wyszukiwanie/filtrowanie
Lp. Temat pracy Promotor Program studiów
301. Społeczny kontekst adaptacji do własnej odmienności seksualnej dr hab. Alicja Szerląg prof. UWr Pedagogika - dla abs. st. ped., stacjonarne II stopnia
Przedmiotem badań niniejszej pracy naukowej jest: Społeczny kontekst adaptacji do własnej odmienności seksualnej. Proces adaptacji do orientacji seksualnej bądź tożsamości płciowej, która jest odmienna od większości społeczeństwa stanowi wyzwanie dla osób homoseksualnych, biseksualnych, panseksualnych, aseksualnych oraz transseksualnych. Zadanie to wiąże się z wieloma czynnikami, związanymi z uzyskaniem wewnętrznej samoświadomości oraz samoakceptacji, a ponadto dodatkowym aspektem jest społeczne uwarunkowanie własnej odmienności seksualnej. Wobec tego w niniejszej pracy starano się uzyskać odpowiedź na problem badawczy: W jakim zakresie społeczna (nie)akceptacja warunkuje adaptację do własnej odmienności seksualnej? W tym celu przeprowadzono badania na grupie badawczej, którą stanowiły 52 osoby, identyfikujące się jako odmienne seksualnie, w przedziale wiekowym od 15 do 51 lat. Wyniki przeprowadzonych badań wskazały na istotne skutki doświadczania społecznej dyskryminacji i wykluczenia u badanych, w tym te, które należą do uwarunkowań adaptacji do własnej odmienności seksualnej. Dodatkowo udało się wykazać różnice w aspektach, które warunkują przystosowanie do swojej odmienności seksualnej w grupie osób, które doświadczyły dyskryminacji w stosunku do osób, które jej nie doświadczyły. Wyniki badania wzbogaciły dotychczasową wiedzę w zakresie adaptacji osób o odmiennej orientacji seksualnej i/lub tożsamości płciowej, szczególnie w kontekście społecznych uwarunkowań. Ponadto w kwestionariuszu ankiety, składającym się z 36 pytań, badani udzielili wyczerpujących odpowiedzi odnośnie sfer, przestrzeni, nasilenia oraz form społecznej nieakceptacji, co stanowi niepokojący obraz funkcjonowania w przestrzeni społecznej osób należących do mniejszości seksualnych. Przytoczone badania dostarczają wskazówek na temat problemów, które wynikają ze społecznego funkcjonowania osób odmiennych seksualnie w przestrzeni publicznej, do której zaliczają się grupy społeczne, środowisko rodzinne, szkolne, zawodowe.
302. Uczeń zdolny w przestrzeni szkolnej dr hab. Alicja Szerląg prof. UWr Pedagogika - dla abs. st. ped., stacjonarne II stopnia
Tematem niniejszej pracy jest szkolne funkcjonowanie ucznia zdolnego. Przeprowadzony przeze mnie proces eksploracji badawczej swym przedmiotem czynił zakres szkolnego wsparcia rozwoju zdolności uczniów. Niniejsza praca składa się z dwóch części – teoretycznej oraz empirycznej. Część teoretyczna obejmuje charakterystykę zdolności ucznia w ich psychospołecznych odniesieniach oraz zaprezentowanie szkoły, jako przestrzeni uczniowskiej samorealizacji. Część empiryczna pracy składa się natomiast z metodologicznego omówienia procesu eksploracji badawczej oraz zaprezentowania i analizy uzyskanego materiału badawczego. Część empiryczna pracy stanowiła podstawę do wyciągnięcia wniosków obrazujących zakres szkolnego wsparcia rozwoju uczniowskich zdolności. Wskazówki płynące z przedstawionej przeze mnie eksploracji badawczej pozwolą na opracowanie specjalnych oddziaływań edukacyjno – wychowawczych, umożliwiających lepsze funkcjonowanie uczniów zdolnych w przestrzeni szkolnej.
303. Stymulowanie rozwoju dziecka z Zespołem Downa z wykorzystaniem Metody Krakowskiej dr hab. Alicja Szerląg prof. UWr Pedagogika - dla abs. st. ped., stacjonarne II stopnia
304. Psychospołeczne konsekwencje doświadczania przemocy przez mężczyzn w środowisku rodzinnym dr hab. Alicja Szerląg prof. UWr Pedagogika - dla abs. st. ped., stacjonarne II stopnia
Przedmiotem badań niniejszej pracy są psychospołeczne konsekwencje doświadczania przemocy przez mężczyzn w środowisku rodzinnym. Praca składa się z czterech rozdziałów. Pierwszy z nich odnosi się do rodziny współczesnej. Określa jej istotę, a także poszczególne funkcje. Następnie przedstawione są modele funkcjonujące w rodzinie współczesnej oraz specyfika więzi, która w niej występuje. Kończącym wątkiem owego rozdziału jest przestrzeń socjalizacyjna rodziny współczesnej. Rozdział drugi opiera się psychospołecznych uwarunkowaniach doświadczania przemocy w rodzinie. Zawiera on informacje na temat istoty przemocy w rodzinie, a także rodzajów i form danego zjawiska. Poruszane są także przyczyny oraz skutki zachowań przemocowych. Rozdział odnosi się również do stereotypizacji społecznej, a zakończony jest możliwościami przeciwdziałania przemocy w środowisku rodzinnym. Trzeci rozdział pracy dotyczy metodologicznych podstaw badań własnych. Zawiera się w nim przedmiot badawczej eksploracji oraz opis podjętej problematyki. Następnie poruszany jest aspekt opisujący przebieg procedury badawczej. Rozdział czwarty skupia się na psychospołecznych konsekwencjach doświadczania przemocy przez mężczyzn w środowisku rodzinnym w świetle badań własnych. Na podstawie zebranego materiału określone jest środowisko rodzinne badanych mężczyzn i specyfika funkcjonowania w nim. Analiza wyróżnia również doświadczenie przemocy przez badanych mężczyzn w rodzinie, a także jej uwarunkowania. Na podstawie wypowiedzi respondentów opracowane są możliwości przezwyciężenia przemocy w środowisku rodzinnym. Pracę kończą wnioski, będące pedagogicznym uogólnieniem dokonanych analiz.
