wyszukiwanie/filtrowanie
| Lp. | Temat pracy | Promotor | Program studiów |
|---|---|---|---|
| 121. | Zjawisko wypalenia zawodowego wśród opiekunek pracujących w żłobkach publicznych i niepublicznych | dr hab. Beata Cytowska prof. UWr | Pedagogika - dla abs. st. ped., zaoczne II stopnia |
|
Tematem niniejszej pracy jest Zjawisko wypalenia zawodowego wśród opiekunek pracujących w żłobkach publicznych i niepublicznych. Czasy współczesnego świata pozwalają ludziom na doskonalenie swojej osobowości, ambicji oraz rozwijania ścieżki edukacyjnej, jak również zawodowej. Odnosząc się do tematyki pracy, ważnym aspektem jest wybranie takiego zawodu, który pozwoli człowiekowi w należyty sposób wykonywać go. Życie w dzisiejszych czasach jest obciążone wszelkimi obowiązkami, przede wszystkim zawodowymi. Natłok obowiązków oraz nieradzenie sobie z nimi powoduje stres u człowieka, który niesie ze sobą niekorzystne skutki dla organizmu i relacji międzyludzkich. Konsekwencją tego, jest poczucie wypalenia zawodowego, które w niniejszej pracy przedstawiłam na przykładzie opiekunek pracujących w żłobkach publicznych i niepublicznych. Moim zdaniem, temat badań jest bardzo ciekawy, zwłaszcza dla osoby, która pracuje w żłobku. Wybrałam taki temat badań, ponieważ sama jestem opiekunką w żłobku niepublicznym z dwuletnim stażem zawodowym. Na podstawie literatury przedmiotu mogłam wyszczególnić w pracy opisy charakteryzujące wypalenie zawodowe. Wiedza zaczerpnięta ze źródeł badaczy zajmujących się tym zjawiskiem pozwoliła mi na dogłębne zapoznanie się z powodami i skutkami problemu, który badałam wśród opiekunek. Dzięki zebranym informacjom mogłam dokonać badań, które ukazały zakres wiedzy na ten temat, czynników obciążających versus czynników przeciwdziałającym temu zjawisku.
|
|||
| 122. | Zjawisko wykluczenia społecznego seniorów na świecie | dr hab. Martyna Pryszmont | Pedagogika, stacjonarne I stopnia |
|
Niniejsza praca dotyczy rozważań nad starością i funkcjonowaniem osób starszy, ale przede wszystkim to analiza pojęcia wykluczenia społecznego w odniesieniu do konkretnej grupy społecznej. Czytelnik będzie mógł zapoznać się z różnymi definicjami i teoriami starości, czy wykluczenia. Na końcu opisany został projekt edukacyjny będący w przyszłości szansą na poszerzenie horyzontów uczestników i walkę z mechanizmami stereotypizacji i marginalizacją osób starszych.
|
|||
| 123. | Zjawisko wielokulturowości we współczesnym świecie w kontekście zmian zachodzących w środowiskach rodzinnych. Badanie funkcjonujących osób w wielokulturowych rodzinach. | dr hab. Edyta Zierkiewicz prof. UWr | Pedagogika - dla abs. st. ped., zaoczne II stopnia |
|
Praca magisterska opisująca, czym jest zjawisko wielokulturowości? Jak na przełomie stuleci wielokulturowość ewoluowała i jak wpłynęła na postrzeganie przez społeczeństwa homogeniczne, związków i rodzin różnokulturowych.
