wyszukiwanie/filtrowanie
Lp. Temat pracy Promotor Program studiów
181. Zawód muzyk-marzenie dziecka czy rodzica? dr hab. Andrzej Ładyżyński prof. UWr Pedagogika, stacjonarne II stopnia
Celem pracy jest przedstawienie na bazie trzech wybranych przypadków czynnika, który mobilizuje młodzież do wyboru zawodu. Pierwsza część pracy skupia się na teorii - próbie wyjaśnienia terminu "muzyka", wytłumaczeniu czym są uzdolnienia oraz muzykalność u dzieci. Częściowo na własnym przykładzie prezentowana jest droga, jaką muzyk musi przebyć przez całe swoje życie. Druga część pracy obejmuje wybraną metodologię badań. Trzecia część pracy, to badania własne. Przeprowadzone są na grupie trzech zawodowych muzyków z różnych środowisk rodzinnych. Przeanalizowane zostały wybrane problemy badawcze oraz wykonana została analiza pola semantycznego słów "muzyk" w domyślnym odniesieniu do Narratora oraz "rodzice".
182. Zaufanie rodziców wobec dostępnych form opieki nad małym dzieckiem dr hab. Edyta Zierkiewicz prof. UWr Pedagogika - dla abs. st. ped., zaoczne II stopnia
Coraz częstszym zjawiskiem we współczesnej rodzinie się wcześniejsza rezygnacja z urlopu macierzyńskiego czy wychowawczego młodej mamy. Współczesna kobieta musi dostosować się do wymagań rynku pracy i gdy pracodawca tego wymaga zrezygnować z urlopu kosztem dziecka. Coraz częściej też słyszy się o kobietach, które świadomie nie zostały z dzieckiem do końca urlopu ze względu na chęć rozwoju osobistego i rozwoju zawodowego. Nadal rzadko w takich sytuacjach opiekę nad dzieckiem przejmują ojcowie dzieci. Skutkiem tych działań jest pozostawienie dziecka pod opieką innych osób. Jednym z poważniejszych problemów rodziców staje się wybór najlepszej formy opieki nad ich pociechą. Dlatego też pojawił się pomysł na zbadanie zaufania rodziców do różnych form opieki. Przedmiotem badań było zaufanie rodzicielskie w stosunku do dostępnych form opieki nam małym dzieckiem, a więc do żłobka, niani czy dziadków w roli opiekunów. w związku z tym, celem badań było poznanie opinii rodziców na temat ich zaufania do dostępnych form opieki nad małym dzieckiem. Aby jednak dobrze przeprowadzić rozmowy z badanymi rodzicami, należało odpowiednio zapoznać się z tematyką zarówno opieki, jak i zaufania. Jak już wspomniałam, w dzisiejszych czasach coraz więcej kobiet decyduje się na szybki powrót do pracy po urodzeniu dziecka. Decyzja ta czasem jest spowodowana wpływem pracodawcy, który sugeruje, że powinna ona wrócić, bo na jej miejsce są inne chętne osoby, wtedy pod wpływem presji wiele kobiet wraca do pracy. Czasem to słabsza sytuacja finansowa zmusza młode matki do powrotu do pracy, gdyż mogą pracować na dodatkowo płatne nadgodziny, dostają premie motywacyjne itp., co jest istotne dla ich budżetu domowego. Są sytuacje, gdzie matki przed urodzeniem dziecka były bezrobotne, a kilka miesięcy po urodzeniu dostają ofertę pracy. Zdarza się, również coraz częściej, że kobieta wcale nie chce spędzić z dzieckiem na urlopie macierzyńskim, a później wychowawczym dwóch czy trzech lat życia, a wręcz pragnie jak najszybciej wrócić do pracy, aby dalej realizować się zawodowo, zdobywać kolejne szczeble kariery zawodowej. Niezależnie od tego, z jakiego powodu młoda matka decyduje się na powrót lub podjęcie pracy, musi zmierzyć się z wyborem formy opieki nad jej małym dzieckiem. Gama możliwości jest obecnie dość szeroka. Po wejściu w życie Ustawy z dnia 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3, rodzice mogą skorzystać z kilku możliwości. Dotychczas legalnie funkcjonowały jedynie żłobki, a nianie pracowały bez umowy. Dziś rodzice mogą zapisać dziecko do żłobka lub jego mniejszego odpowiednika czyli klubu dziecięcego. Następnie mogą poprosić o pomoc dziadków dziecka w opiece nad ich wnukiem (mogą ich zatrudnić choćby w celu odprowadzania składek emerytalnych do czasu nabycia praw emerytalnych). Jest również możliwość zatrudnienia niani czy opiekunki do dziecka, która mogłaby przychodzić do ich domu czy zabierać dziecko do swojego lokum, a zakres jej obowiązków i wynagrodzenie ok
