wyszukiwanie/filtrowanie
Lp. | Temat pracy | Promotor | Program studiów |
---|---|---|---|
241. | Doświadczenia rodziców wobec zagrożenia życia dziecka w świetle ich narracji | dr hab. Witold Jakubowski prof. UWr | Pedagogika - dla abs. st. ped., stacjonarne II stopnia |
Istotnym elementem w życiu każdego z nas jest rodzina. Praca porusza problematykę traum rodzicielskich. Wsparcie rodziny w chwilach ciężkich, traumatycznych jest niezastąpione. W pracy dyplomowej opisane zostały trudności z jakimi mogą spotkać się rodzice w sytuacji zagrożenia życia dziecka lub jego śmierci. Wypisane zostały emocje jakie mogą towarzyszyć rodzicom w trudnych chwilach. Praca porusza również kwestię metodologii. Wyjaśnione zostało pojęcie wywiadu narracyjnego oraz przedstawiony został cel główny i cele szczegółowe pracy. W późniejszej części pracy zostały opisane wywiady narracyjne z rodzicami, którzy stracili swoje dzieci lub zetknęli się z zagrożeniem życia dziecka. Pracę finalizują wnioski oraz zakończenie.
|
|||
242. | Zastosowanie wybranych elementów terapii integracji sensorycznej we wspomaganiu rozwoju motoryki dzieci na przykładzie autorskiego projektu działań edukacyjnych w średniej grupie przedszkolnej | dr Ewa Musiał | Pedagogika, stacjonarne I stopnia |
„Ruch jest życiem – życie jest ruchem”
Alfred Senger
Temat mojej pracy brzmi Zastosowanie (wybranych) elementów terapii integracji sensorycznej we wspomaganiu rozwoju motoryki dziecka na przykładzie autorskiego projektu działań edukacyjnych w średniej grupie przedszkolnej. Jest to ważna problematyka z punktu widzenia rozwoju dziecka. Dzięki terapii Integracji Sensorycznej dziecko prawidłowo się rozwija, poprzez dostarczanie mu wielomodelowych doświadczeń zmysłowych.
Praca licencjacka ma charakter projektowy. Przedstawione w niej zagadnienia zostały opracowane na podstawie wnikliwej analizy aktualnej literatury przedmiotu. Autorski projekt działań edukacyjnych pt. „Trenuj swoje ciało, by główka działała śmiało”, składający się
z trzech scenariuszy planowanych do przeprowadzenia w określonej kolejności, które stanowią całość. Projekt edukacyjny zrealizowany został w całości w trybie stacjonarnym w Przedszkolu nr 35 z oddziałami integracyjnymi „Tęczowy Domek” we Wrocławiu w terminie od 15.03-26.03.2021r. Przeprowadzenie zajęć odbyło się zgodnie z zasadami reżimu sanitarnego.
Niniejsza praca składa się ze wstępu, trzech rozdziałów, zakończenia, bibliografii oraz aneksu. W pierwszym rozdziale pracy pt. Problematyka badawcza w świetle literatury przedmiotu przedstawiono informacje dotyczące sylwetki rozwojowej dziecka w wieku przedszkolnym, umiejętności motorycznych i ich roli w życiu człowieka, integracji sensorycznej w wychowaniu przedszkolnym oraz roli nauczyciela wychowania przedszkolnego we wspieraniu rozwoju dziecka. W drugim rozdziale pt. Autorski projekt działań edukacyjnych pt.: „Trenuj swoje ciało, by główka działała śmiało” zaprezentowano teoretyczne podstawy projektu, scenariusze zajęć oraz warunki realizacji projektu własnych działań edukacyjnych. Natomiast trzeci rozdział pt. Ewaluacja projektu działań edukacyjnych stanowi prezentację teoretycznych ujęć procesu ewaluacji, sposobów przeprowadzania ewaluacji oraz autorefleksję.
|
|||
243. | Wykorzystanie zajęć rytmicznych w zaspokajaniu potrzeby aktywności fizycznej dzieci w wieku przedszkolnym na przykładzie autorskiego projektu działań edukacyjnych w najstarszej grupie | dr Ewa Musiał | Pedagogika, stacjonarne I stopnia |
Tematem mojej pracy jest Wykorzystanie zajęć rytmicznych w zaspokajaniu potrzeby aktywności fizycznej dzieci w wieku przedszkolnym na przykładzie autorskiego projektu działań edukacyjnych w najstarszej grupie. Jest to ważna problematyka z punktu widzenia rozwoju dziecka. Dzięki aktywności fizycznej dziecko poprawia swoją koordynację wzrokowo-ruchową, kształtuje pamięć i uwagę, a także poprawia koordynację i samodzielność. Praca licencjacka ma charakter projektowy. Przedstawione w niej zagadnienia zostały opracowane na podstawie wnikliwej analizy aktualnej literatury przedmiotu. Autorski projekt działań edukacyjnych pt.: „Muzykiem się czuję, więc w rytm podskakuję” składający się
z trzech scenariuszy, które są zaplanowane do przeprowadzenia w określonej kolejności, stanowią pełną całość. Projekt zrealizowany został w całości w trybie stacjonarnym
w Przedszkolu Samorządowym w Święciechowie w terminie od 15.03.2021r. do 26.03.2021r. Przeprowadzenie zajęć odbyło się zgodnie z zasadami reżimu sanitarnego. Praca składa się ze wstępu, trzech rozdziałów, zakończenia, bibliografii, netografii oraz aneksu. W pierwszym rozdziale pt.: „Problematyka badawcza w świetle literatury przedmiotu” została przedstawiona charakterystyka najważniejszych obszarów rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym, a także została omówiona potrzeba aktywności fizycznej przedszkolaka i możliwości jej zaspokajania. Przedstawiono w nim również zajęcia rytmiczne w wychowaniu przedszkolnym, a także scharakteryzowano rolę nauczyciela we wspieraniu rozwoju dziecka. Drugi rozdział
pt.: „Autorski projekt działań edukacyjnych Muzykiem się czuję, więc w rytm podskakuję” dotyczy teoretycznych założeń projektu edukacyjnego oraz warunków realizacji projektu własnych działań edukacyjnych. Zaprezentowano w nim również scenariusze zajęć edukacyjnych, które zostały zrealizowane w najstarszej grupie przedszkolnej. Trzeci rozdział pt.: „Ewaluacja zaplanowanego projektu działań edukacyjnych” stanowi prezentację teoretycznych ujęć procesu ewaluacji, sposobów przeprowadzania ewaluacji oraz autorefleksję pedagogiczną.
