wyszukiwanie/filtrowanie
Lp. Temat pracy Promotor Program studiów
151. Zjawisko cyberprzemocy wśród dzieci i młodzieży. dr hab. Edyta Zierkiewicz prof. UWr Pedagogika - dla abs. st. ped., zaoczne II stopnia
Tematem niniejszej pracy jest cyberprzemoc wśród dzieci i młodzieży, która stała się powszechnym zjawiskiem w obecnej rzeczywistości. Jest to rodzaj agresji, która ma miejsce w internecie. Praca zawiera charakterystykę najistotniejszych aspektów związanych z cyberprzemocą- jej rodzajów, przyczyn, skutków, oraz opis badań własnych. Celem przeprowadzonych badań było poznanie opinii dzieci i młodzieży na temat zjawiska cyberprzemocy. Ostatni rozdział jest analizą i interpretacją uzyskanych wyników badań.
152. ZJAWISKO CYBERPRZEMOCY NA PRZYKŁADZIE PORTALI INTERNETOWYCH UŻYTKOWANYCH PRZEZ GIMNAZJALISTÓW dr hab. Wiktor Żłobicki prof. UWr Pedagogika - dla abs. st. ped., stacjonarne II stopnia
153. Zjawisko bullyingu wśród młodzieży gimnazjum w Kamieńcu Ząbkowickim dr Adam Szecówka Pedagogika - dla abs. st. ped., zaoczne II stopnia
Niniejsza praca przedstawia obraz bullyingu występującego wśród młodzieży uczęszczającej do szkoły gimnazjalnej. W pierwszym rozdziale zostanie przedstawione zjawisko bullyingu w ujęciu teoretycznym, gdzie główną uwagę skupiono na jego przyczynach i źródłach. Zaprezentowane są charakterystyczne przejawy bullyingu, dzięki którym można diagnozować występowanie tego zjawiska. W kolejnym rozdziale przedstawiono charakterystykę i zakres działania placówki oświatowej jaką stanowi gimnazjum. Na podstawie obowiązujących aktów prawnych ukazano jej miejsce w strukturze szkolnictwa. W tej samej części pracy omówiono najważniejsze cechy młodzieży gimnazjalnej, która przechodzi przez okres adolescencji borykając się z licznymi problemami związanej z wyzwaniami stojącymi na drodze ku dorosłości. Rozdział trzeci poświęcono zagadnieniom metodologicznym, w odniesieniu do postawionego problemu oraz adekwatnych pytań badawczych, zastosowanych narzędzi oraz charakterystyce terenu badań oraz grupy badawczej. Ostatnia częścią niniejszej pracy jest analiza badań przeprowadzonych w Gimnazjum Publicznym im. Adama Mickiewicza w Kamieńcu Ząbkowickim na temat bullyingu wśród młodzieży gimnazjalnej. Główne aspekty analizy badań skupiły się wokół czynników determinujących zjawisko bullyingu jak płeć, osiągnięcia szkolne, posiadanie rodzeństwa, struktura rodziny, status socjoekonomiczny rodziny oraz grupy wsparcia. Zebrany materiał badawczy pozwolił na scharakteryzowanie obrazu bullyingu w badanym gimnazjum i zweryfikowanie go z istniejącymi już badaniami na ten temat.
154. Zjawisko agresji, przemocy rówieśniczej i "fali szkolnej" wśród gimnazjalistów jako problem współczesnej szkoły dr hab. Piotr Kwiatkowski Pedagogika - stacjonarne I stopnia
155. Zjawisko agresji w szkole i jej przeciwdziałanie w świetle opinii uczniów technikum. dr hab. Piotr Kwiatkowski Pedagogika - stacjonarne I stopnia
Celem pracy jest zbadanie zjawiska agresji wśród młodzieży. Zanalizowane zostały przede wszystkim świadomość uczniów dotycząca opisywanego zjawiska oraz ich opinie na temat zachowań agresywnych, obecnych w ich grupie rówieśniczej. Aby przeprowadzić diagnozę postrzegania opisywanego zjawiska wśród uczniów przeprowadzano badanie polegające na weryfikacji stanu świadomości młodzieży. Do tego celu zastosowano metodę badawczą polegającą na przeprowadzeniu kwestionariusza, składającego się z pytań otwartych oraz zamkniętych dotyczących opisywanego zjawiska. Niniejsza ankieta miała na celu odpowiedź na następujące pytania badawcze: Jak uczniowie ogólnie czują się w szkole i klasie? Czy uczniowie maja ogólną wiedzę na temat agresji i jej profilaktyki? Jakie formy agresji są najbardziej rozpowszechnione w szkole? Jak bardzo rozpowszechnione są w szkole różne formy agresji? Jak uczniowie postrzegają i oceniają zjawisko agresji w szkole? Jaka jest według nich ocena działań profilaktycznych podejmowanych w szkole, dotyczących przeciwdziałania opisywanemu zjawisku? Czy uczniowie postrzegają siebie jako osoby agresywne? Jakie są główne przyczyny agresji według uczniów? Grupę badawczą stanowili uczniowie klas pierwszych Technikum Mechanicznego nr 3 we Wrocławiu. Ankiety zostały przeprowadzone wśród 73 uczniów. Ze względu na charakter i objętość pracy grupa badawcza została dobrana w stosunkowo wąski sposób. Byli to jedynie mężczyźni w 16-17 lat. Jest to o tyle istotne, że konieczne jest zastrzeżenie iż nie można dokonywać ekstrapolacji przedstawionych wyników na ogół populacji młodzieży, a nawet węziej uczniów szkół ponadgimnazjalnych. W części teoretycznej pracy oparto się głównie na opracowaniach z zakresu psychologii i pedagogiki. W rozdziale trzecim przedstawiona została metodologia zastosowana w realizacji niniejszego tematu. Wymienione zostały tam metody badawcze użyte w pracy, omówiona została struktura kwestionariusza będącego podstawą dokonanej analizy oraz szczegółowe techniki badawcze dotyczące wybranej grupy młodzieży. Na postawie kwestionariusza ankiety dokonano opisu oraz analizy wyników odpowiedzi respondentów, co jest główną treścią kolejnego fragmentu pracy. Praca jest zarówno opisem teoretycznym badanego zjawiska, jak i badaniem własnym. Podstawą diagnozy był kwestionariusz ankiety, przeprowadzonej w szkole.
