wyszukiwanie/filtrowanie
Lp. Temat pracy Promotor Program studiów
31. „Druga miłość w trzecim wieku” – kohabitacja osób w późnej dorosłości dr hab. Andrzej Ładyżyński prof. UWr Pedagogika - dla abs. st. ped., stacjonarne II stopnia
Przedmiotem niniejszej pracy są osoby w późnej dorosłości i ich funkcjonowanie w związkach kohabitacyjnych. Jest to temat, który w wielu kręgach pozostaje tematem tabu, ponieważ starsi ludzie boją się przyznać, że mają partnera. Na takie postrzeganie kohabitacji ma wpływ między innymi środowisko, które stygmatyzuje osoby starsze. Istnieje przekonanie społeczne, które jest podparte teorią naukową (teoria wyłączania), które twierdzi, że ludzie w późnej dorosłości ograniczają swoją aktywność do minimum. Dotyczy to wszystkich sfer życia, także sfery uczuciowej i emocjonalnej. W niniejszej pracy została przedstawiona przeciwstawna teoria aktywności, według której seniorzy podejmują się różnych działań do późnego wieku starczego.
32. „Dwujęzyczność a komunikacja – projekt warsztatów dla rodziców” dr Katarzyna Kokot Pedagogika, stacjonarne I stopnia
Tematem niniejszej pracy jest dwujęzyczność a komunikacja- projekt warsztatów dla rodziców. Znaczną uwagę przydzielono rozwojowi mowy dwujęzycznych oraz szczególnie został przedstawiony język polski osób dwujęzycznych, mieszkających na terenach Ukrainy, ale deklarujących się, jako Polacy. Celem pracy było opisanie zjawiska dwujęzyczności, teoretyczne zapoznanie się z tematem oraz stworzenie autorskiego projektu szkoleniowego. W pracy poruszono zagadnienia prawidłowego rozwoju mowy oraz procesów poznawczych uwzględniając bilingwizm i monolingwizm. Ważnym punktem w pracy jest autorski warsztat przeznaczony dla Polaków mieszkających na Ukrainie. Głównym celem warsztatu jest przyswojenie wiedzy na temat dwujęzyczności, uświadomienie rodzicom własnej tożsamości oraz kształcenie umiejętności wyrażania prawidłowych komunikatów. W związku z tym, że temat bilingwizmu jest dość szeroki, praca zawiera tylko niektóre aspekty dotyczące dwujęzyczności. Praca pozwala poznać i zrozumieć prawdy i mity przypisywane dwujęzyczności oraz prezentuje stwierdzenia i wnioski badaczy, ukazujące pozytywny wpływ dwujęzyczności na rozwój procesów poznawczych i intelektualnych na równi z osobami jednojęzycznymi.
33. „Dyslalia jako przykład zaburzeń artykulacji w okresie wczesnodziecięcym- konsekwencje dla mowy na przykładzie autorskiego projektu warsztatu: Jak pomóc dziecku dyslalią?” dr Katarzyna Kokot Pedagogika, stacjonarne I stopnia
Tytuł mojej pracy dyplomowej to „Dyslalia, jako przykład zaburzeń artykulacji w okresie wczesnodziecięcym-konsekwencje dla mowy na przykładzie autorskiego projektu warsztatu „ Jak pomóc dziecku z dyslalią?”. Według mnie jest to bardzo ciekawy temat i zasługuje on na uwagę ze względu na rosnąco liczbę dzieci zmagających się z tym problem. Ważne jest aby znać przyczyny dyslalii i wiedzieć w jaki sposób sobie z nią radzić. W swojej pracy bardzo dokładnie opisałam zagadnienie jakim jest dyslalia .Jednak na początku aby lepiej zrozumieć to zaburzenie postanowiłam opisać prawidłowy rozwój mowy. Skupiłam się tam na determinantach które warunkują nasz rozwój mowy oraz na opisaniu poszczególnych etapów mowy przez które przechodzi dziecko. Istotne było również dla mnie zwrócenie uwagi na biologiczne podstawy mowy które mają bardzo duży wpływ na mowę. W dalszej części swojej pracy, szczegółowo opisałam pojęcie dyslalii. Przeanalizowałam definicje różnych autorów oraz zwróciłam uwagę na klasyfikacje tej wady wymowy. Pozwoliło mi to zrozumieć czym jest dyslalia oraz od czego zależy jej podział. Szczególnie ważnym punktem w mojej pracy było dla mnie opisanie patomechanizmów dyslalii. Wykrycie odpowiedniej przyczyny, pozwala bowiem na lepszą diagnozę a co za tym idzie, skuteczniejszą terapię. Symptomatologia dyslalii to kolejny temat któremu poświeciłam dużo uwagi. Skupiłam się tutaj na wymienieniu jak i scharakteryzowaniu rodzajów dyslalii ze względu na objawy. Dyslalia bowiem jest kategorią wad wymowy w której ukryte jest wiele wad wymowy przejawiające się innymi przyczynami jak i objawami. Bardzo istotnym elementem mojej pracy dyplomowej był mój autorski warsztat pt. „Jak pomóc dziecku z dyslalią”, w którym wykorzystałam teorie opracowaną przeze mnie we wcześniejszych rozdziałach tej pracy. Warsztat został napisany z myślą o rodzicach dzieci zmagających się z problemem dyslalii. Dzięki niemu, dowiedzą się więcej na temat tej wady wymowy, poznają jej przyczyny oraz objawy a co najważniejsze będą wiedzieli w jaki sposób i gdzie szukać pomocy. Jestem bardzo zadowolona, że właśnie dyslalia była tematem mojej pracy dyplomowej ponieważ jest to bardzo interesujące zagadnienie i warte uwagi.
34. „Dziecko w rodzinie niepełnej na przykładzie autorskiego szkolenia dla rodziców samotnie wychowujących dzieci - ,, Jak zapełnić pustkę - czyli co każdy rodzic wiedzieć powinien'' dr Katarzyna Kokot Pedagogika, zaoczne I stopnia
Dziecko jest najwspanialszym skarbem, który dwójka ludzi może dostać od życia, dlatego też myślę, że warto zająć się analizą dziecka, wychowującego się w rodzinie niepełnej. Coraz częściej spotykamy się ze zjawiskiem niepełności rodziny. Nie wydaje mi się jednak, aby społeczeństwo posiadało wystarczającą wiedzę w tym temacie. Moja praca składa się z czterech rozdziałów. W pierwszym rozdziale prezentuję podstawowe definicje związane z niepełnością rodziny. Omawiam jej funkcje oraz ujęcie, jako grupy społecznej. Przedstawiam również, czym różni się rodzina niepełna od pełnej. W drugim rozdziale prezentuję różne typy rodzin niepełnych. Następnie przechodzę do kluczowej dla mojej pracy osoby – dziecka wychowującego się z jednym z rodziców. Poruszam również problemy zarówno ojców jak i matek, na które napotykają podczas samotnego macierzyństwa i ojcostwa. Trzeci rozdział poświeciłam na wiedzę teoretyczną dotyczącą prowadzenia szkoleń. Wspomniałam również i opisałam cykl Kolba. Czwarty rozdział obejmuje zaprojektowane przeze mnie szkolenie dla rodziców. Tematem szkolenia jest pustka, której dziecko doświadcza podczas rozwodu. Praca kończy się podsumowaniem oraz wyciągnięciem wniosków przez moją osobę.
