zaczyna bardziej zależeć na akceptacji rówieśników i przynależności do grupy, stąd też relacje z ludźmi wiążą się ze współpracą - umiejętnością, którą musi posiadać jednostka, aby móc bezkonfliktowo porozumiewać się z innymi.
|
|||
338. | Rozwijanie umiejętności korzystania z mediów jako efektywnego narzędzia uczenia się u dzieci w świetlicy szkolnej | dr Justyna Pilarska | Pedagogika, stacjonarne I stopnia |
Praca licencjacka porusza temat rozwijania umiejętności korzystania z mediów jako efektywnego narzędzia uczenia się. Stawia za cel rozwijanie kompetencji cyfrowych wśród uczniów uczęszczających na świetlicę szkolną za pomocą wypracowanych cyklów zajęć dydaktycznych. Praca dyplomowa zawiera definicje pojęć związanych z tematyką mediów, zalety korzystania z nich, lecz także ukazuje zagrożenia i przeciwdziałania związane z technologiami cyfrowymi. Podejmowane w konspektach zajęć czynności pozostają zgodne z polskim prawem oświatowym, a całość została zrealizowana w głównej mierze przy wykorzystaniu metody zadaniowej i oglądowej. Efekty działań dydaktycznych spełniają założone cele kształcenia, które następnie zostały poddane refleksji pedagogicznej, w konsekwencji czego powstał materiał wzbogacający pracę pedagoga.
|
|||
339. | Rozwijanie sfery emocjonalnej poprzez bajkoterapię u dzieci w wieku przedszkolnym | dr Justyna Pilarska | Pedagogika, stacjonarne I stopnia |
Praca licencjacka porusza istotną tematykę rozwoju sfery emocjonalnej, poprzez wykorzystanie technik bajkoterapii u dzieci w wieku przedszkolnym. Odpowiadając na aktualne potrzeby rozwojowe, dopasowane do wieku i możliwości dzieci, został stworzony także projekt dążący do zrealizowania założonych celów, optymalizujących wiedzę i umiejętności dzieci związane z emocjami. Pierwsza część pracy przygotowuje i wprowadza odbiorcę w poruszaną problematykę oraz ukazuje niezbędne środki, metody czy miejsca, potrzebne do zrealizowania projektu. Charakteryzuje ona ogólny rozwój dziecka w opisywanym wieku przedszkolnym,
a także przybliża tematykę bajkoterapii jako metody pracy z dzieckiem, ukazując jej rolę, cele, funkcje i rodzaje. W pracy zawarte są informacje przedstawiające placówkę, w której przeprowadzony został projekt. Scharakteryzowane zostały także cele oraz metody wychowania i kształcenia, które pozwoliły zoperacjonalizować cele projektu własnego. Szczegółowo opisany projekt, umieszczony jest w drugiej części pracy i zawiera konspekty przeprowadzonych zajęć oraz ewaluację działań edukacyjnych, poszerzonych o końcową refleksję pedagogiczną. Projekt dyplomowy został przeprowadzony w oparciu o przyjętą metodologię, a powstała refleksja i wyciągnięte z niej wnioski, pozwolą skorygować błędy i udoskonalić przyszłe działania realizowane w pracy pedagogicznej.
|
|||
340. | Pobudzanie wyobraźni i rozwijanie kreatywności poprzez wykorzystanie muzykoterapii w edukacji wczesnoszkolnej | dr Justyna Pilarska | Pedagogika, stacjonarne I stopnia |
Praca porusza tematykę rozwoju dzieci w wieku wczesnoszkolnym. Wyróżnione tu zostają umiejętności takie jak kreatywne myślenie, czy posługiwanie się wyobraźnią, jako niosących ze sobą pokłady olbrzymich możliwości rozwojowych. Muzyka natomiast stanowi narzędzie, które stymuluje odpowiednie obszary mózgu, wpływając na pożądane reakcje bodźcowe. Na podstawie wcześniejszego zapoznania się z metodologią pracy wychowawczej oraz formami funkcjonowania placówek opiekuńczo-wychowawczych, opisany został projekt edukacyjny, który umożliwił przeprowadzenie ciekawych zajęć. Na ich podstawie, mogły zostać opisane rezultaty wcześniejszych założeń.
|
|||
341. | Promowanie zdrowego trybu życia wśród grupy wiekowej wczesnej adolescencji | dr Justyna Pilarska | Pedagogika, stacjonarne I stopnia |
Praca licencjacka porusza temat promocji zdrowego trybu życia wśród grupy wiekowej wczesnej adolescencji. Jej celem jest dokładne opisanie tego zjawiska, aby jak największa ilość młodych ludzi wdrożyła zdrowy styl życia. W pracy zawarto charakterystykę zdrowego trybu życia wraz z jego elementami takimi jak zdrowa dieta, regularna aktywność fizyczna, profilaktyka zdrowotna, zdrowie psychiczne, odpoczynek i higiena osobista. Także przedstawiono definicję zdrowia oraz zdrowia psychicznego według WHO, ale również czynniki antyzdrowotne takie jak uzależnienia i zaburzenia odżywiania. Opisano dokładnie cele i metody wychowania wraz z ich klasyfikacjami oraz techniki oddziaływań wychowawczych. W oparciu o przyjętą metodykę własnego projektu zostało przeprowadzone pięć zajęć w Świetlicy szkolnej, które miały na celu zapoznanie uczniów z tematyką zdrowego stylu życia.