|
|||
| 124. | ZJAWISKO UŻYWANIA MARIHUANY WŚRÓD MŁODZIEŻY GIMNAZJALNEJ | dr hab. Piotr Kwiatkowski | Pedagogika - stacjonarne I stopnia |
|
|
|||
| 125. | Zjawisko uzależnień w Polsce na przełomie XX i XXI wieku | dr hab. Dorota Rybczyńska-Abdel Kawy prof. UWr | Pedagogika, stacjonarne II stopnia |
|
Uzależnienia, które mogą dotknąć każdego człowieka bez wyjątku, są obecnie narastającym i niebezpiecznym problemem tym bardziej, że prowadzą one nie tylko do poważnych dla zdrowia skutków w wielu sferach życia człowieka. Obecnie w grupie osób uzależnionych coraz częściej pojawiają się osoby młode i dzieci. W XXI wieku uzależnienia coraz częściej obejmują nie tylko znany wszystkim alkoholizm, narkomanię oraz nikotynizm, ale również uzależnienia behawioralne, od czynności, to znaczy między innymi od Internetu, telefonu komórkowego, patologicznego hazardu, seksu czy też zakupoholizmu. Celem niniejszej pracy jest porównanie zjawiska uzależnień XX wieku do tych, które występują obecnie w wieku XXI, czyli na przełomie stulecia.
Aby podjąć próbę zrozumienia obszernego tematu uzależnień, w pracy przedstawiono definicje uzależnienia według różnych autorów oraz źródeł, opisano rodzaje i objawy uzależnień, a także przyczyny i teorie uzależnień oraz sposoby przeciwdziałania temu zjawisku. W pracy opisano charakterystyczne uzależnienia dla wieku XX oraz te, które pojawiły się dopiero w wieku XXI. Następnie przedstawiono wyniki badań oparte na analizie dokumentów oraz wypowiedziach specjalistów, którzy zajmują się terapią uzależnień. Na koniec ukazano ustalenia z badań. Analiza zagadnień związanych z tematem uzależnień w połączeniu z analizą dokumentów i wywiadami przeprowadzonymi ze specjalistami, stały się podstawą do zrealizowania podstawowego celu pracy, jakim było poznanie i porównanie uzależnień które występowały w Polsce na przełomie stulecia.
W niniejszej pracy niezbędne było wykorzystanie dwóch metod badawczych: metodę analizy dokumentów oraz metodę sondażu z zastosowaniem techniki sondażu z użyciem wywiadu skategoryzowanego. Wyniki badań z niniejszej pracy wskazują na to, że uzależnienia XX wieku różnią się od tych, które są charakterystyczne dla wieku XXI. W przypadku poprzedniego stulecia, typowymi uzależnieniami, które się wtedy pojawiały był alkoholizm, narkomania oraz nikotynizm. Obecnie, oprócz tychże uzależnień, pojawiły się dodatkowo uzależnienia behawioralne, które wiąże się z dużym przeskokiem cywilizacyjnym, który miał miejsce na przełomie XX i XXI wieku. Na początku obecnego stulecia pojawiło się również uzależnienie od dopalaczy, które określa się mianem „nowych narkotyków”. Nowe uzależnienia są tym bardziej niebezpieczne, że obecnie coraz częściej w grupie ryzyka pojawiają się osoby coraz młodsze, młodzież oraz dzieci.