156. Zielona szkoła a rozwój ucznia w wieku wczesnoszkolnym. Na podstawie projektu zrealizowanego z uczniami klas drugich i trzecich Szkoły Podstawowej w Rudnej dr Halina Dmochowska Pedagogika - edukacja wczesnoszkolna i wychowanie przedszkolne, zaoczne I stopnia
Tematem mojej pracy jest Zielona szkoła a wszechstronny rozwój ucznia w wieku wczesnoszkolnym. Na podstawie projektu zrealizowanego z uczniami klas drugiej i trzeciej szkoły podstawowej w Rudnej. Zielona szkoła to coroczny wyjazd dzieci z całej szkoły nad morze. W Gminie Rudna wszystkie dzieci wyjeżdżają na zieloną szkołę bezpłatnie, ponieważ teren, na którym mieszkamy posiada zbiornik odpadów poflotacyjnych tzw kopalnianych. Wyjazd jest w pełni dofinansowywany przez co każdy uczeń szkoły ma zapewniony wyjazd raz w roku na dwa tygodnie. Praca ma charakter projektowy, w rozdziale pierwszym znajduje się analiza zagadnienia wskazanego w temacie pracy. Rozdział drugi to projekt własnych działań edukacyjnych "Słona Zielona Szkoła",a w nim wyjaśnienie czym jest projekt oraz autorsko opracowane scenariusze zajęć. Rozdział trzeci to ewaluacja zrealizowanego projektu, wyjaśnienie czym jest ewaluacja oraz auto-ewaluacja. Temat niniejszej pracy nie jest wynikiem przypadku. Jest on rezultatem chęci do pogłębiania wiedzy z zakresu wpływu Zielonej Szkoły na wszechstronny rozwój ucznia w wieku wczesnoszkolnym.
157. Zgrożenie narkomanią -diagnoza i program profilaktyczny /na przykładzie wybranej klasy szkoły ponadgimnazjalnej/ dr hab. Piotr Kwiatkowski Pedagogika - zaoczne I stopnia
158. Zgrożenie narkomania-diagnoza i projekt działań profilaktycznychNa podstawie ankiety w I Liceum Ogólnokształcącym w Ostrowie Wielkopolskim. dr hab. Piotr Kwiatkowski Pedagogika - zaoczne I stopnia
159. ZESPÓŁ UZALEŻNIENIA OD INTERNETU I GIER KOMPUTEROWYCH dr Katarzyna Kokot Pedagogika - stacjonarne I stopnia
160. Zespół Tourette'a - percepcja społeczna dr Katarzyna Kokot Pedagogika - zaoczne I stopnia
161. Zespół Szkół Integracyjnych w Kłodzku miejscem przełamywania barier pomiędzy dziećmi niepełnosprawnymi, a ich pełnosprawnymi rówieśnikami prof. dr hab. Zdzisław Cutter Pedagogika - dla abs. st. ped., stacjonarne II stopnia
162. Zespół Pieśni i Tańca "Wałbrzych" jako miejsce aktywności młodzieży. prof. dr hab. Stefania Walasek Pedagogika - dla abs. st. ped., zaoczne II stopnia
163. Zespół Fas w wymiarze edukacyjnym. dr Katarzyna Kokot Pedagogika - zaoczne I stopnia
164. Zespół Aspergera Diagnoza i Terapia. dr Katarzyna Kokot Pedagogika - zaoczne I stopnia
165. Zespoły ludowe i ich znaczenie dla funkcjonowania społeczności lokalnych zróżnicowanych kulturowo dr hab. Krystyna Dziubacka Pedagogika - dla abs. st. ped., zaoczne II stopnia
Niniejsz praca składa się z czterech rozdziałów. Pierwszy z nich oparty jest głównie o literaturę przedmiotu. Opisane jest w nim społeczeństwo zróżnicowane kulturowo, jego formy i czynniki przyczyniające się do jego powstania. Ukazane w tym rozdziale migracje przyczyniły się głownie do zróżnicowania opisywanej w badaniach społeczności. Na koniec, społeczność lokalna imigrantów została przedstawiona jako zbiorowość, którą łączy terytorium, interakcje społeczne i więzi. W tej części poruszyłam także problem tożsamości, z którym boryka się niejedna jednostka zastanawiająca się nad swoim pochodzeniem. Następny rozdział poświęciłam na zagadnienia opisujące kulturę. Na samym początku skupiłam się na wyjaśnieniu samego pojęcia jakim jest kultura. Przybliżyłam ją w kontekście budowania tożsamości jednostki. Człowiek poszukujący swoich korzeni przede wszystkim skupia się na tradycji, obyczajach, które są wyróżnikiem danej grupy. Opisana kultura ludowa przybliżyła tradycje związane z zespołami, a także imprezy mające na celu integrację ludności społczności zróżnicowanej kulturowo. Przedstawione w tej części pracy animacje, które mają na celu zaktywizować jednostkę, a także organizacje, wspomagają proces łączenia się społeczeństwa, budowania relacji pomiędzy