35. „DZIECKO Z FAS- CECHY SYNDROMU I TERAPIA W ŚWIETLE LITERATURY PRZEDMIOTU” dr hab. Piotr Kwiatkowski Pedagogika - stacjonarne I stopnia
36. „Funkcjonowanie dzieci z rozszczepem wargi i/lub podniebienia w życiu codziennym na przykładzie projektu autorskiego warsztatu : Co nauczyciel przedszkola o rozszczepach wiedzieć powinien?” dr Katarzyna Kokot Pedagogika, zaoczne I stopnia
Każde dziecko od najmłodszych lat wymaga stymulacji rozwoju mowy, to niestety niektóre z nich już od urodzenia potrzebują dużo więcej uwagi ze strony nie tylko rodziców, ale także specjalistów z różnych dziedzin. Rozszczepy są najczęstszą wadą twarzoczaszki, a problem ten jest bardzo złożony i dotyka wielu kwestii. Po pierwsze nie ma jednoznacznie ustalonych przyczyn ich powstawania. Kolejna kwestią jest czas, w którym najlepiej przeprowadzić operację oraz sposób jej wykonania. Wszystkie wyżej wymienione czynniki mają ogromny wpływ na życie dziecka i rodziny. Bowiem wizualny mankament jest jedynie szczytem góry problemów. Dzieci z ta wadą nie mogą być np. karmione piersią, czy też tradycyjnie ułożone w łóżeczku. W niniejszej pracy przybliżę pojęcia rozszczepu wargi i/lub podniebienia, ich klasyfikację, przyczyny, sposób leczenia, a także przedstawię jak wpływa to na funkcjonowanie dziecka w codziennym życiu.
37. „Funkcjonowanie dziecka w rodzinie z problemem alkoholowym-konsekwencje i pomoc na przykładzie autorskiego projektu szkolenia :Dzieci z rodzin alkoholicznych -skuteczna pomoc psychopedagogiczna” dr Katarzyna Kokot Pedagogika, stacjonarne I stopnia
Problem alkoholizmu to niezwykle trudny, ale również dotkliwy temat, który poruszony zostaje w mojej pracy licencjackiej. Tematem pracy jest - ,,Funkcjonowanie dziecka w rodzinie z problemem alkoholowym - konsekwencje i pomoc na przykładzie autorskiego projektu szkolenia: Dzieci z rodzin alkoholiczych - skuteczna pomoc psychopedagogiczna”. Niełatwy, nie tylko ze względu na jego wielowymiarowość, ale również z uwagi na spectrum działania jakie swym zasięgiem obejmuje uzależnienie. Mianowicie, odnosi się to, do wszystkich uczestników, biorących udział w walce z nałogiem. Wygrana walka, jak się okazuje zobowiązuje do zaangażowania także współuzależnionych. Rozwiązanie problemu głównego w dużej mierze zależy do samego uzależnionego, jednak przemierzanie drogi ku wyleczeniu, powinno odbywać się przy udziale całej rodziny. Rodziny, która stanowi fundamentalną część życia ludzkiego. Niniejsza praca, porusza problem alkoholowy w ujęciu osób, które zmagały się ze współuzależnieniem. Zainteresowanie losem dzieci, pochodzących z rodzin alkoholiczych, spowodował napisanie pracy licencjackiej, której celem jest dogłębne poznanie istoty syndromu ludzi dorosłych, którzy wychowali się w takim środowisku. Przyjrzenie się historii samej jednostki, wymaga zaznajomienia się z istotą, mechanizmami, uwarunkowaniami nałogu alkoholowego, co poruszone zostało w pierwszym rozdziale pracy. Tutaj rozpoczyna się analiza zjawiska uzależnienia, uwzględniająca czynniki oraz wszelkie zmiennie na przestrzeni lat. Kolejnym ważnym elementem jest zwrócenie uwagi ku spożywaniu alkoholu w okresie dorastania. To niezwykle istotna część pracy, ponieważ młoda osoba, to jednostka, u której dopiero rozpoczyna się proces względnej integracji ze środowiskiem zewnętrznym. W tej sytuacji dojrzewająca jednostka jest niebywale podatna na wszelkie negatywne bodźce. Tym bardziej, jeżeli dochodzi do kontaktu z alkoholem, który spowodować może zaburzenie wszelkich istotnych procesów, zarówno psychicznych jak i fizycznych. Następnie, w drugim rozdziale poruszony jest problem uzależnienia alkoholowego w kontekście rodziny. Tutaj rozpoczyna się opis rozwoju uzależnienia w odniesieniu do poszczególnych członków rodziny. Ze szczególnym uwzględnieniem dorastającego dziecka, w którym kształtuje się cała osobowość, temperament pod wpływem działania czynnika patogennego. Czynnik ten tkwi w środowisku rodzinnym jednostki, gdzie funkcjonuje ona w pewnym systemie, który regulowany jest przez uzależnienie, któregoś z jej członka. System, o którym tutaj mowa, powoduje przymus stworzenia sobie strategii przetrwania w strukturze życia rodzinnego. Człowiek tutaj, by egzystować, przyjmuje określone rolę, które związane są z funkcjonowaniem w pozycji współuzależnionego. Następny rozdział to niezwykle ważna dla mnie część pracy, ponieważ tutaj zawarta jest wiedza dotycząca uzależnienia alkoholowego z perspektywy funkcjonowania adolescenta, wychowanego w rodzinie alkoholiczej. Człowiek, ukształtowany w środowisku chorob
38. „Jak się uczyć, żeby się nauczyć szybko i efektywnie na przykładzie autorskiego projektu warsztatu: Praktyczne wykorzystanie metod szybkiego uczenia się , czyli jak przyswajać wiedzę efektywnie?” dr Katarzyna Kokot Pedagogika, stacjonarne I stopnia
W swojej pracy licencjackiej zajęłam się tematem szybkiego i efektywnego uczenia się,. Wykorzystałam przy jej tworzeniu autorski warsztat. Praca powstawała z ogromnym zaciekawieniem. Forma pracy jest taka, aby przekazać najbardziej wartościową wiedzę na temat metod szybkiego uczenia się. W pracy zawarte są informacje dotyczące funkcjonowania mózgu w aspekcie zapamiętywania, ponieważ jest to fundamentalna wiedza dotycząca kwestii metod szybkiego uczenia się. W dalszej części przedstawiłam najbardziej kreatywne metody, które pozwalają w sposób świadomy używać własnego rozumu. Rozdział pierwszy przedstawia podstawową wiedzę na temat uczenia się i zapamiętywania, są w nim także ujęte neurologiczne aspekty dotyczące uczenia, informacje o stylach uczenia się oraz roli zmysły w procesie uczenia się. Na końcu rozdziału znajdują się najważniejsze zasady służące polepszaniu swojej pamięci oraz koncentrujące uwagę. W rozdziale drugim przedstawione są techniki zapamiętywania, czyli mnemotechniki. Tu zawarta jest wiedza teoretyczna oraz konkretne przykłady metod, systemów pamięci, map myśli oraz myślenia promienistego. Przedstawiłam także jak wprowadzić w życie swój własny system uczenia się oraz jak pracować nad motywacją i nagradzaniem samego siebie. Kolejną istotną do poruszenia kwestią było zagadnienie stresu, które także ujęłam w swojej pracy. Rozdział trzeci w całości jest poświęcony teoretycznemu ujęciu projektowania warsztatu, rodzaju szkoleń oraz etapów jakie dobry cykl powinien zawierać. Dalsza część zawiera opis wykorzystanych w moim warsztacie technik, które sprawiły, że jest atrakcyjny. Ostatni rozdział to przełożenie teorii na praktykę, czyli mój autorski warsztat, który pozwala wdrożyć w życie ideę szybkiego uczenia się.