|
|||
342. | Kształtowanie postaw tolerancji wobec dzieci z niepełnosprawnością wśród uczniów szkoły podstawowej klas 1-3 | dr Justyna Pilarska | Pedagogika, stacjonarne I stopnia |
Praca licencjacka porusza temat kształtowania postaw tolerancji wobec osób z niepełnosprawnością wśród uczniów klas 1 – 3 szkoły podstawowej. Jej celem jest opisanie zjawiska tolerancji oraz niepełnosprawności, przedstawienie scenariuszy zajęć, które pomogą przeprowadzić zajęcia mające na celu zwiększenie świadomości dzieci w tym temacie. Szczegółowo przeanalizowano rozwój grupy docelowej. Przedstawiono definicje tolerancji, niepełnosprawności oraz jej modele, uwzględniono najczęściej występujące choroby i deficyty rozwojowe. Scharakteryzowano szkołę jako placówkę oświatową oraz placówkę w której przeprowadzono zajęcia edukacyjne. Opisano również cele i metody wychowania oraz ich kwalifikacje, ponadto zawarto techniki oddziaływań wychowawczych. Praca zawiera również ewaluacje projektu dyplomowego oraz refleksję pedagogiczną.
|
|||
343. | Kształtowanie i wzmacnianie więzi przyjacielskich u adolescentów w szkole podstawowej | dr Justyna Pilarska | Pedagogika, stacjonarne I stopnia |
Przyjaźń to relacja oparta na zaufaniu, szczerości i wzajemnym szacunku, lecz w dzisiejszych czasach coraz trudniej jest znaleźć prawdziwego przyjaciela. Często jest to spowodowane nieumiejętnością budowania trwałych więzi oraz coraz szybszym tempem życia. Stąd też powstała praca, której tytuł nosi Kształtowanie i wzmacnianie więzi przyjacielskich u adolescentów w szkole podstawowej. Składa się ona z dwóch części: teoretycznej i praktycznej.
Pierwsza część pracy składa się z pięciu rozdziałów, skupiających się na założeniach teoretycznych.
Pierwszy rozdział zawiera informacje na temat rozwoju człowieka w okresie adolescencji. Został w nim przedstawiony przedział wiekowy dla tej grupy oraz szczegółowa charakterystyka na poziomie rozwoju biologicznego, poznawczego, moralnego, emocjonalnego, społecznego oraz osobowościowego. Szczególna uwaga została zwrócona na rozwój emocjonalny i społeczny, ponieważ to właśnie w tych obszarach mieszczą się więzi przyjacielskie.
Drugi rozdział został poświęcony głównemu tematowi, czyli więziom przyjacielskim. Zostały w nim przedstawione rozmaite definicje, cechy, funkcje, zalety oraz cechy, jakimi powinien charakteryzować się prawdziwy przyjaciel. Ponadto, dużą rolę przypisano wpływowi przyjaźni na rozwój społeczny i emocjonalny, a także pokazano skutki, wynikające z braku relacji przyjacielskich. Rozdział ten stanowi idealne wprowadzenie w temat, uporządkowanie wszystkich informacji.
Trzeci rozdział został poświęcony charakterystyce placówki, jaką jest szkoła podstawowa. Zawiera w sobie cele i zadania, jakie pełni szkoła podstawowa oraz akty prawne, regulujące jej działalność. Znajdziemy tu również opis umiejętności, jakie rozwijane są w ramach kształcenia ogólnego, formy działalności dydaktyczno-wychowawczej, metody nauczania i pomoce dydaktyczne, wykorzystywane przez nauczycieli, pedagogów i wychowawców, a także to, jak wygląda organizacja roku szkolnego oraz system oceniania.
Czwarty rozdział przedstawia opis placówki, w której zostały przeprowadzone zajęcia z nastolatkami. Jest to Publiczna Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła w Zespole Szkolno-Przedszkolnym w Kamieńsku. Zawarto w nim historię szkoły, istotne informacje o Samorządzie Uczniowskim i świetlicy szkolnej oraz projekty edukacyjne i akcje charytatywne, w których udział biorą uczniowie szkoły.
Rozdział piąty poświęcony jest charakterystyce celów wychowania. Przedstawiono w nim różnorodne definicje, funkcje, źródła oraz klasyfikacje. Zawarto tu również charakterystykę metod wychowania i kształcenia. Nie zabrakło w nim także uzasadnienia wyboru poszczególnych celów i metod do części projektowej.
Druga część pracy ma charakter praktyczny. Rozpoczyna ją wprowadzenie, w którym krótko opisano zamysł konspektów zajęć. Następnie możemy zapoznać się właśnie z tymi pięcioma konspektami zajęć. Mieszczą one w sobie dwa cele ogólne, czyli kształtowanie więzi przyjacielskich u adolescentów oraz wzmacnianie więzi przyjacielskich u adolescentów. Całość kończ
|
|||
344. | Przeciwdziałanie zachowaniom agresywnym u dzieci w młodszym wieku szkolnym w szkole podstawowej | dr Justyna Pilarska | Pedagogika, stacjonarne I stopnia |
Praca składa się z dwóch części: teoretyczno-metodycznej i projektowej. Część teoretyczno-metodyczna obejmuje
pięć rozdziałów, pierwszy z nich poświęcony został rozwojowi dziecka w młodszym wieku
szkolnym, obejmuje: rozwój fizyczny i motoryczny, poznawczy, społeczny i emocjonalny,
moralny oraz osobowości. Szeroko opisano rozwój społeczny i emocjonalny, ponieważ
problem agresji, zazwyczaj, pojawia się w kontekście społecznym i towarzyszy temu
szczególna emocja - złość.