Problem uzależnień jest problemem, który jest wciąż aktualny. Mimo tego, że obecnie występujące uzależnienia różnią się od tych, które pojawiały się kiedyś – uzależnienia niosą ze sobą poważne i groźne skutki dla zdrowia i życia osoby uzależnionej. Dlatego tak ważne jest, by poznać zjawisko uzależnień od podstaw, co pozwoli nie tylko na zrozumienie tego tematu, ale także pomoże w organizacji odpowiedniej i skutecznej pomocy dla osób uzależnionych i tych, które są narażone na uzależnienie się. Zjawisko uzależnień,
|
|||
| 126. | ZJAWISKO TATUOWANIA W DOBIE WSPÓŁCZESNEJ KULTURY | prof. dr hab. Mirosława Wawrzak-Chodaczek | Pedagogika - dla abs. kierunk. innych, stacjonarne II stopnia |
|
|
|||
| 127. | Zjawisko stygmatyzacji wśród młodzieży gimnazjalnej | dr hab. Wiktor Żłobicki prof. UWr | Pedagogika - dla abs. st. ped., stacjonarne II stopnia |
|
|
|||
| 128. | ZJAWISKO STRESU ZAWODOWEGO PROWADZĄCE DO WYPALENIA ZAWODOWEGO ORAZ SPOSOBY WALKI Z NIM. | dr hab. Piotr Kwiatkowski | Pedagogika - stacjonarne I stopnia |
|
|
|||
| 129. | Zjawisko stereotypizacji osób z niepełnosprawnością intelektualną wśród uczniów klas IV-VIII | dr hab. Wiktor Żłobicki prof. UWr | Pedagogika, zaoczne II stopnia |
|
Niniejsza praca "Zjawisko stereotypizacji osób z niepełnosprawnością intelektualną wśród uczniów klas 4-8" zawiera definicję niepełnosprawności wraz z opisem wszelakich subdyscyplin pedagogicznych, a także charakterystykę związaną z kształtowaniem się postaw, uprzedzeń i stereotypów.
Praca skupia się na analizie wiedzy i postaw oraz na występujących stereotypach niepełnosprawności wśród uczniów klas 4-8 Szkoły Podstawowej Nr 2 we Lwówku Śląskim. Te zagadnienia są ściśle związane z celem pracy. Szczegółowej analizie zostało poddanych 156 uczniów.
Praca została napisania przy użyciu literatury fachowej, która głównie dotyczy zagadnień związanych z pedagogiką specjalną.
Do przeprowadzenia badań użyto sondażu diagnostycznego. Jako technikę badawczą wykorzystano ankietę, zaś jako narzędzie, kwestionariusz ankiety.
Analiza wyników badań wskazuje na to, iż wśród uczniów występują osoby posługujące się stereotypowym myśleniem, lecz większa grupa wykazuje zrozumienie i akceptację wobec osób z niepełnosprawnością intelektualną.
|
|||
| 130. | Zjawisko sponsoringu wśród młodych kobiet | prof. dr hab. Stefania Walasek | |
|
|
|||
| 131. | Zjawisko sponsoringu jako forma kobiecej prostytucji. | dr Barbara Jezierska-Jacobson | Pedagogika - zaoczne I stopnia |
|
|
|||
| 132. | ZJAWISKO RESILIENCE WŚRÓD WYCHOWANKÓW DOMU DZIECKA | dr hab. Piotr Kwiatkowski | Pedagogika - stacjonarne I stopnia |
|
|
|||
| 133. | Zjawisko przestępczości narkotykowej na terenie powiatu oleśnickiego w latach 2005-2010 r | dr Barbara Jezierska-Jacobson | Pedagogika - zaoczne I stopnia |
|
|
|||
| 134. | Zjawisko przemocy wśród uczniów Gimnazjum i sposoby zapobiegania. | dr hab. Arkadiusz Urbanek | Pedagogika - zaoczne I stopnia |
|
|
|||
| 135. | Zjawisko przemocy w cyberprzestrzeni | prof. dr hab. Mirosława Wawrzak-Chodaczek | Pedagogika - dla abs. st. ped., stacjonarne II stopnia |
|
|
|||
| 136. | Zjawisko przemocy rówieśniczej w szkołach ponadgimnazjalnych w świetle wybranych czynników etiologicznych. | dr hab. Piotr Kwiatkowski | Pedagogika, stacjonarne I stopnia |
|
Temat mojej pracy licencjackiej to „Zjawisko przemocy rówieśniczej w szkołach ponadgimnazjalnych w świetle wybranych czynników etiologicznych”. Porusza on zjawisko przemocy rówieśniczej w środowisku szkolnym, które często jest miejscem mobbingu uczniowskiego, którego formy są wielokrotnie tragiczne w skutkach. Skupiłam się głównie na przyczynach tego zjawiska, na jego podstawach teoretycznych oraz badaniach, które pomogą wyeliminować to zjawisko. W mojej pracy zbadałam cechy osobowościowe osób podatnych na doznawanie i czynienie przemocy. Brane były pod uwagę takie cechy jak: ekstrawersja, ugodowość, sumienność, neurotyczność, otwartość na doświadczenie, bezduszność, rozhamowanie i zuchwałość. Metodą zastosowaną w moich badaniach był sondaż diagnostyczny. Przeprowadzone przeze mnie badania pomogą wyłapać jednostki podatne na czynienie i doznawanie przemocy, dzięki czemu będzie można w dużym stopniu jej zapobiec.