ludźmi. W trzecim rozdziale przedstawione zostały metodologiczne podstawy moich badań. Na początku opisany został problem jak i cele badawcze. Następnie wyjaśnione przeze mnie zostały narzędzia jak i techniki badawcze. Na końcu tego rozdziału skupiłam się na opisaniu doboru próby. W niniejszej pracy ostatni rozdział przedstawia wyniki moich badań. Analizując wszelakie dokumenty związane z zespołem i jego działanością, uzyskałam wiele informacji, które stanowią podstawę analizy materiału empirycznego. Zespół folklorystyczny „Gościszowianki“ ukazany został przeze mnie jako animator, mający na celu integrację społeczności lokalnej gminy Nowogrodziec. Grupa ta prezentuje wiele elementów kultury, które zachowały się w przekazie międzypokoleniowym. Tradycje (pieśni, rękodzielnictwo kulinaria) sprzyjajają integracji społeczności poprzez organizowane przez zespół warszaty, imprezy kulturalne. Prezentowane przez zespół tradycje i obyczaje zawierające unikalne walory, łącząc społeczność, mają szansę przetrwać jeszcze przez długie lata, a zespoły ludowe jako nośnik kultury ludowej, przyczyniają się do jej odrodzenia i kultywowania.
166. Zdrowie jako wartość w kulturze życia codziennego dzieci w średnim wieku szkolnym prof. dr hab. Krystyna Ferenz Pedagogika - dla abs. st. ped., zaoczne II stopnia
Temat mojej pracy dyplomowej brzmi następująco: Zdrowie jako wartość w kulturze życia codziennego dzieci w średnim wieku szkolnym. Moja praca składa się z czterech głównych rozdziałów. W pierwszym rozdziale skupiłam swoją uwagę na zdrowiu w systemie wartości współczesnego człowieka. Rozdział ten podzieliłam na trzy podrozdziały, w których zajęłam się takimi zagadnieniami jak: Pojęcie wartości i osobistych systemów wartości człowieka; edukacja zdrowotna jako wartość w wychowaniu; wymiary codzienności życia dziecka. Drugi rozdział poświęciłam na charakterystykę rozwoju dzieci w średnim wieku szkolnym. Kolejny rozdział odnosi się do metodologii badań, w którym na podstawie literatury przedstawiłam różne metody badawcze, a także techniki i narzędzia badawcze. W tym rozdziale opisałam także teren, na którym przeprowadziłam badania do pracy. Czwarty rozdział ma charakter badawczy i jest poświęcony prezentacji i opracowaniu wyników kwestionariuszy ankiet. Do przeprowadzenia badań sporządziłam 50 jednobrzmiących kwestionariuszy ankiet przeznaczonych dla uczniów klas 6 szkoły podstawowej. Łącznie do analizy badań własnych posłużyło mi 39 ankiet. Wyniki przeprowadzonych badań zostały przeze mnie dokładnie przeanalizowane i przedstawione na wykresach. Uzyskane badania pozwoliły mi na sprawdzenie postawionych wcześniej przeze mnie hipotez. Pierwsza z nich brzmi następująco: Można przypuszczać, że w systemie wartości dziecka w średnim wieku szkolnym zdrowie osiąga wysokie miejsce. Hipoteza ta nie potwierdziła się. Z badań wynika, że dzieci w średnim wieku szkolnym za najwyższe wartości uznają przyjaźń, miłość i rodzinę. Zdrowie zajęło w przypadku chłopców trzecie miejsce, a w przypadku dziewczynek czwarte. Druga hipoteza badawcza odnosi się do wiedzy dzieci na temat zdrowia i brzmi ona następująco: Przypuszczalnie, dzieci w średnim wieku szkolnym posiadają wiedzę na temat zdrowia. Hipoteza ta potwierdziła się. Z badań wynika, że dzieci w średnim wieku szkolnym posiadają wiedzę na temat zdrowia i czerpią ją z różnych źródeł. Najczęściej to od rodziców dzieci dowiadują się najwięcej. Kolejne hipotezy odnoszą się do świadomości dzieci z konieczności dbania o własne zdrowie. Hipotezy te można sformułować w następujący sposób: Można przypuszczać, że dzieci w średnim wieku szkolnym małą świadomość konieczności dbania o higienę osobistą, o zdrowy sposób odżywiania się oraz o sprawność fizyczną. Hipotezy te również się potwierdziły. Z badań wynika, że ankietowani uczniowie dbają o swoje zdrowie poprzez odpowiednią higienę osobistą, prawidłowe odżywianie bogate w witaminy oraz aktywne spędzanie czasu wolnego – uprawianie różnego rodzaju sportów.