W rozdziale drugim poruszono główny temat pracy, czyli agresji i zachowań
agresywnych. W pierwszym podrozdziale scharakteryzowano emocje i wskazano na różnice
między złością, a agresją. W kolejnych podrozdziałach, zdefiniowano agresje, zachowania
agresywne, wskazano na przyczyny i źródła jej występowania, opisano agresję u dziewcząt
i chłopców, a ostatni podrozdział poświęcony został agresji w szkole, jej formach i przyczynach
oraz przedstawiano skalę zjawiska, opierając się na aktualnych badaniach.
Trzeci rozdział zawiera informację o szkole podstawowej, przybliża jej specyfikę,
a dokładnie regulacje prawne jej funkcjonowania i organizacji. W dalszej części skupiono się
na celach i zadaniach szkoły, formach działalności dydaktyczno-wychowawczej oraz metodach
nauczania, także wykorzystywanych pomocach dydaktycznych. Ostatni podrozdział
uwzględnia podstawę programową i ramowy plan nauczania.
W rozdziale czwartym dokonano opisu placówki w której zrealizowano projekt.
Ta część składa się z informacji ogólnych i elementów, które wyróżniają Szkołę Podstawową
nr 10 im. Bolesława Krzywoustego. W kolejnych podrozdziałach skupiono się na uczniach jak
i kadrze nauczycielskiej, licznych projektach realizowanych w tej szkole oraz szczególnie
podkreślono działalność charytatywną.
Piąty rozdział to ostatni rozdział w części teoretycznej i poświęcony został metodyce
projektu własnego, w którym dokonano szczegółowej charakterystyki celów wychowania, ich
funkcji, klasyfikacji, a także dokonano operacjonalizacji tychże celów. W podrozdziale drugim,
szeroko opisano metody wychowania, przedstawiono charakterystykę poszczególnych metod,
a kolejno opisano i omówiono metody kształcenia. Zwieńczeniem tego rozdziału jest metodyka
projektu własnego, czyli te metody, które zamierzano wykorzystać w części praktycznej pracy.
Druga część pracy dyplomowej obejmuje wprowadzenie, które przedstawia plan
realizacji projektu, a następnie zamieszczono pięć scenariuszy zajęć, którym przyświecały dwa
cele główne: kreatywny, czyli kształtowanie przekonania u wychowanków, że agresja nie jest
dobrym rozwiązaniem problemów i optymalizujący - poszerzenie wiedzy wychowanków na
temat zastępowania agresji i radzenia sobie z nią. Zakończeniem jest ewaluacja zrealizowanego
projektu, która zawiera refleksje na temat pracy własnej. Praca kończy się bibliografią,
netografią oraz spisem wykorzystanych aktów prawnych.
|
|||
345. | Wzmacnianie poczucia własnej wartości u adolescentów w szkole ponadgimnazjalnej | dr Justyna Pilarska | Pedagogika, stacjonarne I stopnia |
Praca składa się z dwóch części: teoretycznej i praktycznej. Część teoretyczna jest składową pięciu rozdziałów, gdzie pierwszy z nich porusza kwestię rozwoju człowieka w okresie adolescencji, z uwagi na to, że adresatami zajęć praktycznych były osoby w tymże wieku. W tym rozdziale przedstawiono granice wiekowe tego okresu, a także scharakteryzowano rozwój człowieka z zakresie rozwoju: fizycznego i motorycznego, poznawczego, społecznego oraz moralnego. Szczególna uwaga została zwrócona na rozwój osobowości u nastolatków, ponieważ poczucie własnej wartości mieści się w ramach tegoż rozwoju.
Drugi rozdział został poświęcony tematowi poczucia własnej wartości z teoretycznego punktu widzenia. Przedstawiono w nim wiele definicji tego zjawiska, jak również pojęć pokrewnych od poczucia własnej wartości to jest samooceny oraz samoakceptacji. Zwrócono również uwagę na wpływ osób bliskich w budowaniu poczucia własnej wartości, gdzie szczególną rolę przypisano rodzicom. Poruszono także kwestię poziomu poczucia własnej wartości w funkcjonowaniu w życiu codziennym, gdzie przedstawiono korzyści płynące z posiadania zdrowego poczucia własnej wartości oraz zachowania, uczucia i emocje niekorzystne wynikające z zaniżonego jak również zawyżonego poczucia własnej wartości.
Trzeci rozdział porusza kwestię funkcjonowania Liceum Ogólnokształcącego. Wspomniano w nim o reformach w systemie oświaty, w związku z którymi struktura szkół uległa zmianie, a także w Liceach pojawiło się zjawisko podwójnego rocznika, co zostało wyjaśnione. Uwzględniono również cele kształcenia ogólnego, umiejętności zdobywane przez uczniów w trakcie kształcenia, a także zadania Liceum Ogólnokształcącego.