183. Zaufanie jako podstawa poradnictwa – projekt warsztatów dotyczących budowania zaufania w relacji doradczej dr Violetta Drabik-Podgórna Pedagogika - stacjonarne I stopnia
Celem mojej pracy licencjackiej jest pokazanie znaczenia zaufania w relacji pomiędzy doradcą a klientem. Russell Hardin uważa, iż ufać komuś to znaczy wierzyć, że osobą tą kierują dobre intencje oraz, że jest zdolna do tego, czego od niej oczekujemy. Dlatego w poradnictwie zaufanie jest podstawą do budowania prawidłowej relacji między klientem a doradcą. Moja praca zawiera cztery rozdziały, pierwszy nosi tytuł "Poradnictwo w aspekcie relacji doradczej – definicje i charakterystyka". Wyjaśniam w nim pojęcie poradnictwa i jego koncepcje według Alicji Kargulowej. Przybliżam definicje doradcy i jego modele działalności według Bożeny Wojtasik, jak i pojęcia klienta. Głównym celem tego rozdziału jest scharakteryzowanie najważniejszych pojęć w poradnictwie oraz określenie roli klienta i doradcy w różnych koncepcjach poradnictwa. W drugim rozdziale pt.: "Zaufanie jako podstawa relacji międzyludzkich" wyjaśniam pojęcie zaufania, przestawiam jego wymiary, rodzaje oraz funkcje. Głównym celem tego rozdziału jest pokazanie, jak istotne jest zaufanie w budowaniu relacji międzyludzkich oraz w budowaniu relacji doradczej. Trzeci rozdział zatytułowany "Teoretyczne podstawy projektowania i prowadzenia szkoleń". Przestawiam w nim definicje szkoleń, jak i ich rodzaje. Omawiam także metody stosowane w ich projektowaniu. Końcem rozdziału opisuje cykl Davida Kolba, na którym opiera się mój warsztat. Ostatni, czwarty rozdział zatytułowany "Projekt warsztatu pt.: " Budowanie zaufania – podstawa dobrej relacji doradczej."" poświęcam na omówienie zaprojektowanego przeze mnie warsztatu.
184. Zatrudnienie skazanych jako jedna z form resocjalizacji. dr hab. Piotr Kwiatkowski Pedagogika, stacjonarne I stopnia
185. ZASTOSOWANIE WYBRANYCH METOD TERAPII W REHABILITACJI DZIECI Z AUTYZMEM dr Joanna Gładyszewska-Cylulko Pedagogika - stacjonarne I stopnia
186. Zastosowanie wybranych gier i zabaw w edukacji wczesnoszkolnej dr Halina Dmochowska Pedagogika - edukacja wczesnoszkolna i wychowanie przedszkolne, zaoczne I stopnia
Tematem mojej pracy licencjackiej jest zastosowanie wybranych gier i zabaw w edukacji wczesnoszkolnej. Gry i zabawy są rozległym tematem i mają szerokie zastosowanie. Dzięki nim uczniowie uczą się przestrzegania pewnych ustalonych norm i zasad. Oddziałują one na rozwój dzieci, ich nauczanie i zdobywanie nowych umiejętności. W pracy wskazywałam na odchodzenia od tradycyjnych metod nauczania na rzecz gier i zabaw, mogących przyczynić się do wyrównania poziomu umiejętności uczniów zdolnych i słabszych. Dzięki wspólnemu działaniu wszyscy uczniowie mają okazję pracować w swoim tempie. Zastosowanie gier i zabaw w edukacji inspiruje uczniów do samodzielnego myślenia i kreatywnego i działania. Praca składa się z trzech rozdziałów. W rozdział pierwszym przedstawiłam sylwetkę rozwojową dziecka w wieku wczesnoszkolnym, znaczenie gier i zabaw w edukacji, podkreśliłam również rolę nauczyciela, pełnione i zadania. Poruszyłam też temat wypalenia zawodowego i jego konsekwencje. W rozdziale drugim zawarłam projekt własnych działań edukacyjnych „Bawimy się i gramy, dużą wiedzę mamy”. Przedstawiłam cele i przebieg projektu zrealizowanego w oparciu o pięć autorskich scenariuszy: ,, Konstruowanie gier planszowych”, ,,Wykonywanie działań matematycznych w zakresie 100”, ,,Jestem wyjątkowy”, ,,Dbamy o środowisko”, ,,Zabawy ortograficzne”. Rozdział trzeci zawiera ewaluację zrealizowanego projektu. Wyjaśnione jest pojęcie ewaluacji i wskazane jej rodzaje, omówione są warunki realizacji,ewaluacja przeprowadzonych zajęć oraz autoewaluacja. W zakończeniu zaakcentowałam znaczenie stosowania gier i zabaw w edukacji wczesnoszkolnej.
