wyszukiwanie/filtrowanie
Lp. | Temat pracy | Promotor | Program studiów |
---|---|---|---|
271. | Wykorzystanie zabaw manipulacyjnych w rozwoju wyobraźni u dzieci w wieku przedszkolnym na podstawie projektu działań edukacyjnych | dr Marta Kondracka-Szala | Pedagogika, stacjonarne I stopnia |
Tematem niniejszej pracy jest ,,Znaczenie zabaw manipulacyjnych w rozwoju wyobraźni u dzieci w wieku przedszkolnym na podstawie projektu działań edukacyjnych”. Praca ma charakter projektowy. W rozdziale pierwszym poruszone zostały kwestie teoretyczne takie jak wprowadzenie do tego co to jest wyobraźnia, krótko na temat elementów rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym, a także o rodzajach zabaw. Natomiast w rozdziale drugim już o praktycznych działaniach związanych z autorskim projektem ,,Bawimy się wyobraźnią!” oraz wykorzystane metody takich jak metoda samodzielnych doświadczeń, metoda obserwacji i pokazu, techniki swobodnej ekspresji plastycznej, rekreacji twórczej, strategie oraz koncepcje.
W rozdziale trzecim omówiony został temat znaczenia ewaluacji w zawodzie nauczyciela oraz autoewaluacja na podstawie projektu ,,Bawimy się wyobraźnią!”. W zakończeniu zawarte zostały informacje o całości realizacji projektu oraz podsumowanie dotyczące działań.
|
|||
272. | Podwórkowe miejsca zabaw dzieci jako obszary kształtowane przez dorosłych | dr hab. Rafał Włodarczyk | Pedagogika - dla abs. st. ped., stacjonarne II stopnia |
Przedmiotem badań w niniejszej pracy są: sposoby użytkowania przez dzieci podwórkowego miejsca zabaw kształtowanego przez dorosłych. Praca składa się z pięciu rozdziałów: trzy pierwsze opierają się na anlizie literatury, związnej z tematem pracy, czwarty to część metodologiczna, piąty to część empiryczna.
Rozdział pierwszy poświęcony jest obszaramom miejskimi, pojawiają się tu także zagadnienia związane z socjalizacją dzieci w przestrzeni miejskiej.
Drugi podrozdział dotyczy pojęć takich jak miejsce i przestrzeń ich różnorodności. Poruszono także problematykę miejsca i przestrzeni na gruncie nauk pdagogicznych. Przedstawiono sposoby porządkowania przestrzeni miejskiej. Scharakteryzowano również podwórkowe przestrzenie.
Rozdział trzeci porusza zagadnienia związane z dzieciństwem. Scharakteryzowano w nim rozwój dziecka w średnim wieku szkolnym, zwrócono uwagę na najważniejsze zmiany jakie zachodzą w tym okresie. W tej części pracy poruszono również temat zabawy, przedstawiono jej typy i funkcje. Zwrócono także uwagę na teamt partycypacji dziecięcej i formy użytkowania podwórkowych miejsc zabaw przez dzieci.
Część metodologiczna to ustrukturyzowana wiedza na temat przebiegu procesu badawczego. Omówiono i scharakteryzowano pojęcia niezbędne do przeprowadzenia badań, między innymi: schemat badawczy, metody i narzędzia badawcze.
W ostatnim rozdziale piątym dokonano analizy i interpretacji wiedzy zdobytej podczas prowadzonych badań. Przedstawiono wyniki i wnioski z badań własnych, które są odpowiedzią na problem badawczy i pytania szczegółowe.
|
|||
273. | Wspomaganie rozwoju społeczno-emocjonalnego dziecka w wieku przedszkolnym z wykorzystaniem bajek terapeutycznych na podstawie projektu działań edukacyjnych | dr Marta Kondracka-Szala | Pedagogika, stacjonarne I stopnia |
Niniejsza praca koncentruje się na „wspomaganiu rozwoju społeczno- emocjonalnego dziecka w wieku przedszkolnym z wykorzystaniem bajek terapeutycznych”. Składa się ona ze wstępu, trzech rozdziałów i zakończenia, ma charakter projektowy. Rozdział pierwszy zawiera informacje teoretyczne. Wyjaśnia głównie pojęcie bajki terapeutycznej. Opisuje cele nauczania odwołując się do Taksonomii Benjamina Blooma. Skupia się na rozwoju społecznym oraz emocjonalnym dziecka w wieku przedszkolnym. W rozdziale drugim znajdują się cele i założenia projektu. Odnosi się on również do obecnej sytuacji związanej z pandemią wirusa COVID- 19. Zaprezentowany zostaje projekt działań edukacyjnych dla zajęć w formie stacjonarnej oraz zdalnej. Przedstawiony jest kontekst sytuacyjny realizowanego projektu z dokładnym opisem placówki w jakiej projekt był przeprowadzany. W rozdziale trzecim objaśnione zostaje pojęcie ewaluacji w pracy nauczyciela. Przeprowadzona zostaje również autoewaluacja własnych działań podejmowanych podczas praktyki pedagogicznej oraz refleksja nad przeprowadzonym projektem działań edukacyjnych. Niniejsza praca ukazuje jaki wpływ na rozwój społeczno- emocjonalny dziecka mają bajki terapeutyczne.
|
|||
274. | Szkoła a efekty mobilności. Pedagogiczne aspekty globalizacji | dr hab. Rafał Włodarczyk | Pedagogika - dla abs. st. ped., stacjonarne II stopnia |
W pracy Szkoła a efekty mobilności. Pedagogiczne aspekty globalizacji, zwróciłam szczególną uwagę na zachodzące zmiany w procesie edukacyjnym i kształcenia oraz na udogodnienia i zagrożenia spowodowane efektami globalizacji i mobilności. Pedagogika, jako zespół nauk zajmujący się między innymi wcześniej wspomnianymi procesami, zajmuje się również samym rozwojem człowieka. Przez to uważam, że cel tej pracy, którym jest uzyskanie wiedzy na temat postrzegania przez kadrę kierowniczą i dydaktyczną szkoły efektów mobilności tworzących szkołę jest bardzo istotny, pozwalający poszerzyć dotychczasowe horyzonty w tym temacie, aczkolwiek mam wrażenie, że również jest wciąż pomijany.
Przybliżając tematykę niniejszej pracy, chciałam w szczególności zwrócić uwagę na spostrzeganie efektów mobilności tworzących szkołę przez kadrę dydaktyczną i kierowniczą szkoły, co również jest problemem badawczym badań własnych. Przedstawiłam stosunek wybranych przeze mnie osób badanych do otaczających ich zmian, z uwzględnieniem na przedmioty materialne, jak i te kulturowe, których nie możemy dotknąć. Wyszczególniłam w nich zarówno dobra codziennego użytku pracowników szkoły, jak pomoce dydaktyczne, przedmioty prywatne czy stworzone przez nich materiały, a także niewidzialne procesy i wpływy drugiego człowieka, bądź innych działań. Opisałam ich indywidualne i osobiste perspektywy na dane zjawisko, wykorzystując schemat studium przypadku podczas prowadzenia badań.