Czwarty rozdział dotyczy placówki, w której przeprowadzono zajęcia praktyczne z adolescentami to znaczy Liceum Ogólnokształcącego im. Władysława Jagiełły w Ząbkowicach Śląskich. Przedstawiono w nim historię szkoły, a także działalność wolontariatu, gdzie szczególną uwagę zwrócono na pomoc licealistów w Domu Dziecka oraz corocznie organizowany Minifinał Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy. Uwzględniono również działalność szkoły z ramach wieloletniej wymiany ze szkołą w Niemczech, a także działania w związku z współpracą z Uniwersytetem Wrocławskim. Wspomniano również o wychowankach szkoły, a także o bogatej ofercie zajęć pozalekcyjnych, z których uczniowie mogą korzystać.
Ostatni rozdział części teoretycznej przedstawia metodykę projektu. Zdefiniowano w nim pojęcia takie jak: cele wychowania, metody wychowania oraz metody kształcenia. Oprócz zdefiniowania każdego z pojęć, przedstawiono również ich klasyfikację. Uzasadniono także wybór każdego z nich do części projektowej.
Druga część pracy ma charakter praktyczny i rozpoczyna ją wprowadzenie, w którym zawarto zamysł na scenariusze spotkań. W kolejnej części przedstawiono pięć scenariuszy zajęć, którym przyświecały dwa cele ogólne to znaczy: wzmacnianie poczucia własnej wartości u wychowanków jako cel optymalizujący oraz kształto
|
|||
346. | Rozwijanie postaw tolerancji wobec reprezentantów odmiennych kultur w wieku szkolnym | dr Justyna Pilarska | Pedagogika, zaoczne I stopnia |
Niewątpliwym jest fakt, iż ze względu na niezliczone możliwości i udogodnienia związane z poruszaniem się po całym świecie oraz osiedlaniem się w jego różnych zakątkach, migracje między Państwami są coraz częściej spotykanym zjawiskiem, w wyniku czego przyszło nam obecnie funkcjonować w społeczeństwach multikulturowych, a co za tym idzie, współżyć z reprezentantami odmiennych kultur. Z uwagi na fakt, iż aktualnie na emigrację decydują się nie tylko pojedyncze osoby, ale i całe rodziny, stały kontakt z przedstawicielami odmiennych narodowości mają zarówno osoby dorosłe, jak i dzieci. Jako że dzieci w okresie wczesnego dzieciństwa są zbyt mało świadome, aby zauważać różnice międzykulturowe, a dzieci w wieku przedszkolnym nie kategoryzują jeszcze swoich rówieśników, uznałam, że to właśnie w okresie późnego dzieciństwa, kiedy dzieci muszą stawiać czoła wielu nowym zadaniom rozwojowym, takim nawiązywanie relacji z rówieśnikami, a także rozwój własnej tożsamości, warto pracować nad szerzeniem wśród nich postaw tolerancji. Z uwagi na powyższe, niniejszą pracę poświęciłam rozwijaniu postaw tolerancji wobec przedstawicieli odmiennych kultur w wieku szkolnym.
Niniejsza praca składa się w dwóch części, zasadniczej oraz projektowej. Część zasadnicza odejmuje pięć staranie wyselekcjonowanych rozdziałów, które kolejno wprowadzają jej czytelnika do części projektowej.
Tworząc rozdział pierwszy, szczegółowo opisałam etap rozwoju grupy wiekowej, której dotyczy moja praca, koncentrując się przede wszystkim na rozwoju społecznym oraz emocjonalnym, ponieważ tematyka przeze mnie omawiana dotyczy właśnie tych sfer życia.
Jako że rozdział drugi odnosi się do problematyki niniejszej pracy, podzieliłam go na dwa podrozdziały. Pierwszy z nich ukazuje tolerancję w ujęciu definicyjnym oraz odnosi się do rozwijania postaw tolerancji u dzieci w wieku szkolnym, natomiast drugi opisuje odmienność kulturową, a także jej postrzeganie i wychowanie międzykulturowe.
Rozdział trzeci składa się z ogólnego opisu placówki, do której uczęszczają dzieci z opisywanej przeze mnie grupy wiekowej, a zatem dotyczy on szkoły podstawowej. Wymieniłam w nim regulacje prawne, cele i zadania szkoły, a także metody i formy nauczania.
W rozdziale czwartym szczegółowo opisałam wybraną przeze mnie szkołę podstawową. Jest to Szkoła Podstawowa nr 63 im. Anny Jasińskiej we Wrocławiu. Warto wspomnieć, że już na etapie wstępnego planowania tematyki niniejszej pracy wiedziałam, że właśnie w tej szkole chciałabym zrealizować część projektową, ponieważ pobyt w tym miejscu sprawił, że zainteresowałam się tematyką związaną w wychowaniem międzykulturowym oraz szerzeniem postaw tolerancji wobec przedstawicieli odmiennych kultur.
Rozdział piąty dotyczy metodyki projektu dyplomowego. Obejmuje kolejno charakterystykę, klasyfikację oraz operacjonalizację celów wychowania, a także wymienia metody wychowawcze.