187. Zastosowanie wybranych elementów terapii integracji sensorycznej we wspomaganiu rozwoju motoryki dzieci na przykładzie autorskiego projektu działań edukacyjnych w średniej grupie przedszkolnej dr Ewa Musiał Pedagogika, stacjonarne I stopnia
„Ruch jest życiem – życie jest ruchem” Alfred Senger Temat mojej pracy brzmi Zastosowanie (wybranych) elementów terapii integracji sensorycznej we wspomaganiu rozwoju motoryki dziecka na przykładzie autorskiego projektu działań edukacyjnych w średniej grupie przedszkolnej. Jest to ważna problematyka z punktu widzenia rozwoju dziecka. Dzięki terapii Integracji Sensorycznej dziecko prawidłowo się rozwija, poprzez dostarczanie mu wielomodelowych doświadczeń zmysłowych. Praca licencjacka ma charakter projektowy. Przedstawione w niej zagadnienia zostały opracowane na podstawie wnikliwej analizy aktualnej literatury przedmiotu. Autorski projekt działań edukacyjnych pt. „Trenuj swoje ciało, by główka działała śmiało”, składający się z trzech scenariuszy planowanych do przeprowadzenia w określonej kolejności, które stanowią całość. Projekt edukacyjny zrealizowany został w całości w trybie stacjonarnym w Przedszkolu nr 35 z oddziałami integracyjnymi „Tęczowy Domek” we Wrocławiu w terminie od 15.03-26.03.2021r. Przeprowadzenie zajęć odbyło się zgodnie z zasadami reżimu sanitarnego. Niniejsza praca składa się ze wstępu, trzech rozdziałów, zakończenia, bibliografii oraz aneksu. W pierwszym rozdziale pracy pt. Problematyka badawcza w świetle literatury przedmiotu przedstawiono informacje dotyczące sylwetki rozwojowej dziecka w wieku przedszkolnym, umiejętności motorycznych i ich roli w życiu człowieka, integracji sensorycznej w wychowaniu przedszkolnym oraz roli nauczyciela wychowania przedszkolnego we wspieraniu rozwoju dziecka. W drugim rozdziale pt. Autorski projekt działań edukacyjnych pt.: „Trenuj swoje ciało, by główka działała śmiało” zaprezentowano teoretyczne podstawy projektu, scenariusze zajęć oraz warunki realizacji projektu własnych działań edukacyjnych. Natomiast trzeci rozdział pt. Ewaluacja projektu działań edukacyjnych stanowi prezentację teoretycznych ujęć procesu ewaluacji, sposobów przeprowadzania ewaluacji oraz autorefleksję.