Na początku pracy, przybliżyłam czytelnika do przedstawianego problemu poprzez wyróżnienie głównych definicji globalizacji oraz mobilności, a także przedstawiłam je za pomocą metafor, którymi posługują się badacze, by lepiej zobrazować dane zjawisko. Następnie zaprezentowałam placówkę oświatowo-wychowawczą od strony jej funkcjonowania oraz głównych celów, uwarunkowań prawnych, aż w końcu przedstawiłam dwa główne podmioty biorące udział w życiu szkolnym. W kolejnym rozdziale wyróżniłam wybrane przeze mnie aspekty globalizacji i oddziaływanie mobilności na zjawiska tworzące szkołę. Skupiłam się na wcześniej wspomnianych obiektach, które mają wpływ na dane miejsce z podziałem na osoby, przedmioty oraz procesy, a także na korzyści i zagrożenia płynące z otaczających nas transformacji. W części metodologicznej natomiast, przedstawiłam główne założenia mojej pracy w tym jej cel, problem oraz schemat badawczy przedstawione powyżej, by następnie przejść do analizy i interpretacji wyników badań własnych oraz odpowiedzenie na najważniejsze pytanie, które brzmiało: Jak postrzegane są efekty mobilności tworzące szkołę przez kadrę dydaktyczną i kierowniczą szkoły?
|
|||
275. | Rozwijanie samodzielności u dzieci w wieku przedszkolnym poprzez wykorzystanie elementów wybranych koncepcji i metod aktywizujących na podstawie projektu działań edukacyjnych | dr Marta Kondracka-Szala | Pedagogika, stacjonarne I stopnia |
Temat niniejszej pracy dotyczy rozwijania samodzielności u dzieci w wieku przedszkolnym poprzez wykorzystanie metod aktywizujących i koncepcji pedagogicznych. Praca ma charakter projektowy. Składa się ze wstępu, trzech rozdziałów, zakończenia i bibliografii. Pierwszy rozdział poświęcony jest terminowi „samodzielność”, jego definicji, rodzajom, właściwościom. Opisane są również metody aktywizujące, metoda storyline, drama, a także autorskie koncepcje pedagogiczne- metoda Marii Montessori i Plan daltoński Helen Parkhust. Rozdział kończy się charakterystyką rozwoju samodzielności u dzieci w wieku przedszkolnym. Drugi rozdział dotyczy projektu edukacyjnego. Opisane są w nim podstawy teoretyczne projektu działań edukacyjnych, a więc jego definicja, cele, metody oraz procedury osiągania. Dalej występuje praktyczna część pracy. Jest to projekt autorski pt. „Potrafimy zrobić to sami!”, w którym wykorzystana zostaje wcześniej opisana teoria konstruktywizmu, model kreatorski oraz Taksonomia Benjamina Blooma. W tym rozdziale znajduje się również kontekst sytuacyjny realizacji projektu działań edukacyjnych. Jest to opis placówki, sposób jej funkcjonowania i charakterystyka grupy, w której projekt został zrealizowany. Trzeci rozdział skoncentrowany jest wokół ewaluacji. Na podstawie literatury przedmiotu przybliżona została definicja, założenia ewaluacji, jej rodzaje oraz narzędzia badawcze wykorzystywane do jej realizacji. Wśród tego opisu znajduje się również charakterystyka autoewaluacji oraz podstawy teoretyczne refleksyjnego praktyka. W dalszej części rozdziału dokonana została ewaluacja własnych działań edukacyjnych, a więc refleksja nad własną pracą. W zakończeniu następuje podsumowanie całej pracy, wyciągnięte wnioski wynikające z dokonanej autoewaluacji i przemyślenia na przyszłość związane z tym procesem.
|
|||
276. | Wykorzystanie literatury dziecięcej we wspieraniu aktywności twórczej dziecka na zajęciach w przedszkolu | dr Marta Kondracka-Szala | Pedagogika, stacjonarne I stopnia |
Tematem niniejszej pracy o charakterze projektowym jest „Wykorzystanie literatury dziecięcej we wspieraniu aktywności twórczej dzieci na zajęciach w przedszkolu”. Składa się ona ze wstępu, trzech rozdziałów, zakończenia oraz bibliografii. Rozdział pierwszy zawiera teoretyczne wprowadzenie do problematyki pracy w oparciu o literaturę przedmiotu. Przybliżone zostaje w nim pojęcie aktywności twórczej oraz literatury dziecięcej, a także charakterystyka dziecka w wieku przedszkolnym oraz metod wyzwalających dziecięcą aktywność twórczą, szczególnie metody dramy i biblioterapii. Rozdział drugi przedstawia autorski projekt działań edukacyjnych „Jestem twórczy” wraz z opisem jego założeń, celów oraz procedur ich osiągania. W tym rozdziale przybliżona zostaje także sylwetka refleksyjnego praktyka oraz kluczowe założenia konstruktywizmu, które stały się istotne podczas realizacji projektu. Zawiera on również odniesienie do obecnej sytuacji związanej z pandemią wirusa COVID-19 oraz kontekst sytuacyjny własnych działań edukacyjnych. Rozdział trzeci skoncentrowany jest wokół ewaluacji. Przybliżona zostaje w nim jej istota i znaczenie w pracy nauczyciela. Pod koniec tego rozdziału zawarta została autoewaluacja własnych działań edukacyjnych oparta na refleksyjnej analizie własnej osoby oraz podjętych działań. Zakończenie stanowi podsumowanie całej pracy. Uwaga w nim skupiona jest na kompetencjach, które powinien posiadać nauczyciel, a także na określeniu, czy zamierzone cele zostały osiągnięte. Niniejsza praca pokazuje, że aktywność twórcza może być rozwijana poprzez wykorzystanie literatury dziecięcej.
|
|||
277. | Obraz sióstr w kulturze popularnej na przykładzie mangi i anime. Perspektywa pedagogiczna | dr hab. Rafał Włodarczyk | Pedagogika - dla abs. st. ped., stacjonarne II stopnia |
Tematem niniejszej pracy magisterskiej jest: Obraz sióstr w kulturze popularnej na przykładzie mangi i anime. Perspektywa pedagogiczna. Celem zaprojektowanych badań jest uzyskanie jak największej wiedzy o obrazie sióstr w kulturze popularnej na przykładzie mangi i anime.
Praca składa się z 5 rozdziałów. Pierwszy z nich poświęcono kulturze popularnej. Przywołano w nim definicję kultury i kultury popularnej. W dalszych podrozdziałach wyjaśniono związki kultury popularnej z edukacją oraz globalizacją. Na tym tle przybliżono zjawisko japonizacji. Następny rozdział poświecono mandze i anime. Koncentrując się na oryginalnej japońskiej produkcji ukazano i omówiono nowe zjawisko – otaku. Ostatni z rozdziałów teoretycznych dotyczy rodziny. Zdefiniowano w nim takie pojęcia jak: rodzina i rodzeństwo. Przeanalizowano typy więzi rodzinnych i omówiono ich rolę. Przybliżono pojęcie rodzeństwa, relacji łączących siostry. Na koniec opisano model japońskiej rodziny. W części metodologicznej zdefiniowano wiele istotnych pojęć takich jak: nauka, badania naukowe czy metodologia. Wskazano wybraną strategię badań oraz metodę. W ostatnim rozdziale dokonano analizy i interpretacji wyników badań własnych.
|
|||
278. | Resocjalizacja, władza, kobiecość w ośrodku prowadzonym przez żeńskie zgromadzenie zakonne | dr hab. Rafał Włodarczyk | Pedagogika - dla abs. st. ped., stacjonarne II stopnia |
Praca pod tytułem "Resocjalizacja, władza, kobiecość w ośrodku prowadzonym przez żeńskie zgromadzenie zakonne" ukierunkowana jest na uzyskanie wiedzy na temat tego, jak doświadczenie resocjalizacji, władzy i kobiecości zmienia postrzeganie przez pracownika/studenta środowiska młodzieżowego ośrodka wychowawczego prowadzonego przez żeńskie zgromadzenie zakonne? Praca ma charakter empiryczny. Dla jej potrzeb przeprowadzona zostaje obserwacja uczestnicząca niejawna i sporządzony dziennik obserwacji. Za pomocą analizy i interpretacji dziennika ukazane zostaje to, jak doświadczanie opisanych w części teoretycznej kategorii resocjalizacji, władzy i kobiecości wpływa na zmianę postrzegania przez pracownika/studenta wyróżnionych zjawisk. Wnioski z niniejszej pracy pozwalają wykazać, że wyróżnione zjawiska oddziałują wzajemnie na siebie, z czego najbardziej dominującą jest władza. Zmieniają one ponadto postrzeganie miejsca pracy i wpływają na rozwój pracownika/studenta.
|
|||
279. | Znaczenie doboru przez rodziców materiału rozwojowego w procesie wychowania i kształcenia dziecka | dr hab. Rafał Włodarczyk | Pedagogika - dla abs. st. ped., stacjonarne II stopnia |
Przedmiotem badań w niniejszej pracy są: znaczenia nadawane przez rodziców materiałowi rozwojowemu w procesie wychowania i kształcenia dziecka.
Praca składa się z czterech rozdziałów: w dwóch pierwszych przedstawiono podjęty problem w literaturze przedmiotu, trzeci i czwarty to część metodologiczna i empiryczna.