|
|||
| 137. | ZJAWISKO PRZEMOCY DOMOWEJ WOBEC KOBIET DOŚWIADCZANEJ Z RĄK PARTNERA | dr hab. Piotr Kwiatkowski | Pedagogika - stacjonarne I stopnia |
|
|
|||
| 138. | Zjawisko przemocy domowej oraz obraz jej sprawców w opinii ofiar przestępstwa znęcania się nad rodziną | dr hab. Edyta Zierkiewicz prof. UWr | Pedagogika - dla abs. st. ped., stacjonarne II stopnia |
|
Tematem niniejszej pracy jest zjawisko przemocy w rodzinie oraz obraz jej sprawców w opinii ofiar przestępstwa znęcania się nad rodziną. Obecnie dostępna literatura charakteryzująca agresję stosowaną wobec najbliższych ma szeroki zakres. Jednak jeszcze do niedawna przemoc w rodzinie, mimo że była tematem rozległym, to w kulturze zakorzeniona była jako tabu. Aktualnie, temat ten jest w znacznym stopniu nagłaśniany poprzez kampanie medialne, literaturę oraz prasę. Jednak mimo uświadamiania społeczeństwa problem ten w wielu kręgach dalej jest poważny.
Przemoc to przede wszystkim nieprzypadkowe działania, które mają uderzyć w słabszą jednostkę – najczęściej jest nią kobieta lub dziecko. Intencjonalność tych zdarzeń ma za zadanie naruszyć godność osobistą, pozbawić praw i szacunku, a także wymusić presję i niezgodne z wolą ofiary zachowania. Przemoc jest środkiem do utrzymania kontroli i władzy sprawcy, a jej konsekwencją jest cierpienie, ból i strach.
Przemoc domową można podzielić na rodzaje, a każdy z nich przybiera różne mniej lub bardziej dotkliwe formy. Najpopularniejszy podział to: przemoc fizyczna, psychiczna, seksualna, ekonomiczna oraz zaniedbanie. Równie charakterystyczną cechą opisującą agresję rodzinną jest cykliczność. Polega ona na powtarzalności trzech etapów na zasadzie zamkniętego koła. Tymi fazami są: narastające napięcie, przemoc ostra oraz skrucha.
To oczywiste, że przemoc negatywnie wpływa na rozwój dzieci, dla których pierwszym i najważniejszym środowiskiem socjalizacji jest rodzina. Nieumiejętne zapewnienie odpowiedniego wzorca skutkuje rozwojem niepożądanych zachowań takich jak: autoagresja i samookaleczenie się, agresja rówieśnicza, niedostosowanie społeczne, zaniżony system wartości, nadużywanie alkoholu i innych środków odurzających.
Stosowanie przemocy domowej oraz znęcanie się nad osobami bliskimi jest uregulowanie prawnie, a sankcją grożącą sprawcy jest kara pozbawienia wolności do lat 5. Przestępstwo to podlega ściganiu z urzędu, a to znaczy, że pokrzywdzony nie musi składać żadnych wniosków. Jednak brak dowodów ze strony ofiary jest przyczyną częstego umarzania spraw.