188. Zastosowanie wybranych bajek i baśni w procesie kształtowania pozytywnych zachowań uczniów klasy trzeciej szkoły podstawowej dr Halina Dmochowska Pedagogika - edukacja wczesnoszkolna i wychowanie przedszkolne, stacjonarne I stopnia
Tematem mojej pracy jest zastosowanie wybranych bajek i baśni w procesie kształtowania pozytywnych zachowań uczniów klasy trzeciej szkoły podstawowej. W pierwszym rozdziale przedstawiłam analizę wybranych pozycji literatury przedmiotu z zakresu kształtowania zachować dzieci na bazie wykorzystania bajek i baśni. Podkreśliłam rolę, jaką pełnią bajki i baśnie w życiu dziecka oraz ich cechy charakterystyczne. W drugim rozdziale, po wcześniejszym dokonaniu analizy wybranych pozycji literatury przedmiotu, przystąpiłam do opracowania projektu własnych działań edukacyjnych. W pierwszym podrozdziale zamieściłam definicję projektu edukacyjnego w oparciu o stanowiska teoretyków i praktyków, zajmujących się edukacją. Uwagę skoncentrowałam na celach i założeniach projektu. Następnie opisałam poszczególne postawy, na które zwróciłam szczególną uwagę podczas przeprowadzanych zajęć. Należały do nich: odpowiedzialność, tolerancja, współpraca, uczciwość i odwaga. W drugim podrozdziale zamieściłam autorsko opracowane scenariusze, przeprowadzonych zajęć. Po zrealizowaniu projektu własnych działań edukacyjnych przystąpiłam do ich ewaluacji, skupiłam się również na autoewaluacji, co stanowiło rozdział trzeci. W pierwszym podrozdziale zaprezentowałam proces ewaluacji w ujęciu teoretycznym, w drugim- kontekst sytuacyjny realizacji zajęć. W trzecim podrozdziale przedstawiłam wnioski z przeprowadzonych zajęć, a następnie w czwartym- refleksje, związane z pracą nauczyciela i aspektami, na które chciałabym zwrócić uwagę w mojej przyszłej pracy.
189. Zastosowanie terapeutycznych walorów sztuki muzycznej we wspomaganiu rozwoju psychofizycznego dziecka z niepełnosprawnością intelektualną. dr Joanna Gładyszewska-Cylulko Pedagogika - zaoczne I stopnia
190. Zastosowanie technik relaksacyjnych w pracy z dziećmi z ADHD dr Joanna Gładyszewska-Cylulko Pedagogika - stacjonarne I stopnia
Praca dotyczy zastosowania technik relaksacyjnych w pracy z dziećmi z ADHD. Pierwszy rozdział zawiera ogólny opis zespołu nadpobudliwości psychoruchowej z zaburzeniami koncentracji uwagi oraz sposobu funkcjonowania osób z tym zaburzeniem, jego główne objawy, mechanizmy patogeniczne oraz proces diagnostyczny,a także charakterystyczne cechy rozwoju dziecka z ADHD, w każdej sferze funkcjonowania czyli rozwoju psychofizycznym, emocjonalnym i społecznym dziecka, szczególnie w odniesieniu do środowiska rówieśniczego, rodzinnego i sytuacji szkolnej. Kolejny rozdział zawiera podstawową charakterystykę wybranych metod i technik relaksacyjnych, ich znaczenia i możliwości wykorzystania w życiu codziennym oraz w pracy edukacyjnej z dziećmi i dorosłymi. Natomiast ostatni rozdział jest opisem zastosowania technik relaksacyjnych w terapii trzynastoletniego chłopca z ADHD. Zawiera on informacje o dziecku, opis przeprowadzonych zajęć oraz własne refleksje po ich zakończeniu.