|
|||
244. | Wykorzystanie wybranych baśni w doskonaleniu kompetencji społecznych uczniów na przykładzie autorskiego projektu działań edukacyjnych w klasie drugiej | dr Ewa Musiał | Pedagogika, zaoczne I stopnia |
,, Sztuka dawania podarunku polega na tym,
aby ofiarować coś, czego nie można kupić
w żadnym sklepie’’
A. A. Milne
Temat brzmi Wykorzystanie wybranych baśni w doskonaleniu kompetencji społecznych uczniów na przykładzie autorskiego projektu działań edukacyjnych w klasie drugiej. Postanowiłam zająć się tym problemem, ponieważ kompetencje społeczne umożliwiają zdobywanie sukcesów, zarówno w życiu szkolnym jak i późniejszym zawodowym. Dzieci,
u których są rozwijane kompetencje społeczne, są bardziej skłonne do rozpoczynania nowych wyzwań, a w sytuacjach stresowych oraz trudnych potrafią być bardziej stanowczy, zdecydowani i wytrwali. Praca licencjacka ma charakter projektowy. Przedstawione w niej zagadnienia opracowane zostały na podstawie wnikliwej analizy aktualnej literatury przedmiotu. Autorski projekt działań edukacyjnych pt.: ,,Umiejętności doskonalimy, więc
w przyszłości sobie poradzimy’’ składający się z trzech scenariuszy planowanych do przeprowadzenia w określonej kolejności, które stanowią pewną całość. Zrealizowany został
w całości w trybie stacjonarnym w Zespole Szkolno-Przedszkolnym w Sycowie przy ulicy Kościelnej 3 w terminie od 08.03.2021 r. do 18.03.2021 r. Przeprowadzenie zajęć odbyło się zgodnie z zasadami reżimu sanitarnego. Praca składa się ze wstępu, trzech rozdziałów, zakończenia, bibliografii oraz aneksu. W pierwszym rozdziale pracy pt. ,,Problematyka badawcza w świetle literatury przedmiotu’’ przedstawiono informacje dotyczące sylwetki rozwojowej dziecka w wieku wczesnoszkolnym, kompetencji społecznych uczniów i ich rozwoju, roli baśni w edukacji wczesnoszkolnej, a także roli nauczyciela w edukacji wczesnoszkolnej. W drugim rozdziale pt. ,,Autorski projekt działań edukacyjnych’’ zaprezentowano informacje dotyczące teoretycznych założeń projektu edukacyjnego, scenariusze zajęć edukacyjnych, a także kontekst realizacyjny. Natomiast trzeci rozdział pt. ,,Ewaluacja projektu działań edukacyjnych’’ stanowi prezentację teoretycznych ujęć procesu ewaluacji oraz autorefleksję pedagogiczną.
|
|||
245. | Wspomaganie rozwoju społeczno-emocjonalnego dzieci na przykładzie autorskiego projektu działań edukacyjnych w średniej grupie przedszkolnej | dr Ewa Musiał | Pedagogika, zaoczne I stopnia |
„Dziecko jest pergaminem szczelnie zapisanym drobnymi hieroglifami,
których część tylko zdołasz odczytać, a niektóre potrafisz wytrzeć
lub tylko zakreślić i własną zapełnisz treścią”.
Janusz Korczak
Temat mojej pracy brzmi Wspieranie rozwoju społeczno-emocjonalny dziecka na przykładzie autorskiego projektu działań edukacyjnych w średniej grupie przedszkolnej.
Prawidłowo przebiegający rozwój społeczno-emocjonalny pozwala na osiągnięcie dojrzałości emocjonalnej. Wiek przedszkolny wprowadza dziecko w nowy świat. Świat pełen uczuć, emocji i przeżyć. Jest okresem, w którym doświadczenia i przeżycia, będą rzutowały na kolejne etapy życia, dziś dziecka, a w przyszłości dorosłej osoby. Praca licencjacka ma charakter projektowy. Przedstawione w niej zagadnienia opracowane zostały na podstawie wnikliwej analizy aktualnej literatury przedmiotu. Autorski projekt działań edukacyjnych pt.: „Dziel się z nami emocjami” składający się z trzech scenariuszy zajęć planowanych do przeprowadzenia w określonej kolejności, które stanowią pełną całość. Projekt zrealizowany został w całości w trybie stacjonarnym w Przedszkolu publicznym „Na Akacjowym Wzgórzu” w Łagiewnikach, w terminie 17 – 19 marca 2021. Przeprowadzenie zajęć odbyło się zgodnie z zasadami reżimu sanitarnego. Praca składa się z trzech rozdziałów, zakończenia, bibliografii, netografii oraz aneksu. Rozdział pierwszy pt.: „Problematyka badawcza w świetle literatury przedmiotu” jest w całości częścią teoretyczną, w której zawarłam najważniejsze informacje. Zawiera opis sylwetki rozwojowej dziecka w wieku przedszkolnym oraz specyfikę rozwoju społeczno-emocjonalnego dziecka. W rozdziale tym skupiłam się na najprostszym wytłumaczeniu tematu oraz problematyki z nim związanej. Moja praca poświęcona jest dziecku w wieku przedszkolnym więc w jednym z podrozdziałów opisuję również jaką rolę odgrywa nauczyciel w kształtowaniu i rozwijaniu sfery społeczno-emocjonalnej. Rozdział drugi pt.: „Autorski projekt działań edukacyjnych pt.: „Dziel się z nami emocjami” zawiera teoretyczne założenia projektu edukacyjnego oraz warunki realizacji projektu własnych działań edukacyjnych. Zawiera również scenariusze zajęć edukacyjnych, które zostały zrealizowane w średniej grupie przedszkolnej. Trzeci, ostatni rozdział pt.: „Ewaluacja projektu działań edukacyjnych” jest teoretycznym ujęciem ewaluacji. Oceniam w nim skuteczność przeprowadzonych przeze mnie działań. Na końcu zawarłam autorefleksje pedagogiczną.
|
|||
246. | Kształtowanie zachowań prozdrowotnych u czterolatków na przykładzie autorskiego projektu działań edukacyjnych w przedszkolu | dr Ewa Musiał | Pedagogika, zaoczne I stopnia |
Temat niniejszego opracowania brzmi Kształtowanie zachowań prozdrowotnych
u czterolatków na podstawie autorskiego projektu działań edukacyjnych w przedszkolu. Zdrowie jest ważnym aspektem życia i od najmłodszych lat powinniśmy uczyć dzieci, jak o nie dbać. Proces w trakcie którego dzieci mogą zrozumieć rolę zdrowia i choroby w życiu to edukacja zdrowotna. Najtrwalej zachowania dotyczące zdrowia kształtują się w okresie przedszkolnym. Nawyki i umiejętności, które wykształcą się u dzieci w tym czasie będą wykorzystywane i doskonalone w kolejnych latach ich życia. Wychowanie zdrowotne jest jednym z podstawowych zadań przedszkola. Polega ono na systematycznym planowaniu i zamierzonym działaniu, w efekcie którego dzieci przyswajają wiedzę, kształtują postawy oraz nawyki.