39. „Jąkanie jako przykład zaburzeń mowy u dzieci w wieku szkolnym na przykładzie autorskiego projektu warsztatu; Jak pomóc dziecku, które się jąka?” dr Katarzyna Kokot Pedagogika, stacjonarne I stopnia
Dziedzina logopedii znajduje wiele rozwiązań w trudnych przypadkach. We współczesnym świecie spotykamy wiele osób borykających się z problemami wymowy. Aby terapia była skuteczna, należy najpierw prawidłowo je zdiagnozować oraz znać ich patogenezę. W niniejszej pracy skupiam się na powszechnej wadzie wymowy, jaką jest jąkanie u dzieci w wieku szkolnym. Zostały omówione różne teorie traktujące owe zagadnienie a także procesy, które są niezbędne w pomocy takiemu dziecku. Kończąc pracę, przedstawiłam autorski warsztat skierowany do wychowawców dzieci, który poparty jest teoretyczną częścią wyjaśniającą przebieg całego procesu szkolenia.
40. „Komunikacja w rodzinie na przykładzie autorskiego projektu warsztatu: Jak rozmawiać w rodzinie, by się rozumieć i skutecznie komunikować?” dr Katarzyna Kokot Pedagogika, zaoczne I stopnia
Niniejsza praca skupia się na tematyce komunikacji w rodzinie. Moja praca składa się z czterech rozdziałów. Pierwszy rozdział jest poświęcony tematyce komunikacji. Rozdział ten dokładnie opisuje co to jest komunikacja, jakie są formy jej wyrażania i w jakim celu ludzie się komunikują. Drugi rozdział skupia się w całości na rodzinie. Omawiana jest w nim definicja rodziny jak i problemów jakie się pojawiają w jej obrębie. Rozdział trzeci skupia się na komunikacji i rodzinie. Natomiast rozdział czwarty to własny projekt szkolenia dotyczącego skutecznego porozumiewania się w rodzinie.
41. „Mutyzm wybiórczy u dzieci – projekt warsztatów dla rodziców” dr Katarzyna Kokot Pedagogika, stacjonarne I stopnia
Celem tej pracy jest zapoznanie się ze specyfiką mutyzmu wybiórczego i jego terapią. Autor niniejszej pracy stara się odpowiedzieć na takie pytania,jak: czym jest mutyzm, jaka jest jego etiologia, z jakimi trudnościami zmagają się dzieci cierpiące na mutyzm wybiórczy i ich rodziny, jakie istnieją możliwości terapeutyczne mutyzmu wybiórczego, oraz jak ludzie z najbliższego otoczenia dziecka mogą je wspierać. Praca ta składa się z pięciu rozdziałów. Pierwszy rozdział został poświęcony podstawowym zagadnieniom dotyczącym mutyzmy wybiórczego. Ujęłam w nim podstawowe pojęcia i definicje, klasyfikacje mutyzmu, jego przyczyny i objawy oraz przebieg procesu diagnostycznego tego zaburzenia. W kolejnym rozdziale zajęłam się wpływem środowiska rodzinnego na powstawanie i podtrzymywanie mutyzmy wybiórczego, oraz roli najbliższej rodziny dziecka w wychodzeniu z choroby. Rozdział trzeci opisuje specjalne potrzeby edukacyjne dzieci z mutyzmem wybiórczym oraz rolę pracowników placówek edukacyjnych i innych specjalistów w procesie terapeutycznym. Rozdział czwarty poświęciłam wybranym metodom terapii mutyzmu wybiórczego. Ostatni rozdział pracy zawiera wybrane zagadnienia z metodyki projektowania i prowadzenia szkoleń, oraz konspekt autorskiego projektu warsztatu przeznaczonego dla rodziców dzieci z mutyzmem wybiórczym.