191. Zastosowanie technik integracji sensorycznej w edukacji i rehabilitacji dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim. dr Joanna Gładyszewska-Cylulko Pedagogika - zaoczne I stopnia
192. Zastosowanie metody Knillów i metody ruchu rozwijajacego w rehabilitacji dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim. dr Joanna Gładyszewska-Cylulko Pedagogika - zaoczne I stopnia
193. Zastosowanie biblioterapii w resocjalizacji dr hab. Piotr Kwiatkowski Pedagogika - zaoczne I stopnia
194. ZASTOSOWANIE BIBLIOTERAPII W LECZENIU DZIECI PRZEWLEKLE CHORYCH dr Joanna Gładyszewska-Cylulko Pedagogika - stacjonarne I stopnia
195. Zastosowanie bajkoterapii w redukcji lęków u dzieci dr hab. Piotr Kwiatkowski Pedagogika - zaoczne I stopnia
196. Zastosowanie bajkoterapii w pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym dr hab. Beata Cytowska prof. UWr Pedagogika, stacjonarne II stopnia
Temat mojej pracy magisterskiej brzmi: Zastosowanie bajkoterapii w pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym. Bajkoterapia z biegiem lat staje się coraz bardziej popularna, dużo mówi się o jej dobroczynnym wpływie na dzieci z zaburzeniami emocjonalnymi. Jest to metoda terapeutyczna stosowana w pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Terapia bajką jest jedną z wielu metod dydaktycznych, która pomaga dziecku zrozumieć rzeczywistość, wspomaga rozwój, a także pomaga w codziennych trudnościach. Postanowiłam dowiedzieć się, co na jej temat sądzą nauczyciele wychowania przedszkolnego. Badania empiryczne postanowiłam przeprowadzić z nauczycielami przedszkoli, aby dowiedzieć się, jaka jest ich wiedza na temat terapii bajką, czy prowadzą zajęcia z bajkoterapii, jaki jest ich stosunek do tej metody terapeutycznej, jakie problemy psychoemocjonalne dostrzegają wśród swoich uczniów, a także, na jakiego typu problemy wieku przedszkolnego pomaga bajka terapeutyczna. Pierwszy rozdział mojej pracy został poświęcony zagadnieniu bajkoterapii, biblioterapii, z której to terapia bajką się wywodzi, roli bajki w życiu dziecka, pisałam również o trzech rodzajach bajek terapeutycznych, a także o wykorzystaniu jej w pracy z dziećmi. W drugim rozdziale szczegółowo omówiłam rozwój dziecka w wieku przedszkolnym. Pisałam o rozwoju fizycznym, poznawczym, psycho-emocjonalnym, społecznym, o zmianach, jakie zachodzą na poszczególnych etapach rozwoju, a także o zaburzeniach rozwoju typowych w tym wieku. Bajkoterapia wspomaga dzieci w zwalczaniu zaburzeń emocjonalnych, problemów, które przysparzają im wielu trosk, dlatego musiałam opisać zaburzenia w rozwoju zarówno fizycznym, poznawczym, psycho-emocjonalnym, a także społecznym. Trzeci rozdział został poświęcony założeniom metodologicznym badań własnych. Określiłam przedmiot i cel moich badań, problemy badawcze, strategie badawcze, metodę i technikę badań, uwzględniłam również zasady etyczne. Czwarty, a zarazem ostatni rozdział to analiza i interpretacja zebranego przeze mnie materiału. Analizowałam każdy wywiad, pisałam o podobieństwach i różnicach w wypowiedziach moich respondentek. Na przestrzeni ostatnich lat pojawiło się kilka prac dyplomowych poświęconych bajkoterapii, natomiast nie badano opinii nauczycieli przedszkoli na temat tej metody terapeutycznej. Postanowiłam przeprowadzić wywiady z nauczycielami, ponieważ to oni codziennie pomagają dzieciom poradzić sobie z trudnościami, szukają sposobów pomocy, wspierają rozwój swoich uczniów, znają metody pracy z dziećmi z problemami emocjonalnymi. Ze względu na ich wiedzę i doświadczenie mogłam się wiele dowiedzieć, uzyskać rzetelnych odpowiedzi na nurtujące mnie pytania.