167. Zdrowe odżywianie w przedszkolu dr Elżbieta Jezierska-Wiejak Pedagogika - edukacja wczesnoszkolna i wychowanie przedszkolne, zaoczne I stopnia
W pierwszym rozdziale opisałam rozwój dziecka w sferach: poznawczej, emocjonalnej, społecznej, moralnej i fizycznej. Następnie opisałam czym jest zdrowe odżywianie oraz przedstawiłam zasady zdrowego odżywiania proponowane przez Instytut Żywności i Żywienia. Opisałam kolejno prawdopodobne przyczyny nawyków żywieniowych wynikających z sytuacji geopolitycznej i gospodarczej Polski w latach dziewięćdziesiątych. Zwróciłam uwagę na energię produkowaną z pożywienia i na jej dostosowanie do pojedynczych dzieci. Opisałam jak ważne jest przyjmowanie węglowodanów, tłuszczów i białka w diecie dziecka. Wymieniłam ich występowanie w produktach, jak i wymieniłam witaminy pochodzące z wybranych produktów zalecanych w diecie. Przedstawiłam produkty wskazane w posiłkach dziecka w wieku przedszkolnym, normy kaloryczne dziennych posiłków, procentowy podział energetyczny na poszczególne posiłki. Zaprezentowałam dziesięć zasad budowania zdrowych nawyków żywieniowych. Zwróciłam uwagę na poświęcenie uwagi na edukację zdrowotną nawet w podstawie programowej. Następnie zajęłam się rolą nauczyciela w promocji zdrowego odżywiania. Przedstawiłam definicję nauczyciela. Opisałam cele, jakie stawia sobie nauczyciel i na co musi zwracać uwagę. Zwróciłam uwagę na to jak zmienia się rola nauczyciela na przestrzeni wieków. Przedstawiłam zadania nauczyciela oraz wyszczególniłam, na co musi zwrócić uwagę. Zaprezentowałam trzy style nauczania i wywnioskowałam, że to nauczyciel wybiera z tych stylów to co najlepsze. Przedstawiłam metody pracy z dzieckiem. W drugim rozdziale zajęłam się autorskim projektem działań edukacyjnych. Na początku opisałam czym jest projekt i opisałam jego etapy. Następnie przedstawiłam pięć scenariuszów zajęć, które mają na celu przybliżenie uczniom tematyki zdrowego żywienia i zachęcenie ich do takiego odżywiania. W pierwszym scenariuszu skupiłam się na podstawach, czyli piramidzie żywienia. W drugim scenariuszu zajęłam się poszerzeniem wiedzy dzieci na temat warzyw. Trzeci scenariusz przedstawia negatywne skutki spożywania cukru oraz jego zdrowsze zamienniki. Następny scenariusz prezentuje pojęcie „superfood”. Tydzień tematyczny opiera się na zabawie i warsztatach kulinarnych, co ma przybliżyć dzieciom w realny sposób obraz zdrowego żywienia. Trzeci rozdział to ewaluacja. Przedstawiłam tu definicję ewaluacji, podział ewaluacji, oraz metody i narzędzia potrzebne do przeprowadzenia tejże. Opisałam swój projekt oraz grupę w której przeprowadziłam zajęcia. Wyodrębniłam ważne informacje o dzieciach, takie jak alergie żywieniowe. Kolejno opisałam przeprowadzone przeze mnie zajęcia dzień po dniu i skutek ich przebiegu w grupie objętej projektem. Następnie przeszłam do ewaluacji mojego projektu opisując sukcesy i niepowodzenia poszczególnych zadań oraz całości projektu.