305. Dynamika funkcjonowania zróżnicowanych kulturowo związków małżeńskich dr hab. Alicja Szerląg prof. UWr Pedagogika - dla abs. st. ped., stacjonarne II stopnia
Temat wielokulturowości oraz małżeństw mieszanych staje się tematem co raz bardziej aktualnym i powszechnym ze względu na to, jak wiele ludzi dotyczy. Relacje z osobami z innej kultury stają się czymś zwyczajnym, codziennym. W związku z tym co raz bardziej prawdopodobne staje się nawiązywanie również relacji romantycznych z takimi osobami . Niekiedy nadal uważane jest to za coś kontrowersyjnego ze względu na to, iż część społeczeństwa w swoich działaniach kieruje się panującymi stereotypami i uprzedzeniami na temat osób z danej kultury. Jest to problem globalny. Świat dąży do odejścia od tego typu myślenia ze względu na to, iż jest to krzywdzące zarówno dla interesów międzypaństwowych, jak i społeczeństwa i relacji. Wciąż kształtuje się otwartość, tolerancyjność, empatię oraz refleksyjne myślenie w społeczeństwie w celu zniwelowania tego typu myślenia . Związki i relacje odgrywają ogromną rolę w życiu każdego człowieka. Z kolei związki małżeńskie uważane są za najbardziej wpływowe na nasze życie, ze względu na ilość czasu dzielone z jedną osobą, a także dzielenie się z nią własną indywidualnością i prywatnością . W związku z tym jak ważny, globalny i wpływowy jest to temat uznałam eksplorację tej tematyki za ważną i potrzebną w świetle badań pedagogicznych. Ze względu na potrzebę analizy tej tematyki oraz własne zainteresowania zdecydowałam, że przedmiotem badań własnych zostanie dynamika zróżnicowanych kulturowo związków małżeńskich. Uważam, że zagłębianie się w ten temat w celach prywatnych może być równie rozwijające i przyczyniające się do zmiany sposobu myślenia. Rozdział pierwszy niniejszej pracy będzie dotyczył związku małżeńskiego w jego psychospołecznym kontekście. Zostanie opisana istota małżeństwa w literaturze przedmiotu, oraz dojrzewania do małżeństwa. Poruszę tematykę motywów zawarcia związku małżeńskiego, uwarunkowań jego trwałości, a także jak przedstawia się małżeństwo w przestrzeni społecznej. Rozdział drugi odnosi się do wielokulturowości w przestrzeni życia związku małżeńskiego. Poruszę tematykę współczesnej wielokulturowości oraz procesu przenikania się kultur. Opiszę jak może wyglądać odmienność kulturowa z różnych związkach małżeńskich oraz jak oswoić jej różnice w codziennym funkcjonowaniu. W rozdziale trzecim zostaną przedstawione metodologiczne podstawy badań własnych, w którym dokładnie opiszę ich przedmiot oraz problematykę, a także szczegółowo przedstawię procedurę badawczą. Ostatni rozdział opisze dynamikę funkcjonowania zróżnicowanych kulturowo związków małżeńskich w świetle badań własnych. Opiszę specyfikę kulturową badanych związków małżeńskich oraz kulturową przestrzeń ich funkcjonowania. Wskażę społeczny kontekst funkcjonowania zróżnicowanych kulturowo małżonków, a także ukażę kulturową konceptualizację socjalizacji dzieci w środowisku rodzinnym przez kulturowo odmiennych małżonków. Na koniec przedstawię wnioski dotyczące badań własnych, ale również całości pracy. Wezmę pod uwagę wszelkie spostrzeżenia
306. Młode małżeństwo w przestrzeni rodziny pochodzenia dr hab. Alicja Szerląg prof. UWr Pedagogika - dla abs. st. ped., stacjonarne II stopnia
Przedmiotem badawczym niniejszej pracy dyplomowej jest młode małżeństwo w przestrzeni rodziny pochodzenia. Zainteresowanie tymże obszarem wynika z niedostatku publikacji naukowych podejmujących problematykę młodych małżeństw mieszkających z rodziną generacyjną. Zważywszy na częstotliwość występowania sytuacji wspólnego zamieszkiwania młodych stażem małżonków z rodzicami jednego z nich, temat ten wart jest podjęcia wnikliwej analizy. W ramach pracy wyznaczone zostały trzy główne cele: poznawczy, który posłużył określeniu specyfiki sytuacji młodych małżonków zamieszkujących z rodziną pochodzenia; teoretyczny, w ramach którego należało ustalić uwarunkowania autonomii młodych małżonków mieszkających z rodziną generacyjną; praktyczny, służący ustaleniu zakresu koniecznego wsparcia młodych małżonków w kontekście zamieszkiwania wspólnie z rodziną pochodzenia. Praca składa się z czterech rozdziałów. Pierwszy i drugi rozdział to część teoretyczna pracy, wnosząca o związku małżeńskim i środowisku rodzinnym w oparciu o literaturę przedmiotu. Rozdział pierwszy prezentuje psychospołeczne aspekty związku małżeńskiego, w tym jego istotę, fazy, typologię modeli związku małżeńskiego i najważniejsze determinanty powodzenia związku małżeńskiego. W rozdziale drugim dokonano opisu specyfiki środowiska rodzinnego. Wskazano na możliwe sposoby rozumienia rodziny, wymieniono jej najważniejsze funkcje i typologie. Zaprezentowane zostało podejście systemowe, jego najważniejsze pojęcia i zasady, na których opiera się systemowe ujęcie rodziny, a także klasyfikację systemów rodzinnych. Odnaleźć można tam motywy podjęcia decyzji o wspólnym zamieszkaniu, zakres korzyści i zagrożeń wynikających ze wspólnoty mieszkaniowej młodych małżonków z rodziną pochodzenia oraz zestawienie obszarów życia, w których najbardziej uwidaczniać się mogą międzypokoleniowe różnice. Dokonano przeglądu zachowań rodziców-teściów, które negatywnie oddziałują na jakość i powodzenie związku małżeńskiego. Omówiono także specyfikę autonomii młodego małżeństwa. Rozdział trzeci zawiera przedmiot i problematykę badań własnych, zmienne badawcze i ich wskaźniki, a także opis zastosowanej metody - sondażu diagnostycznego - i techniki badawczej, którą jest technika ankiety, a także charakterystykę populacji badawczej i sposób przeprowadzenia badań. W rozdziale czwartym dokonano ilościowego opracowania wyników uzyskanych po przeprowadzeniu badań i ich pedagogicznej interpretacji. W końcowej części pracy zawarte zostały także wnioski z dokonanych analiz, które swym zakresem obejmowały specyfikę wspólnego zamieszkiwania młodego małżeństwa z rodziną pochodzenia oraz wymiary, zakres i uwarunkowania autonomii młodego małżeństwa w sytuacji wspólnego zamieszkiwania.
307. Medialne wizerunki seksualności osób dorosłych dr hab. Martyna Pryszmont Pedagogika, stacjonarne I stopnia
Niniejsza praca porusza problematykę prezentowanych w środkach masowego przekazu wizerunków seksualności osób dorosłych. Mass media w dzisiejszym świecie stanowią stały element codzienności jednostki. Współtworzą rzeczywistość społeczną i w znacznym stopniu oddziałują na światopogląd jednostek. Mogą również wpływać na ich przyszłe wybory, bądź wytwarzać w nich różnorodne postawy i zachowania. Współcześnie, dostarczają również odbiorcom wartościowych treści z zakresu edukacji seksualnej, przez co mogą być analizowane pod kątem edukacji nieformalnej. Celem pracy jest ukazanie kreowanych przez media wizerunków seksualności osób dorosłych w oparciu o reklamy komercyjne. W pracy wyróżniono trzy rozdziały. W pierwszym rozdziale skupiono się na teoretycznym podejściu do tematyki seksualności. Opierając się głównie na podstawach teoretycznych Michaela Foucaulta przedstawiono jej historię oraz kilka propozycji jej definiowania. Następnie, skoncentrowano się na opisie formalnej i nieformalnej edukacji seksualnej w Polsce. Drugi rozdział pracy porusza problematykę kultury popularnej, gdzie wyróżniono jej definicję, podział na kulturę „niską” i „wysoką” oraz zwrócono uwagę na jej edukacyjny potencjał. Oprócz tego, zawarto również informacje dotyczące środków masowego przekazu - ich rodzajów, cech i roli w życiu człowieka. W dalszej części pracy skoncentrowano się na reklamie komercyjnej, gdzie również wyjaśniono jej definicję, przedstawiono funkcje oraz ukazano jej społeczne oddziaływanie na jednostki. Ostatni rozdział pracy poświęcony został jakościowej analizie treści reklam komercyjnych z perspektywy czterech obszarów analizy: płci, wieku, orientacji seksualnej i wizerunku zewnętrznego. Przeprowadzona analiza ma na celu ukazać, w jaki sposób przedstawiane są wizerunki seksualności osób dorosłych w reklamach komercyjnych. Podczas analizy podjęto również próbę odpowiedzi na pytanie: czy i w jaki sposób reklamy komercyjne edukują swych odbiorców w temacie seksualności.