197. Zastosowanie bajki w uczeniu dzieci rozpoznawania, rozumienia i wyrażania uczuć dr hab. Arkadiusz Urbanek Pedagogika - stacjonarne I stopnia
198. Zastosowanie arteterapii w pracy z dorosłymi osobami z niepełnosprawnością intelektualną. dr Joanna Gładyszewska-Cylulko Pedagogika - zaoczne I stopnia
199. Zastosowanie arteterapi w rehabilitacji dzieci z mózgowym porażeniem dziecięcym. dr Joanna Gładyszewska-Cylulko Pedagogika - zaoczne I stopnia
200. Zastosowanie alternatywnych metod wspomagających komunikację u dzieci w wieku przedszkolnym. dr hab. Beata Cytowska prof. UWr Pedagogika - dla abs. st. ped., zaoczne II stopnia
Alternatywne oraz wspomagające metody komunikacji są coraz szerzej omawianym i prezentowanym zagadnieniem. Stwarzają dzieciom niemówiącym, lub zmagającym się z ograniczoną zdolnością mówienia szansę na porozumiewanie się bez barier,a także swobodne funkcjonowanie. Główny cel pracy stanowiło ukazanie problematyki dotyczącej praktycznego zastosowania wyżej wymienionych form porozumiewania się u dzieci w wieku przedszkolnym przez nauczycieli i logopedów. Opracowanie składa się z dwóch części. W części pierwszej, w rozdziale pierwszym skupiono się na przedstawieniu zagadnień związanych z komunikacją międzyludzką, jej ujęciem od strony werbalnej oraz niewerbalnej. W dalszej części rozdziału omówiono czynniki, które stanowią podstawę do rozwoju zdolności, które umożliwiają dziecku nawiązywanie kontaktów słownych z otoczeniem, a także zobrazowano poszczególne etapy składające się na rozwój mowy dziecka i zachodzące w tym okresie modyfikacje. Kolejny rozdział charakteryzuje przyczyny wad mowy oraz wady mowy, które najczęściej występują u dzieci w wieku przedszkolnym.Dokonano tu także rozróżnienia na błąd wymowy i wadę mowy, które w praktyce są bardzo często mylonymi zagadnieniami. W części końcowej rozdziału umieszczono informacje o stanowisku jakie zajmuje nauczyciel odnośnie diagnozowania i terapii zaburzeń mowy u dzieci, jak również oddziaływanie zaburzeń w porozumiewaniu się, na kontakty rówieśnicze dzieci, które się z nimi zmagają. W rozdziale trzecim zostały szczegółowo omówione alternatywne oraz wspomagające metody komunikacji. Akapit ten ujmuje nie tylko formy pracy komunikacji pozawerbalnej. Wprowadza czytelnika w owe zagadnienie, informując go kolejno o miejscu powstania i poszczególnych etapach ich rozwoju, pokazuje jak istotne jest zastosowanie wspomagających lub alternatywnych metod porozumiewania się u dzieci ze znacznymi trudnościami w komunikowaniu się oraz próbę oceny efektywności powyższych metod w terapii dzieci z poważnymi dysfunkcjami. Druga część pracy poświęcona została metodologii i analizie przeprowadzonych badań. zawarto w niej informacje dotyczące założeń badawczych, przedstawiono i omówiono wyniki dociekań. Sposobem wykorzystanym do przeglądu praktycznego zastosowania metod alternatywnych lub wspomagających edukację mowy u dzieci w wieku przedszkolnym był wywiad, przeprowadzony wśród nauczycieli oraz logopedów, pracujących w przedszkolach prywatnych i państwowych, a także obserwacja, która stanowiła uzupełnienie wypowiedzi specjalistów. Wyniki przeprowadzonych badań ukazały, iż metody komunikacji alternatywnej, wykorzystywane do pracy z dziećmi z poważnymi zaburzeniami mowy są stosowane w licznych placówkach edukacyjnych, w których na co dzień uczą się dzieci w wieku przedszkolnym i są tam zadowalająco wspierane przez logopedów i nauczycieli. Przedszkolaki mimo pojawiających się trudności dotyczących adaptacji szkolnej i relacji rówieśniczych są otaczane satysfakcjonującą opieką i wsparciem pedagogów. Badania pokazały
201. Zaspokajanie potrzeb w małżeństwie w narracjach młodych dorosłych dr hab. Andrzej Ładyżyński prof. UWr Pedagogika - dla abs. st. ped., stacjonarne II stopnia
W pracy magisterskiej podjęłam tematykę zaspokajania potrzeb w małżeństwie w narracjach młodych dorosłych. Praca składa się ze wstępu, trzech rozdziałów, refleksji i wniosków oraz bibliografii. Celem mojej pracy jest ukazanie, jakie potrzeby mogą występować w małżeństwie oraz w jakim stopni są zaspakajane przez współmałżonków. Poprzez przeczytaną literaturę oraz analizę wywiadów doszłam do wniosku, że potrzeby kobiet i mężczyzn w dużym stopniu różnią się od siebie. Na podstawie opowieści młodych dorosłych zobaczyłam, że dostrzegają oni w swoich związkach odmienne potrzeby, które w głównej mierze skorelowane są z ich płcią. Z analizy przeprowadzonych badań doszłam do wniosku, że nie wszystkie potrzeby są zaspakajane w małżeństwach, natomiast współmałżonkowie wiedzą jak wielką rolę odgrywa ten aspekt w ich związkach. Badane przeze mnie małżeństwa pragną dążyć do odkrywania swoich potrzeb w celu wspólnego ich realizowania.