168. Zdrowe odżywianie w opinii uczniów klasy III szkoły podstawowej dr hab. Bernadeta Szczupał prof. UWr Pedagogika - dla abs. st. ped., zaoczne II stopnia
Tytułem mojej pracy magisterskiej jest: Zdrowe odżywianie w opinii uczniów klas III szkoły podstawowej. Zdrowe odżywianie jest jedną z najpopularniejszych definicji spotykanych w dzisiejszych czasach. Ludzie żyją w ciągłym biegu, nie mając czasu na odpoczynek oraz odpowiednio przygotowane posiłki. Zjawisko zdrowego odżywiania spotykane jest coraz częściej nie tylko w życiu dorosłych. Dzieci również spotykają się ze zjawiskiem zdrowego odżywiania. Odżywianie jest to proces, pozwalający organizmowi prawidłowo funkcjonować oraz rozwijać się. Dzieci w okresie wczesnoszkolnym rozwija się w bardzo szybkim tempie, dlatego spożywane przez nie posiłki powinny zawierać wiele potrzebnych do rozwoju składników. Problem żywienia został przeze mnie zauważony w szkole, w której pracuję, gdyż dostrzegam wiele nieprawidłowości, które są prowadzonych w szkole na temat zdrowego odżywiania. Nauczyciele czasami przeprowadzają zajęcia nawiązujące do profilaktyki zdrowego odżywiania. Niestety uczniowie nadal mają problem z właściwymi nawykami żywieniowymi. Głównym celem mojej pracy było poznanie opinii o zdrowym odżywianiu uczniów klas III szkoły podstawowej. Szkoła, w której przeprowadziłam badania, jest małą szkołą w Rawiczu. Problem zdrowego odżywiania został przeze mnie zauważony w tamtym roku, gdyż dzieci posiadają dość dużą wiedzę na temat prawidłowego odżywiania, jednak zastanawiało mnie, czy stosują zdobytą wiedzę w swoim życiu. Pierwszy rozdział pracy zawiera część teoretyczną na temat rozwoju dzieci w wieku wczesnoszkolnym. Wyróżniłam cztery kategorie rozwoju dzieci. Drugi rozdział pracy opisuje czym jest zdrowe odżywianie, jakie są zasady zdrowego odżywiania, ile oraz jakie posiłki powinny spożywać dzieci, zwróciłam też uwagę, jakie zagrożenia płyną z nieprawidłowo odżywiania, jakie choroby mogą prowadzić do spożywania niezdrowych, wysokokalorycznych lub niskokalorycznych posiłków. Kolejny rozdział opisuje część metodologiczną pracy. Zawiera on cel główny oraz cele szczegółowe, problemy badawcze oraz metody, techniki i narzędzia badawcze. Badania zostały przeprowadzone w dwóch klasach trzecich, a narzędziem jakim się posłużyłam, był kwestionariusz ankiety. Badania przebiegły w prawidłowy sposób, uczniowie poprawnie wypełnili wszystkie przygotowane przeze mnie pytania, a zebrane przeze mnie narzędzia badawcze pozwoliły mi opracować kolejny etap pracy. Ostatni rozdziała pracy zawiera analizę wyników badań. Do przedstawienia wyników posłużyły mi tabele oraz wykresy. Przeprowadzone przeze mnie badania, pozwoliły mi wyciągnąć wiele ciekawych wniosków na temat odżywiania dzieci w klasach III szkoły podstawowej.
169. Zdrada w małżeństwie i w związku nieformalnym w narracjach mężczyzn dr hab. Andrzej Ładyżyński prof. UWr Pedagogika - dla abs. st. ped., zaoczne II stopnia
W pracy został poruszony problem zdrady mężczyzn żyjących w związkach formalnych i nieformalnych. Rozważania dotyczą teorii na temat związków małżeńskich i kohabitacyjnych, powodów ich powstania, funkcjonowania i trwałości, a także rodzajów problemów przeżywanych przez partnerów i małżonków. Przeanalizowano także wpływ rodzaju związku na rodzinę i jej trwałość. Problem zdrady, będącej wynikiem kryzysu w związku, został przedstawiony pod kątem wpływu na partnerów i na dzieci, na dalsze życie członków rodziny. Współczesne czasy niosą wiele zmian w podejściu do rodziny, roli jej członków, a także jej formy. Zjawisko kohabitacji jak i funkcjonowanie współczesnych małżeństw zostały przeanalizowane na podstawie dostępnych źródeł naukowych. Zdrada jako zjawisko została przedstawiona na podstawie naukowych opracowań, dobranych pod kątem psychologii, socjologii i pedagogiki, także odwołano się do współczesnych powszechnych publikacji w prasie i internecie na jej temat. Jej postrzeganie, a także próby zaradzenia jej pojawieniu się w związku, pozwoliły na pełniejszą i ciekawą analizę zjawiska. W pracy przedstawiono także wyniki badań własnych. Są to analizy wywiadów przeprowadzonych z mężczyznami żyjącymi w różnych związkach, którzy zdradzili swoje partnerki.