W opracowaniu przyjęto, iż wieku przedszkolny to okres pomiędzy 4 a 6 rokiem życia. Charakterystyczne dla tego okresu cechy to: egocentryzm czyli przekonanie dziecka o tym, że wszyscy myślą tak jak ono, centracja - koncentrowanie się tylko na jednym aspekcie, precyzja bierze górę nad rozumowaniem oraz brak odwracalności, który polega na tym, że dziecko nie potrafi cofnąć linii swojego rozumowania do punktu w którym się ono rozpoczęło. Edukacja zdrowotna to składnik promocji zdrowia. Jej podstawową rolą jest promocja zdrowia, nabywanie kompetencji do kształtowania lub zmiany stylu życia przez dostarczanie wiedzy
z zakresu zdrowia. Celem tych działań jest przyswojenie wiadomości o zdrowiu i sposobach jego doskonalenia. Praca licencjacka ma charakter projektowy, przedstawione w niej zagadnienia opracowane zostały na podstawie wnikliwej analizy aktualnej literatury przedmiotu. Autorski projekt działań edukacyjnych pt.: Jedz owoce, skacz, wywijaj, zdrowo się rozwijaj, składający się z trzech scenariuszy planowanych do przeprowadzenia w określonej kolejności, które stanowią pełną całość zrealizowany został w całości w trybie stacjonarnym w Przedszkolu „ŻAK” w Oławie, w terminie od 20.04.2021r.do 22.04.2021r. Przeprowadzenie zajęć odbyło się zgodnie z zasadami reżimu sanitarnego. Niniejsza praca składa się ze wstępu, trzech rozdziałów, zakończenia, bibliografii, netografii oraz aneksu. W pierwszym rozdziale pracy pt. „Problematyka badawcza w świetle literatury przedmiotu” przedstawiono informacje dotyczące sylwetki rozwojowej dziecka w wieku przedszkolnym, podstawowych założeniach w zachowaniach prozdrowotnych, edukacji zdrowotnej w podstawie programowej wychowania przedszkolnego, a także roli nauczyciela we wspieraniu i motywowaniu dziecka wieku przedszkolnym. W drugim rozdziale pt. „Autorski projekt działań edukacyjnych pt.: Jedz owoce, skacz, wywijaj, zdrowo się rozwijaj” zaprezentowano informacje, dotyczące teoretycznych podstaw projektu edukacyjnego, kontekst realizacyjny, a także scenariusze zajęć edukacyjnych. Natomiast trzeci rozdział pt. „Ewaluacja projektu działań edukacyjnych” stanowi prezentację teoretycznych ujęć procesu ewaluacji, sposobów przeprowadzania ewaluacji ora
|
|||
247. | Wykorzystanie przepisów ruchu drogowego do wspierania prawidłowej postawy pieszego jako uczestnika ruchu na przykładzie autorskiego projektu działań edukacyjnych w klasie trzeciej | dr Ewa Musiał | Pedagogika, zaoczne I stopnia |
Dziecko nie może myśleć „jak dorosły”, ale może dziecięco zastanawiać się nad poważnymi zagadnieniami dorosłych;
brak wiedzy i doświadczenia zmusza je, by inaczej myślało.
Janusz Korczak
Problematyka mojej pracy koncentruje się wokół wykorzystania przepisów ruchu drogowego do wspierania prawidłowej postawy pieszego jako uczestnika ruchu. Warto poświęcić się analizie tego zagadnienia, gdyż promowanie prawidłowych postaw w dłuższej perspektywie pozwoli na stworzenie świadomego społeczeństwa w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego. Praca licencjacka ma charakter projektowy. Przedstawione w niej zagadnienia opracowane zostały na podstawie wnikliwej analizy aktualnej literatury przedmiotu z zakresu pedagogiki, psychologii, socjologii. Autorski projekt działań edukacyjnych pt.: Uwaga, zebra na drodze! Jak przetrwać w miejskiej dżungli? składający się z trzech scenariuszy zaplanowanych do przeprowadzenia w określonej kolejności, które stanowią pełną całość, zrealizowany został w całości w trybie stacjonarnym w Niepublicznej Szkole Podstawowej we Wrocławiu przy ul. Pęgowskiej w terminie od 01.03.2021 r. do 12.03.2021 r. Przeprowadzenie zajęć, odbyło się zgodnie z zasadami reżimu sanitarnego. Niniejsza praca składa się ze wstępu, trzech rozdziałów, zakończenia, bibliografii, netografii oraz aktów prawnych. W pierwszym rozdziale pracy pt. „Problematyka badawcza w świetle literatury przedmiotu” przedstawiono informacje dotyczące sylwetki rozwojowej dziecka
w wieku wczesnoszkolnym, omówiona została rola pieszego jako uczestnika ruchu drogowego ze szczególnym uwzględnieniem dziecka jako samodzielnego użytkownika dróg. Omówiono także rolę wychowania komunikacyjnego w szkole, przeanalizowano pod tym kątem podstawę programową nauczania klas 1- 3. W ostatnim podrozdziale scharakteryzowano rolę nauczyciela edukacji zintegrowanej, którego głównym zadaniem jest wspieranie rozwoju dziecka.
W drugim rozdziale pt.: Autorski projekt działań edukacyjnych pt.: Uwaga, zebra na drodze! Jak przetrwać w miejskiej dżungli? zaprezentowano informacje, dotyczące teoretycznych podstaw projektu edukacyjnego, kontekst realizacyjny, a także scenariusze zajęć edukacyjnych. Natomiast trzeci rozdział pt. „Ewaluacja projektu działań edukacyjnych” stanowi prezentację teoretycznego ujęcia procesu ewaluacji, opis sposobu ewaluacji zaplanowanych zajęć edukacyjnych, a także autorefleksję dotykającą pracy nad ustalaniem tematu, zbierania literatury, pisania oraz tworzenia projektu. Pracę zamyka zakończenie, stanowiące podsumowanie jej całości oraz spis źródeł naukowych, wykorzystanych podczas pisania pracy i zawartych kolejno w bibliografii, aktach prawnych i netografii.
|
|||
248. | Wykorzystanie bajek terapeutycznych we wspomaganiu kształtowania się prawidłowych wzorców zachowań u dzieci 4-5 lat na przykładzie autorskiego projektu działań edukacyjnych w przedszkolu | dr Ewa Musiał | Pedagogika, zaoczne I stopnia |
„Dziecko chce być dobre.
Jeśli nie umie – naucz.
Jeśli nie wie – wytłumacz.
Jeśli nie może – pomóż.”
– Janusz Korczak
Problematyka mojej pracy koncentruje się na wspieraniu kształtowania się prawidłowych wzorców zachowań dzieci poprzez wykorzystanie bajek terapeutycznych. Problematyka pracy jest istotna z perspektywy praktyki nauczycielskiej, ponieważ jedną z ról nauczyciela, prócz nauczania i przekazywania wiedzy jest przygotowanie do życia w społeczeństwie, które możliwe jest dzięki opanowaniu odpowiednich zachowań i postępowania. Przy kształtowaniu prawidłowych wzorców zachowania przez nauczyciela edukacji przedszkolnej istotny jest dobór odpowiednich metod. Problematyka pracy, skupia się więc również na bajkach terapeutycznych, jako metodzie wypracowywania właściwego zachowania. Praca ma charakter projektowy. Przedstawione w niej zagadnienia opracowane zostały na podstawie wnikliwej analizy aktualnej literatury przedmiotu. Autorski projekt działań edukacyjnych pt. Bajka podpowiada, jak zachować się wypada składający się z trzech scenariuszy planowanych do przeprowadzenia w określonej kolejności, które stanowią pełną całość zrealizowany został w całości w trybie stacjonarnym w Publicznym Przedszkolu Wrocławskie Skauty II w terminie 23 – 26 marca 2021. Przeprowadzenie zajęć odbyło się zgodnie z zasadami reżimu sanitarnego. Niniejsza praca składa się ze wstępu, trzech rozdziałów, zakończenia, bibliografii, netografii oraz aneksu. W pierwszym rozdziale pracy pt. „Problematyka badawcza w świetle literatury przedmiotu” przedstawiono informacje dotyczące sylwetki rozwojowej dziecka w wieku przedszkolnym, społecznego funkcjonowania przedszkolaka, problemu norm zachowania w podstawie programowej, wartości bajki terapeutycznej, a także roli nauczyciela we wspieraniu rozwoju dziecka w wychowaniu przedszkolnym. W drugim rozdziale pt. „Autorski projekt działań edukacyjnych” zaprezentowano informacje, dotyczące teoretycznych podstaw projektu edukacyjnego, kontekst realizacyjny, a także scenariusze zajęć edukacyjnych. Natomiast trzeci rozdział pt. „Ewaluacja projektu działań edukacyjnych” stanowi prezentację teoretycznych ujęć procesu ewaluacji, sposobów przeprowadzania ewaluacji oraz autorefleksję.