308. Obraz dorosłości i jego edukacyjny potencjał ukazane w serialu BoJack Horseman dr hab. Martyna Pryszmont Pedagogika, stacjonarne I stopnia
Kultura popularna to w dzisiejszym świecie nieodzowny element życia człowieka. Współtworzy bowiem rzeczywistość ludzką, porusza tematy dotyczące życia ludzkiego, w tym szczególną uwagę poświęca codzienności. W pracy podejmuję tematykę dotyczącą właśnie tej części kultury, a także dorosłości oraz edukacji dorosłych. Moim celem jest ukazanie obrazu dorosłości przedstawionego w animowanym serialu BoJack Horseman. Praca skupia się na fazach rozwojowych tego okresu życia człowieka oraz zadaniach przypisanych tymże fazom. Podążając dalej rozpatruję edukacyjny potencjał serialu oraz sposób w jaki może on oddziaływać na widzów. Ukazuje on bowiem często obrazy, z którymi widzowie mogą się utożsamiać, odbija ludzkie problemy i marzenia. Praca zawiera trzy rozdziały: dwa teoretyczne oraz jeden badawczy. Pierwszy rozdział został poświęcony tematyce serialu jako wytworu kultury popularnej, jego historii oraz edukacyjnego potencjału. Drugi rozdział opisuje dorosłość- jej definicję, charakteryzując ten okres jako edukacyjny w życiu człowieka. Zawiera również charakterystykę faz, na które dzieli się dorosłość oraz zadań rozwojowych przypisanych tym fazom. Podejmuje również temat nowej fazy jaką jest wschodząca dorosłość ukazując ją jako okres bycia pomiędzy adolescencją, a wczesną dorosłością. Trzeci rozdział został poświęcony jakościowej analizie tytułowego serialu. Obszary, których dotyczy analiza to wschodząca dorosłość, związki intymne w okresie dorosłości oraz zadania rozwojowe średniej dorosłości. Analiza dokonana w tym rozdziale ma na celu odpowiedź na pytanie o obraz dorosłości jaki kreowany jest w serialu oraz jego edukacyjny potencjał.
309. Macierzyństwo w perspektywie nieletnich matek dr hab. Martyna Pryszmont Pedagogika, stacjonarne I stopnia
Celem niniejszej pracy licencjackiej było wyjaśnienie i omówienie fenomenu macierzyństwa, ale także zwrócenie uwagi na macierzyństwo nieletnich matek. Praca składa się z trzech głównych części. Pierwszą częścią jest wstęp i wprowadzenie w temat. W pierwszym rozdziale poruszam problematykę i wyjaśniam pojęcie macierzyństwa. Przedstawiam również kim jest matka, jakie pełni role i jakie ma obowiązki. Zajęłam się również wyjaśnieniem kim jest nieletnia matka. W drugim rozdziale skupiłam się na scharakteryzowaniu pojęcia dorosłość. Opisałam etapy rozwojowe od adolescencji do dorosłości, wyjaśniłam jak wygląda dorosłość i z jakimi problemami mierzy się człowiek dorosły. W trzecim rozdziale zaprezentowałam blogi. W szczególności swoją uwagę zwróciłam na blogi nieletnich matek, gdzie uwzględniłam opis ich życia, ale również ich podejście do nowej sytuacji.
310. Formalna edukacja dorosłych na poziomie szkolnictwa wyższego w wybranych krajach europejskich dr hab. Martyna Pryszmont Pedagogika, stacjonarne I stopnia
Praca składa się z 3 rozdziałów. Całość ma charakter teoretyczno-analityczny. Przedstawi-łam w niej ujęcia definicji dorosłości, edukacji i edukacji dorosłych oraz ukazałam, na pod-stawie literatury i z perspektywy bezpośrednich uczestników, systemy edukacji dorosłych na poziomie szkolnictwa wyższego w wybranych krajach europejskich. Pierwszy rozdział został poświęcony teoretycznym rozważaniom wokół dorosłości i edukacji. Przedstawia różne ujęcia tych zagadnień, na podstawie literatury przedmiotu, a także zawiera próbę własnego rozumienia każdego z nich oraz ustosunkowanie się do stanowisk przytoczonych autorów. Drugi rozdział ukazuje systemy formalnej edukacji dorosłych na poziomie szkolnictwa wyższego w Polsce, Szwecji i Hiszpanii, na podstawie dostępnej literatury. Zawiera również mój autorski komentarz oraz ustosunkowanie się do wypowiedzi i opinii autorów, w zakresie każdego aspektu studiowania w wybranych krajach. Rozdział trzeci, napisany na bazie wpisów na blogi, ukazuje systemy studiów z perspektywy studentów, którzy bezpośrednio w nich uczestniczyli. Zawiera odpowiedzi na trzy problemy badawcze. Ukazuje podobieństwa i różnice analizowanych aspektów, w porównaniu do in-formacji zawartych w drugim rozdziale. Analiza ma charakter krytyczno-refleksyjny i zawiera autorskie komentarze dotyczące podjętej problematyk.
311. Problemy kobiet aktywnych zawodowo dr hab. Martyna Pryszmont Pedagogika, stacjonarne I stopnia
Rynek pracy stawia przed kobietami wiele wyzwań. Podjęłam się opisania w swojej pracy licencjackiej, która nosi tytuł " Problemy kobiet aktywnych zawodowo ". Z czego wybrałam kilka tematów z tym związanych. Cała praca podzielona jest na 3 rozdziały. Dwa teoretyczne zaś ostatni, to wywiad swobodny przeprowadzony z trzeba pokoleniami kobiet. W mojej pracy dyplomowej pokazałam rys historyczny zdobywania wykształcenia przez kobiety, opisałam prawa kobiet, podjęłam się tematyki dyskryminacji ze względu na płeć i panujących stereotypów, próbowałam wyjaśnić zjawisko "szklanego sufitu". Postanowiłam opisać nurt feministyczny oraz współczesną postawę kobiety. Pokazałam dylematy związane z karierą zawodową a spełnianiem się jako kobieta, matka.