202. Zaspakajanie potrzeby posiadania dzieci w kontekście zmieniającego się modelu rodziny. dr hab. Beata Cytowska prof. UWr Pedagogika - dla abs. st. ped., zaoczne II stopnia
203. Zaspakajanie potrzeb dziecka na poszczególnych etapach jego rozwoju a wpływ rozwodu rodziców na dziecko. dr hab. Piotr Kwiatkowski Pedagogika - zaoczne I stopnia
204. Zasoby osobiste jednostek problemowo korzystających z komputera i gier hazardowych dr hab. Dorota Rybczyńska-Abdel Kawy prof. UWr Pedagogika, stacjonarne II stopnia
W pracy magisterskiej został poruszony i przedstawiony problem uzależnienia od komputera i gier hazardowych wśród studentów. Praca została zbudowana z trzech części: teoretycznej, metodologicznej i statystycznej. Część teoretyczna składa się z podstawowych pojęć związanych z komputerem i grami hazardowymi. Przedstawione zostały również fazy i skutki związane z problem nadmiernego korzystania z komputera i gier hazardowych. Drugi rozdział dotyczy zagadnień metodologicznych, które przedstawiają problematykę podjętego tematu. W tym rozdziale zostały opisane metody, techniki oraz narzędzia badawcze. W badaniu wykorzystano kwestionariusz dotyczący jakości życia badanych osób, kontaktów badanych studentów z komputerem i grami hazardowymi oraz kwestionariusz dotyczący zasobów osobistych badanych respondentów. W drugim rozdziale zamieszczono również informacje o przebiegu badań. W ostatnim rozdziale zamieszczono charakterystykę grupy badawczej przedstawiono analizę danych i wyniki przeprowadzonych badań, na podstawie których próbowano określić czy istnieje problem z nadmiernym korzystaniem z komputera i graniem w gry hazardowe oraz określenie zasobów osobistych studentów.. Problemy cywilizacyjne rozwijają się w bardzo szybkim tempie a człowiek jest otoczony i przytłoczony wieloma technologicznymi nowościami. Chcąc iść z biegiem czasu, próbujemy się wtopić w społeczeństwo i postępować jak inni. Wirtualny świat daje nam wiele propozycji rozrywki między innymi gry, które z czasem mogą mieć negatywne konsekwencje. Każdy człowiek ten młodszy, student czy osoba dorosła powinna racjonalnie myśleć wówczas może mniej osób borykało by się z nowoczesnymi uzależnieniami.
205. Zasoby i zagrożenia samodzielnego rodzicielstwa na przykładzie autorskiego projektu warsztatu Zadbany rodzic-szczęśliwe dziecko ,czyli jak zadbać o siebie będąć solo rodzicem dr Maja Piotrowska Pedagogika, stacjonarne I stopnia
Praca licencjacka Zasoby i zagrożenia samodzielnego rodzicielstwa na przykładzie autorskiego projektu warsztatu "Zadbany rodzic – szczęśliwe dziecko, czyli zadbać o siebie będąc solo rodzicem” zwraca uwagę na rodziny z jednym rodzicem. Zebrano w niej informacje zdobyte w ramach analizy literatury przedmiotu oraz źródeł internetowych dotyczących rodzin niepełnych. Dla lepszego zrozumienia problematyki poruszanej w pracy, zbudowano w niej tło, na które składają się przemiany rodziny na przestrzeni lat oraz definicje z zakresu rodzicielstwa i solo rodzicielstwa. Ponadto zamieszczono informacje o przyczynach i rodzajach samodzielnego rodzicielstwa. Poznanie szerszego kontekstu rodzin monoparentalnych zdecydowanie ułatwi zrozumienie głównego tematu pracy, jakim są zasoby i zagrożenia pojawiające się w tego typu rodzinach. W pracy zwraca się szczególną uwagę na to, że pomimo tak często omawianych przez uczonych zagrożeń dotyczących solo rodzin, drzemią w nich również różnego rodzaju zasoby. Stąd też w dalszej części pracy przedstawiono profesjonalne oraz nieprofesjonalne formy wsparcia dla rodzin monoparentalnych. Informacje zawarte w tekście (zarówno treści naukowe, jak i te pochodzące z Internetu, najczęściej od samych rodziców) pozwalają lepiej zrozumieć sytuację rodzin z jednym rodzicem. Bliższe poznanie problemów, z jakimi borykają się takie rodziny stanowiło inspirację dla powstania autorskiego projektu warsztatu „Zadbany rodzic – szczęśliwe dziecko, czyli jak zadbać o siebie będąc solo rodzicem”, który jest skierowany do solo rodziców. Jego celem jest wsparcie samodzielnych rodziców, wyposażenie ich w wiedzę i umiejętności, skłonienie do refleksji, które mogą pomóc w eliminowaniu czyhających na nich i ich rodziny zagrożeń, a także pomóc dostrzec zasoby czy szanse, które można wykorzystać.