Część druga – projektowa – niniejszej pracy składa się z wstępu, pięciu scenariuszy zajęć oraz ew
|
|||
347. | Rozwijanie umiejętności radzenia sobie ze stresem wśród młodzieży w wieku 13-16 lat, w Związku Harcerstwa Polskiego | dr Justyna Pilarska | Pedagogika, zaoczne I stopnia |
|
|||
348. | Kształtowanie umiejętności podejmowania świadomych decyzji jako przeciwdziałanie uzależnieniom w okresie adolescencji | dr Justyna Pilarska | Pedagogika, zaoczne I stopnia |
Napisana przeze mnie praca licencjacka dotyczy tematu uzależnień oraz kształtowania umiejętności świadomego podejmowania decyzji przez adolescentów. W dzisiejszych czasach problem ten niestety jest dość często bagatelizowany i traktowany zbyt powierzchownie przez co młodzi, wkraczający w dorosłość ludzie mają spory problem z asertywnym odmawianiem jak i samoświadomością, jak duże konsekwencje niesie za sobą zniewolenie przez substancje psychoaktywne. Do podjęcia powyższego tematu skłonił mnie fakt, że patrząc na dorastających adolescentów coraz bardziej utwierdzam się w przekonaniu, że sięgają po substancje odurzające nie tylko z ciekawości, chęci spróbowania nowego smaku, pragnienia dorównania innym, ale często z bezsilności, powszechnego niezrozumienia, odsunięcia na drugi, dalszy plan i niedostrzegania przez dorosłych, opiekunów i bliskich osób ich problemów. Problemów, które nierzadko są wyśmiewane, krytykowane, umniejszane. Problemów, przez pryzmat dorosłości postrzeganych jako błahe i nic nieznaczące, natomiast dla młodego człowieka tak bardzo ważne. Brak akceptacji boli, natomiast ignorowanie i brak pomocy osobie uzależnionej sprawia, że popychamy ją w sidła uzależnień, z których często nie ma już powrotu. Pomagamy jej otworzyć drzwi do świata, w którym główne miejsce zajmuje zagubienie, bezradność, wstyd, agresja i lęk aż w końcu nienawiść do samego siebie. Uważam, że problem uzależnień wśród młodzieży współcześnie jest pomijany i zbyt mało nagłaśniany, a niezwykle istotny. Brak reakcji w odpowiednim momencie może nieść za sobą konsekwencje do końca życia, dlatego zdecydowałam się napisać na ten temat swoją pracę dyplomową.
|
|||
349. | Przeciwdziałanie depresji jako zaburzenie nastroju w okresie adolescencji | dr Justyna Pilarska | Pedagogika, zaoczne I stopnia |
Depresja jest chorobą, coraz częściej występującą wśród młodych ludzi. Okres dojrzewania jest czasem buzujących hormonów i towarzyszą mu skrajne emocje. To czas poszukiwania własnej tożsamości, oraz zrozumienia i akceptacji wśród innych, często popełniając błędy, które w swoich skutkach mogą przyczynić się do zaburzeń nastroju w tym depresji. Przyczyn depresji jest wiele, ważne jest by młody człowiek miał świadomość tego jakie mogą być jej konsekwencje. Ważne więc jest by uświadamiać adolescentów z chorobą jaka jest depresja, by mieli wiedzę na temat form jej przeciwdziałania i w razie potrzeby wiedzieli gdzie mogą szukać pomocy.
|
|||
350. | Przeciwdziałanie zachowaniom agresywnym wobec osób z niepełnosprawnością intelektualną u dzieci w wieku 6-12 lat w placówce szkolno-wychowawczej | dr Justyna Pilarska | Pedagogika, zaoczne I stopnia |
Celem pracy jest zapobieganie zachowaniom agresywnym u dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w okresie późnego dzieciństwa. Składa się z dwóch części, teoretycznej i praktycznej. Część teoretyczna obejmuje charakterystykę dzieci w okresie późnego dzieciństwa. Rozwój dzieci w tym okresie można porównać do pomostu, ponieważ wchodzą wtedy w wiek adolescencji, gdzie nauka stopniowo zastępuje miejsce zabawy. Została również przedstawiona istota zjawiska niepełnosprawności intelektualnej, jej przyczyny oraz charakterystyka. Opisany został znaczący i nierozwiązywalny problemem w systemie edukacyjnym jakim jest zjawisko zachowań agresywnych, które można zaobserwować w każdej placówce niezależnie od ich rodzaju i poziomu kształcenia . Przyczyny i zapobieganie zachowaniom niepożądanym opisują jak postępować z takimi dziećmi w środowisku społecznym oraz szkolnym.