Pierwszy rozdział opiera się na alternatywnej pedagogice Marii Montessori. Zrekonstruowano w nim założenia, zasady i cele znanej metody. Podjęto się również wyjaśnienia czym jest wspomniana alternatywność. Opisano kluczowe dla obranego tematu pojęcia: polaryzacji uwagi oraz materiału rozwojowego. Przedstawiono również problem jakim jest rola najbliższego otoczenia, na które składają się zarówno osoby jak i miejsca.
Następny rozdział teoretyczny odnosi się do wychowania i kształcenia w czasach nadmiaru. Skoncentrowano się w nim na omówieniu pojęcia konsumpcjonizmu, zwrócono również uwagę na pojawiające się we współczesnym świecie zjawisko uprzedmiotowienia relacji międzyludzkich i uczłowieczenia przedmiotów. W następnej kolejności zdefiniowano i opisano pojęcia zabawy i zabawki. Po czym przybliżono problem zabawki dla rodzica. Na koniec przedstawiono różnorodne koncepcje wychowania. Pokazano niepokojące skutki postępującego chaosu; tempo życia, infantylizacja dorosłych czy nadmiar obowiązków to tylko niektóre przyczyny bycia razem, ale osobno.
W rozdziale metodologicznym ustrukturyzowano wiedzę na temat przebiegu procesu badawczego. Omówiono pojęcie nauki, scharakteryzowano schemat wielokrotnego studium przypadku, a także wybrane metody, techniki i narzędzia badawcze co umożliwiło podjęcie badań własnych.
Rozdział empiryczny stanowi próbę zanalizowania i zinterpretowania wiedzy zdobytej podczas przeprowadzonych badań. Sformułowano wnioski końcowe, które są odpowiedzią na postawiony problem badawczy sformułowany w postaci pytania: jakie znaczenia nadają rodzice materiałowi rozwojowemu w procesie wychowania i kształcenia dziecka?
Badaniami objęto 5 par rodziców dzieci w wieku od 1,5 roku do 12 lat. Zostały przeprowadzone w miejscach zamieszkania uczestników.
|
|||
280. | Doświadczenie estetyki posiłków jako uczenie się innej kultury | dr hab. Rafał Włodarczyk | Pedagogika - dla abs. st. ped., stacjonarne II stopnia |
Praca magisterska pod tytułem „Doświadczanie estetyki posiłków jako uczenie się innej kultury” została poświęcona w części teoretycznej poznaniu funkcjonowania człowieka poprzez kulturę, doświadczaniu kulinariów jako sposobu uczenia się, a także doświadczenia estetyki kulinariów. Na potrzeby pracy przeprowadziłam badania metodą wywiadu z polskimi emigrantami, którzy mieszkają odpowiednio we Włoszech, Tajlandii i Japonii. Dzięki wywiadom uzyskałam wiedzę dotyczącą doświadczania codziennych czynności, do których zaliczają się między innymi.: funkcjonowanie w kulturze społeczności, sposób spożywania posiłków, charakterystyczne potrawy, a także zachowania mieszkańców lokalnej społeczności, co poddaję analizie i interpretacji w ostatniej części pracy.
|
|||
281. | Wspomaganie rozwoju umiejetności czytania u dzieci w wieku przedszkolnym na podstawie projektu działań edukacyjnych | dr Marta Kondracka-Szala | Pedagogika, stacjonarne I stopnia |
Tematem pracy licencjackiej jest "Wspomaganie rozwoju umiejętności czytania u dzieci w wieku przedszkolnym na podstawie projektu działań edukacyjnych". W pierwszym rozdziale, w oparciu o literaturę przedmiotu, przybliżona została definicja terminu czytanie. Omówiono psychomotoryczne uwarunkowania procesu nabywania umiejętności czytania. Wskazana została istota wspierania i doskonalenia tego procesu. W dalszej części rozdziału szczegółowo przedstawione zostały wybrane autorskie metody wspierające rozwój umiejętności czytania u dzieci w wieku przedszkolnym. Zwrócono uwagę na odimienną metodę czytania Ireny Majchrzak, metodę globalnego czytania Glenna Domana, symultaniczno- sekwencyjną metodę Jagody Cieszyńskiej, Metodę Dobrego Startu Marty Bogdanowicz, Metodę Cudowne Dziecko Anety Czerskiej oraz fonetyczno- literowo- barwną metodę Bronisława Rocławskiego. W drugim rozdziale omówiono definicje oraz założenia projektu edukacyjnego. Przedstawiony został również autorski projekt działań edukacyjnych "Już w przedszkolu czytam sam, ze wszystkim radę sobie dam!". Został on stworzony w oparciu o ideę teorii konstruktywizmu, a jego cele są zgodne z założeniami taksonomii Benjamina Blooma. W trzecim rozdziale poruszony został termin ewaluacja. Zwrócona została uwaga na znaczenie ewaluacji w pracy nauczyciela. Następnie opisano ewaluację działań edukacyjnych podjętych przez autorkę pracy. Zakończenie zawiera podsumowanie rozważań poruszonych w poszczególnych rozdziałach, wnioski, końcowe refleksje. Określone zostało także, czy założony cel kształcenia został osiągnięty.
|
|||
282. | Wspomaganie rozwoju kreatywności dzieci w wieku przedszkolnym poprzez ekspresję plastyczną na podstawie projektu działań edukacyjnych | dr Marta Kondracka-Szala | Pedagogika, stacjonarne I stopnia |
Tematem przewodnim pracy licencjackiej jest „Wspomaganie rozwoju kreatywności dzieci w wieku przedszkolnym poprzez ekspresję plastyczną na podstawie projektu działań edukacyjnych”. Praca składa się ze wstępu, trzech rozdziałów, zakończenia, bibliografii oraz aneksu. Pierwszy rozdział zawiera treści teoretyczne stanowiące przedstawienie problematyki pracy. Dotyczą one ekspresji plastycznej, twórczości i kreatywności. Ukazane zostały w nim techniki plastyczne oraz metody pracy z dziećmi, a także sylwetka rozwojowa dziecka w wieku przedszkolnym. W drugim rozdziale został przedstawiony projekt działań edukacyjnych „Jestem aktywny i kreatywny” oraz jego cele, założenia i kontekst wynikający z jego realizacji. Szczegółowo została w nim opisana teoria konstruktywizmu, koncepcja refleksyjnego praktyka, taksonomia Benjamina Blooma oraz kreatorski model zajęć. Trzeci rozdział stanowi swego rodzaju podsumowanie i dotyczy ewaluacji i autoewaluacji. Treści te dotyczą, zarówno teorii ewaluacji i autoewaluacji, jak i refleksji własnej nad podjętymi działaniami w trakcie realizacji projektu, w tym określenia czy zamierzony cel został osiągnięty. Podjęte w ramach realizacji projektu edukacyjnego działania w obszarze ekspresji plastycznej podobały się dzieciom i pokazały, iż możliwe jest wspomaganie rozwoju kreatywności dzieci w wieku przedszkolnym poprzez ekspresję plastyczną.
|
|||
283. | Rozwijanie twórczości dzieci w wieku przedszkolnym z wykorzystaniem elementów aktywności muzycznej na podstawie projektu działań edukacyjnych | dr Marta Kondracka-Szala | Pedagogika, stacjonarne I stopnia |
Tematem niniejszej pracy licencjackiej jest „Rozwijanie twórczości dzieci w wieku przedszkolnym z wykorzystaniem elementów aktywności muzycznej na podstawie projektu działań edukacyjnych”. Praca składa się ze wstępu, trzech rozdziałów, zakończenia, bibliografii oraz aneksu. Pierwszy rozdział zawiera rozważania teoretyczne związane z sylwetką rozwojową dziecka w wieku przedszkolnym, pojęciem twórczości oraz aktywnością muzyczną. W rozdziale tym przedstawiono również wybrane koncepcje oraz metody edukacji muzycznej. Najważniejszy element drugiego rozdziału stanowi prezentacja autorskiego projektu edukacyjnego pt. „Muzyka jest wśród nas”. Został on opracowany po dokładnym przestudiowaniu literatury dotyczącej teorii konstruktywizmu, taksonomii Benjamin’a Blooma czy modeli zajęć edukacyjnych. Po przedstawieniu opracowanych scenariuszy zajęć szczegółowo opisano kontekst sytuacyjny realizacji projektu wraz z uwzględnieniem specyfiki grupy przedszkolnej. W rozdziale trzecim skupiono się na pojęciu „ewaluacji”. Po teoretycznych rozważaniach opartych na literaturze przedmiotu zaprezentowano autoewaluację podjętych działań edukacyjnych. Przyjęcie perspektywy refleksyjnego praktyka umożliwiło dostrzeżenie zarówno słabych jak i mocnych stron realizacji projektu oraz wysnucie cennych wniosków do dalszej pracy zawodowej. Na podstawie dokładnej analizy poszczególnych aktywności stwierdzono, iż dzięki podjętym działaniom udało się zrealizować cel główny projektu, czyli wspieranie twórczości dzieci w wieku przedszkolnym z wykorzystaniem elementów aktywności muzycznej.