206. Zasoby adaptacyjne młodzieży zagrożonej narkomanią. dr hab. Piotr Kwiatkowski Pedagogika - zaoczne I stopnia
207. Zasady etyczne w pracy doradcy – projekt warsztatu dla przyszłych doradców dr Violetta Drabik-Podgórna Pedagogika - stacjonarne I stopnia
Przedmiotem mojej pracy jest szeroko rozumiana etyka zawodu doradcy. Jako cel postawiłam sobie przedstawienie sylwetki doradcy, który wie jak postępować by etycznie, moralnie, bez naruszania niczyjej godności wykonywać swoją pracę. Jednocześnie efektem analizy literatury przedmiotu (z zakresu etyki psychologa, terapeuty, ogólnie rozumianej etyki pedagogicznej i psychologiczne) jest zaprojektowany warsztat, adresowany do absolwentów studiów pedagogicznych o specjalności poradnictwo. Praca składa się z trzech rozdziałów. Rozdział pierwszy pt. „Doradca i jego zadania” zawiera definicje poradnictwa i jego koncepcje, definicję doradcę, cechy idealnego doradcy, zadania i modele działania, specyfikę relacji doradczej oraz dylematy. W rozdziale drugim, którego tytuł to „Etyka w zawodzie doradcy” zajmuję się etyką. Rozpoczęłam od ujęcia filozoficznego, a następnie zajęłam się ujęciem pedagogicznym i psychologicznym. Przedstawiam sylwetkę moralnego doradcy, wartości etyczne, sposoby radzenia sobie w problemami etycznymi oraz kodeksy etyczne. Trzeci rozdział pt. „Etyka zawodowa doradcy - warsztat dla początkujących doradców” zawiera wybrane zagadnienia metodyki projektowania i prowadzenia szkoleń. Analizuję przyczyny zapotrzebowania na szkolenia, definicje szkolenia i jego główne elementy, rodzaje szkoleń, etapy cyklu szkoleniowego oraz cykl uczenia się według Davida Kolba. W dalszej części rozdziału opisuję własny warsztat, przedstawiłam ogólne cele i założenia warsztatu oraz zaprezentowałam poszczególne sesje warsztatu. Warsztat koncentruje się na przedstawieniu cech dobrego doradcy oraz na kształceniu kompetencji niezbędnych dla efektywnego budowania relacji doradczych. W szczególności ukierunkowany jest na poznanie przeszkód i konfliktów, jakie możne napotkać na swojej drodze doradca oraz sposobów radzenia sobie z tymi problemami etycznymi.
208. Zasadność funkcjonowania programu edukacyjnego "Bezpieczny uczeń" - jak unikać zagrożeń " oraz jego realizacja w szkole średniej. dr hab. Barbara Jędrychowska prof. UWr Pedagogika - dla abs. kierunk. innych, zaoczne II stopnia
209. ZARZĄDZANIE ZASOBAMI LUDZKIMI W PERSPEKTYWIE ZAWODOWEGO DOŚWIADCZENIA MENEDŻERÓW dr hab. Martyna Pryszmont Pedagogika - stacjonarne I stopnia
210. Zarządzanie zasobami ludzkimi w nowoczesnych organizacjach na przykładzie firmy Krajowy Rejestr Długów Biuro Informacji Gospadarczej SA. dr hab. Wita Szulc prof. nadzw. UWr