Drugim etapem pracy jest część projektowa, która zawiera scenariusze przeprowadzonych zajęć w Ośrodku Szkolno - Wychowawczym "Caritas" w Dobroszycach. Na końcu przedstawiona jest ewaluacja pracy, która powstała dzięki zrealizowanym konspektom. Zajęcia miały na celu nauczenie alternatywnych sposobów radzenia sobie z emocjami.
|
|||
351. | Przeciwdziałanie wybranym zagrożeniom płynącym z użytkowania Internetu wśród adolescentów | dr Justyna Pilarska | Pedagogika, stacjonarne I stopnia |
Niniejsza praca podejmuje temat zagrożeń, które wynikają z użytkowania Internetu. Na podstawie źródeł literaturowych, w części merytorycznej opisana została grupa wiekowa, dla której częstotliwość, jak i natężenie tychże zagrożeń wzrasta. Adolescenci, najbardziej narażeni na zagrożenia w Sieci, to młodzież uczęszczająca do szkoły średniej, którą jest Liceum Ogólnokształcące. Rozdział poświęcony problemowi głównemu skupiony jest na zagrożeniach w Internecie, podzielonych na pięć kategorii – niebezpieczne: kontakty, treści, zachowania oraz naruszenie prywatności i działalność komercyjna firm. Odpowiedzią na każde, z kategorii zaburzeń, w części praktycznej są załączone konspekty zajęć projektowych. W związku z wyborem liceum, rozdział trzeci poświęcony został specyfice placówki, a jego dopełnienie znajduje się w rodziale czwartym, w którym opisane zostało najstarsze wrocławskie LO nr 1. Rozdział piąty zawiera dwie części - teoretyczną metodykę pracy oraz drugą, praktyczną, czyli projekt pięciu zajęć wychowawczych, których celem jest przeciwdziałanie zagrożeniom, które płyną z użytkowania Internetu pośród adolescentów. Ogólne podsumowanie, jak również części projektowej zawarte jest w ostatnim rozdziale – ewaluacji.
|
|||
352. | Rozwijanie kreatywnych form spędzania czasu wolnego u dzieci w młodszym wieku szkolnym | dr Justyna Pilarska | Pedagogika, stacjonarne I stopnia |
Praca licencjacka porusza temat spędzania czasu wolnego wykorzystując kreatywne formy, szczególnie w świetlicach szkolnych przez dzieci w młodszym wieku szkolnym, które najczęściej czekają na autobus odwożący do domów, bądź na odbiór przez rodziców czy opiekunów prawnych. W części pierwszej zawarto opis rozwoju dzieci w młodszym wieku szkolnym, terminy wyjaśniające pojęcia ,,kreatywności" oraz ,,czasu wolnego". Następnie praca wyjaśnia działalność pedagogiczną w świetlicy szkolnej, jej funkcje, zadania oraz uwarunkowania prawne. W pracy również opisana została placówka, w której przeprowadzono projekt dyplomowy, znajdujący się w części drugiej empirycznej, opartej o wcześniej opisane szczegółowo metody oraz techniki wychowania i nauczania. Celem przyjętym w projekcie było rozwinięcie kreatywnych form spędzania czasu wolnego.
|
|||
353. | Zapobieganie zachowaniom agresywnym wśród wychowanków Wrocławskiego Centrum Opieki i Wychowania w wieku 10-15 lat | dr Justyna Pilarska | Pedagogika, zaoczne I stopnia |
Przejawiane przez dziecko zachowania agresywne, są odpowiedzią na zaburzone relacje społeczne i rodzinne, które mogą przekreślić jego prawidłowy rozwój. W harmonijnym procesie dorastania koniecznym jest zapewnienie dziecku odpowiednich warunków bezpieczeństwa, wzajemnego poszanowania i zaufania. Problem agresji był widoczny od zawsze, jednak w dzisiejszych czasach nabrał on nowego znaczenia. Cały czas badane są skutki możliwego wpływu na psychikę młodego człowieka, takimi będą na przykład złe wzorce naśladowane przez dziecko, negatywny i demoralizujący przekaz mediów społecznościowych, czy też całkiem nowe pojęcie „deficytu natury”. Wychowanie w prawidłowo funkcjonującej rodzinie jest fundamentem od którego zależy cały proces dorastania dziecka. Jeżeli proces ten nie będzie przebiegał tak jak powinien, rola ta może być przejęta przez instytucje stworzone właśnie w tym celu. Ważne na tym etapie wydaje się kompensowanie dziecku braków, jakich zaznało w domu rodzinnym, zatem aby przeciwdziałać rozwijaniu się postawy lekceważącej dla cierpienia innych, opisana zostanie agresja, jako jedna z ważniejszych przeszkód w życiu dorastającego dziecka.
|
|||
354. | Niwelowanie nierówności społecznych poprzez wdrażanie różnych technik wychowawczych u dzieci w wieku 6-12 lat w świetlicy szkolnej | dr Justyna Pilarska | Pedagogika, zaoczne I stopnia |
Na przestrzeni lat nierówności społeczne są coraz bardziej zauważalne w polskich szkołach. Problem ma kilka płaszczyzn, gdyż nie dotyczy określonego obszaru. Świat z roku na rok coraz bardziej się rozwija. Problem nierówności społecznych dotyczy głownie dóbr materialnych. Innymi kryteriami są wyznanie, nacja, kultura czy narodowość. Rodzice, niekiedy, przejawiając ksenofobiczne zachowania kształtują w dzieciach wrogie nastawienie co do „inności”. W swojej pracy dążę do przekształcenia schematów myślowych wśród dzieci odnośnie innych warstw społecznych. Ważnym założeniem jest dla mnie to, aby ukształtować postawę, która powszechnie postrzeganą wadę będzie czynić w atut danej osoby.