Zapobiegać i przeciwdziałać przemocy mają różnorodne programy profilaktyczne dostępne zarówno dla ofiar jak i sprawców. Takimi działaniami zajmują się różnego rodzaju instytucje oraz służby społeczne. Są to między innymi: policja, prokuratura, pomoc społeczna, służba zdrowia, telefony zaufania. Organy te bardzo często muszą reagować bezpośrednio, niejednokrotnie zabrać ofiarę ze środowiska rodzinnego w miejsce jej przyjazne i bezpieczne. Zdecydowanie najważniejszym narzędziem instytucjonalnym pomagającym w zabezpieczaniu ofiar przemocy jest „Niebieska Karta”. Wyznacza ona szczegółowo czynności, które muszą być zrealizowane przez przedstawicieli instytucji pomocowych wobec ofiary i sprawcy, a także zakłada opracowanie planu pomocy rodzinie.
Przedmiotem niniejszej pracy jest opinia ofiar przemocy domowej na temat przestępstwa znęcania się nad rodz
|
|||
| 139. | Zjawisko prostytucji studentów i jego uwarunkowania | prof. dr hab. Jolanta Szempruch | Pedagogika - dla abs. st. ped., stacjonarne II stopnia |
|
Cel badań. Celem badań jest analiza zjawiska prostytucji podejmowanej przez studentów uczelni wyższych. Zaprezentowano skalę zjawiska oraz przyczyny podejmowania nierządu przez studentów.
Metodologia. Badaniem objęto grupę 1877 studentów polskich uczelni wyższych. Badanie wykonano przy użyciu ankiety on-line. Studenci wypowiadali się na temat własnych doświadczeń w zakresie prostytuowania się oraz na temat aprobaty dla tego zjawiska.
Wyniki i wnioski,. Na podstawie wypowiedzi studentów określono uwarunkowania zjawiska prostytucji. Zaliczono do nich czynniki biologiczno-psychologiczne, środowiskowo-kulturowe oraz ekonomiczne. Ponadto studenci wskazali na dodatkowe przyczyny podejmowania prostytucji studentów: trudną sytuację finansową podczas studiów, ponadprzeciętny popęd seksualny, lenistwo oraz postawę konsumpcyjną wspieraną kulturą promiskuityzmu. Okazało się, że każdy z czynników warunkuje podejmowanie przez studentów prostytucji. W analizie zwrócono także uwagę na brak edukacji seksualnej, sprzyjającej podejmowaniu przez młodych ludzi ryzykownych zachowań seksualnych. Badania wykazały, że duża grupa studentów uprawia seks za pieniądze.
Oryginalność tematu. Ryzykowne zachowania seksualne studentów stanowią wciąż niezbadany obszar wiedzy. Prostytucja, ze względu na swój kontrowersyjny charakter, stanowi temat tabu. Artykuł dowodzi, że zjawisko prostytucji studentów jest popularne i należy poddać je głębszej analizie.
|
|||
| 140. | Zjawisko narkomanii wśród studentów kierunków pedagogicznych. | dr Barbara Jezierska-Jacobson | Pedagogika, stacjonarne I stopnia |
|
Zjawisko narkomanii należy do patologii społecznej i jest szeroko pojętym problemem społecznym dzisiejszych czasów. Powszechna wiedza społeczeństwa na temat narkomanii pozostawia wiele do życzenia, ponieważ coraz więcej młodych ludzi postanawia zwalczać swoje codzienne problemy poprzez zażywanie środków odurzających. Celem niniejszej pracy było poznanie zjawiska narkomanii wśród studentów kierunków pedagogicznych. W pierwszym rozdziale przedstawiono najważniejsze pojęcia dla tego przedmiotu badań oraz scharakteryzowano klasyfikację narkotyków. W drugim zanalizowane zostały przyczyny sięgania po narkotyki wraz z teoriami wyjaśniającymi etiologię uzależnienia od substancji narkotycznych. Terminologię metodologii badań własnych opisano w trzecim rozdziale. Natomiast analizę wyników na temat zjawiska narkomanii wśród studentów kierunków pedagogicznych przedstawiono w ostatnim rozdziale. Z przeprowadzonych badań wynika, iż studenci z kierunków pedagogicznych wykazują dużą wiedzę na temat zjawiska narkomanii, a większość z badanych przyznaje, że miało już swoją pierwszą inicjację z narkotykami.