42. „Nieobecny ojciec- jak pomóc dziecku? Na przykładzie autorskiego szkolenia dla pedagogów : Nieobecny ojciec a wspieranie dziecka- rola pedagoga i pomoc psychopedagogiczna”. dr Katarzyna Kokot Pedagogika, zaoczne I stopnia
Ojciec jest niezwykle ważną osobą w życiu dziecka. i choć często pomijany uważam, że zaczyna się to zmieniać. Coraz bardziej doceniana jest jego rola w czasie ciąży i podczas porodu i kobiety coraz bardziej oczekują jego pomocy po narodzinach dziecka. Mocno oddziałuje on na rozwój zarówno synów, jak i córki dlatego jego nieobecność jest bardzo niekorzystna dla dzieci. Stworzenie prawdziwej, pełnej rodziny w dzisiejszych czasach nie jest łatwe. Liczba rozwodów rośnie z roku na rok i to w zastraszającym tempie. Coraz więcej ludzi emigruje za granicę. Często jest tak, że matka zostaje w domu z dzieckiem a ojciec wyjeżdża w celach zarobkowych. Również sama postawa mężczyzn wydaje się często mało dojrzała i nieodpowiedzialna, aby w ogóle stać się dobrym ojcem, zwłaszcza jeżeli to nastolatkowie muszą nagle zmierzyć się z rolą rodziców. Ojcostwo niezaprzeczalnie przechodzi kryzys. Niemniej jednak do wychowania dziecka i jego prawidłowego rozwoju potrzebni są obydwoje rodzice. I ważne jest, nawet kiedy nie są razem, aby wspólnie wychowywali swoje dzieci, bo one potrzebują nie tylko bezinteresownej miłości matki, ale również tej drugiej ojcowskiej. Jedynie ojciec może dostarczyć dziecku tych bodźców, których matka nie jest w stanie. To on popycha dzieci do próbowania swoich sił, możliwości i nauki skomplikowanych rzeczy. To także on poprzez odpowiednią opiekę nad dziećmi i kobietą już od momentu poczęcia dziecka daje rodzinie bezpieczeństwo. Jego obecność jest niezbędna i niemożliwa do zastąpienia. Celem mojej pracy jest zgłębienie mojej wiedzy na tematy związane z obecnością ojca i jego wpływem na rozwój i wychowanie dziecka, a także sprawdzenie jak duże szkody w tym zakresie może wyrządzić jego brak spowodowany różnymi czynnikami. W mojej pracy postaram się wyjaśnić kim jest ojciec oraz spróbuję wyjaśnić inne zagadnienia związane z tym tematem. Zgłębię tematykę ojcostwa i macierzyństwa w naszych czasach, a także pokrótce opiszę rolę matki i sytuacje samotnego macierzyństwa matek-nastolatek. Będę także pisać o znaczeniu obecności ojca, skutkach jego braku i wpływu na psychikę, rozwój i wychowanie dziecka oraz w jaki sposób matka może pomóc, bądź zaszkodzić w takich sytuacjach. Następnie omówię wybrane przeze mnie zagadnienia dotyczące prowadzenia i projektowania szkoleń, m.in. przyczyny zapotrzebowania na szkolenia, rodzaje szkoleń, etapy szkolenia czy metody wykorzystywane podczas projektowania szkolenia. Na końcu przedstawię mój pomysł na projekt warsztatu dla pedagogów pt. „Nieobecny ojciec a wspieranie dziecka – rola pedagoga i pomoc psychopedagogiczna” i postaram się wyciągnąć wnioski z napisanej przeze mnie pracy oraz sprawdzę czy osiągnęłam zamierzony cel.
43. „Pomoc w adaptacji dziecka do 4 klasy szkoły podstawowej – projekt warsztatów dla rodziców” dr Katarzyna Kokot Pedagogika, stacjonarne I stopnia
Tematem mojej pracy licencjackiej jest „Pomoc w adaptacji dziecka do 4 klasy szkoły podstawowej - projekt warsztatów dla rodziców”. Pierwszy rozdział obejmuje teoretyczne rozważania. W pierwszym podrozdziale definiuje pojęcia dotyczące wybranego przeze mnie tematu. Są to między innymi: adaptacja, pomoc i jej rodzaje oraz stres i szkoła podstawowa. Następnie opisuję rozwój psychoruchowy dziecka 9-10 letniego oraz jego wpływ na przystosowanie się do nauczania przedmiotowego. W ostatnim podrozdziale zamieszczone są definicje nauczania przedmiotowego oraz wczesnoszkolnego, które pozwalają określić ich podobieństwa i różnice. W kolejnym rozdziale znajdują się rozważania dotyczące adaptacji jako procesu oraz poszczególne determinanty adaptacji, które wpływają na jej przebieg. Następnie przytoczone zostają problemy adaptacyjne, które mogą wpływać na powstawanie trudności u dzieci. Trzeci rozdział dotyczy sposobów udzielania pomocy oraz objęcia uczniów działaniami profilaktycznymi, w celu zminimalizowania ich stresu związanego z przystosowaniem do nowego otoczenia. W każdym z podrozdziałów umieszczone są zadania oraz działania, które mają na celu pomoc uczniom w przejściu oraz zaklimatyzowaniu się w czwartej klasie szkoły podstawowej. Pierwszy podrozdział dotyczy nauczycieli. Obejmuje on pomoc ze strony wychowawców klasy trzeciej i czwartej oraz nauczycieli przedmiotowych. Kolejny podrozdział zaadresowany jest do rodziców i obejmuje ich rolę w procesie adaptacyjnym. Na końcu umieszczone są zadania dla pedagogów, psychologów szkolnych oraz innych instytucji pomocowych. W ostatnim rozdziale znajdują się teoretyczne informacje dotyczące szkolenia. Są to między innymi: definicja, rodzaje oraz etapy cyklu szkoleniowego. Następnie zdefiniowane są metody szkoleniowe oraz czynniki, które wpływają na ich odpowiedni dobór. W trzecim podrozdziale znajduje się definicja cyklu uczenia się Kolba oraz jego poszczególne etapy. Wyróżnione są także style uczenia się, które mają wpływ na przebieg szkolenia. W ostatnim podrozdziale znajduję się stworzony przeze mnie autorski projekt warsztatu „Moje dziecko idzie do 4 klasy. Jak mu pomóc?”, skierowany do rodziców dzieci trzeciej klasy szkoły podstawowej. Znajdują się tam podstawowe informacje dotyczące szkolenia oraz opis poszczególnych czterech sesji stworzonych na podstawie cyklu Kolba.
44. „Problem depresji wśród dzieci i młodzieży, a terapia pedagogiczna –projekt warsztatów dla nauczycieli i pedagogów” dr Katarzyna Kokot Pedagogika, stacjonarne I stopnia
Tematem pracy jest „Problem depresji wśród dzieci i młodzieży, a terapia pedagogiczna –projekt warsztatów dla nauczycieli i pedagogów”. Celem niniejszej pracy jest przedstawienie zaburzenia, jakim jest depresja u dzieci i młodzieży oraz pokazanie metod i technik, jakimi mogą posługiwać się nauczyciele i pedagodzy przy zapobieganiu rozwoju tej choroby. Rozdział pierwszy poświęcony jest definicjom, które pojawiać się będą w mojej pracy oraz pomocy instytucjonalnej dla dzieci i młodzieży chorującej na depresję. Ponadto poruszone zostały aspekty praktyczne terapii pedagogicznej w szkole. W drugim rozdziale poruszony został temat depresji, a wraz z nim jej objawy, klasyfikacje, przyczyny jej pojawienia się u dzieci i młodzieży oraz konsekwencje nieudzielonej pomocy. W rozdziale trzecim opisano zagadnienia związane z terapią pedagogiczną. Zostały w nim zawarte cele terapii pedagogicznej, zasady jej skutecznego prowadzenia, jej rodzaje i formy oraz metody i techniki, jakie stosuje się w jej trakcie. W rozdziale tym poruszono także kwestię profilaktyki depresji, która łączy się ze stosowaną terapią pedagogiczną. Rozdział czwarty poświęcony został części warsztatowej, w której skład wchodzi teoria na temat pojęć związanych z zagadnieniem szkolenia oraz załączony autorski warsztat projektowy, który dotyczy sposobów profilaktyki depresji dzieci i młodzieży w szkole.