312. Zjawisko wykluczenia społecznego seniorów na świecie dr hab. Martyna Pryszmont Pedagogika, stacjonarne I stopnia
Niniejsza praca dotyczy rozważań nad starością i funkcjonowaniem osób starszy, ale przede wszystkim to analiza pojęcia wykluczenia społecznego w odniesieniu do konkretnej grupy społecznej. Czytelnik będzie mógł zapoznać się z różnymi definicjami i teoriami starości, czy wykluczenia. Na końcu opisany został projekt edukacyjny będący w przyszłości szansą na poszerzenie horyzontów uczestników i walkę z mechanizmami stereotypizacji i marginalizacją osób starszych.
313. Kulturowy kontekst spożycia alkoholu - profilaktyka uzależnienia od alkoholu w wybranych krajach dr hab. Alicja Szerląg prof. UWr Pedagogika - dla abs. st. ped., stacjonarne II stopnia
Praca magisterska obejmuje ujęcie teoretyczne problematyki uzależnienia od alkoholu, a także działań profilaktycznych uzależnienia od alkoholu, również w kontekście kulturowym. W ramach pracy magisterskiej zostały przeprowadzone badania jakościowe mające na celu poznanie kulturowego kontekstu spożywania alkoholu, a także działań profilaktycznych w następujących państwach reprezentujących różne kultury picia alkoholu: Polska, Ukraina, Niemcy, Włochy, Stany Zjednoczone oraz Australia.
314. Wychowanie dzieci, jako podstawowa forma aktywności kobiety, w społecznej percepcji dr hab. Alicja Szerląg prof. UWr Pedagogika - dla abs. st. ped., stacjonarne II stopnia
Praca nosi tytuł: „ Wychowanie dzieci, jako podstawowa forma aktywności kobiety, w społecznej percepcji”. Inspiracją do eksploracji badawczej niniejszego obszaru były wpisy w mediach społecznościowych, skoncentrowanych na dylematach współczesnych kobiet dotyczących wyboru pomiędzy karierą, a macierzyństwem. Tempo oraz wielokierunkowość zmian w rzeczywistości społecznej rzutuje na ciągłe rekonstruowanie się macierzyństwa oraz funkcjonowanie zróżnicowanych orientacji macierzyńskich. Realizacja roli matki wciąż wiąże się z silnymi oczekiwaniami społecznymi wobec kobiet- matek, wobec czego istotne jest zaktualizowanie danych w odniesieniu do tego fragmentu rzeczywistości. Biorąc pod uwagę przedmiot badań, celem poznawczym było: określenie zakresu zobowiązań macierzyńskich oraz innych form aktywności kobiety w społecznej percepcji. Ponadto jako cel teoretyczny przyjęto : określenie czynników warunkujących postrzeganie wychowania dzieci jako podstawowej formy aktywności kobiety, a także ustalono cel praktyczny, mianowicie: określenie psycho-społecznych walorów wychowania dzieci jako podstawowej aktywności kobiety. Praca składa się z dwóch części- teoretycznej oraz empirycznej. W pierwszej z nich zaprezentowano społeczno- kulturowe wymiary funkcjonowania kobiety odnosząc się do ujęcia pojęć „kobieta” i „kobiecość” w literaturze przedmiotu, przedstawienia pozycji kobiety na przestrzeni dziejów. Dookreślono także role współczesnej kobiety opierając się na ich typologii oraz specyfice, a także wykazano obszary stereotypizacji ról oraz działania prowadzone na rzecz obrony praw kobiet. Kolejny rozdział nosi nazwę „macierzyństwo współczesnej kobiety”. Zaprezentowano w nim istotę i uwarunkowania macierzyństwa w literaturze przedmiotu, specyfikę roli matki oraz jej atrybutów, scharakteryzowano adaptowanie się kobiet do tej roli, a także wykazano istotę macierzyństwa jako podstawowej aktywności współczesnej kobiety. W kolejnym rozdziale zaprezentowano przedmiot , problematykę, zmienne i wskaźniki badań własnych oraz charakterystykę zastosowanych metod i technik badawczych. Ponadto, dookreślono populację badawczą. Natomiast część empiryczna opiera się na analizie danych zebranych za pomocą kwestionariusza ankiety w zróżnicowanych społecznie środowiskach. W rozdziale wykazano uwarunkowania społecznej percepcji aktywności kobiety oraz społeczną percepcję roli matki. W dalszej części przedstawiono wnioski z badań.
315. Uspołecznienie osób z niepełnosprawnością intelektualną w ramach religijnych form wypoczynku letniego dr hab. Alicja Szerląg prof. UWr Pedagogika - dla abs. st. ped., stacjonarne II stopnia
Temat niniejszej pracy to: Uspołecznienie osób z niepełnosprawnością intelektualną w ramach religijnych form wypoczynku letniego. Praca składa się z 4 rozdziałów. Rozdział pierwszy dotyczy psychospołecznego funkcjonowania osób z niepełnosprawnością intelektualną. Wyjaśniona została istota i specyfika niepełnosprawności intelektualnej, a także nazewnictwo stopni niepełnosprawności intelektualnej na przestrzeni lat oraz przyczyny. W tym rozdziale zdefiniowano, czym są kompetencje społeczne, wskazano na specyfikę relacji społecznych osób z niepełnosprawnością intelektualną, wyjaśniono pojęcie socjalizacji. Rozdział drugi dotyczy inkluzyjnego charakteru uspołecznienia dziecka. Zwrócono uwagę na istotę i uwarunkowania procesu uspołecznienia. Wyjaśnione zostało pojęcie dojrzałości społecznej, a także znaczenie rodziny i środowiska zewnętrznego na kształtowanie się postaw społecznych. Scharakteryzowane zostało pojęcie grupy społecznej oraz omówiona została specyfika nawiązywania relacji na różnych etapach dojrzewania. Wyjaśniono również pojęcie wykluczenia społecznego i konsekwencje z nim związane. Na końcu zwrócono uwagę na środowiskowy kontekst działalności opiekuńczo-wychowawczej zorientowanej na dziecko. Rozdział trzeci dotyczy metodologicznych podstaw badań własnych, w którym skupiono się na podjętej problematyce badawczej. Rozdział czwarty dotyczy uspołecznienia osób z niepełnosprawnością intelektualną w ramach religijnych form wypoczynku letniego, w świetle badań własnych. W tym rozdziale dokonano analizy i interpretacji wyników badań własnych. Zwrócono uwagę na niepełnosprawność intelektualną jako czynnik warunkujący nawiązywanie relacji społecznych przez osoby badane oraz wolontariuszy. Następnie zanalizowano znaczenie religijnych form wypoczynku letniego i wymiary doświadczania w nich badanych z niepełnosprawnością oraz wolontariuszy. W kolejnej części skupiono się na specyfice uspołecznienia badanych z niepełnosprawnością intelektualną w ramach religijnych form wypoczynku letniego, a na końcu omówiono zakres kompetencji nabytych przez wolontariuszy podczas takich wyjazdów. Na zakończenie pracy na podstawie analizy badań zostały opracowane wnioski.