|
|||
249. | Kształtowanie postawy prospołecznej dzieci poprzez wykorzystanie treści wybranych bajek na przykładzie autorskiego projektu działań edukacyjnych w najstarszej grupie przedszkolnej | dr Ewa Musiał | Pedagogika, zaoczne I stopnia |
„Jeżeli chcesz, aby Twoje dzieci były inteligentne, czytaj im bajki.
Jeżeli chcesz, aby były bardziej inteligentne, czytaj im więcej bajek.”
~ Albert Einstein
Temat mojej pracy brzmi Kształtowanie postawy prospołecznej dzieci poprzez wykorzystanie treści wybranych bajek na przykładzie autorskiego projektu działań edukacyjnych w najstarszej grupie przedszkolnej. Bajki są niezwykle ważne w życiu każdego dziecka, gdyż wspomagają one w ogromnej mierze jego rozwój. Za ich pomocą wzrasta w nich wrażliwość emocjonalna, kreatywność, empatia oraz zaczynają kształtować swój charakter, wczuwając się w doświadczenia, które poznają z opisów przygód bohaterów ze świata fantastycznego. Bajki sprawiają, że dziecko zaczyna rozumieć samego siebie, otaczającą je rzeczywistość, własne uczucia i emocje oraz prawdy i zasady, które funkcjonują w społeczeństwie. W swojej pracy chciałabym pokazać ,że bajki są jednym z najważniejszych czynników wpływających na psychiczny i emocjonalny rozwój dziecka, gdyż zdobywa ono dzięki nim wiedzę, kształtuje siebie oraz zwiększa swój poziom empatii, wrażliwości, szacunku i zrozumienia w stosunku do drugiego człowieka. Praca licencjacka ma charakter projektowy. Przedstawione w niej zagadnienia opracowane zostały na podstawie wnikliwej analizy aktualnej literatury przedmiotu. Autorski projekt działań edukacyjnych pt. „Raz, dwa, trzy, ucz się z bajek również Ty!” składający się z trzech scenariuszy planowanych do przeprowadzenia w określonej kolejności, które stanowią pełną całość został zrealizowany w całości w trybie stacjonarnym podczas praktyki ciągłej w Przedszkolu Publicznym „Na Akacjowym Wzgórzu” w Łagiewnikach w terminie 15-24 marca 2021. Zajęcia przeprowadzone zostały zgodnie z obowiązującymi zasadami reżimu sanitarnego. Niniejsza praca składa się ze wstępu, trzech rozdziałów, zakończenia, bibliografii, netografii oraz aneksu. W pierwszym rozdziale pracy pt. „Problematyka badawcza w świetle literatury przedmiotu” przedstawiono informacje dotyczące sylwetki rozwojowej dziecka w wieku przedszkolnym, kształtowania postawy prospołecznej człowieka, roli bajek w wychowaniu oraz roli nauczyciela we wspieraniu dziecka w wieku przedszkolnym. W drugim rozdziale pt. „Autorski projekt działań edukacyjnych” zaprezentowano informacje, które dotyczą teoretycznych podstaw projektu, jego kontekst realizacyjny, a także scenariusze zajęć edukacyjnych. Natomiast trzeci rozdział pt. "Ewaluacja projektu działań edukacyjnych” składa się z opisu teoretycznych ujęć procesu ewaluacji, sposobów jej przeprowadzania oraz autorefleksji.
|
|||
250. | Doskonalenie umiejętności społecznych uczniów na przykładzie autorskiego projektu działań edukacyjnych w klasie drugiej | dr Ewa Musiał | Pedagogika, zaoczne I stopnia |
„Wychowanie, jeśli nie jest wzorem i miłością, nie jest wychowaniem.”
Johann Heinrich Pestalozzi
Temat mojej pracy to Doskonalenie umiejętności społecznych uczniów na podstawie autorskiego projektu działań edukacyjnych w klasie drugiej. Kształtowanie zdolności społecznych jest jednym z elementów prawidłowego rozwoju całościowego ucznia. Dziecko uczy się życia akceptacji, empatii oraz życia w społeczeństwie.
Praca licencjacka ma charakter projektowy. Przedstawione w niej zagadnienia zostały opracowane na podstawie wnikliwej analizy aktualnej literatury przedmiotu. Autorski projekt działań edukacyjnych pt. „W zgodzie ze sobą i z innymi” składa się z trzech powiązanych ze sobą scenariuszy, zaplanowanych do przeprowadzenia w określonej kolejności. Projekt zrealizowany został częściowo w formie stacjonarnej, częściowo w formie zdalnej w Szkole Podstawowej im. Jerzego Badury w Międzyborzu w terminie od 17.03.2021r. do 26.03.2021r. Przeprowadzenie zajęć odbyło się w reżimie sanitarnym.
Praca składa się ze wstępu, trzech rozdziałów, zakończenia, bibliografii, netografii oraz aneksu. W pierwszym rozdziale pt. „Problematyka badawcza w świetle literatury przedmiotu” opisałam sylwetkę rozwojową dziecka w wieku wczesnoszkolnym, umiejętności społeczne dzieci na tym etapie, odniosłam się do podstawy programowej oraz zobrazowałam rolę nauczyciela w rozwoju społecznym uczniów. Drugi rozdział pt. „Autorski projekt działań edukacyjnych W zgodzie ze sobą i z innymi” dotyczyć będzie teoretycznych rozważań na temat projektu edukacyjnego, kontekstu i warunków jego realizacji oraz opisu własnych działań edukacyjnych. Trzeci rozdział pt. „Ewaluacja projektu działań edukacyjnych” opisuje ujęcie procesu ewaluacji, jego etapów, metod zbierania informacji oraz działania podjęte podczas przeprowadzonych zajęć. W tym rozdziale znajdują się również refleksje i przemyślenia dotyczące procesu tworzenia projektu działań.
|
|||
251. | Rola i znaczenie wybranych metod pracy grupowej w procesie adaptacji przedszkolnej dziecka | dr Monika Humeniuk | Pedagogika, zaoczne I stopnia |
|
|||
252. | Znaczenie przyjaźni jako czynnika wzmacniającego pozytywny rozwój uczniów klas 4-6 szkół podstawowych w kontekście pandemii wirusa COVID-19 | dr Monika Humeniuk | Pedagogika, zaoczne I stopnia |
Przyjaźń jest niezwykle ważna w życiu każdego człowieka. Określa relacje, które tworzą się pomiędzy osobami wzajemnie wspierającymi się, darzącymi się uczuciem oraz współpracującymi ze sobą. Relacje rówieśnicze w tym szczególnie przyjaźń mogą być dla młodego człowieka czymś, co przyniesie korzyści i wspomoże wszechstronny rozwój a także będzie motywacją.