45. „Problem” kobiecości w pedagogice? Czyli jak edukacja szkolna warunkuje wybory zawodowe kobiet dr hab. Edyta Zierkiewicz prof. UWr Pedagogika - stacjonarne I stopnia
46. „Przemoc psychiczna w rodzinie- konsekwencje dla rozwoju dziecka na przykładzie autorskiego warsztatu: Jak pracować z dzieckiem dotkniętym przemocą psychiczną?” dr Katarzyna Kokot Pedagogika, stacjonarne I stopnia
Tematem niniejszej pracy licencjackiej jest zjawisko przemocy emocjonalnej w rodzinie oraz jej konsekwencji w rozwoju dziecka. Celem głównym, jaki sobie postawiłam, było zwrócenie uwagi na problem krzywdzenia emocjonalnego oraz ukazania skali zjawiska. Istotnym było dla mnie zawarcie konsekwencji wynikających z doświadczania przemocy emocjonalnej przez dzieci. Na podstawie badań Krystyny Kmiecik-Baran można stwierdzić, że mniej niż co drugie dziecko w Polsce jest ofiarą krzywdzenia emocjonalnego ze strony co najmniej jednego z rodziców. Najczęstszymi zachowaniami rodziców, świadczącymi o występowaniu przemocy są: krzyk, groźby, straszenie oraz używanie niecenzuralnych słów w stosunku do dziecka. Zjawisko występowania przemocy emocjonalnej jest jednak trudno zauważalne dla otoczenia - nie pozostawia po sobie fizycznych śladów na ciele ofiary, świadczących o doświadczaniu przemocy, a sprawcy często sprawiają wrażenie czarujących i nierzadko krytykują w towarzystwie użycie przemocy jako rozwiązania problemu. Ponadto, ujęcie wyznaczników, decydujących o występowaniu krzywdzenia emocjonalnego stanowi dla badaczy nie lada wyzwanie. Mogą nimi być, bowiem wszystkie zachowania, które ofiara odbiera jako przykre, a które nieustannie się powtarzają i wywierają negatywny wpływ na samopoczucie jednostki oraz jej stan psychiczny. Głównym skutkiem doświadczania przemocy emocjonalnej okazał się stres, którego długotrwałe działanie skutecznie upośledza funkcjonowanie w społeczeństwie, negatywnie wpływa na relacje ofiary z otoczeniem, przyczynia się do obniżenia samooceny, nadmiernego skupienia się na porażkach. Działanie stresorów sprawia, że ofiara może odczuwać lęk egzystencjalny, przygnębienie, poczucie braku miłości rodzicielskiej i niesprawiedliwości. Konsekwencją długotrwałego działania stresu może być także wystąpienie syndromu stresu pourazowego, a więc traumy. Istnieje jednak możliwość wzmocnienia dziecięcej odporności psychicznej, a więc zminimalizowania skutków doświadczania przemocy emocjonalnej, czy też niepowodzeń wszelkiego rodzaju, na każdym polu życia dziecka. Opisane przeze mnie metody wzmacniania dziecięcej odporności psychicznej odnoszą się do relacji rodziców z dzieckiem oraz nauczyciela i dziecka. Głównym zadaniem wzmacniania dziecięcej odporności psychicznej jest odbudowanie poczucia bezpieczeństwa, które dziecko zatraciło w wyniku krzywdzenia emocjonalnego. Aby lepiej zrealizować temat swojej pracy licencjackiej, stworzyłam projekt warsztatu „Jak pracować z dzieckiem dotkniętym przemocą psychiczną?”, którego celem jest przekazanie nauczycielom i wychowawcom klas nauczania zintegrowanego w szkołach podstawowych wiedzy na temat zachęcenia uczniów do relaksacji oraz pomagania za pomocą metody odrywania ról w tworzeniu strategii radzenia sobie w sytuacjach trudnych przez dziecko. Zadaniem relaksacji jest rozładowanie napięcia fizycznego oraz psychicznego dzieci doświadczonych stresem związanym z doświadczaniem przemocy. Metoda odgrywania ról
47. „Rodzina w problemie alkoholowym – projekt warsztatów dla dzieci” dr Katarzyna Kokot Pedagogika, stacjonarne I stopnia
Tematem niniejszej pracy jest „Rodzina w problemie alkoholowym – projekt warsztatów dla dzieci”. Praca skupia się uwagę na rodzinie w problemie alkoholowym, jej głównych problemach, funkcjach jakie pełni jako dysfunkcjonalny system. Głównym zadaniem pracy jest poznanie jej struktury, a także funkcjonowania dzieci w niej. Praca skupia również uwagę na osobowości dzieci, którą budują w rodzinie dysfunkcyjnej. Praca zawiera definicje alkoholizmu, rodziny i uzależnienia. Uwzględnia pomoc dzieciom z rodzin dysfunkcyjnych, jak również pomoc dla osób uzależnionych. Praca obejmuję również zagadnienia współuzależnienia całego systemu rodzinnego, a także zawiera charakterystykę DDA. Opisuje cechy osób, których w dzieciństwie dotknęło uzależnienie, któregoś z członków rodziny. W pracy zostały również przedstawione czynniki wpływające na proces uzależnienie. Znajdują się także biologiczne skutki picia oraz rozwój alkoholizmu. Praca obejmuje również zagadnienie nadużywania alkoholu przez rodziców oraz jego konsekwencji w wychowaniu dzieci. Zawiera również projekt warsztatów przygotowanych dla dzieci w celu wzmocnienia poczucia własnej wartości. Niska samoocena jest przejawem wychowywania się w rodzinie dysfunkcyjnej.
48. „Rola dziadków w wychowaniu wnuków” dr Małgorzata Malec-Rawiński Pedagogika, stacjonarne I stopnia
Tematem pracy jest rola dziadków w wychowaniu wnuków. W tekście została zawarta definicja rodziny oraz jakie ma ona funkcję. Została opisana rola współczesnej rodziny oraz jak się zmieniała z biegiem lat, a także jakie typy rodzin można wyróżnić. Kolejnym ważnym zagadnieniem jest starość, jej definicja oraz wymiary starzenia się i role tych osób w tym właśnie wieku. Poruszone zostały aspekty pozytywnego starzenia się, ale także i bariery z jakimi senior zmierza się w procesie starzenia oraz jak może sobie z nimi radzić. W ostatnim rozdziale zawarta jest rola dziadków w wychowaniu wnuków. Została opisana rola starszych osób oraz ich miejsce w rodzinie. Moim zdaniem wiele osób nie jest świadomych ile jest pozytywnych aspektów, które zostały opisane w ostatnim rozdziale. Ważnym tematem poruszanym w pracy są wzorce oraz wartości przekazywane przez dziadków wnukom. To oni są nośnikiem tradycji rodzinnej, co jest bardzo ważną rolą seniorów. Ostatnim z aspektów omawianych w pracy jest jakie znaczenie mają dziadkowie na wypoczynek z wnukami, jak korzystają ze wspólnego czasu oraz że obie strony mogą czerpać z tego dużo pożytku, a także i nauki. Praca kończy się podsumowaniem, iż rola dziadków jest bardzo ważna w życiu wnuków, ponieważ mogą im poświęcić dużo czasu i mają wiele cierpliwości, co nie zawsze wykazują rodzice tych dzieci. Dziadkowie pełnią funkcję przekazywania wartości i tradycji młodszym pokoleniom.