170. Zdolność do pozytywnej adaptacji wychowanków Młodzieżowego Ośrodka Socjoterapii. dr hab. Piotr Kwiatkowski Pedagogika, stacjonarne I stopnia
Tematem mojej pracy dyplomowej jest zdolność do pozytywnej adaptacji wychowanków Młodzieżowego Ośrodka Socjoterapii. Kwestionariusz ankiety dr. Piotra Kwiatkowskiego umożliwił mi prowadzenie badań nad dwiema grupami nastolatków. Pierwszą grupę stanowili wychowankowie Młodzieżowego Ośrodka Socjoterapii. Drugą grupą byli uczniowie masowego gimnazjum, którzy stanowili grupę podobną pod kątem płci, wieku, miejsca zamieszkania (miasto/wieś). Każda grupa adolescentów liczyła 57. ankietowanych. Wyniki badań potwierdziły tezy. Uzyskałam również odpowiedź na problem badawczy. Analiza odpowiedzi wskazała, iż wychowankowie placówki opiekuńczo-wychowawczej przejawiają mniejszą zdolność do pozytywnej adaptacji. W mojej pracy zostało opisanych dwadzieścia zmiennych, które w istotnym stopniu wpływają na pozytywną adaptację jednostek. Trzy z nich: samoocena, stosunek do prawa, stosunek do religii wskazały na podobieństwo obu grup. Pozostałe aspekty w znacznym stopniu je różnicowały. Wyjaśnienie otrzymanych wyników zostało zinterpretowane na podstawie pięciu koncepcji. Każda z teorii, pomimo koncentracji na różnych obszarach rozwoju człowieka, szczególny nacisk kładzie na rolę środowiska pierwotnego w kształtowaniu się zdolności społecznych. Badania wykazały, iż średnia wartość adaptacyjnej zdolności systemu rodziny w grupie wychowanków placówki opiekuńczo-wychowawczej jest znacznie niższa niż wśród uczniów szkoły masowej. Pomimo niesprzyjających warunków rodzinnych, istotną rolę w życiu młodego człowieka może odgrywać np. wychowawca szkolny. Młodzież poszukuje autorytetu, który na tym etapie życia jest istotnym elementem w rozwoju psychospołecznym. Wyniki przeprowadzonych przeze mnie badań, wskazują zmienne, które kształtują zdolności do pozytywnej adaptacji. Przedstawione różnice pomiędzy grupami ankietowanych weryfikują obszary, nad którymi warto się skupić pracując z młodzieżą przebywającą w placówkach opiekuńczo-wychowawczych.
171. Zdolność do pozytywnej adaptacji rodziców dzieci w wieku przedszkolnym a ich kompetencje w zakresie wychowania. dr hab. Piotr Kwiatkowski Pedagogika, stacjonarne I stopnia
W pierwszej części pracy podejmuje rozważania na temat tego czym jest kompetencja wychowawcza i staram się rozróżnić ją od pokrewnych pojęć. Opisuje również wybrane przeze mnie czynniki, które mogą mieć wpływ na poziom posiadanej przez rodziców kompetencji. Do czynników tych zaliczam: zdolność do pozytywnej adaptacji, resiliencje rodzinną oraz cechy osobowości z pięcioczynnikowej teorii osobowości. W celu przeprowadzenia badań posłużyłem się teorią R. Praszkiera, co oprócz zbadania kompetencji pozwoliło mi wyróżnić również style wychowawcze. Ostatecznie skupiłem się na próbie odkrycia, czy wybrane czynniki wiążą się z poziomem posiadanej przez rodziców kompetencji wychowawczej lub preferowaniem przez nich któregoś stylu wychowawczego. Przeprowadzone przeze mnie badania wykazał, że rodzice posiadający wyższy poziom kompetencji wychowawczej charakteryzują się większą otwartością na doświadczenia. Rodzice preferujący treningowy styl wychowania charakteryzują się niższym poziomem ekstrawersji, niski poziomem ugodowości, oraz niższym poziomem neurotyczności. Rodzice preferujący terytorialny styl wychowania charakteryzują się wysokim poziomem sumienności, niższym poziomem pozytywnego obrazu własnej osoby, niższym poziomem zdolności do pozytywnej adaptacji oraz wyższym poziomem resiliencji rodzinnej.
172. Zdolność do pozytywnej adaptacji a ryzykowne zachowania młodzieży w zakresie korzystania z sieci. dr hab. Piotr Kwiatkowski Pedagogika, stacjonarne I stopnia
W części teoretycznej omawiam pojęcie oraz aspekty teoretyczne zjawiska pozytywnej adaptacji (resilience). W części metodologicznej formułuje problem w postaci pytania o zależność pomiędzy zdolnością do pozytywnej adaptacji a ryzykownymi zachowaniami w sieci. Weryfikacja hipotez badawczych wymagała przeprowadzenia sondażu diagnostycznego oraz testowania statystycznego hipotez za pomocą jednoczynnikowej analizy wariancji. W trzeciej części pracy przestawiam materiał weryfikujący hipotezy. Z badań wynika, że ryzykowne zachowania oraz postawy wobec nich i gotowość w tym zakresie w sieci wykazują związki ze zdolnością do pozytywnej adaptacji. Dotyczą różnych wymiarów Resiliencji, samokontroli obrazu własnej osoby i kompetencji społecznej.