Człowiek w tym okresie dojrzewa i zmienia się od strony biologicznej-dziewczynki stają się młodymi kobietami a chłopcy młodymi mężczyznami. Od strony psychicznej również dochodzi do wielu zmian. Rozwija się mózg, procesy myślowe i poznawcze.
Pandemia wirusa COVID-19 zaburza tradycyjne relacje i doprowadza do zmiany sposobu funkcjonowania w codziennym życiu. Zamknięcie w domu prowadzi do ograniczenia kontaktów społecznych z rówieśnikami. Jednak nie prowadzi do ich całkowitego zatrzymania. W pierwszym rozdziale mojej pracy skupiłam się na opisie rozwoju w okresie adolescencji, kolejny rozdziało opisuje wpływ, jaki ma relacja przyjacielska na młodego człowieka. W trzecim rozdziale opisałam funkcjonowanie szkoły, natomiast w czwartym rozdziale opisałam konkretną placówkę. Piąty rozdział zawiera opis metod i form aktywizujących, które wykorzystywane są na zajęciach zarówno stacjonarnych, jak i zdalnych. Część projektowa zawiera cykl pięciu konspektów dotyczących tematu pracy.
|
|||
253. | Bajkoterapia a niwelowanie lęków u dzieci w wieku przedszkolnym | dr Monika Humeniuk | Pedagogika, zaoczne I stopnia |
W obecnych czasach wiele ludzi decyduje się na różnego rodzaju terapie, jedną z nich jest opisywana w mojej pracy dyplomowej bajkoterapia. Różni się ona od innych terapii tym, że do wykorzystywania terapii bajkami nie jest potrzebne wykształcenie pedagogiczne, czy psychologiczne. Po bajki terapeutyczne mogą więc sięgać wszyscy. Praca dyplomowa ,,Bajkoterapia a niwelowanie lęków u dzieci w wieku przedszkolnym” ukazuje terapię poprzez bajki, których celem jest niwelowanie dziecięcych lęków.
Praca ma charakter teoretyczno-projektowy, składa się z pięciu głównych rozdziałów, poprzedzonych wstępem, natomiast zakończonych częścią drugą - przygotowanym przeze mnie cyklem zajęć dla dzieci w wieku trzech i czterech lat.
W pierwszym rozdziale przedstawiono charakterystykę etapów rozwojowych dzieci w wieku przedszkolnym. Drugi rozdział poświęcony jest problemowi zaburzeń lękowych u dzieci w wieku trzech i czterech lat oraz metodzie bajkoterapii, jako metodzie pracy w tym kontekście. Trzeci rozdział poświęcony został placówce, jaką jest przedszkole. Przedstawia on rys historyczny i instytucjonalny oraz istotne dla jego funkcjonowania kwestie formalne. Czwarty rozdział zawiera informacje o przedszkolu, w którym zrealizowałam przygotowany przeze mnie cykl zajęć z bajkoterapii, którego celem jest niwelowanie lęków. W rozdziale tym zawarty jest także obraz Niepublicznego Przedszkola ,,Paprotka" w kontekście pandemii Covid. Piąty rozdział przedstawia metodykę projektu dyplomowego, bazując przy tym na gruncie metod pracy dydaktyczno-wychowawczej w edukacji przedszkolnej. Część druga pracy dyplomowej poświęcona jest projektowi, na który składa się pięć zintegrowanych konspektów zajęć, odnoszących się do różnego rodzaju lęków.
Przeprowadzone zajęcia wskazują, że bajki terapeutyczne pozwalają oswoić się dzieciom z ich lękami, pokazując im poprzez bajkę, że inni także zmagają się z tego samego typu problemami. W obecnych czasach, kiedy to żyjemy w dobie telewizji i internetu warto kształtować w dzieciach już od najmłodszych lat wartość literatury.
|
|||
254. | Rola i znaczenie muzyki w radzeniu sobie z negatywnymi emocjami u dzieci w wieku przedszkolnym | dr Monika Humeniuk | Pedagogika, zaoczne I stopnia |
Głównym założeniem mojego projektu jest ukazanie pozytywnego oddziaływania muzyki na radzenie sobie z negatywnymi emocjami u dzieci w wieku przedszkolnym 3-6 lat. Do jego realizacji przeprowadziłam zajęcia z jedną z grup Przedszkola nr 3 w Oleśnicy i stworzyłam scenariusze zajęć, które dołączyłam do swojej pracy. Przygotowane przeze mnie scenariusze nawiązują do tematyki negatywnych emocji, stresu, niskiej samooceny i tremy. W oparciu o wybraną literaturę przedmiotu, projekt zawiera pięć rozdziałów, a każdy z nich koncentruje się wokół negatywnych emocji. Pierwszy rozdział dotyczy rozwoju psychofizycznego, emocjonalno-społecznego i muzycznego dziecka. Drugi rozdział skupia się na muzyce, jej zastosowaniu w przypadku osób, którym towarzyszą negatywne emocje i elementach muzykoterapii. W trzecim rozdziale scharakteryzowałam miejsce, w którym zrealizowałam swój projekt licencjacki. Dodatkowo zawarłam w nim informacje na temat funkcjonowania przedszkola podczas pandemii Covid-19. Kolejny rozdział dotyczy specyfiki wychowanków Przedszkola nr 3 w Oleśnicy, rekrutacji i profilu absolwenta, charakterystyce grup występujących w placówce i pracy zdalnej grupy z, którą przeprowadziłam zajęcia. Ostatni rozdział skupia się na metodyce projektu i zawiera jego szczegółowy opis w kontekście zajęć z wybraną przeze mnie grupą. W oparciu o wybraną literaturę przedmiotu i przeprowadzone scenariusze, muzyka odgrywa znaczącą rolę w kontekście radzenia sobie z negatywnymi emocjami u dzieci w wieku przedszkolnym.