|
|||
284. | Wzmacnianie poczucia własnej wartości u dzieci 5-6 letnich na przykładzie projektu edukacyjnego | dr Marta Kondracka-Szala | Pedagogika, stacjonarne I stopnia |
Tematem pracy jest wzmacnianie poczucia własnej wartości u dzieci 5 – 6 letnich na przykładzie projektu edukacyjnego. Praca zawiera wstęp, trzy rozdziały, zakończenie, bibliografię i aneks. Pierwszy rozdział przedstawia teoretyczne ujęcie problemu. Skoncentrowano się także na rozwoju dzieci w starszym wieku przedszkolnym oraz metodach wpierających poczucie własnej wartości. W drugim rozdziale zostały opisane teoretyczne założenia projektu edukacyjnego, cele, metody i techniki oraz znaczenie teorii konstruktywizmu w edukacji. Przedstawiono również autorski projekt pt. „Jestem sobą – jestem ważny”, którego celem jest wspieranie poczucia własnej wartości u dzieci w starszym wieku przedszkolnym. Znaczenie, założenia i istotę procesu ewaluacji w pracy pedagogicznej opisano w rozdziale trzecim. Autoewaluacja własnych działań przy pomocy koncepcji refleksyjnego praktyka umożliwiła ocenę zrealizowanego projektu edukacyjnego. Zakończenie zawiera podsumowanie całej pracy, przedstawienie wniosków oraz określenie, czy cel został osiągnięty.
|
|||
285. | Wykorzystanie baśni w celu kształtowania postaw moralnych dzieci w wieku przedszkolnym | dr Agnieszka Jędrzejowska | Pedagogika, stacjonarne I stopnia |
Tematem mojej pracy jest ,,Wykorzystanie baśni w celu kształtowania postaw moralnych u dzieci w wieku przedszkolnym”. Moja praca ma charakter projektowy, a w jej skład wchodzą: wstęp, trzy rozdziały, zakończenie oraz bibliografia. Temat ten został przeze mnie wybrany, dlatego że jestem zdania, iż tematyka moralności u dzieci nie jest aż tak rozwinięta, baśnie mają niezwykły wpływ na kształtowanie osobowości i moralności jednostki. Wpływają także na odbiór rzeczywistości przez najmłodszych i konfrontują ich z właściwymi postawami i wzorcami.
Rozdział pierwszy został opracowany na podstawie literatury przedmiotu, koncentruję się w nim na przybliżeniu problematyki pracy. Odnoszę się w nim do teorii związanej z rozwojem dziecka w wieku przedszkolnym pod kątem rozwoju moralnego, a także rozpatruję baśń zarówno w aspekcie historycznym jak i pedagogicznym.
W rozdziale drugim koncentruję się na tematyce projektów, a co za tym idzie również takich elementów jak formułowanie celów czy też założeń. W tym rozdziale zawarte są także informacje o obecnej sytuacji epidemiologicznej oraz edukacji zdalnej. Rozdział drugi zawiera w sobie także autorski projekt edukacyjny zatytułowany W baśniowym świecie wszelkie wartości znajdziecie, w którego skład wchodzą 4 scenariusze skonstruowane w oparciu o model dnia aktywności.
Ostatni rozdział zawiera w sobie trzy główne zagadnienia, którymi są kontekst sytuacyjny, znaczenie ewaluacji w pracy nauczyciela oraz autoewaluacja. Rozdział ten traktuje o sytuacji, którą zastałam w placówce, w której odbywałam praktykę, ponadto zawiera w sobie również rozważania odnoszące się do roli ewaluacji w pracy nauczyciela. Autoewaluacja natomiast skupia się wokół autorefleksji na temat podjętych przeze mnie działań oraz poziomu opanowania kompetencji nauczycielskich.
W zakończeniu dokonuję podsumowania pracy, przebiegu jej pisania, opanowanych umiejętności, rozważam jakość działań własnych, a także opisuję napotkane trudności.
|
|||
286. | Kształtowanie umiejętności komunikacyjnych dzieci w wieku wczesnoszkolnym za pomocą metod aktywizujących | dr Agnieszka Jędrzejowska | Pedagogika, stacjonarne I stopnia |
Temat mojej pracy to „Kształtowanie umiejętności komunikacyjnych dzieci w wieku wczesnoszkolnym za pomocą metod aktywizujących”. Wiek wczesnoszkolny to u dzieci przełomowy czas. Jest to okres ich zintegrowania nauczania i wiedzy, moment wzrastania w grupie rówieśniczej. Uczeń zaczyna przyjmować coraz więcej wartości i norm, które kierują społeczeństwem, w którym żyje i uczestniczy. Istnieje wiele metod, które systematyzują i utrwalają wiedzę. Zalicza się do nich metody aktywizujące, których istota polega na procesie aktywnego przeżywania wiedzy, a to jest jeden z najbardziej efektywnych sposobów jej przyswajania przez dzieci.
W ramach tworzenia tej pracy w pierwszym rozdziale scharakteryzowałam pojęcie rozwoju. W szczególności rozwijając tematykę rozwoju emocjonalnego i społecznego dziecka. Przedstawiłam także definicję komunikacji, podkreślając jej istotę w życiu człowieka. Wymieniłam zasady dobrej i skutecznej komunikacji oraz ujęłam ją w kontekście obowiązującej podstawy programowej. Zawarłam również opis metod aktywizujących za Jadwigą Krzyżewską oraz to jak wpływają one na rozwój komunikacji uczniów.
W rozdziale drugim skoncentrowałam się na zdefiniowaniu projektu edukacyjnego, a także zawarłam mój autorski projekt „Razem znaczy efektywniej”. Ujęłam jego główne cele, założenia i scenariusze, które są realizowane w ramach projektu działań edukacyjnych. Myślą przewodnią projektu stała się teoria konstruktywizmu, a także postawa nauczyciela w niej ujęta. Scenariusze, które składają się na projekt oparte są na modelu dnia aktywności Marii Węglińskiej. Opisałam kontekst sytuacyjny działań, których podejmuje się w trakcie realizacji projektu i opis placówki, na terenie której go wykonałam.
Następnie w trzecim rozdziale scharakteryzowałam ewaluację oraz jej istotę w pracy nauczyciela, a także dokonałam autoewaluacji projektu „Razem znaczy efektywniej”. Podjęłam również próbę analizy własnych umiejętności w kontekście kompetencji nauczyciela proponowanych przez Hannę Hamer oraz w myśl koncepcji refleksyjnego praktyka.
W zakończeniu zawarłam całość podsumowania swoich działań, które podejmowałam oraz własną refleksję.
|
|||
287. | Wykorzystanie elementów edukacji medialnej w celu kształtowania poczucia własnej wartości dzieci w wieku wczsnoszkolnym | dr Agnieszka Jędrzejowska | Pedagogika, stacjonarne I stopnia |
Praca licencjacka pod tytułem „Wykorzystanie elementów edukacji medialnej
w kształtowaniu poczucia własnej wartości dzieci w wieku wczesnoszkolnym”, skupia się na istocie poczucia własnej wartości dzieci i włączenia edukacji medialnej w prawidłowe kształtowanie tego aspektu.