173. Zdolności komunikacyjne dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim w środowisku szkolnym. dr hab. Barbara Winczura Pedagogika - dla abs. st. ped., zaoczne II stopnia
174. Zdobienie ciała -wybrane uwarunkowania dr hab. Piotr Kwiatkowski Pedagogika, stacjonarne I stopnia
W pracy podjęłam zagadnienie modyfikacji ciała w kontekście wybranych czynników indywidualnych i społecznych. Badania zaplanowałam jako ilościowe. Przeprowadziłam sondaż na próbie 123 osób. Wyodrębniłam cztery wymiary modyfikacji wyglądu i za pomocą analizy wariancji testowałam ich związki z cechami indywidualnymi (resiliencja, uważność, troska o siebie) oraz funkcjonalnością rodziny pochodzenia. Badania pozwoliły ustalić, że większość istotnych zależności dotyczy postawy wobec tatuaży i piercingu. Łączy się ona z pochodzeniem z mniej funkcjonalnych wychowawczo rodzin, z niskim poziomem resiliencji indywidualnej (to znaczy mniej pozytywnym obrazem siebie, słabszą samokontrolą i niższą kompetencją społeczną) niższym poziomem uważnościniższym poziomem troski o siebie (self-compassion). Tatuaż i piercing są nie tylko przejawem specyficznego pojmowania estetyki ciała, lecz można je traktować jako przejaw buntowniczej postawy życiowej – ogólnego sprzeciwu wobec konwencji społecznej czy tradycji. Z tej perspektywy można postrzegać pozytywne postawy wobec tatuażu i piercingu jako przejaw deficytów socjalizacyjnych czy pewnych trudności w sferze adaptacji społecznej. Na tym tle osoby o wysokiej zdolności do pozytywnej adaptacji (resilientne, uważne i dbające o siebie) są lepiej zsocjalizowane i mniej sfrustrowane – mają więc mniej powodów do manifestowania czegokolwiek za pomocą modyfikacji własnego wyglądu.
175. Zdarzenia krytyczne wspierajace proces wychodzenia z nałogu. Analiza biografii osób uzależnionych od substancji psychoaktywnych i zachowań ryzykownych dr hab. Edyta Zierkiewicz prof. UWr Pedagogika - dla abs. st. ped., stacjonarne II stopnia
Temat mojej pracy magisterskiej to Zdarzenia krytyczne wspierające proces wychodzenia z nałogu. Analiza biografii osób uzależnionych od substancji psychoaktywnych i zachowań ryzykownych. Przedmiotem moich badań są wypowiedzi osób, które były uzależnione od substancji psychoaktywnych i zachowań ryzykownych na temat przebiegu procesu wychodzenia przez nich z nałogu. W rozdziale pierwszym zdefiniowałam pojęcia takie jak: zachowania ryzykowne, uzależnienie, nałóg, substancje psychoaktywne. Zgodnie z literaturą opracowałam etapy wychodzenia z nałogu oraz skupiłam się na problemie alkoholizmu wśród współczesnych kobiet. W rozdziale drugim zdefiniowałam i opisałam grupy samopomocowe, czynniki motywujące do wyjścia z nałogu oraz zasady dbania o trzeźwość. W rozdziale trzecim przedstawiłam pytania główne oraz szczegółowe moich badań naukowych. Ponadto opisałam podejścia i paradygmaty w badaniach społecznych w kontekście badań własnych. Oprócz tego opisałam metody, techniki i narzędzia badawcze. Zajęłam się również wątkiem na temat etyki w badaniach naukowych. W rozdziale czwartym dokonałam analizy i interpretacji badań własnych.
176. Zażywanie środków psychaaktywnych przez młodzież szkolną. dr hab. Piotr Kwiatkowski Pedagogika, stacjonarne I stopnia
W pracy analizowane są czynniki etiologiczne używania substancji psychoaktywnych. Badania zaplanowałam jako sondaż z wykorzystaniem testów i ankiety. Narzędzia badawcze zostały przygotowane przez mojego promotora z w​yjątkiem skali uważności SF-FFMQ w polskiej wersji opracowanej przez Radonia. ​ Badania przeprowadziłam na populacji 100 licealistów.. Hipotezy weryfikowałam statystycznie za pomocą analizy wariancji. W badaniach ustaliłam, że najistotniejszy związek z używaniem środków psychoaktywnych ma niski poziom resiliencji osobistej jednostki oraz niska funkcjonalność rodziny. Te same zmienne korelują z zamiarem zażycia narkotyku w przyszłości.