|
|||
255. | Wykorzystanie fragmentów wybranych filmów animowanych we wspieraniu rozwoju społecznego dzieci w wieku przedszkolnym na przykładzie autorskiego projektu działań edukacyjnych w najstarszej grupie | dr Ewa Musiał | Pedagogika, stacjonarne I stopnia |
Tematem mojej pracy jest Wykorzystanie fragmentów (wybranych) filmów animowanych we wspieraniu rozwoju społecznego dzieci w wieku przedszkolnym na przykładzie autorskiego projektu działań edukacyjnych w najstarszej grupie. Oglądanie wartościowych filmów animowanych może przynieść dziecku naprawdę dużo korzyści. Mądre pozycje, nie tylko świetnie bawią, ale także uczą. Dzięki nim dziecko może dowiedzieć się wiele o świecie, rozbudzić wyobraźnię, kształtować wartościowe postawy etc. Praca licencjacka ma charakter projektowy. Przedstawione w niej zagadnienia, zostały opracowane na podstawie wnikliwej analizy aktualnej literatury przedmiotu. Autorski projekt działań edukacyjnych pt.: „Każdy o tym wie, że rozwija się!” składający się z trzech scenariuszy planowanych do przeprowadzenia w określonej kolejności, które stanowią pełną całość zrealizowany, został w całości w trybie stacjonarnym w Przedszkolu nr 95 we Wrocławiu w terminie od 15.03.2021r. do 26.03.2021r. Przeprowadzenie zajęć odbyło się zgodnie z zasadami reżimu sanitarnego. Praca składa się ze wstępu, trzech rozdziałów, zakończenia, bibliografii oraz aneksu. W pierwszym rozdziale pracy pt.: „Problematyka badawcza w świetle literatury przedmiotu” przedstawiono informacje dotyczące sylwetki rozwojowej dziecka w wieku wczesnoszkolnym, postawy jako elementu społecznego funkcjonowania dziecka, tolerancji w systemie wartości dziecka wczesnoszkolnego, a także roli nauczyciela w edukacji wczesnoszkolnej. W drugim rozdziale pt.: Autorski projekt działań edukacyjnych „Każdy o tym wie, że rozwija się!” zaprezentowano informacje, dotyczące teoretycznych podstaw projektu edukacyjnego, kontekst realizacyjny, a także scenariusze zajęć edukacyjnych. Natomiast trzeci rozdział pt.: „Ewaluacja zaplanowanego projektu działań edukacyjnych” stanowi prezentację teoretycznych ujęć procesu ewaluacji, sposobów przeprowadzania ewaluacji oraz autorefleksję pedagogiczną.
|
|||
256. | Nastawienie społeczności lokalnej wobec osób dorosłych z zespołem Downa | dr hab. Alicja Szerląg prof. UWr | Pedagogika - dla abs. st. ped., zaoczne II stopnia |
|
|||
257. | Dzieci odmienne kulturowo w relacjach rówieśniczych w środowisku przedszkolnym | dr hab. Alicja Szerląg prof. UWr | Pedagogika - dla abs. st. ped., zaoczne II stopnia |
|
|||
258. | Wymiary stygmatyzacji osób dorosłych z rozszczepem wargi i podniebienia w ich retrospekcji | dr hab. Alicja Szerląg prof. UWr | Pedagogika - dla abs. st. ped., zaoczne II stopnia |
|
|||
259. | Internetowe preferencje dzieci w młodszym wieku szkolnym | dr hab. Alicja Szerląg prof. UWr | Pedagogika - dla abs. st. ped., zaoczne II stopnia |
|
|||
260. | Autokreacyjne odniesienia nastolatków w przestrzeni wirtualnej | dr hab. Alicja Szerląg prof. UWr | Pedagogika - dla abs. st. ped., zaoczne II stopnia |
|
|||
261. | Walory wychowawcze aktywności muzycznej młodzieży ze Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego w Miliczu | dr hab. Alicja Szerląg prof. UWr | Pedagogika - dla abs. st. ped., zaoczne II stopnia |
Przedmiotem pracy są walory wychowawcze aktywności muzycznej na przykładzie młodzieży ze Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego w Miliczu. Bazą źródłową pracy są przeprowadzone obserwacje oraz wywiady z wybranymi uczniami, nauczycielami oraz opiekunami. Praca składa się z czterech rozdziałów. Pierwsze dwa stanowią teoretyczne podstawy do zagadnień szczegółowych, które poddaje analizie w rozdziale czwartym. Trzeci rozdział jest rozdziałem metodologicznym, w którym opisuje swój model badań.
|
|||
262. | Postawy studentów wybranych kierunków wobec dzieci z niepełnosprawnością | dr hab. Alicja Szerląg prof. UWr | Pedagogika - dla abs. st. ped., zaoczne II stopnia |
Niniejsza praca zatytułowana "Postawy studentów wybranych kierunków wobec dzieci z niepełnosprawnościami" zawiera cztery rozdziały - dwa teoretyczne oraz dwa empiryczne. Teoretyczne rozdziały ukazują teoretyczne ujęcia problemu niepełnosprawności i postaw, a rozdziały empiryczne do zagadnień metodologicznych i empirycznych. Pierwszy rozdział poświęcony jest istocie niepełnosprawności. Przedstawiono w nim różne sposoby definiowania niepełnosprawności oraz przytoczono klasyfikację jej rodzajów. Przedstawione zostały również kompetencje społeczne i specyfika funkcjonowania dziecka z niepełnosprawnością w jego relacjach społecznych. Drugi rozdział nawiązuje do charakterystyki postaw – wyróżnia jej rodzaje i opisuje sposób ich powstawania. Przedstawiono również postawy przejawiane przez społeczeństwo wobec dzieci z niepełnosprawnościami. Trzeci metodologiczny rozdział ukazuje problematykę badawcza oraz cel badań własnych. Opisana została w nim wybrana technika badawcza i wybrana populacja badawcza. Ostatni rozdział poświęcony jest analizie wyników badań własnych – ukazuje otrzymane wyniki wyniki badań i ich interpretacje oraz wnioski z badań.
|
|||
263. | Doświadczenia kobiet z rodzin niepełnych a wymiary ich aktywności w dorosłym życiu | dr hab. Alicja Szerląg prof. UWr | Pedagogika - dla abs. st. ped., zaoczne II stopnia |
Praca dyplomowa skupiona jest na doświadczeniach kobiet wychowujących się w rodzinach niepełnych, w sytuacji nieobecności ojca oraz aktywności podejmowanych przez nie w życiu dorosłym. Składa się z teoretycznych rozważań na temat roli i obrazu kobiety na przestrzeni wieków oraz we współczesnym świecie. Ukazuje drogę kobiet do równouprawnienia i stereotypizacji jakiej są poddawane do dziś. Kolejnym jej wymiarem jest ukazanie istoty rodziny i jej funkcji, a także dysfunkcji pojawiających się w przypadku jej zaburzonej struktury. Celem pracy jest ukazanie analogii związanej z nieobecnością ojca w dzieciństwie, a także życiu dorosłym badanych kobiet, a sferach aktywności, które z racji tego mogły ulec zaburzeniu.
|
|||
264. | Kobiety z syndromem DDA w środowisku rodzinnym. | dr hab. Alicja Szerląg prof. UWr | Pedagogika - dla abs. st. ped., zaoczne II stopnia |
„Kobiety z syndromem DDA w środowisku rodzinnym” - jest to tytuł mojej pracy magisterskiej. Praca składa się z czterech rozdziałów. W pierwszym rozdziale poruszyłam problematykę dotyczącą dorosłych dzieci alkoholików i przedstawiłam główne ujęcia definicyjne syndromu DDA i zwróciłam szczególną uwagę na przedstawienie istoty i symptomów syndromu DDA. W rozdziale drugim wyjaśniłam funkcjonowanie kobiet w rodzinie współczesnej w świetle ujęcia systemowego. Zaprezentowałam przeobrażenia rodziny poczynając od tradycyjnej, a kończąc na współczesnej ze szczególnym zaakcentowaniem na czynniki, które owe przeobrażenia warunkowały. Podjęłam się także przedstawienia układu ról w rodzinie - kobiety i mężczyzny oraz ich postaw rodzicielskich. Rozdział trzeci to założenia metodologiczne badań własnych. Czwarty rozdział niniejszej pracy poświęciłam szczegółowej analizie narracji kobiet z syndromem DDA. Ostateczne rozstrzygnięcia w określonym na użytek badań własnych polu badawczej eksploracji, adekwatnie do założeń badawczych, zaprezentowałam we wnioskach.