W celu rzetelnego napisania pracy, przeanalizowałam i wykorzystałam literaturę, znajdującą się głównie w obrębie dziedziny pedagogiki. Część teoretyczna obejmuje tematykę rozwoju dziecka w wieku wczesnoszkolnym. Zawiera także objaśnienia czym jest poczucie własnej wartości i jak ważne jest już od najmłodszych lat oraz charakterystykę edukacji medialnej i tego jak wpływa na rozwój dziecka.
W ostatniej części pracy zawarte są informacje dotyczące istoty ewaluacji, która stanowi jednej z najważniejszych jej elementów, a także projekt edukacyjny który został zaplanowany specjalnie na potrzeby pracy dyplomowej i zrealizowany w określonym stopniu, na praktykach w Szkole Podstawowej nr 17, we Wrocławiu. Składa się on z czterech scenariuszy, których głównymi celami jest kształtowanie i wzmacnianie poczucia własnej wartości dziecka oraz wzmacnianie pewności siebie. Zostały one zaprojektowane zgodnie z modelem dnia aktywności.
Część refleksyjna, w postaci autoewaluacji, została rozpisana dzięki indywidualnym spostrzeżeniom, a także obserwacji koleżeńskiej, co umożliwiło wyciągnięcie odpowiednich wniosków i podsumowanie zaangażowania w zrealizowanie projektu działań edukacyjnych.
|
|||
288. | Wykorzystanie środków wyrazu plastycznego w celu wspierania rozwoju myślenia kreatywnego dzieci w wieku wczesnoszkolnym | dr Agnieszka Jędrzejowska | Pedagogika, stacjonarne I stopnia |
Tematem pracy licencjackiej jest „Wykorzystanie środków wyrazu plastycznego w celu wspierania rozwoju myślenia kreatywnego w edukacji wczesnoszkolnej”. W rozdziale pierwszym pracy licencjackiej uwzględniłam obszar rozwojowy dzieci w wieku wczesnoszkolnym. Wybrałam ten temat, ponieważ zainteresował mnie obszar aktywności twórczej oraz szereg zmian zachodzących u dzieci w wieku wczesnoszkolnym, zarówno
w obszarze rozwoju fizycznego jak i psychicznego, co opisałam w pierwszym rozdziale. Ten temat pozwolił mi na poznanie wielu technik i metod, dzięki którym środki wyrazu plastycznego można wykorzystać na wiele ciekawych sposobów, które również opisałam
w rozdziale pierwszym.
Wybór owego tematu pozwolił mi na przedstawienie wartości edukacji plastycznej oraz pedagogiki twórczości. Uważam, że wybrany temat rozwija myślenie twórcze u dzieci, poprzez stosowanie różnorodnych ćwiczeń. Zaproponowane zajęcia w rozdziale drugim
z zakresu edukacji plastycznej mają na celu wszechstronny rozwój dziecka z uwzględnieniem rozwijania myślenia dywergencyjnego – rozbieżnego, które odgrywa istotną rolę w procesie nauki i uczenia się. W owym rozdziale zawarłam również projekt działań edukacyjnych
w formie scenariuszy zajęć.
Natomiast rozdział trzeci pomógł mi dokonać głębokiej analizy swoich działań. Zawarłam w nim opis ewaluacji mojego projektu działań edukacyjnych. Dzięki temu tematowi można rozwijać u dzieci samodzielność, kreatywność, uwrażliwiać na piękno, oraz zmysł przestrzenny i pobudzać dziecko do twórczej pracy oraz uczenia się, co jest niezwykle ważne w wieku wczesnoszkolnym.
|
|||
289. | Wspieranie rozwoju podmiotowości dzieci w wieku przedszkolnym za pomocą wybranych technik plastycznych | dr Agnieszka Jędrzejowska | Pedagogika, stacjonarne I stopnia |
Napisana przeze mnie praca, nosi tytuł „Wspieranie podmiotowości dzieci w wieku przedszkolnym za pomocą wybranych technik plastycznych”. Celem jej, jest przedstawienie wartości, jaka płynie, z wzmacniania osobowości dziecka. W pracy, zwracam uwagę na wyjątkowość każdego wychowanka. Dodatkowo, uzasadniam, dlaczego warto wspierać indywidualne wybory dzieci. W tekście, opisuję również, w jakim celu rozwija się specyficzne umiejętności przedszkolaków.
Problematykę pracy licencjackiej oparłam na literaturze przedmiotu, tekstach naukowych, książkach metodycznych i artykułach internetowych. Do stworzenia scenariuszy zajęć mojego projektu edukacyjnego, użyłam metod technik dramy, z której posiadam certyfikat oraz tych, poznanych, w trakcie trwania nauki studenckiej.
W pracy opisałam charakterystyczne cechy rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym. Wspomniałam o umiejętnościach jakie musi opanować wychowanek, aby osiągnąć gotowość szkolną. Dodatkowo, użyłam trafnych argumentów opowiadających się za kształtowaniem
u dzieci ich podmiotowości. Przedstawiłam konstruktywistyczny model pracy nauczyciela, gdyż według jego założeń będę postępować z dziećmi.
Scenariusze zajęć zamieszczone w tekście, stworzone zostały za pomocą dnia aktywności. W pracy opisałam, dlaczego dokonałam takiego wyboru oraz streściłam wszystkie jego fazy. Postarałam się, także przedstawić ważność ewaluacji w pracy nauczyciela. W ostatnim rozdziale opisałam placówkę, w której przeprowadziłam praktykę. Zawarłam tam wszystkie najważniejsze informacje odnośnie przedszkola. Po przeprowadzonym projekcie działań edukacyjnych, który odbył się w Przedszkolu nr 35 „Tęczowy Domek” we Wrocławiu, dokonałam własnej autoewaluacji, którą następnie zamieściłam w pracy.
|
|||
290. | Kształtowanie postawy prozdrowotnej dzieci w wieku przedszkolnym na podstawie projektu działań edukacyjnych | dr Agnieszka Jędrzejowska | Pedagogika, stacjonarne I stopnia |
Tematem mojej pracy jest „Kształtowanie postawy prozdrowotnej dzieci w wieku przedszkolnym na podstawie projektu działań edukacyjnych”. Do głównych celów projektu działań edukacyjnych zaliczam: kształtowanie u dzieci nawyków dbania zarówno o zdrowie własne, jak i innych ludzi, pomoc dzieciom w zrozumieniu czym jest zdrowie i jak należy o nie dbać oraz rozwijanie u dzieci umiejętności życiowych.
Wybrałam ten temat, ponieważ uważam, że edukacja zdrowotna w obecnych czasach jest bardzo ważna i należy poświęcić jej wiele uwagi. Aby dała dobre efekty, trzeba zacząć edukować jak najwcześniej, dlatego skupiłam się na dzieciach w wieku przedszkolnym. To w tym czasie utrwalają się nawyki, które pozostają z dziećmi na całe życie. Utrwalenie dobrych lub złych nawyków decyduje o tym jaki styl życia będzie w przyszłości prowadzić nasz wychowanek.
Praca składa się z trzech rozdziałów. W pierwszej części pierwszego rozdziału zajmuję się problematyką związaną z sylwetką rozwojową dziecka w wieku przedszkolnym. Wskazuję na przemiany w obszarze fizycznym, emocjonalnym, poznawczym i społecznym zachodzące w tym okresie. W drugiej części pierwszego rozdziału skupiam się na edukacji zdrowotnej w ujęciu teoretycznym oraz edukacji zdrowotnej w przedszkolu.
W drugim rozdziale opisuję cele i założenia projektu działań edukacyjnych, jak również dokonuję prezentacji projektu działań edukacyjnych „Każdy przedszkolak wie, jak dbać o zdrowie swe”. Działania podjęte w ramach projektu obejmują takie obszary edukacji zdrowotnej jak: zdrowe żywienie oraz zdrowy styl życia, bezpieczeństwo w życiu codziennym, higiena osobista oraz zdrowie psychospołeczne.
W trzecim rozdziale, który dotyczy ewaluacji, opisuję kontekst sytuacyjny realizowanych działań, podejmuję rozważania nad znaczeniem ewaluacji w pracy nauczyciela i przeprowadzam autoewaluację. Dokonując ewaluacji własnej pracy dydaktycznej, przyjmuję postawę refleksyjnego praktyka, który podejmuje refleksję podczas działania, a także refleksję nad działaniem.