|
|||
| 141. | Zjawisko narkomanii wśród młodzieży licealnej i wybrane czynniki etiologiczne | dr hab. Piotr Kwiatkowski | Pedagogika, stacjonarne I stopnia |
|
Tematem mojej pracy licencjackiej jest zjawisko narkomanii wśród młodzieży licealnej i wybrane czynniki etiologiczne. W moim przekonaniu jest to temat na czasie z uwagi na częstotliwość występowania tego problemu u młodzieży. Praca została podzielona na dwa rozdziały. Pierwszy zawiera podstawowe informacje, definicje, teorie jak i badania z literatury, natomiast w drugim zawarłam hipotezy i problemy badawcze, metody, techniki i narzędzia wykorzystane w badaniach własnych i inne. Za główny cel mojej pracy obrałam ukazanie zależności między gotowością do używania narkotyków a różnymi czynnikami. Badanie zostało wykonane na populacji 419 uczniów szkół ponadgimnazjalnych. Użyłam sondażu diagnostycznego jako metody w moich badaniach. Zastosowałam technikę ankietową oraz testową do pomiaru zmiennych. Jeśli chodzi o narzędzie badawcze to zostało ono przygotowane przez promotora mojej pracy. Problematyka przedstawiona w mojej pracy nie wyczerpuje w całości tematu związanego ze zjawiskiem narkomanii, które jest dość obszerne. Mimo że o tej tematyce jest mnóstwo książek, wybrałam po dokładnej kwerendzie bibliotecznej kilkanaście pozycji. Dzięki napisaniu owej pracy poszerzyłam zakres swojej wiedzy co jest dla mnie cenne. Reasumując, myślę, że ukazane zależności między gotowością do używania narkotyków a zmiennymi dość jasno obrazują jak wszystko wpływa na człowieka.
|
|||
| 142. | Zjawisko narkomanii wśród młodzieży gimnazjalnej. | dr hab. Danuta Kowalczyk prof. UO | Pedagogika - zaoczne I stopnia |
|
|
|||
| 143. | Zjawisko narkomani wśród młodzieży.Przyczyny zażywania substancji psychoaktywnych, | dr hab. Piotr Kwiatkowski | Pedagogika, stacjonarne I stopnia |
|
W pracy zajmuję się czynnikami etiologicznymi eksperymentowania młodzieży z narkotykami. W części teoretycznej zawarłam definicję narkotyków, narkomanii i uzależnienia. Opisałam i scharakteryzowałam wybrane środki odurzające. Wskazałam przyczyny indywidualne i środowiskowe sięgania po narkotyki oraz czynniki ryzyka i czynniki chroniące. Metodą moich badań był sondaż z wykorzystaniem testów psychologicznych i ankiety. Badania zostały przeprowadzone na grupie 359 osób w wieku 18-26 lat. Pozwoliły one ustalić, że największy znaczenie etiologiczne w odniesieniu do używania narkotyków przez młodzież ma presja rówieśnicza i potrzeba silnych wrażeń.