|
|||
355. | Profilaktyka zachowań agresywnych u dzieci w wieku wczesnoszkolnym poprzez zabawy sensoryczne | dr Justyna Pilarska | Pedagogika, zaoczne I stopnia |
Celem pracy jest zapobieganie agresji u dzieci w wieku wczesnoszkolnym poprzez zabawy sensoryczne. Praca składać się będzie z dwóch części. Pierwsza część teoretyczna obejmować będzie charakterystykę oraz rozwój dzieci w młodszym wieku szkolnym. Opisany w tej części rozwój dziecka pozwoli zrozumieć jakie myślenie oraz jakie działania może dziecko podejmować podczas, gdy nie może poradzić sobie z własnymi emocjami. Przyczyny oraz zapobieganie agresji opisują jak radzić sobie z problematycznym dzieckiem w środowisku społecznym jak i szkolnym oraz jak z nim pracować, co mogłoby mu zaszkodzić, a co pomóc. Integracja sensoryczna oraz zabawy sensoryczne pokazują, jak ważnym procesem w życiu dziecka jak praca z zmysłami : słuchu, węchu, smaku, dotyku. Drugim etapem pracy jest część projektowa. Zostały w niej przedstawione konspekty zajęć, które przeprowadzone były w Publicznej Szkole Podstawowej „Leonardo” we Wrocławiu. Następnie opisana refleksja pozwoli zrozumieć, że poprzez zabawy sensoryczne można wyciszyć negatywne emocje u dziecka.
|
|||
356. | Kształtowanie postaw tolerancji wobec osób z niepełnosprawnością w wieku 8-10 lat w Zespole Szkolno-Przedszkolnym w Targoszynie | dr Justyna Pilarska | Pedagogika, zaoczne I stopnia |
Celem pracy jest kształtowanie postaw tolerancji osób z niepełnosprawnością u dzieci w wieku 8 - 10 lat w Zespole Szkolno - Przedszkolnym w Targoszynie. Praca składa się z dwóch części. Pierwsza część teoretyczna obejmuje charakterystykę oraz rozwój dzieci w późnym wieku szkolnym. Opisuje także główny problem jakim jest niepełnosprawność oraz jej rodzaje. W tej części poruszany jest także problem dyskryminacji osób niepełnosprawnych. Druga część to część projektowa. Zostały w niej przedstawione konspekty zajęć, które przeprowadzone były w Zespole Szkolno - Przedszkolnym w Targoszynie.
|
|||
357. | Profilaktyka zaburzeń odżywiania wśród młodzieży | dr Justyna Pilarska | Pedagogika, zaoczne I stopnia |
Swoją pracę, dotyczącą profilaktyki zaburzeń odżywiania wśród młodzieży, podzieliłam na dwie części - teoretyczną oraz praktyczną. W pierwszej z nich skupiłam się na scharakteryzowaniu procesu rozwoju adolescentów (pod kątem fizycznym, poznawczym, społecznym, osobowym oraz emocjonalnym), gdyż właśnie z tą grupą docelowo zdecydowałam się pracować. Głównie z tego względu, iż są najbardziej narażeni na wystąpienie różnego rodzaju zaburzeń odżywiania. Wynika to ze specyfiki tego okresu, co dokładnie i rzetelnie wyjaśniam.
Następnie opisałam, co tak naprawdę składa się na definicję zaburzeń odżywiania. Jest to najobszerniejszy rozdział, ze względu na dużą ilość dostępnych źródeł poświęconych tej tematyce oraz rodzajów tego typu chorób. W związku z tym, oprócz wymienienia przyczyn, przebiegu oraz konsekwencji dwóch z nich, najczęściej występujących, czyli anoreksji i bulimii, scharakteryzowałam także ortoreksję, pice oraz zespół napadowego objadania się. Z różnych względów uznałam, że są one w takim samym stopniu warte uwagi. To wszystko poprzedza niezbędny przy profilaktyce element, czyli normy żywieniowe dla młodzieży. Przyznam szczerze, że jest to tematyka, która od długiego czasu, leży w kręgu moich zainteresowań. W związku z tym, zależało mi przede wszystkim na przekazaniu grupie, z którą miałam okazję pracować, informacji, dotyczących odpowiednich postaw żywieniowych. Uważam, że ich przestrzeganie, będzie w stanie skutecznie uchronić ich przed rozwojem jakichkolwiek zaburzeń.
Z kolei rozdział trzeci, jest poświęcony działalności pedagogicznej szkoły podstawowej w ogólnym ujęciu (regulacje prawne, funkcje oraz cele i zadania przez nią pełnione), zaś czwarty opisowi tej, w której miałam przyjemność realizować wynikające z pracy licencjackiej konspekty.
Aby móc je stworzyć w odpowiedni i efektywny sposób, najpierw przystąpiłam do szczegółowej analizy metodyki, co znajduje się w rozdziale piątym.
Część druga, (projektowa), zawiera nie tylko gotowe scenariusze zajęć, ale i moje własne spostrzeżenia po ich przeprowadzeniu, czyli refleksje pedagogiczne.