Zakończenie jest podsumowaniem wszystkich trzech rozdziałów. W bibliografii znajdują się wszystkie pozycje literaturowe, z których korzystałam podczas pisania pracy. Na samym końcu znajduje się aneks, w którym są zawarte fotografie z przeprowadzonych zajęć w ramach projektu „Każdy przedszkolak wie, jak dbać o zdrowie swe”.
Poprzez przygotowanie rozdziału teoretycznego miałam możliwość przyswojenia nowej wiedzy z zakresu psychologii rozwojowej i pedagogiki. Realizacja projektu edukacyjnego była dla mnie szansą na sprawdzenie siebie w roli przyszłego nauczyciela, sprawdzenia swoich umiejętności i poszerzenia kompetencji. Podjęta refleksja nad własnymi działaniami, nad ich wartością, a także nad własnym warsztatem pracy, pozwoliła mi na analizę i wyciągnięcie wniosków. Dzięki temu mogę wprowadzić zmiany w obszarach, które tego wymagają.
|
|||
291. | Uczestnictwo w kulturze popularnej z perspektywy osoby niesłyszącej | dr hab. Rafał Włodarczyk | Pedagogika - dla abs. st. ped., stacjonarne II stopnia |
Tematem mojej pracy magisterskiej jest Uczestnictwo w kulturze popularnej z perspektywy osoby niesłyszącej. W niniejszej pracy poruszam problematykę dotyczącą partycypacji kulturalnej jednej ze specyficznych grup społecznych, jaką są jednostki z wadą słuchu. Pomimo istnienia wielu publikacji dotyczących uczestnictwa w szeroko rozumianej kulturze i popkulturze, wydaje się, że podejmowane przeze mnie zagadnienie nie zostało wystarczająco zgłębione. Kultura popularna towarzyszy każdemu człowiekowi, bez względu na jego stan zdrowia, dlatego też kwestie dotyczące partycypacji głuchych są niezwykle istotne.
Przygotowana przeze mnie praca dyplomowa ma charakter empiryczny i składa się z pięciu rozdziałów. Postawiony przeze mnie problem badawczy przyjął postać pytania o to, jaki jest obraz sposobów uczestnictwa osób niesłyszących w kulturze popularnej z perspektywy surdopedagoga i animatora kultury? Celem prowadzonych badań naukowych jest uzyskanie wiedzy na temat wspomnianych wyżej sposobów partycypacji jednostek głuchych z punktu widzenia respondenta. W badaniach własnych wykorzystałam metodę wywiadu, a dokładniej wywiadu pogłębionego przeprowadzonego z ekspertem- surdopedagogiem i animatorem kultury.
W pierwszym rozdziale, Kultura popularna jako przestrzeń pedagogiczno-edukacyjna poruszyłam kwestie dotyczące rozumienia pojęcia kultury i popkultury oaz wykorzystania tekstów popkulturowych w oddziaływaniach edukacyjno- pedagogicznych. Omówiłam również znaczenie kultury popularnej w życiu współczesnej młodzieży. W kolejnym rozdziale, Osoby niesłyszące w kulturze i popkulturze omówiłam zagadnienia związane z sposobami definiowania niejednorodnej grupy osób niesłyszących oraz przedstawiłam przebieg procesów socjalizacyjnych. Zwróciłam uwagę na możliwe sposoby postrzegania jednostek niepełnosprawnych przez osoby w normie i nawiązałam do kwestii rozumienia Kultury Głuchych. Poruszyłam i omówiłam wartość dzieł popkulturowych dla niesłyszącej młodzieży. Trzeci rozdział pracy, Partycypacja młodzieży niesłyszącej w kulturze popularnej poświęciłam na objaśnienie zagadnień dotyczących uczestnictwa w kulturze oraz funkcji i form partycypacji kulturalnej. Przywołałam i opisałam udogodnienia i trudności w dostępie do popkultury, których mogą doświadczać osoby głuche. W czwartym rozdziale pracy, Metodologiczne podstawy badań własnych odniosłam się do metodologicznych aspektów prowadzenia badań. Zdefiniowałam wiele istotnych pojęć takich jak nauka, badania naukowe czy metodologia i przedstawiłam założenia własnych dociekań badawczych. Zaprezentowałam również kwestie dotyczące etycznych aspektów prowadzenia badań oraz zasad organizacji badań z udziałem ludzi.
W ostatnim rozdziale pracy Analiza i interpretacja wyników badań własnych poświęciłam na szczegółowe objaśnienie organizacji i przebiegu moich dociekań naukowych. Przeanalizowałam i zinterpretowałam wypowiedzi respondenta, jednocześnie udzielając odpowiedzi na główny problem badawczy. Uzyskane wyniki badawcze odn
|
|||
292. | Współpraca między szkołą i Barnevernet oraz jej znaczenie dla osiągnięć szkolnych dzieci objętych opieką | dr hab. Rafał Włodarczyk | Pedagogika - dla abs. st. ped., stacjonarne II stopnia |
Tematem mojej pracy magisterskiej jest Współpraca między szkołą i Barnevernet oraz jej znaczenie dla osiągnięć szkolnych dzieci objętych opieką. Źródłem moich badań jest, uwzględniający aparat krytyczny, przekład na język polski, analiza i interpretacja artykułu Skole, barnehage, barneverntjeneste – bilder av „de andre” hindrer samarbeid [Szkoła, przedszkole, Barnevernet – utrudniona współpraca], autorstwa norweskiej socjolożki, Bergljot Baklien.
Przedmiotem badań mojej pracy uczyniłam współpracę między szkołą a Barnevernet oraz jej znaczenie dla osiągnięć szkolnych dzieci objętych opieką na przykładzie artykułu Bergljot Baklien Szkoła, przedszkole, Barnevernet – utrudniona współpraca. Moim celem było uzyskanie wiedzy na temat współpracy między tymi dwiema instytucjami oraz jej znaczenia dla osiągnięć szkolnych uczniów, którzy znajdują bądź znajdowali się pod opieką Barnevernet. Do osiągnięcia zamierzonego celu posłużyłam się metodami: filologiczną oraz hermeneutyką.
Praca składa się z sześciu rozdziałów. Pierwsza część, teoretyczna, podzielona jest na cztery odrębne rozdziały, poświęcone problematyce pracy w świetle literatury. Odwołuję się w niej do najważniejszych dokumentów zapewniających dzieciom należyte prawa i ochronę, w tym do Konwencji Praw Dziecka. Przedstawiam podstawowe środowiska socjalizacji oraz ich znaczenie dla pracy Barnevernet. Następnie koncentruję się na zagadnieniu szkoły, zwracając szczególna uwagę na współpracę szkoły z Urzędem Ochrony Dziecka oraz środowiskiem rodzinnym uczniów. Część teoretyczną kończę, opisując rolę nauczyciela, jaką pełni we współpracy z Barnevernet.
W drugiej części pracy skupiam się na metodologicznych podstawach badań własnych. Korzystając z prac z zakresu metodologii, dokonuję charakterystyki badań naukowych. Prezentuję również przedmiot i cel moich badań oraz wyjaśniam główne założenia metod: filologicznej i hermeneutyki. Ostatni podrozdział poświęcam rozważaniom dotyczącym etycznej strony prowadzenia badań naukowych.
Rozdział szósty zawiera przekład na język polski artykułu Skole, barnehage, barneverntjeneste – bilder av „de andre” hindrer samarbeid [Szkoła, przedszkole, Barnevernet – utrudniona współpraca], autorstwa Bergljot Baklien. Następnie dokonuję analizy i interpretacji wybranego artykułu, opisując współpracę między szkołą i Barnevernet z dwóch różnych perspektyw: nauczycieli oraz pracowników Urzędu Ochrony Dziecka. Podsumowując, określam znaczenie działalności Barnevernet dla osiągnięć szkolnych uczniów objętych opieką przez instytucję.
Poszukując informacji na temat Barnevernet, zauważalny jest brak szczegółowych opisów w literaturze przedmiotu.