|
|||
265. | Nastolatek z dyskalkulią w roli ucznia. | dr hab. Alicja Szerląg prof. UWr | Pedagogika - dla abs. st. ped., zaoczne II stopnia |
W literaturze pedagogicznej wzrasta zainteresowanie zaburzeniami w nauce określanymi jako specyficzne trudności w uczeniu się. Do specyficznych trudności w nauce zaliczyć można: dysleksję, dysortografię, dysgrafię, a także zaburzenia umiejętności arytmetycznych- dyskalkulię. Temat dysleksji czy dysortografii współcześnie jest bardzo często podejmowany przez badaczy. Temat dyskalkulii nie jest zbyt szeroko opisywany w literaturze dlatego warto poszerzać wiedzę teoretyczną jak i praktyczną tego zagadnienia w celu usprawniania praktyki pedagogicznej. Mając to na uwadze przedmiotem badań niniejszego opracowania uczyniono nastolatka z dyskalkulią w roli ucznia.
Praca zawiera cztery rozdziały. Pierwszy z nich zawiera opis kompetencji psychospołecznych nastolatka. Definicję adolescencji, podział okresowy jej trwania oraz charakterystycznych jej cech. Scharakteryzowane także zostały rodzaje środowisk w których przebywa nastolatek. Zaakcentowane zostały potrzeby rozwojowe nastolatka, do których należą: potrzeba uczenia się, poznawania, potrzeba kontaktu emocjonalnego, a także potrzeba odczuwania sensu oraz autonomii. Opisane także zostały cztery filary edukacji oraz osiem kompetencji kluczowych określających umiejętności potrzebne adolescentowi do prawidłowego samorozwoju. W pracy zawarty został opis atrybutów roli ucznia. Opisane w nim zostały obowiązki, a także prawa ucznia wynikające z wydanego przez Ministerstwo Edukacji Rozporządzenia.
Drugi rozdział zawiera istotę, a także symptomatologię dyskalkulii. Opisana została definicja dyskalkulii, jej prawdopodobne przyczyny oraz charakterystyczne objawy. Wymieniona także została klasyfikacja odmian dyskalkulii, zaproponowana przez Ladislava Kośca. W dalszej części opisane zostały sposoby diagnozy tego zaburzenia. Wykorzystywane metody oraz testy z ich charakterystyką. Zawarte w tym rozdziale, także zostały metody i techniki terapii dyskalkulii. Opisane zostały cele terapii uczniów ze stwierdzoną dyskalkulią, a oraz zasady prowadzanie terapii. W ostatnim paragrafie tego rozdziału opisane zostały metody pracy nauczyciela z uczniem ze stwierdzoną dyskalkulią. Sposoby efektywnego nauczania uczniów, formy pomocy, a także praktyczne wskazówki pomocne podczas prowadzenia zajęć z uczniem ze stwierdzoną dyskalkulią. Opisane również zostały aspekty takie jak: motywacja ucznia, środowisko szkolne a także postawa nauczyciela które mogą mieć wpływać na osiągnięcia szkolne uczniów z dyskalkulią oraz ich wpływa na uczenie się przez nastolatka z dyskalkulią.
W trzecim rozdziale zaprezentowany został przedmiot badań, sformułowane zostały cele pracy badawczej, a także postawiono pytanie badawcze, które brzmi: jaka jest efektywność pełnienia roli ucznia przez nastolatka z dyskalkulią. Opisana została również procedura badawcza.
Ostatni rozdział, empiryczny, stanowi prezentację zgromadzonego materiału empirycznego wraz jego analizą oraz pedagogiczna interpretacją. W pierwszym paragrafie zaprezentowane zostały objawy
|
|||
266. | Adaptacja rodziców do sytuacji opieki nad dzieckiem w żłobku. | dr hab. Alicja Szerląg prof. UWr | Pedagogika - dla abs. st. ped., zaoczne II stopnia |
Poniższa praca nosi tytuł “Adaptacja rodziców do sytuacji opieki nad dzieckiem w żłobku”. W części teoretycznej, w pierwszym rozdziale, na podstawie literatury przedmiotu, opisana została opiekuńczo-wychowawcza działalność żłobka zorientowane na dziecko młodsze, w tym w sposób szczegółowy scharakteryzowany został instytucjonalny status współczesnego żłobka, standardy opieki i wspierania rozwoju dziecka w żłobku, specyfikacja edukacji dzieci młodszych w żłobku oraz dziecko młodsze w środowisku żłobka.
W rozdziale drugim, tejże części, przedmiotem analizy uczyniono sfery uobecnienia się rodziców dziecka młodszego w przestrzeni instytucjonalnej opieki w żłobku.
W szczególności określono specyfikę rozwoju dziecka młodszego, potrzeby rozwojowe dziecka młodszego, rodzicielskie zobowiązania wobec dziecka młodszego oraz jego więzi rodziców z nim. Każde z tych zagadnień analizowano w kontekście adaptacji do sytuacji opieki instytucjonalnej nad nim.
Druga część pracy, to metodologiczne podstawy badań własnych, w której określony został przedmiot badań własnych, a także założenia badawcze w postaci celów badawczego przedsięwzięcia, problem badawczy, zmienne badawcze oraz ich wskaźniki,
a także metody i techniki badawcze. Metodologiczny aspekt projekty badawczego dopełniają rozważania dotyczące populacji badawczej oraz specyfiki próby badawczej zakwalifikowanej do badań własnych. Natomiast w czwartym rozdziale, na podstawie dokonanej analizy zebranego
w trakcie badań materiału empirycznego, przedstawiona została adaptacja rodziców do sytuacji opieki nad dzieckiem w żłobku. W szczególności scharakteryzowana została specyfika adaptacji rodziców do sytuacji opieki nad ich dzieckiem w żłobku oraz uwarunkowania tejże adaptacji. Pracę kończą wnioski, które zostały sformułowane na podstawie dokonanych analiz ilościowych oraz jakościowych danych empirycznych.
|
|||
267. | Wspomaganie poczucia pewności siebie dzieci w wieku przedszkolnym poprzez aktywność plastyczną na podstawie projektu działań edukacyjnych | dr Marta Kondracka-Szala | Pedagogika, stacjonarne I stopnia |
Tematem pracy jest wspomaganie poczucia pewności siebie dzieci w wieku przedszkolnym poprzez aktywność plastyczną na podstawie projektu działań edukacyjnych. Pierwszy rozdział pracy skupia się na pojęciu nieśmiałości, czym jest i jak może wpływać na jednostkę. Szeroko opisana jest również aktywność plastyczna oraz etapy rozwojowe twórczości plastycznej. W rozdziale zwracana jest uwaga na pozytywny wpływ aktywności twórczej na osobowość dziecka. Opisane zostały metoda malowania dziesięcioma palcami, a także metoda Edukacji przez Ruch. W drugim rozdziale zaprezentowany zostaje autorski projekt działań edukacyjnych „Tworzę z innymi”. Szeroko opisane zostały teoretyczne założenia projektu, w tym jego cele i procedury ich osiągania. W trzecim rozdziale niniejszej pracy przedstawiono pojęcie ewaluacji, jej istotę i znaczenie w pracy nauczyciela, oraz przydatne w niej metody badawcze. Opisana została koncepcja refleksyjnego praktyka, która została przyjęta podczas procesu. W zakończeniu pracy przedstawiona zostaje autoewaluacja podjętych działań edukacyjnych. Stworzenie pracy dyplomowej, a także skonstruowanie i przeprowadzenie zajęć, przyczyniło się do wzrostu kompetencji autorki. Projekt nie został w pełni zrealizowany, przez co nie osiągnięto jego głównego celu.