177. Zażywanie substancji psychoaktywnych wśród uczniów szkół średnich prof. dr hab. Jolanta Szempruch Pedagogika - dla abs. st. ped., stacjonarne II stopnia
Celem pracy było zbadanie, jakie jest nasilenie zażywania substancji psychoaktywnych przez uczniów szkół średnich oraz jakie są uwarunkowania tego zjawiska. Zbadano 110 uczniów. W badaniu uczestniczyli zarówno mężczyźni jak i kobiety. Większość z nich to uczniowie liceum – 69 uczniów, a także uczniowie technikum – 41 uczniów. Średnia wieku osób badanych wyniosła 18 lat. W celu zgromadzenia informacji, posłużono się metodą sondażu diagnostycznego. Narzędziem, które zastosowano w badaniu był kwestionariusz ankiety zawierający 22 pytania. Głównie zwrócono uwagę na uwarunkowania indywidualne, rodzinne, środowiskowe i pedagogiczne zażywania środków odurzających. Zweryfikowano, czy różnice indywidualne w postaci: wieku, płci, wyników w nauce i absencji szkolnej warunkują zażywanie substancji psychoaktywnych przez uczniów technikum oraz liceum. Ponadto, w zakresie czynników rodzinnych i środowiskowych, szczególnie zwrócono uwagę na takie czynniki jak: zaburzona struktura rodziny, niski status materialny, brak wsparcia emocjonalnego w rodzinie i ze strony rówieśników, dostępność substancji psychoaktywnych na rynku, a także rolę presji rówieśniczej w warunkowaniu zażywania środków odurzających. Zwrócono uwagę także na szczególnie ważną kwestię dla pedagogów, czyli na rolę czynników pedagogicznych w uwarunkowaniu zażywania substancji psychoaktywnych przez uczniów szkół średnich. Zbadano istotność korelacji pomiędzy przeprowadzaniem zajęć profilaktycznych dotyczących uzależnień, a częstością stosowania substancji psychoaktywnych. Zweryfikowano, jak często organizowane są zajęcia profilaktyczne w szkole, przez kogo i jakie treści są na nich poruszane. Próba podjęcia owej tematyki może przyczynić się do poszerzenia dotychczasowego zakresu wiedzy naukowej. Szczególnie, jeśli chodzi o praktyczną stronę pracy zawodowej pedagoga z dziećmi i młodzieżą. Praca ta ma na celu zwrócenia uwagi na aspekty, które są ważne w kontekście zażywania substancji psychoaktywnych przez uczniów szkół średnich.
178. Zawstydzenie jako kluczowa emocja doświadczana przez kobiety w sferze publicznej .Analiza narracji autobiograficznych dr hab. Edyta Zierkiewicz prof. UWr Pedagogika - dla abs. st. ped., stacjonarne II stopnia
179. Zawód niani w relacjach młodych matek i opiekunek. dr hab. Barbara Jędrychowska prof. UWr Pedagogika - dla abs. kierunk. innych, zaoczne II stopnia
180. Zawód nauczyciela edukacji wczesnoszkolnej w relacjach dwóch pokoleń nauczycieli. dr hab. Barbara Jędrychowska prof. UWr Pedagogika, zaoczne II stopnia
Tematem mojej pracy magisterskiej jest: Zawód nauczyciela edukacji wczesnoszkolnej w relacjach dwóch pokoleń nauczycieli. Praca stanowi podsumowanie dotychczasowych przemian na drodze edukacyjnej nauczycieli oraz ich drogi zawodowej na przestrzeni lat. W części teoretycznej opisałam historię zawodu nauczyciela edukacji wczesnoszkolnej, rozwój psychofizyczny ucznia, osobowość i autorytet nauczyciela oraz zakres współpracy nauczyciela z rodzicami dzieci. Wyjaśniłam także podstawowe pojęcia opierając się na literaturze przedmiotowej, którą szczegółowo przestudiowałam. Celem głównym prowadzonych badań było poznanie i przedstawienie relacji dwóch pokoleń nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej, dotyczących ich zawodu. Stosując strategię jakościową, poprzez wywiady z nauczycielami uzyskałam odpowiedzi na problemy badawcze. Prowadzone przeze mnie badania opierają się na refleksjach i wspomnieniach nauczycieli, które posłużyły porównaniu pracy nauczyciela na przestrzeni lat. Zrealizowane badania miały dla mnie bardzo dużą wartość, gdyż panuję zostać nauczycielem edukacji wczesnoszkolnej. Zauważyłam potrzebę wykonania badań ze względu na coraz większą nieświadomość społeczeństwa w zakresie pracy nauczyciela edukacji wczesnoszkolnej. Wielu dorosłych, zwłaszcza rodziców, nie zdaje sobie sprawy z iloma obowiązkami i jak wielką odpowiedzialnością mierzą się każdego dnia nauczyciele.