316. Wczesna dorosłość w perspektywie wielopokoleniowej dr hab. Martyna Pryszmont Pedagogika, stacjonarne I stopnia
Niniejsza praca porusza zagadnienie wczesnej dorosłości w perspektywie wielopokoleniowej. Celem pracy było ukazanie przemian i różności doświadczeń w obszarze przeżywania tego okresu przez przedstawicieli różnych generacji. Rozdział pierwszy oscyluje wokół teoretycznych rozważań nad okresem dorosłości, z uwzględnieniem przypisanych jej zadań rozwojowych oraz coraz częściej występującego zjawiska odraczania dorosłości. W tej części poruszam również kwestie związane z różnymi ujęciami tego okresu, a więc problematykę dorosłości subiektywnej i obiektywnej. W dalszej części pracy poruszone zostaje pojęcie pokolenia oraz międzypokoleniowej współpracy. Część drugiego rozdziału poświęcona jest również uwarunkowaniom historyczno – społecznym danych pokoleń, ukazujących różność okoliczności przeżywania wczesnej dorosłości przez dane generacje. Praca przestawia także autorski projekt warsztatów międzypokoleniowych opartych na koncepcji biograficzności. Oprócz opisu celu i działań, poruszone zostają kwestie związane z możliwością realizacji tego warsztatu w przestrzeni andragogicznej.
317. Ojcostwo nastoletnich mężczyzn dr hab. Alicja Szerląg prof. UWr Pedagogika - dla abs. st. ped., stacjonarne II stopnia
Problematyką niniejszej pracy dyplomowej jest ojcostwo nastoletnich mężczyzn. Założeniem pracy było poznanie i określenie uwarunkowań pełnienia roli ojca przez nastoletnich mężczyzn na podstawie teoretycznych rozważań oraz badań własnych. Dlatego też w pierwszym rozdziale w części teoretycznej pracy został omówiony temat ojcostwa w społeczno-kulturowych uwikłaniach, w którym wskazano na następujące zagadnienia: dojrzewanie i adaptacja do ojcostwa; oblicza ojcostwa na przestrzeni dziejów, w którym opisano jako zmieniło się rozumienie ojcostwa i pełnienie roli ojca od tradycyjnego wizerunku ojca po współczesny obraz ojcostwa; modelowe ujęcie ojcostwa, z uwzględnieniem pożądanych i niepożądanych pedagogicznie typów ojcostwa i typów pełnienia roli ojca; partycypacja ojca w socjalizacji dziecka, w którym ukazano znaczenie obecności w życiu dziecka na rozwój dziecka oraz trudne ojcostwo, które jest wprowadzeniem do nastoletniego ojcostwa. Kolejne rozważania, ujęte w rozdziale drugim, dotyczą bezpośrednio problemu nastoletniego ojcostwa i wiążą się z omówieniem zagadnień związanych z: wczesnym ojcostwem, przede wszystkim z uwzględnieniem przyczyn podejmowania inicjacji seksualnej prowadzącej do poczęcia dziecka przez nastoletnich mężczyzn; adaptacją nastoletnich mężczyzn do roli ojca, z naciskiem na wpływ rodziny pochodzenia nastoletnich mężczyzn na sprostaniu zaistniałej sytuacji, przygotowanie się do roli ojca oraz podjęcia się odpowiedzialności za nią; psycho-społecznym wymiarem wczesnego ojcostwa, z uwzględnieniem wpływu środowiska społecznego na nastoletnie ojcostwo czy pojawienia się ewentualnych negatywnych psycho-społecznych skutków nastoletniego; kompetencjami rodzicielskimi nastoletnich ojców, w których został wyodrębniony zakres wsparcia, które nastoletni mężczyźni powinni otrzymać, aby zdobyć wiedzę i doświadczenia związane z rodzicielstwem. Rozdział trzeci rozpoczyna część empiryczną pracy i prezentuje charakterystykę metodologii badań własnych, w której zostały określone przedmiot oraz problematyka badań, cele badań, zmienne badawcze i ich wskaźniki, metody i techniki badawcze oraz populacja badawcza niniejszej pracy. Ostatni rozdział dotyczy rozważań empirycznych i analizy badań własnych zrealizowanych za pomocą kwestionariusza ankiety wśród nastoletnich mężczyzn, którzy zostali ojcami w wieku 16-23 lat i poddaje analizie takie zagadnienia jak: ojcowskie zobowiązania wobec dziecka, funkcje ojcowskie pełnione przez nastoletnich mężczyzn, postawy nastoletnich ojców wobec dziecka, uwarunkowania pełnienia roli ojca, w tym psychologiczne przesłanki pełnienia roli ojca oraz społeczno-ekonomiczne uwarunkowania pełnienia roli ojca. Na końcu pracy znajdują się wnioski, które w głównej są odpowiedzią na temat pracy i jej pytanie badawcze oraz dookreślają jej założone cele - poznawcze, teoretyczne oraz praktyczne.
318. Oczekiwany przez rodziców profesjonalizm nauczyciela wychowania przedszkolnego dr hab. Alicja Szerląg prof. UWr Pedagogika - dla abs. st. ped., stacjonarne II stopnia
Tematem niniejszej pracy dyplomowej jest: ,,Oczekiwany przez rodziców profesjonalizm nauczyciela wychowania przedszkolnego". Praca ma charakter teoretyczno-badawczy. Składa się z czterech rozdziałów, poprzedzonych wstępem, a zakończonych wnioskami oraz bibliografią. Rozdział pierwszy, w oparciu o literaturę przedmiotu, przedstawia zagadnienia służące przybliżeniu problematyki pracy w kontekście teoretycznym, odnoszącym się do dynamiki rozwoju przedszkolaka. Obejmuje specyfikę rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym we wszystkich jego aspektach, a zatem motorykę, rozwój emocjonalny, uspołecznienie oraz kompetencje językowe i komunikacyjne przedszkolaka. Ukazany został również rozwojowy aspekt potrzeb dziecka w wieku przedszkolnym. Natomiast w końcowej części tego rozdziału scharakteryzowana została dojrzałość szkolna przedszkolaka. Rozdział drugi niniejszej pracy poświęcony jest zagadnieniom związanym z profesjonalizmem roli zawodowej nauczyciela wychowania przedszkolnego. Ukazana została problematyka statusu roli zawodowej nauczyciela przedszkola – jego kwalifikacje oraz kompetencje. Następnie przedstawione zostały obowiązki i powinności nauczyciela wychowania przedszkolnego – w świetle literatury oraz aktualnych aktów prawnych. W tej części pracy opisane zostały również wymiary aktywności zawodowej nauczyciela w środowisku przedszkola. Zaprezentowano także możliwości rozwijania i doskonalenia zawodowych kompetencji przez nauczyciela wychowania przedszkolnego. W rozdziale trzecim przedstawione zostały metodologiczne podstawy badań własnych. Wskazano na przedmiot i problematykę badań, a także dokonano opisu procedury badawczej, obejmującej charakterystykę terenu badań oraz grupy badawczej, którą w niniejszej pracy stanowili rodzice dzieci w wieku przedszkolnym. Rozdział czwarty stanowi rezultat dokonanych badań. Zaprezentowana została analiza i interpretacja badań własnych, dotyczących oczekiwanego przez rodziców profesjonalizmu nauczyciela wychowania przedszkolnego. W oparciu o wywiady pogłębione, przeprowadzone z rodzicami dzieci w wieku przedszkolnym, określono potrzeby rozwojowe dziecka, uwarunkowania nauczycielskiego profesjonalizmu, a w szczególności osobowościowe atrybuty nauczyciela wychowania przedszkolnego, wyznaczniki nauczycielskiego profesjonalizmu oraz społeczny kontekst realizacji roli zawodowej przez nauczyciela wychowania przedszkolnego, a także możliwości radzenia sobie przez nauczyciela wychowania przedszkolnego w roli zawodowej, a zatem sfery nauczycielskich niepowodzeń w ich uwarunkowaniach oraz rodzicielskie wsparcie w tym zakresie. W pracy wyodrębnione zostały trzy podstawowe cele: poznawczy - określenie oczekiwań rodziców w zakresie profesjonalizmu nauczyciela wychowania przedszkolnego, teoretyczny - określenie specyfiki profesjonalizmu nauczyciela wychowania przedszkolnego, praktyczny - opracowanie wskazań pedagogicznych dla procesu doskonalenia profesjonalizmu nauczycieli wychowania przedszkolnego.