49. „SAMOOCENA STUDENTÓW PEDAGOGIKI POD KĄTEM PRZYGOTOWANIA ZAWODOWEGO” prof. dr hab. Krystyna Ferenz
50. „Samotne macierzyństwo na przykładzie autorskiego szkolenia: Szanse i zagrożenia samotnego macierzyństwa” dr Katarzyna Kokot Pedagogika, zaoczne I stopnia
Samotne macierzyństwo to zjawisko coraz bardziej powszechne w Polsce. Postrzegane jest jednak bardzo negatywnie na rozwój dziecka. Podjęcie takiego stylu życia nie zawsze wiąże się jednak z niepowodzeniami, lecz coraz częściej jest to świadomy wybór kobiet. W dzisiejszych czasach samotne macierzyństwo nie jest to sytuacja bez wyjścia. Wychowywanie samodzielnie dziecka przez jednego z rodziców jest w dzisiejszych czasach bardzo powszechnym zjawiskiem. Nie jest postrzegane jak dawniej za wykroczenie , lecz jest to wyraz niezależności kobiet . Celem niniejszej pracy jest przybliżenie zjawiska samotnego macierzyństwa, ale także ogólna rola matki w życiu dziecka, która bez wątpienia jest dla niego najważniejszą osobą, zwłaszcza kiedy jest to rodzina niepełna, pozbawiona ojca.
51. „Samotność młodych dorosłych we współczesnych czasach” dr Małgorzata Malec-Rawiński Pedagogika, stacjonarne I stopnia
Tematem niniejszej pracy licencjackiej jest samotność młodych dorosłych we współczesnych czasach. Celem głównym tej pracy jest rozpoznanie oraz charakter zjawiska samotności, którego doświadczają młode pokolenia. Praca składa się z trzech rozdziałów. Rozdział pierwszy poświęcony jest rozważaniom teoretycznym, które dotyczą głównego tematu pracy. W jego podrozdziałach znajdują się teoretyczne rozważania dotycząca samotności oraz wczesnej dorosłości w wybranych koncepcjach. Umieszczona została w nim także krótka charakterystyka czasów współczesnych. Rozdział drugi przedstawia teoretyczne podstawy diagnozy. Zostały w nim opisane metody oraz techniki, które posłużyły w zebraniu danych dotyczących badanego w pracy zjawiska samotności. Przybliża on również pojęcia takie, jak diagnoza, cel, problemy i pytania badawcze. Rozdział trzeci stanowi ewaluację dokonanych działań diagnostycznych. Znajduje się w nim także próbą skonfrontowania zebranej w poprzednich rozdziałach wiedzy teoretycznej o samotności młodych dorosłych, z danymi, uzyskanymi w procesie badań własnych. Badania przeprowadzone zostały z trzema osobami mieszczącymi się w ogólnych ramach etapu wczesnej dorosłości.
52. „Seksualność w okresie późnej dorosłości” dr Małgorzata Malec-Rawiński Pedagogika, stacjonarne I stopnia
Rewolucja seksualna XX w. zapoczątkowała przemianę w postrzeganiu seksualności osób w okresie później dorosłości. Temat ten wciąż otacza sfera tabu, jednakże problematyka związana z tym zagadnieniem jest coraz częściej poruszana. Jak pokazują badania aktywność seksualna seniorów stanowi jedną z podstawowych sfer życia, która podnosi jego jakość. Jednak przez dużą liczbę osób jest ona ignorowana z różnorakich przyczyn, często związanych z niewiedzą i strachem. Celem mojej pracy zatytułowanej ,,Seksualność w okresie późnej dorosłości” jest przede wszystkim wskazanie pozytywnych aspektów ars armandi w okresie starości, oraz czynników, które warunkują życie seksualne osób starszych. Pierwszy rozdział pracy przedstawia okres późnej dorosłości , jego cechy charakterystyczne oraz przedstawia wątek stereotypizacji, która dotyczy tego okresu . Drugi rozdział skupia się na historii seksualności w okresie późnej dorosłości oraz na aktywności seksualnej seniorów. W tym rozdziale przytoczone są również najważniejsze i najciekawsze badania dotyczące tej problematyki. Trzeci rozdział przedstawia mechanizmy zmieniające postawy wobec współżycia seksualnego. Kolejnym zagadnieniem są problemy wynikające z menopauzy i andropauzy, a rozdział zamykają pozytywne aspekty związane z kontynuacją aktywności seksualnej w ostatnim okresie życia. Założeniem pracy jest pobudzanie do refleksji na temat seksualności osób starszych. Jednocześnie propaguje istotne wartości dotyczące tej problematyki, które mogłyby znacząco poprawić jakość życia seniora.
53. „Specyficzne trudności w czytaniu i pisaniu- pomoc psychopedagogiczna uczniowi z dysleksją na przykładzie autorskiego projektu szkolenia: Jak zachęcić uczniów z dysleksją do nauki?” dr Katarzyna Kokot Pedagogika, stacjonarne I stopnia
Temat moje pracy dyplomowej to „Specyficzne trudności w czytaniu i pisaniu – pomoc psychopedagogiczna uczniowi z dysleksją na przykładzie autorskiego projektu szkolenia: Jak zachęcić uczniów z dysleksją do nauki?”. Postanowiłam zająć się właśnie tym zagadnieniem, ponieważ uważam, że jest ono ciekawe i warte poświęcenia uwagi, zwłaszcza z racji bycia niestety nadal ignorowanym przez wiele osób. Specyficzne trudności w czytaniu i pisaniu to bardzo szeroki temat, dlatego w mojej pracy zdecydowałam zająć się nim w jego ogólnym ujęciu, tak aby przybliżyć najważniejsze kwestie z nim związane. Pojęciami zawierającymi się w specyficznych trudnościach w czytaniu i pisaniu są: dysleksja, dysgrafia, dysortografia oraz dyskalkulia. Moim zdaniem są to terminy, które w dzisiejszych czasach są często nadużywane, przez co dzieci, które naprawdę borykają się ze specyficznymi trudnościami w nauce nie otrzymują potrzebnej im pomocy i wystarczającej uwagi. To z kolei prowadzi do obniżania się motywacji szkolnej takich dzieci oraz kolejnych trudności z nauką. W części teoretycznej pracy wyjaśniam czym są specyficzne trudności w czytaniu i pisaniu, jak są klasyfikowane według międzynarodowych podręczników DSM-IV oraz ICD-10, opisuję przyczyny, koncepcje oraz patomechanizm ich powstawania, a także ich objawy i diagnozowanie. Charakteryzuję także jak wygląda motywacja u uczniów z dysleksją. Ważnym elementem tej pracy jest autorski projekt szkolenia pt. „Jak zachęcić uczniów z dysleksją do nauki?”, który powstał w oparciu o jej część teoretyczną. Moim zdaniem jest to bardzo ważny temat i cieszę się, że mogłam go zagłębić.