Uważam, że wybrany przeze mnie artykuł oraz jego interpretacja dostarczają wielu cennych, opartych na rzetelnych badaniach wiadomości, dotyczących funkcjonowania Urzędu Ochrony Dziecka. Wierzę, że zebrane przeze mnie informacje przyczynią się do zwiększenia świadomości Polaków na temat instytucji Barnevernet oraz umożliwią polskim ba
|
|||
293. | Znaczenie fenomenu zagadki detektywistycznej w edukacji dziecka w młodszym wieku szkolnym | dr hab. Rafał Włodarczyk | Pedagogika - dla abs. st. ped., stacjonarne II stopnia |
Temat podejmowany w niniejszej pracy, to Znaczenie fenomenu zagadki detektywistycznej w edukacji dziecka w młodszym wieku szkolnym. Temat ten jest istotny dla pedagogiki, szczególnie dla pedagogiki wczesnoszkolnej, gdyż zagadka detektywistyczna przez swe liczne właściwości, w tym przez różnorodność formy może wspomagać edukację dziecka w młodszym wieku szkolnym.
Praca ta ma charakter empiryczny. Jej teoretyczne podstawy podparte są analizą i interpretacją zebranych danych uzyskanych z przeprowadzonych badań w formie wywiadów z ekspertami. Głównym celem badawczym było poznanie, w jaki sposób animatorzy kultury postrzegają znaczenie zagadki detektywistycznej w edukacji dziecka w młodszym wieku szkolnym. Natomiast głównym problemem badawczym było pytanie, w jaki sposób postrzegają znaczenie zagadki detektywistycznej w edukacji dziecka w młodszym wieku szkolnym animatorzy kultury?
Strukturę pracy tworzy wstęp, pięć rozdziałów i zakończenie. We wstępie został opisany i uzasadniony wybór tematu. Rozdział pierwszy rozpoczynają rozważania nad ogólnym pojęciem edukacji, na który składa się opis sposobu rozumienia tego pojęcia, podział form aktywności edukacyjnej i powiązanie edukacji z rozwojem człowieka. W rozdziale drugim opisany zostaje rozwój i edukacja dziecka w młodszym wieku szkolnym, a także edukacyjny charakter głównych środowiska wychowawczych dziecka w tym okresie rozwojowym. Rozdział trzeci zorientowany jest na opis obszarów rozrywek dziecka w młodszym wieku szkolnym wraz z charakterystyką ich edukacyjnego potencjału i występowaniu w każdym z nich wątku zagadki detektywistycznej oraz roli animatora kultury w edukacji dziecka w młodszym wieku szkolnym. Rozdział czwarty to metodologiczne podstawy badań własnych. Ostatni rozdział to analiza i interpretacja wyników badań własnych, w którym analizie i interpretacji zostały poddane trzy studia przypadków. Natomiast zakończenie to podsumowanie całej pracy magisterskiej.
|
|||
294. | Wspomaganie rozwoju emocjonalno-społecznego dzieci w wieku przedszkolnym za pomocą bajki terapeutycznej | dr Agnieszka Jędrzejowska | Pedagogika, stacjonarne I stopnia |
Współczesne przedszkolaki nie rzadko zmagają się z wieloma problemami. U wielu dzieci diagnozowane są problemy emocjonalne, a także choroby psychiczne, które utrudniają im prawidłowe funkcjonowanie w rzeczywistości, w której przyszło im żyć. Na świecie nie brakuje również dzieci niepełnosprawnych, a także z całościowymi zaburzeniami rozwojowymi. Życie tych dzieci często obfituje w ból i poczucie niesprawiedliwości. Jedną
z metod terapeutycznych, która pomaga takim jednostkom jest bajkoterapia. Wykwalifikowanych bajkoterapeutów jest jednak niewielu, jednakże nieposiadanie tej kwalifikacji nie uniemożliwia nauczycielom wychowania przedszkolnego wykorzystania bajki terapeutyczne w swojej pracy. Nie każdy wychowawca jednak korzysta z tej możliwości. Nie rzadko wynika to z braku znajomości oraz nieumiejętności wykorzystania tego narzędzia.
Tematem mojej pracy jest wspomaganie rozwoju emocjonalno-społecznego dzieci
w wieku przedszkolnym za pomocą bajki terapeutycznej.
W części teoretycznej pracy przedstawiłam zagadnienia wywodzące się z psychologii rozwojowej, takie jak specyfika rozwojowa dzieci w wieku przedszkolnym ze szczególnym uwzględnieniem ich rozwoju społeczno-emocjonalnego. Odniosłam się również do pozostałych sfer rozwojowych – rozwoju poznawczego, rozwoju motorycznego, a nawet – rozwoju moralnego oraz rozwoju mowy małego dziecka. W rozdziale tym nie zabrakło również opisu zjawiska, jakim są dziecięce lęki.
Część teoretyczna mojego opracowania obejmuje także rozważania związane
z pojęciem bajki terapeutycznej oraz jej rolą i możliwościami w zakresie dynamizowania rozwoju społeczno-emocjonalnego dzieci w wieku przedszkolnym. Wymieniłam także typy bajek terapeutycznych i je scharakteryzowałam. Często odwoływałam się do pozycji książkowych autorstwa Marii Molickiej, która uważana jest za pionierkę wskazanej problematyki, a także – twórczynię jednego z najpopularniejszych i największych zbiorów bajek terapeutycznych.
Część praktyczna mojej pracy obejmuje treści związane z założeniami, realizacją
oraz ewaluacją mojego projektu edukacyjnego zatytułowanego „Spotkanie z bajką”. Projekt ten obejmował przeprowadzenie cyklu zajęć w grupie dzieci 6-letnich. Zajęcia te odbywały się
w oparciu o stworzone przeze mnie scenariusze zajęć. W trakcie projektu wykorzystane zostały wybrane przeze mnie bajki terapeutyczne autorstwa Marii Molickiej.
W zakończeniu dokonuję podsumowania rozdziałów znajdujących się w mojej pracy. W bibliografii umieściłam literaturę, po którą sięgałam w trakcie pisania pracy.
|
|||
295. | Wspieranie rozwoju mowy dzieci w wieku przedszkolnym poprzez zabawy logopedyczne | dr Agnieszka Jędrzejowska | Pedagogika, stacjonarne I stopnia |
Tematem mojej pracy licencjackiej jest „Wspieranie rozwoju mowy dzieci w wieku przedszkolnym poprzez zabawy logopedyczne”. Moje działania polegały na wykorzystaniu zabaw logopedycznych, w ramach prowadzonego projektu działań edukacyjnych, w celu wspomagania rozwoju mowy dzieci w wieku przedszkolnym. Opis projektu działań edukacyjnych pod tytułem „Logopedyczne podróże”, poprzedza charakterystyka dziecka w wieku przedszkolnym oraz charakterystyka rozwoju mowy. W pierwszej części pracy poruszam również aspekt związany z wpływem zabaw logopedycznych na rozwój dziecięcej mowy. Przygotowanie teoretycznej części pracy wymagało wykorzystania treści z zakresu psychologii rozwojowej, pedagogiki oraz logopedii.
Rozdział drugi stanowi projekt działań edukacyjnych „Logopedyczne podróże”. Projekt działań edukacyjnych został przeze mnie zaplanowany dla grupy czterolatków i składa się z 4 scenariuszy. Zajęcia przeprowadziłam podczas praktyk w Przedszkolu nr 95 we Wrocławiu. Zważając na korzyści, jakie płyną z wczesnego wdrażania zabaw logopedycznych do zajęć prowadzonych z dziećmi, tego typu ćwiczenia są głównym elementem moich scenariuszy. Rozdział o projekcie zawiera też część teoretyczną poświęconą tematyce projektu edukacyjnego, zawarłam w nim również opis sytuacji związanej z edukacją zdalną.
Ostatni etap pracy licencjackiej poświęciłam na zagadnienie ewaluacji. W trzecim rozdziale zastanawiam się również nad zadaniami stawianymi nauczycielom w procesie edukacyjnym i staram się ocenić swoje umiejętności w tym zakresie. Jest to etap podsumowujący projekt edukacyjny i związane z nim aktywności. Na końcu znajduje się bibliografia, czyli literatura przedmiotu składającą się z ważnych pozycji wykorzystywanych podczas pisania pracy.
|
|||
296. | Kształtowanie umiejętności wyrażania emocji dzieci w wieku przedszkolnym poprzez formy muzyczne na podstawie projektu działań edukacyjnych | dr Agnieszka Jędrzejowska | Pedagogika, stacjonarne I stopnia |
Tematem pracy jest kształtowanie umiejętności wyrażania emocji dzieci
w wieku przedszkolnym poprzez formy muzyczne na podstawie projektu działań edukacyjnych. Został on podjęty z potrzeby zwrócenia uwagi na istotną rolę muzyki w ekspresji emocjonalnej dzieci. Skierowałam rozważania do dzieci w wieku przedszkolnym. Wzięłam pod uwagę główną aktywność dziecka na tym etapie, którą jest zabawa. Nieodłączną częścią zabawy natomiast jest muzyka.