Przyznam szczerze, że napisanie tej pracy, było dla mnie pewnego rodzaju wyzwaniem i jednocześnie niesamowitą przygodą, z której mogłam wyciągnąć nie tylko liczne wnioski, ale i niezbędne doświadczenie, które z wielką przyjemnością wykorzystam w swojej dalszej karierze pedagogicznej.
|
|||
358. | Rozwijanie empatii u adolescentów w Szkole Podstawowej nr 3 w Gostyniu | dr Justyna Pilarska | Pedagogika, zaoczne I stopnia |
W pierwszym rozdziale swojej pracy, opisałam poszczególne rodzaje rozwoju w okresie adolescencji, zaczynając od fizycznego, poprzez poznawczy, społeczny oraz moralny. Następnie podjęłam się próby przybliżenia terminu współodczuwania, od którego wywodzi się empatia, którą z kolei słownik Języka Polskiego definiuję jako umiejętność wczuwania się w stan drugiej osoby. Dodatkowo w rozdziale drugim, przybliżyła tematykę technik dramatycznych, które są narzędziem pozwalającym rozwijać empatię. W rozdziale trzecim scharakteryzowałam Szkołę Podstawową, uwzględniając funkcję i zadania, które spełnia, etapy kształcenia oraz kadrę pracowniczą, bez której praca szkoły byłaby niemożliwa. Następnie, w rozdziale czwartym, przybliżyłam profil Szkoły Podstawowej Nr 3 w Gostyniu, opisując jej historię oraz wyjątkowość. W rozdziale piątym scharakteryzowałam cele wychowawcze oraz metody i techniki projektu własnego. Rozdział szósty w
pełni poświęcony jest części projektowej, na którą składa się pięć konspektów zajęć oraz refleksja pedagogiczna.
|
|||
359. | Wspomaganie rozwoju psychomotorycznego poprzez wybrane ćwiczenia i zabawy u dzieci w wieku 3-6 lat w przedszkolu | dr Justyna Pilarska | Pedagogika, zaoczne I stopnia |
Rozwój psychomotoryczny towarzyszy nam od narodzin i jest on fundamentem dla prawidłowego funkcjonowania wielu sfer życia. Pomimo dynamicznego rozwoju medycyny i technologii z roku na rok wzrasta liczba dzieci zagrożonych nieprawidłowym rozwojem z czego 60% stanowią właśnie zaburzenia psychomotoryczne. W pierwszym rozdziale skupiłam się na ogólnej charakterystyce rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym. Zawarłam w nim informacje m.in. o rozwoju fizycznym, poznawczym, moralnym oraz rozwoju społecznym dziecka. W rozdziale drugim przedstawiłam ogólną definicję psychomotoryki oraz rolę jaką pełni w działaniach prewencyjnych i terapeutycznych. W tym rozdziale znalazły się również informacje o zaburzeniach psychomotorycznych, najistotniejszych według mnie koncepcjach których autorami są: Marianne Frostig, Renate Zimmer oraz Jolanta i Andrzej Majewscy a także przykłady zabaw i ćwiczeń psychomotorycznych. Rozdział trzeci zawiera ogólną charakterystykę placówek wychowania przedszkolnego a w Rozdziale czwartym natomiast skupiłam się na opisie jednej wybranej przez siebie placówki, Zespołu Szkolno-Przedszkolnego im. Aleksandra Kosiby w Libuszy. Dalszą cześć pracy stanowi metodyka projektu, której tematem są cele i metody wychowania w ujęciu ogólnym a także własna operacjonalizacja celów i opis wykorzystanych w projekcie metod.
|
|||
360. | Rozwijanie kompetencji emocjonalno-społecznych u dzieci w młodszym wieku szkolnym | dr Małgorzata Prokosz | Pedagogika, zaoczne I stopnia |
W szkołach obserwuje się coraz większe zapotrzebowanie rozwijania kompetencji emocjonalno-społecznych. Świadczy o tym wysoka liczba dzieci, która charakteryzuje się problemami w przystosowaniu społecznym, wycofaniu i niepewnością w nawiązywaniu kontaktów. W dużej mierze takie umiejętności są kształtowane w środowisku rodzinnym, które w szkole są jedynie rozwijane poprzez kontakt z rówieśnikami i osobami dorosłymi. Dzieci uczą się w szkole zasad i reguł postepowania w społeczeństwie oraz kształtują swoje poczucie wartości, dzięki osiągnięciom szkolnym. Obecnie rodziny żyją w wiecznym biegu, a wspólne spędzanie czasu zamieniają na czas przed telefonem, komputerem lub telewizją. Nie dbają o relacje rodzinne, nie spędzają wspólnie czasu wolnego i nie rozmawiają o uczuciach. Jednak najbardziej niepokojącym i bardzo powszechnym zjawiskiem mający duży wpływ na kształt powyższych kompetencji jest wysoki poziom rodzin niepełnych. Z uwagi na ciągle wzrastającą ich liczbę zauważyłam wysoki niedobór wspomnianych kompetencji i problemy z jakimi stykają się dzieci z rodzin rozbitych. Dodatkowo brak wsparcia rodzin ze strony szkoły i państwa oraz upowszechnianie przez media wzoru pełnej rodziny i kreowanie jej pełnej struktury w programach nauczania jedynie pogłębia problem. W swojej pracy postaram się przedstawić głębiej problematykę oraz płynące z tego tytułu zagrożenia.
|