54. „Street art jako metody animacji społeczno-kulturowej” dr Aleksander Kobylarek Pedagogika, stacjonarne I stopnia
55. „Stres zawodowy u osób dorosłych pracujących w nowoczesnych organizacjach” dr Małgorzata Malec-Rawiński Pedagogika, stacjonarne I stopnia
Tematem przedstawionej pracy jest Stres zawodowy u osób dorosłych pracujących w nowoczesnych organizacjach. Pierwszy rozdział charakteryzuje dorosłość w różnych kontekstach. Jest podzielony na trzy podrozdziały, w których dorosłość przedstawiona jest: jako stan społeczny, proces rozwoju psychicznego, a także jako proces społeczno-kulturowy. Trzy przedstawione perspektywy ukazują, że człowiek zmienia się fizycznie i psychicznie. Kształtuje swoje poglądy pod wpływem ról społecznych, które są mu narzucane bądź sam je wybiera. Skutkuje to zmianą osobowości. Natomiast wzory zachowań, którymi się kieruje wyłaniają się podczas socjalizacji. Może to powodować narzucenie pewnych kreacji życiowych. Drugi rozdział przedstawia zakres wiedzy na temat stresu. Opisane są wymiary stresu oraz scharakteryzowany stres zawodowy, który towarzyszy pracującym osobom dorosłym. Ponadto wyszczególnione są czynniki, które powodują stres. Prócz tego ten rozdział przedstawia dolegliwości, które towarzyszą podczas tego stanu zarówno u kobiet, jak i mężczyzn. Trzecia część pracy zapoznaje z wiedzą dotyczącą nowoczesnej organizacji. Jest zaprezentowana idea, dzięki której nowoczsna organizacja funkcjonuje. By firma mogłą sprawnie pracować, potrzebni są do tego ludzie-pracownicy. W pracy ukazane są osoby, które w niej pracują oraz różne typy osób. Kolejna część rozdziału pokazuje rodzące się konflikty interpersonalne, które mają znaczenie dla funkcjonowania firmy oraz pojawienia się stresu zawodowego. Tworzące się grupy w firmach czasami wywołują spory między pracownikami. Rozdział ten wskazuje, że w nowoczesnych organizacjach pracują ludzie o różnych usposobieniach, mentalności, czy wartościach. Posiadają inne poglądy i postawy. Dobro firmy jest dla pracowników ważne, natomiast żeby firma prosperowała sprawnie i rzetelnie ważnym czynnikiem zgranego zespołu jest klimat, jaki w niej panuje. Trzecia część pracy pokazuje, że zgrany zespół i chęć do pracy nie wystarczają do efektywnie funkcjonującej organizacji. Nie powinno się zapominać, że istotna jest wiedza, którą zdobywają i wykorzystują do pracy osoby w niej pracujące. Założeniem niniejszej pracy jest ukazanie problemu dotyczącego osób dorosłych pracujących w nowoczesnych organizacjach. Problemem jest stres, który często towarzyszy w pracy zarówno u kobiet, jak i mężczyzn. Wywołuje on negatywne skutki, co przekłada się na ich pracę, zdrowie oraz życie osobiste. Jednakże zdarzają się sporadyczne przypadki pracowników, którzy reagują na stres motywująco i pozytywnie. Charakterystyka nowoczesnej organizacji ujawnia, czym ona jest, jak wygląda w niej praca. Również co jest istotne, by należycie funkcjonowała z udziałem ludzi. Niniejsza praca ukazuje problem dotyczący osób dorosłych pracujących w nowoczesnych organizacjach. Problemem jest stres, który często towarzyszy w pracy zarówno u kobiet, jak i mężczyzn. Wywołuje on negatywne skutki, co przekłada się na ich pracę, zdrowie oraz życie osobiste. Jednakże zdarzają się
56. „Subkultura hip-hopowa w Polsce i na świecie – projekt warsztatów dla młodzieży” dr Katarzyna Kokot Pedagogika, stacjonarne I stopnia
Praca charakteryzuje subkulturę hip-hopową. Zawiera informacje o początkach i właściwościach muzyki hip-hopowej.
57. „Świadomy rodzic na przykładzie autorskiego szkolenia: Świadomy rodzic, czyli co każdy rodzic wiedzieć powinien” dr Katarzyna Kokot Pedagogika, zaoczne I stopnia
Uważam, że aspekt świadomości, czyli inaczej mówiąc umiejętności pozyskania i zastosowania wiedzy w konkretnej dziedzinie życia jest bardzo interesujący. Wybrałem taki temat pracy, ponieważ jako przyszły pedagog uważam, że to na rodzicach leży obowiązek prawidłowego wychowania dziecka. To od nich zależy w jakich warunkach dziecko będzie się rozwijało i dorastało. Jest to oczywiście uwarunkowane osobistymi doświadczeniami obojga partnerów jak i tym co udało im się przyswoić poprzez edukację. Bardzo ważną kwestią jest również czas, w którym para decyduje się na dziecko. Pierwsze dni i miesiące życia dziecka są bardzo istotne z punktu widzenia psychologii rozwoju. Dlatego też, decyzja o poczęciu dziecka powinna być dobrze przemyślana przez rodziców. Rodziców, którzy mają właśnie tę świadomość tego kim jest dziecko, jak działa i jak należy je „obsługiwać”. Bycie rodzicem to niesamowicie odpowiedzialne zadanie. Nic dziwnego w tym, że w dzisiejszych czasach można zaobserwować niepokojące zjawisko par bezdzietnych z wyboru. W pierwszym rozdziale swojej pracy zajmę się istotą pojęcia Świadomego rodzicielstwa. Na podstawie dostępnej literatury będę starał się je zdefiniować. w dalszej części tego rozdziału odniosę się do kilu ważnych aspektów które są bezpośrednio powiązane z tematem mojej pracy. Będą nimi: rodzicielstwo, wychowanie, macierzyństwo, ojcostwo oraz partnerstwo. Są to pojęcia, które przenikają się wzajemnie. W rozdziale drugim wspomnę o tym, czym jest rodzina, jakie są jej funkcje oraz wymienię funkcjonujące w życiu społecznym modele rodziny. Następnie scharakteryzuję rodzicielstwo w każdym w wymienionych wcześniej modeli rodziny. Kolejny rozdział mojej pracy w całości zostanie poświęcony tematowi szkolenia. Omówię czym jest szkolenie, do czego służy, jakie można wyróżnić metody prowadzenia szkoleń, oraz opiszę proces projektowania szkolenia. W przygotowanym przeze mnie szkoleniu, które będzie zwieńczeniem mojej pracy teoretycznej chciałbym zwrócić uwagę na aspekt związku łączącego rodziców jako uczucia i relacji, wrażliwości na potrzeby, które sygnalizuje dziecko oraz kompetencje związane z aktywnym słuchaniem i odpowiednim prezentowaniem i egzekwowaniem postaw sprzyjających rozwojowi człowieka.