Praca ta zawiera opisy etapów zarówno rozwoju emocjonalnego, jak
i muzycznego dziecka. Podkreśla ważną rolę muzyki dla rozwoju dziecka.
W rozdziale teoretycznym poświęcam uwagę na różnorodne formy aktywności muzycznej oraz metody z nią związane, wykorzystywane
w codziennej pracy nauczyciela.
Praca obejmuje autorski projekt działań edukacyjnych Muzyka blisko każdego smyka, który jest praktyczną odpowiedzią na teorię przedstawioną
w początkowej części pracy. Obejmuje on realizację 3,5 godziny zajęć,
w ramach 4 scenariuszy. Projekt zrealizowany został w Przedszkolu nr 35 „Tęczowy Domek” we Wrocławiu. Ze względu na sytuacje pandemiczną
w kraju, realizacja przyjęła formę zdalną.
Ostatnią część pracy stanowi ewaluacja oraz autoewaluacja, która podsumowuje zarówno teorię, jak i refleksję, nad efektywnością jej części praktycznej, czyli projektu edukacyjnego. Dzięki tym przemyśleniom można wywnioskować, jak wiele daje aktywność muzyczna dzieci w kontekście ich rozwoju oraz jak jest szeroką przestrzenią dla wyrażania emocji. Dzięki projektowi natomiast pokazuję konkretne przykłady aktywności, poparte teorią i świadomością działania, za pomocą których można osiągnąć główny cel pracy – wyrażanie się dziecka poprzez muzykę.
Praca ta może być zatem materiałem dla studentów i nauczycieli z zakresu teorii oraz przykładów działań praktycznych wspierania rozwoju muzycznego i emocjonalnego dziecka w wieku przedszkolnym.
|
|||
297. | Wspomaganie rozwoju pamięci dzieci w wieku wczesnoszkolnym poprzez wykorzystanie elementów dramy | dr Agnieszka Jędrzejowska | Pedagogika, stacjonarne I stopnia |
Tematem mojej pracy jest "Wspomaganie rozwoju pamięci dzieci w wieku wczesnoszkolnym przez wykorzystanie elementów metody dramy"
Etap nauki wczesnoszkolnej to początek edukacyjnej przygody każdego człowieka. Jest to moment gdy dziecko z chęcią poznaje otaczający go świat i rolą nauczyciela jest w pełni wykorzystać ten potencjał. Uważam, że pomocne są w tym różnorodne metody, szczególnie te aktywizujące najmłodszych. Za wartą uwagi, choć nadal niezbyt popularną metodę uważam dramę, która przekazuje wiedzę, ale jednocześnie także kształtuje inne kompetencje uczniów.
Problematyka pracy szczególnie dotyczy rozwoju dziecka w zakresie poznawczym. Ma ona charakter projektowy. W jej skład wchodzi wstęp, trzy rozdziały, zakończenie, aneks oraz bibliografia.
Rozdział I to teoretyczna rozprawa na temat rozwoju poznawczego dzieci, istotnych w temacie kamieni milowych tego okresu, teorii uczenia się i gromadzenia wiedzy, procesów pamięciowych, a także teoretyczne opracowanie metody dramy.
W rozdziale II można zapoznać się teorią metody projektu, obliczem polskiej szkoły i jej stylów nauczania, aktualną sytuacją epidemiologiczną i rządowymi rozwiązaniami tego edukacyjnego wyzwania. Znajdują się tam także cztery autorskie scenariusze projektu "Ale drama! – Omnibusy pierwsza klasa!", które zostały przeze mnie przeprowadzone w ramach studenckich praktyk w klasie I, w Szkole Podstawowej w Starej Kakawie, w tradycyjnym trybie stacjonarnej nauki. Dotyczą kilku rodzajów obszarów edukacji wczesnoszkolnej m. in. edukacji polonistycznej, edukacji środowiskowej, czy nawet edukacji matematycznej. Wszystkie zajęcia przygotowane zostały z użyciem metody dramy.
Rozdział III to podsumowanie zrealizowanego projektu i szczegółowe przeanalizowanie jego przebiegu, a także skonfrontowanie teoretycznych założeń z faktycznym przebiegiem tychże zajęć w konkretnej grupie dzieci. W podsumowaniu ujęłam też osobiste przemyślenia i także wskazówki do lepszej realizacji zajęć w przyszłości. Następnie opisane jest znaczenie ewaluacji i informacji zwrotnej w pracy nauczyciela. Tę część kończę osobistą refleksją dotyczącą moich kompetencji nauczycielskich, po przeprowadzonych przeze mnie zajęciach.
W zakończeniu podsumowuję zakres treści wchodzący w każdy z rozdziałów, a także krótko podejmuję refleksję na temat skuteczności i ważnych z mojego punktu widzenia przygotowań przed podjęciem pracy metodą dramy.
|
|||
298. | Wspieranie rozwoju społeczenego dzieci w wieku przedszkolnym poprzez metody aktywizujące | dr Agnieszka Jędrzejowska | Pedagogika, stacjonarne I stopnia |
Tematem mojej pracy licencjackiej jest ,,Wspieranie rozwoju społecznego dzieci w wieku przedszkolnym poprzez metody aktywizujące”. Wybrałam go, ponieważ chciałabym pracować w przyszłości w przedszkolu. Metody aktywizujące są ważne dla rozwoju dziecka. Prowadzą do współpracy członków grupy przedszkolnej i do budowania relacji przyjacielskich.
W pierwszym rozdziale przedstawiam opis problematyki pracy oraz charakterystykę dziecka w wieku przedszkolnym. Opisałam także znaczenie nauczyciela i rówieśników dla rozwoju dziecka. Zawarte są tu też cele i funkcje wychowania przedszkolnego. Wyjaśniłam, czym są metody aktywizujące, które umieściłam w moich scenariuszach zajęć.
W drugim rozdziale przedstawiam mój projekt edukacyjny ,,Moi przyjaciele” mający na celu wzmocnienie u dzieci pewności siebie, poznanie swoich zalet, rozwijanie postawy akceptacji, wzmacnianie szacunku dla odmienności ludzi. Projekt zawiera 4 scenariusze zajęć. Przeprowadziłam go stacjonarnie w marcu 2021 roku w oddziale przedszkolnym Szkoły Podstawowej nr 8 w Świdnicy.
W trzecim rozdziale przedstawiam teorię z zakresu ewaluacji oraz zaprezentowałam autoewaluację projektu ,,Moi przyjaciele”. W zakończeniu podsumowałam napisaną pracę. Opisałam, jaka jest jej problematyka, jakie metody zastosowałam i jak przebiegła autoewaluacja. W bibliografii zawarłam spis pozycji z literatury, które użyłam do napisania pracy. Aneks stanowią zdjęcia zajęć i prac plastycznych, które przeprowadziłam podczas realizacji projektu.
Proces planowania, konstruowania i realizacji projektu był dla mnie ciekawym doświadczeniem. Poświęciłam mu dużą ilość czasu. Skrupulatnie dobierałam metody i techniki pracy. Jestem zadowolona z przebiegu mojej pracy licencjackiej. Dzięki przygotowaniu pracy licencjackiej rozwinęłam swoje umiejętności teoretyczne i praktyczne.
|
|||
299. | Wymiary satysfakcji zawodowej nauczycieli ze szkół specjalnych i ich uwarunkowania | dr hab. Alicja Szerląg prof. UWr | Pedagogika - dla abs. st. ped., stacjonarne II stopnia |
|
|||
300. | Sytuacja zawodowa osób z niepełnosprawnością | dr hab. Alicja Szerląg prof. UWr | Pedagogika - dla abs. st. ped., stacjonarne II stopnia |
|