319. Sytuacja społeczna nastolatków z rodzin z problemem alkoholowym dr hab. Alicja Szerląg prof. UWr Pedagogika - dla abs. st. ped., stacjonarne II stopnia
Praca dyplomowa nosi tytuł: „Sytuacja społeczna nastolatków z rodzin z problemem alkoholowym”. Jest to praca naukowo-badawcza, w ramach której opracowany został kwestionariusz ankiety, którego respondentami byli nastolatkowe zarówno z rodzin alkoholowych jak i z rodzin funkcjonujących prawidłowo, którzy formułowali opinie na temat problemu alkoholowe w rodzinie. Problematyka niniejszej pracy odnosi się do zjawiska alkoholizmu dotykającego rodziny z nastolatkami. Porusza kwestię stygmatyzacji społecznej, percepcji społecznej choroby alkoholowej w rodzinie oraz sposobów radzenia sobie z uzależnieniem w rodzinie, także przez nastolatków. W ramach pracy dyplomowej wyodrębnione zostały trzy podstawowe cele: poznawczy, służący określeniu specyfiki funkcjonowania rodziny alkoholowej, teoretyczny, służący określeniu sytuacji społecznej nastolatków wychowujących się w rodzinie z problemem alkoholowym oraz praktyczny, by określić zakres wsparcia koniecznego młodzieży wywodzącej z rodziny alkoholowej. Początkowa część pracy porusza zagadnienia dotyczące psychospołecznego kontekstu doświadczania nastolatków. Odnosi się zarówno do atrybutów jak i ambiwalencji okresu dorastania. Wskazuje na istotną kwestię, jaką jest konstruowanie przez młodych ludzi własnej tożsamości oraz zwraca uwagę na obecność nastolatków w przestrzeni społecznej. Kolejna część dotyczy dynamiki funkcjonowania rodziny z problemem alkoholowym, począwszy od istoty oraz genezy alkoholizmu, poprzez proces uzależniania się, aż po psychospołeczne skutki tegoż zjawiska. Wskazuje na osobę alkoholika w przestrzeni życia rodziny, uwzględniając model rodziny alkoholowej P. Steinglass’a oraz role poszczególnych jej członków. Następna część poświęcona została metodologicznym podstawom badań własnych, uwzględniającym jej przedmiot oraz problem badawczy, zmienne badawcze wraz z odpowiednio do nich dobranymi wskaźnikami oraz wybraną metodę i technikę badawczą. Końcowa część pracy odnosi się do analizy materiału empirycznego uzyskanego wskutek przeprowadzonych za pomocą kwestionariusza ankiet badań oraz wyodrębnionych dzięki niemu wniosków. Uzyskane wyniki badań pozwoliły na dookreślenie celów oraz uszczegółowienie informacji dotyczących sytuacji społecznej nastolatków wywodzących się z rodzin z problemem alkoholowym.
320. Relacja ojca z synem w rodzinie wielopokoleniowej dr hab. Martyna Pryszmont Pedagogika, stacjonarne I stopnia
Praca licencjacka pt. "Relacje Ojca z synem w rodzinie wielopokoleniowej" opisuje w sposób teoretyczny i praktyczny wszelkie zagadnienia związane z budowaniem wzajemnych relacji: wychowanie, tradycja, odpowiedzialność. Wskazuje na rolę kultury wpływającej w sposób bezpośredni i pośredni na kształtowanie postaw i zachowań jednostki w społeczeństwie. Jest swego rodzaju wywodem uzewnętrzniającym dotychczasowe spostrzeżenia autora, kontemplując rzeczywistości środowiskowe w jakiej znajduję się rodzina. Opisuje również rolę dziadka wpływającego na wychowanie wnuka i postrzeganie przez syna. Praca odwołuje się do systematycznego budowania relacji i kwestii doświadczenia życiowego, odgrywającego kluczową rolę w wychowaniu. Podsumowanie pracy zawiera wywiad przeprowadzony z dwiema osobami, żyjącym w rodzinie wielopokoleniowej, przez co umożliwia porównanie przez czytelnika wiedzy teoretycznej z praktyczną.
321. Trajektorie zawodowe kobiet w kontekście zadań rozwojowych dorosłych dr hab. Martyna Pryszmont Pedagogika, stacjonarne I stopnia
Poniższa praca "Trajektorie zawodowe kobiet w kontekście zadań rozwojowych dorosłych" porusza problematykę związaną z kobietami, macierzyństwem, a także z aktywnością zawodową matek. Przedstawiam postrzeganie kobiet i ról społecznych przez nie pełnionych przez społeczeństwo. Próbuje wyjaśnić wartość macierzyństwa, jego cele i funkcje w życiu kobiet. Staram się także przedstawić problemy, z którymi borykają się kobiety. Zajmując się obszarem aktywności zawodowej wymienione zostały cechy i zalety pracy kobiet w firmie. Wyszczególniłam także zjawiska i problemy, które mają miejsce w organizacjach zatrudniających kobiety. W swojej pracy podaje także przykłady silnych żeńskich postaci, które miały duży wpływ na ukształtowanie się obecnego świata. Ponadto staram się wyjaśnić wpływ stereotypowego myślenia na kobiecy obraz. W ostatnim rozdziale przy zastosowaniu wywiadu swobodnego zapytałam badane o ich zdanie na temat macierzyństwa, w jaki sposób sobie radzą w łączeniu roli matki z pracą zawodową, a także jakie bariery i trudności je spotkały w pracy. Zebrane informacje skłoniły mnie nad refleksją omawianych obszarów, którą zawarłam w tekście. W pracy można znaleźć także feministyczny wątek, który wyjaśnia historię zdobycia praw i niezależności przez kobiety. Podjęty krytyką zostaje system patriarchatu i męskiej dominacji panujących przez długi czas w społeczeństwie oraz ich krzywdzące skutki.