58. „Tatuaż jako forma „upiększania” ciała osób dorosłych” dr Małgorzata Malec-Rawiński Pedagogika, stacjonarne I stopnia
Intensywnie rozwijająca się dziedzina tatuażu spowodowała coraz większe zainteresowanie tym tematem. Tatuaż towarzyszy nam w życiu codziennym i nie jest już obcym zjawiskiem . Ponieważ istnieje wiele rodzajów , technik i funkcji tatuażu dla każdego z nas przybiera on inną formę. Praca przedstawia jakie znaczenie i funkcje nadają tatuażom osoby dorosłe. Bardzo ważnym elementem pracy jest również przedstawienie krótkiej historii tatuażu, która pozwala nam poznać ewolucje tatuażu . Pierwszy rozdział dotyczy fascynacji ciałem. Ma on za zadanie przybliżyć tematykę pojmowania piękna, aby uwypuklić fakt, iż tatuaż jest indywidualną formą upiększania ciała. Drugi rozdział został poświęcony dokładnemu opisaniu zjawiska tatuażu. Dodatkowo w trzecim rozdziale znajdziemy informacje dotyczące innych form modyfikacji ciała, aby zaprezentować różnorodność wyboru metod upiększania ciała.
59. „Teratogen jako determinant rozwoju dziecka w okresie prenatalnym i postnatalnym na przykładzie autorskiego szkolenia : Teratogen zagrożeniem dla prawidłowego rozwoju dziecka. Czy możemy ich uniknąć? ” dr Katarzyna Kokot Pedagogika, zaoczne I stopnia
Pierwszy rozdział pracy rozpoczyna się od przedstawienie podstawowych definicji związanych z tematem takich jak na przykład ciąża, cykl rozrodczy, geny, teratogenny czy wady rodzone oraz opisany został proces zapłodnienia. Ważną częścią tej częścią tego podrozdziału są również okresy jakie składają się na okres ciąży. W dalszej części pracy następuje scharakteryzowanie poszczególnych początkowo tygodni, a później miesięcy przebiegu ciąży, jak również przedstawione są uwarunkowania prawidłowego jej rozwoju z wyszczególnieniem w których okresach, poszczególne narządy są najbardziej narażone na wystąpienie wad wrodzonych. W drugim rozdziale ukazana została klasyfikacja teratogenów, czyli ich podział na grupy. Następnie przedstawiony został cały szereg teratogenów, w jaki sposób oddziałują na płód, jakie wady wrodzone powodują. Po dość wąskim ujęciu, przeszłam do bardziej szczegółowych treści dotyczących kilku z wybranych, według mnie jednych z najpopularniejszych substancji mogących szkodliwie oddziaływać na płód. Trzeci rozdział jest wstępem do szkolenia które zakończy całą pracę. Zostały tu opisane podstawowe informacje dotyczące szkoleń, dlaczego są tak popularne, jakie są ich rodzaje oraz jakie są ich poszczególne etapy. W dalszej części opisany został cykl uczenia się przez doświadczenie Davida Kolba, jak również metody jakie mogą być pomocne podczas przeprowadzania szkolenia. Ostatni rozdział przedstawia już samo szkolenie przeznaczone w szczególności dla kobiet planujących zajść w pierwszą ciążę. Opisane w nim zostały wszystkie cele i założenia projektu po czy przedstawiony został opis poszczególnych sesji szkoleniowych. Ostatnią częścią pracy jest aneks w którym zawarta została tabela zawierającą poszczególne etapy szkolenia oraz załączniki. Tabela pokazuje przebieg szkolenia, jakie materiały są potrzebne do jego przeprowadzenia oraz jakich metod użyć. Na końcu umieszczone załączniki wraz z ankietą, umożliwiającą ocenę szkolenia przez uczestników, dzięki czemu możliwe będzie ulepszenie jego słabych stron i wprowadzenie odpowiednich zmian.
60. „Uczeń zdolny w szkole podstawowej na przykładzie autorskiego projektu szkolenia dla nauczycieli : Jak pracować z uczniem zdolnym” dr Katarzyna Kokot Pedagogika, zaoczne I stopnia
Celem pracy jest przybliżenie sylwetki ucznia zdolnego z uwzględnieniem różnych koncepcji zdolności oraz przedstawienie propozycji warsztatu dla nauczycieli i pedagogów mającego na celu zapoznanie ich z dostępnymi metodami pracy z uczniem zdolnym. W rozdziale I niniejszej pracy zostaną przedstawione definicje ucznia zdolnego według różnych autorów, zostaną również opisane modele oraz rodzaje zdolności. Charakterystyka zdolności zostanie zamknięta opisem potrzeb dzieci ze zdolnościami, ponieważ niezależnie od rodzaju zdolności, istnieją podobne trudności, z którymi mierzą się opisani uczniowie, a także ich nauczyciele oraz rodzice. W rozdziale II zostanie opisana droga postępowania z uczniem przejawiającym wybitne umiejętności w jednej lub więcej dziedzinie. Najpierw zostanę przedstawione nieformalne i formalne elementy identyfikacji i diagnozy ucznia. Następnie zapoznać się będzie można z koncepcjami pracy z dzieckiem zdolnym z uwzględnieniem różnych jego potrzeb oraz rodzajów zdolności. Ostatnia część tego rozdziału będzie poświęcona wybranym szkolnym programom wspierania zdolności i pracy z uczniami uzdolnionymi. Rozdział III będzie przygotowaniem do części warsztatowej niniejszej pracy. Zostanie w niej przybliżona koncepcja uczenia się przez dorosłych, którzy są adresatami prezentowanego warsztatu. W rozdziale tym będzie również opisany sposób przygotowania warsztatu oraz techniki, które zostaną w nim wykorzystane. W rozdziale IV nastąpi prezentacja warsztatu dla nauczycieli i pedagogów mającego na celu zapoznanie ich z koncepcja zdolności i sposobami pracy z uczniem zdolnym. W ramach tej prezentacji zostaną opisane cele warsztatu i poszczególnych sesji oraz konspekty sesji warsztatowych.