|
|||
268. | Praktyka jogi a współczesne style życia w perspektywie pedagogiki czasu wolnego | dr hab. Rafał Włodarczyk | Pedagogika - dla abs. st. ped., stacjonarne II stopnia |
Tematem niniejszej pracy jest „Praktyka jogi a współczesne style życia w perspektywie pedagogiki czasu wolnego”. Celem było zbadanie znaczenia jakie ma praktyka jogi dla współczesnego życia kobiet. Zainteresowałam się sposobem, w jaki joga rzutuje na pewne elementy stylu życia. Koncepcja pracy narodziła się, gdyż na przestrzeni ostatnich lat zaobserwowałam zwiększone zainteresowanie tematem jogi, mindfulness, pracą nad obniżaniem poziomu stresu, wzmożoną ciekawość wobec tematu zdrowia, również w ujęciu psychologicznym.
Praca składa się z trzech części. Pierwsza z nich – część teoretyczna – opiera się na trzech rozdziałach. Pierwszy porusza kwestie fundamentalne dla jogi i jej systemu filozoficznego, jak korzenie samego systemu, autora Jogasutr oraz nomenklaturę istotną dla osób praktykujących bądź zainteresowanych filozofią jogi. Przytoczone zostały wyniki badań, gdzie jogę wykorzystano jako narzędzie łagodzące w stanach chorobowych. Kolejny rozdział dotyczy pojęcia stylu życia w różnych ujęciach i jego elementów składowych. Przedstawione zostało pojęcie zdrowia i analogicznego względem niego tematu choroby, a także kwestie skorelowane ze zdrowiem w ujęciu psychologicznym, odczuwaniem stresu towarzyszącemu ludziom w życiu codziennym, oraz sposoby na radzenie sobie z nim. W trzecim rozdziale można znaleźć informacje dotyczące pojęcia czasu wolnego, jego funkcji oraz współczesnych form. Punktem odniesienia do czasu wolnego jest czas pracy, oraz budżet czasu, w którym oba pojęcia się zawierają. Dodatkowo przytoczone zostały różnice między czasem wolnym kobiet, a mężczyzn.
Wiedza w części metodologicznej prowadzi przez całość procesu badawczego. Zawarte zostały tam wiadomości m. in. o przedmiocie badań, ich celu, wymieniony został problem główny oraz szczegółowe, również opisano schemat badawczy użyty w badaniach, metody, techniki i narzędzia badawcze wspomagające cały proces.
Końcowa część mojej pracy jest analizą i interpretacją wywiadów przeprowadzonych z czterema niezależnymi kobietami praktykującymi jogę. Dogłębna analiza otrzymanych wyników pozwoliła na znalezienie odpowiedzi na postawione pytanie główne.
|
|||
269. | Rozwijanie kreatywności dzieci w wieku przedszkolnym z wykorzystaniem elementów wybranych teorii twórczości na podstawie projektu edukacyjnego | dr Marta Kondracka-Szala | Pedagogika, stacjonarne I stopnia |
W niniejszej pracy skoncentrowano się na „rozwijaniu kreatywności dzieci w wieku przedszkolnym z wykorzystaniem elementów wybranych teorii twórczości na podstawie projektu edukacyjnego”. Praca ta ma charakter projektowy. Składa się ze wstępu, trzech rozdziałów, zakończenia oraz bibliografii. W pierwszym rozdziale ukazano teoretyczne założenia związane z problematyką pracy oraz rozwojem dziecka w wieku przedszkolnym. Szczególnie skupiono się na rozwoju poznawczym, który w głównej mierze odpowiada za kreatywność. W pierwszym rozdziale zawarto również metody i techniki pozwalające rozwijać dziecięcą kreatywność. Ważnym elementem tego rozdziału są wybrane teorie twórczości, które zostały zaprezentowane oraz opisane. Drugi rozdział poświecony jest prezentacji autorskiego projektu edukacyjnego „ Działam i myślę kreatywnie”. Przedstawione zostały założenia projektu, cele, procedury ich osiągania oraz scenariusze zajęć. Głównym celem projektu jest rozwijanie kreatywności dzieci w wieku przedszkolnym. W tym rozdziale znajduje się również kontekst sytuacyjny przeprowadzonego projektu edukacyjnego, uwzględniający charakterystykę grupy oraz specyfikę placówki. Drugi rozdział zawiera również refleksję nad działaniami edukacyjnymi oraz wnioski po przeprowadzonym projekcie edukacyjnym. W trzecim rozdziale została ukazana ewaluacja oraz autoewaluacja. Obydwa zagadnienia zostały teoretycznie opisane oraz zostały ukazane ich założenia, cele oraz znaczenie w pracy nauczyciela. W końcowej części pracy przedstawiono podsumowanie oraz wnioski, które skupiają się wokół kompetencji nauczyciela oraz tego, czy dane kompetencje zostały osiągnięte/ spełnione.
|
|||
270. | Obraz współczesnych problemów młodzieży w serialach Szkoła i Школа | dr hab. Rafał Włodarczyk | Pedagogika - dla abs. st. ped., stacjonarne II stopnia |
Głównym celem i problemem badawczym niniejszej pracy jest uzyskanie wiedzy o obrazie sytuacji konfliktowych wśród młodzieży w serialach Szkoła i Школа.
Praca składa się z pięciu rozdziałów : pierwsze trzy rozdziały poruszają tematykę problemu w literaturze przedmiotu, czwarty i piąty to część empiryczna.
Rozdział pierwszy dotyczy kultury, kultury popularnej oraz elementów tworzących daną kulturę. Skupia się szczególnie na zagadnieniach dotyczących seriali, które są głównym obiektem badawczym. Rozdział drugi nawiązuje do tematu szkoły, jako środowiska, miejsca edukacji, gdzie toczy się życie codzienne, które jest płaszczyzną toczących się sytuacji konfliktowych w serialach. Dane sytuacje dotyczą młodzieży, stąd też w rozdziale trzecim poruszony jest jej temat, jako grupy tworzącej społeczeństwo. Praca zawiera również część metodologiczną oraz analizę i interpretację wyników badań. Rozdział metodologiczny zawiera istotne pojęcia, które są niezbędne w celu przeprowadzenia badań. Ostatni rozdział przedstawia analizę i interpretację danych uzyskanych z badań, które są odpowiedzią na pytania szczegółowe oraz pozwalają zebrać wnioski dotyczące pytania głównego.
|