322. Odraczanie dorosłości w kontekście zadań rozwojowych dorosłych dr hab. Martyna Pryszmont Pedagogika, stacjonarne I stopnia
Celem pracy jest skupienie się na omówieniu etapu wczesnej dorosłości oraz przedstawieniu współczesnych przeobrażeń, które mają wpływ, na analizowany w pracy, okres życia człowieka. Coraz bardziej bowiem, uwidaczniają się zmiany w sposobach, a także czasie wkraczania w dorosłość, przez młodych ludzi, które niesie ze sobą od kilku dekad era ponowoczesności. Trzy rozdziały, z których składa się praca, dotykając najważniejszych sfer i zadań, kulturowo i społecznie przypisanych do zrealizowania na etapie wczesnej dorosłości, stanowią próbę pogłębionej analizy przyczyn wspomnianych zmian oraz objaśnienia aktualnych tendencji. W rozdziale pierwszym, ukazano wpływ przemian społeczno-politycznych na postrzeganie wczesnej dorosłości oraz różnice postępujące na przestrzeni lat, w metodach wkraczania i realizowania zadań, przypisanych młodym dorosłym. Dokonano także dokładnej charakterystyki tego okresu życia. W rozdziale drugim, przybliżono oddziaływanie okresu dzieciństwa i dorastania, na poziom jakości i szczęścia dorosłego życia jednostek. Omówiono także obecne przemiany, podstawowej komórki społecznej, jaką jest rodzina. Przedstawiono aktualne statystyki, związane z liczbą oraz wiekiem zawarcia małżeństwa, przez współczesnych młodych dorosłych. W rozdziale trzecim, skupiono się na ukazaniu, jednej z najbardziej istotnych sfer dorosłego życia, jaką jest praca zawodowa. Opisano związek warunków współczesnego rynku pracy, z procesem podejmowania zatrudnienia i tym samym usamodzielnienia się młodych dorosłych, a także ich dobrostanu psychicznego oraz poczucia sprawczości i życiowej zaradności. Na końcu rozdziału, zaprezentowano statystki, ukazujące sytuację młodych dorosłych, na rynku pracy. Praca została oparta na kompleksowej analizie literatury przedmiotu, takiej jak książki, artykuły, jak również dane statystyczne oraz artykuły internetowe. Ich szeroka dostępność i zawarte w nich bogate, wielopłaszczyznowe ujęcie tematu etapu wczesnej dorosłości, umożliwiło usystematyzowanie i przedstawienie wiedzy, dotyczącej omawianego etapu życia człowieka oraz sformułowanie aktualnych tendencji i wniosków.
323. Świadome ojcostwo -istota przygotowania do pełnienia roli rodzica dr hab. Martyna Pryszmont Pedagogika, stacjonarne I stopnia
Niniejszy tekst poświęcony jest temu jak niezwykle istotna jest świadomość rodzicielstwa oraz właściwe przygotowanie do pełnienia roli rodzica — ojca, a w szczególności dobie kryzysu męskości i ojcostwa. Rodzina to podstawowa jednostka społeczna a jej historia rozpoczyna się wraz z początkiem pierwszych społeczeństw ludzkich. Przez wieki jej znaczenie jak i znaczenie rodzicielstwa oraz ról w rodzinie zmieniały się jednak w czasach najnowszych — ponowoczesności zmiany ten stały się nad wyraz dynamiczne. Wpłynęło to na rozwinięcie się kryzysu męskości, która w dobie emancypacji stała się zagubiona. W odpowiedzi na to zagubienie rozwinęła się manosfera oraz zapoczątkowany został cykl ojcowskiej zdrady. Jedynym zauważalnym rozwiązaniem obecnej sytuacji staje się świadome ojcostwo — rodzicielstwo wsparte poprzez odpowiednią edukację. Niestety w dzisiejszych czasach nie mamy właściwego systemu edukacji do rodzicielstwa, który nie podlegałby wpływom politycznym. Stąd też tak istotne jest nakreślanie i tworzenie nowych inicjatyw oraz warsztatów.
324. Zmieniający się obraz seksualności dorosłych na przestrzeni pokoleń dr hab. Martyna Pryszmont Pedagogika, stacjonarne I stopnia
W głównej mierze praca licencjacka opiera się na przedstawieniu obrazu seksualności dorosłych ludzi na przestrzeni różnych pokoleń. Podejście do seksualności zmieniało się wraz z różnymi wiekami a stosunek społeczeństwa wykazywał inne stanowiska i opinie. W ukazanych częściach pracy przedstawienie zjawiska indywidualnej seksualności jest historyczno- kulturową oceną pewnych ludzkich zachowań oraz próbą uwidocznienia nowych, naukowych założeń. Ponadto kluczowym celem pracy jest przedstawienie edukacji seksualnej z punktu widzenia andragogicznego potencjału, która ułatwi fachową pracę dydaktyczną z owego zakresu. Ostatnim potwierdzeniem, że postrzegany obraz seksualności oraz wiedza na ten temat diametralnie zmieniła się wraz z rozwojem nauki jest wywiad, przeprowadzony na trzech kobietach, których okres dorosłości przypadał na różny okres społeczno- ekonomiczny w Polsce.
325. Wizerunki kobiet i mężczyzn w reklamach dr hab. Martyna Pryszmont Pedagogika, stacjonarne I stopnia
Mój artykuł szczegółowo zbadał temat relacji między rzeczywistymi obrazami mężczyzn i kobiet, ich rodziny i relacji interpersonalnych, a przedstawieniem tych obrazów w reklamach. A także jak te reklamy mogą wpływać na postrzeganie modelu rodziny.
326. Konflikty pomiędzy rodzeństwem i sposoby ich rozwiązywania na podstawie autorskiego projektu warsztatu: Zostań mediatorem swoich dzieci i wspieraj ich wzajemne relacje dr Maja Piotrowska Pedagogika, stacjonarne I stopnia
Niniejsza praca poświęcona jest tematyce konfliktów między rodzeństwem. W pracy został scharakteryzowany obraz rodziny współczesnej oraz zostało przedstawione definicyjne ujęcie rodzeństwa. Duża część pracy została poświęcona tematyce relacji między rodzeństwem oraz charakterystyce konfliktów, które najczęściej można zaobserwować w podsystemie rodzeństwa. W pracy opisane zostały również trudności, przed którymi stają rodzice w obliczu konfliktów rodzeństwa oraz propozycje radzenia sobie z nimi, głównie przy wykorzystaniu mediacji jako alternatywnego sposobu rozwiązywania konfliktów. Do pracy został przygotowany warsztat skierowany do rodziców, którzy na co dzień zmagają się z konfliktami pomiędzy swoimi dziećmi. Celem szkolenia jest wyposażenie rodziców w wiedzę teoretyczną i umiejętności pozwalające zrozumieć kłótnie dzieci oraz pomóc rodzeństwu osiągnąć zgodę.
327. Empatia w pracy doradcy - projekt warsztatów dla początkujących doradców dr Violetta Drabik-Podgórna Pedagogika, zaoczne I stopnia
Istotą niniejszej pracy jest analiza zjawiska empatii w pracy doradcy. Efektem przeprowadzonych analiz będzie zaprojektowanie warsztatów doskonalenia empatii w pracy początkującego doradcy na bazie wiedzy teoretycznej, a także umiejętnościach praktycznych zbudowanych w trakcie studiów. Doradcy mający duże predyspozycje w odczuwaniu empatii są zdolni do stawiania się w roli innych. Zachowanie empatyczne to chęć postawienia się na miejscu drugiej osoby, jednak wymaga wyjścia poza swój bezpieczny obszar. Umiejętność wyważenia tych elementów, aby nie przegiąć szali na żadną stronę wymaga dużych zdolności i pracy. Jeżeli doradca nie ma zbyt rozwiniętej w sobie naturalnej empatii, należy ją ćwiczyć, dlatego też celem pracy jest zaprojektowanie warsztatów rozwijających empatię. W pracy została przedstawiona geneza empatii, a także rodzaje i funkcje jakie pełni w życiu człowieka. Przeanalizowany został także przebieg rozwoju empatii w oparciu o różne teorie z dziedziny psychologii, neurobiologii oraz pedagogiki. Uwypuklono cechy osobowości doradcy i jego umiejętności w pracy z klientem, które przyczyniają się do świadczenia skutecznej pomocy klientowi. Zwrócono także uwagę na umiejętność komunikacji werbalnej oraz pozawerbalnej między doradcą a klientem, jako istotnym elemencie w procesie doradczym, a empatia stanowi w nim jeden z kluczowych elementów. W pracy został przedstawiony autorski warsztat doskonalenia umiejętności empatycznych w oparciu o model uczenia się Davida Kolba. Dzięki odbyciu warsztatów w wymiarze dziesięciu godzin, początkujący doradcy nabędą umiejętności okazywania empatii w pracy z klientem. Pogłębią także wiedzę na temat technik skutecznego komunikowania się.
328. Mediacje małżeńskie jako forma rozwiązywania konfliktów - projekt warsztatów dla studentów poradnictwa dr Violetta Drabik-Podgórna Pedagogika, zaoczne I stopnia
Niniejsza praca ,,Mediacje małżeńskie jako forma rozwiązywania konfliktów – projekt warsztatów dla studentów poradnictwa’’ została poświęcona tematyce mediacji, które mogą być przeprowadzane podczas konfliktów małżeńskich, oraz roli mediatora biorącego w nich udział. Mediacje są dobrą drogą dojścia do ugody poza drogą sądową. Obecność doświadczonego i wykwalifikowanego mediatora poprawia komunikację między skłóconymi stronami oraz łagodzi napięcie. Ugodowe rozwiązywanie rozmaitych sporów i konfliktów – z udziałem bezstronnego i neutralnego, profesjonalnego pośrednika, jakim powinien być mediator to istota mediacji i uzasadnienie wzrastającego zainteresowania nią we współczesnych społeczeństwach i prawodawstwach. Dzięki mediacji ludzie uczą się ponownie ze sobą rozmawiać. Mediacja pozwalana to, aby powiedzieć drugiej stronie całą prawdę, w nieformalnej rozmowie wszystko sobie wyjaśnić. Przyczynkiem do powstania niniejszej pracy były moje osobiste doświadczenia, związane z mediacjami prowadzonymi podczas własnego rozwodu. Miałam wówczas szansę przekonać się, jak skutecznie i potrzebne narzędzie one stanowią i w jaki sposób bezstronne i rzeczowe pośrednictwo może pomóc w rozwiązaniu złożonego konfliktu rodzinnego, oszczędzając zwaśnionym małżonkom wielu stresu, złości i frustracji. W rozdziale pierwszym ,,Konflikty małżeńskie’’ przedstawiam ogólną charakterystykę instytucji małżeństwa, konfliktów małżeńskich oraz sposobu pomagania w rozwiązywaniu konfliktów małżeńskich. Rozdział drugi poświęcam mediacjom małżeńskim oraz roli mediatora podczas przeprowadzania mediacji. W tym rozdziale staram się pokazać również zakres spraw podejmowanych w mediacjach małżeńskich oraz procedurę przeprowadzania mediacji, jak wykorzystywane są mediacje małżeńskie w poradnictwie małżeńskim i rodzinnym. Natomiast w rozdziale trzecim ,,Warsztaty doskonalenia technik mediacyjnych przyszłych mediatorów’’ omawiam zagadnienia związane z projektowaniem szkoleń oraz prezentacji autorskiego projektu. W tym rozdziale kolejno omawiam definicje szkoleń, warsztatu i treningu oraz opisuje na czym polega cykl Kolba. Właśnie w tym rozdziale pokaże moją propozycję warsztatów zaadresowanych do studentów poradnictwa rozwijających ich kompetencje związane z mediacjami rodzinnymi. Pracę kończy podsumowanie oraz opis pozycji bibliograficznych i aktów prawnych wykorzystanych przy jej redagowaniu. W Aneksie zamieszczam szczegółowy scenariusz autorskiego projektu.
329. Kształtowanie postaw proekologicznych poprzez wybrane gry i zabawy edukacyjne u dzieci w wieku wczesnoszkolnym dr Justyna Pilarska Pedagogika, stacjonarne I stopnia
Niniejsza praca dotyczy tematu edukacji ekologicznej oraz kształtowaniu postaw proekologicznych u dzieci w wieku wczesnoszkolnym. Tematyka pracy jest odpowiedzią na wyzwania współczesnej edukacji wobec pogłębiającego się kryzysu klimatycznego. Zainteresowanie tym tematem wzięło się z potrzeby kształtowania odpowiedzialnych i świadomych młodych ludzi, którzy nie będą obojętni na degradację środowiska przyrodniczego. Praca składa się z dwóch części: części teoretyczno-metodycznej oraz części poświęconej projektowi dyplomowemu. W części teoretyczno-metodycznej zawarte będą rozdziały, które omawiać będą problematykę, m.in.: rozwoju dzieci w wieku wczesnoszkolnym, ekologii w ujęciu edukacji szkolnej w Polsce, działalności pedagogicznej szkół podstawowych, procesu kształtowania postawy oraz współczesnych metod wychowania. Część praktyczna, zatytułowana ,,Projekt dyplomowy’’ składa się z dwóch rozdziałów: w pierwszym z nich umieszczone są konspekty do zajęć, stworzone w ramach tytułowego projektu dyplomowego, drugi rozdział zaś poświęcony jest ewaluacji projektu i zawiera w sobie refleksję pedagogiczną, która stanowi podsumowanie pracy.
330. Wspomaganie rozwoju kompetencji współdziałania w grupie dzieci w wieku dorastania dr Justyna Pilarska Pedagogika, stacjonarne I stopnia
Praca licencjacka porusza temat współpracy i współdziałania w grupie rówieśniczej dzieci w wieku dorastania. W pracy ukazano charakterystykę współpracy oraz grupy rówieśniczej wraz z definicjami, rodzajami i funkcjami. Komponenty te są kluczowe do omówienia zagadnień zawartych w pracy. Praca licencjacka podejmuje również temat Internetu i social mediów oraz ich wpływu na jakość umiejętności współpracy i kontaktów międzyludzkich adolescentów w grupie rówieśniczej. Celem pracy jest opisanie zjawiska współpracy i współdziałania w grupie oraz wpływu jaki wywiera Internet na młodych ludzi i ich umiejętność współpracy.