|
|||
| 144. | Zjawisko mobbingu wśród studentów studiów niestacjonarnych Uniwersytetu Wrocławskiego | dr Adam Szecówka | Pedagogika - dla abs. st. ped., zaoczne II stopnia |
|
Występowanie psychospołecznych stresorów w miejscu pracy oraz ich wpływ na zdrowie, jakość pracy i efektywność zawodową pracowników. Podobieństwa i różnice między zjawiskiem mobbingu, a szeroko rozumianą agresją i przemocą. Mobbing jako poważne i bardzo groźne zjawisko. Zagadnienia dotyczące zjawiska, czynników sprzyjających powstawaniu. W literaturze światowej można spotkać się z kilkoma terminami określającymi długotrwałe i często nieetyczne zachowanie skierowane na jednostkę, m.in.: bullying, harassment,molestowanie moralne, ijime, czy whistleblowers. Określenie mobbingu z góry i z dołu. Wskazanie skutków występowania oraz działań, które mają na celu przeciwdziałanie takim objawom przemocy. Wskazanie działań mających na celu minimalizowanie występowania zjawiska.
|
|||
| 145. | Zjawisko mobbingu wśród licealistów. | dr hab. Bohumil Koukola | Pedagogika - dla abs. st. ped., zaoczne II stopnia |
|
|
|||
| 146. | Zjawisko mobbingu w miejscu pracy. | prof. dr hab. Mirosława Wawrzak-Chodaczek | Pedagogika - dla abs. st. ped., zaoczne II stopnia |
|
|
|||
| 147. | Zjawisko fonoholizmu wśród uczniów gimnazjum w Nowogrodźcu | dr Adam Szecówka | Pedagogika - dla abs. st. ped., zaoczne II stopnia |
|
Niepokojącym zjawiskiem ostatnich lat nagłaśnianym przez środki masowego przekazu jest zjawisko fonoholizmu. Zarówno dzieci, młodzież, jak i dorośli są narażeni na inne zagrożenia, które określa się mianem uzależnień od czynności lub mianem uzależnień behawioralnych.
Należy pamiętać, że nadużywanie telefonu komórkowego stanowi poważny problem społeczny, który wymaga analiz teoretycznych oraz przedsięwzięć w zakresie przeciwdziałania zjawisku fonoholizmu. Ze względu na coraz większa skalę zjawiska oraz jego negatywne następstwa w pracy podjęto próbę zbadania i opisania problemu nadużywania telefonu komórkowego w środowisku szkolnym.
Niniejsza praca składa się z trzech części: teoretycznej, metodologicznej oraz empirycznej. W rozdziale pierwszym części teoretycznej została zaprezentowana istota fonoholizmu. Pierwszy podrozdział zawiera definicje zjawiska fonoholizmu. Podrozdział drugi obejmuje etiologię i rodzaje uzależnień od telefonu komórkowego. W podrozdziale trzecim dokonano opisu skutków i profilaktyki fonoholizmu. Drugi rozdział części teoretycznej mówi o młodzieży gimnazjalnej. Pierwszy podrozdział w tej części opisuje gimnazjum w strukturze polskiej oświaty. Kolejny podrozdział to charakterystyka młodzieży gimnazjalnej. Ostatni podrozdział w części teoretycznej dokonuje opisu gimnazjalistów uzależnionych od telefonu komórkowego.
Część druga została poświęcona metodologii badań własnych. W kolejnych podrozdziałach przedstawiono: przedmiot i cel badań, problemy oraz hipotezy badawcze, zmienne, wskaźniki, metody, techniki, narzędzia i teren badań, a także charakterystykę badanych osób.
Szczególne znaczenie dla całej pracy ma część trzecia, która zawiera analizę wyników badań dotyczących zakresu występowania zjawiska fonoholizmu wśród młodzieży gimnazjalnej w Nowogrodźcu z uwzględnieniem płci badanych uczniów. W pracy zamieszczono również: podsumowanie wyników, spis cytowanej literatury oraz załączniki.
|
|||
| 148. | Zjawisko dysleksji a edukacja dzieci w wieku wczesnoszkolnym. | prof. dr hab. Stefania Walasek | Pedagogika - dla abs. st. ped., zaoczne II stopnia |
|
|
|||
| 149. | Zjawisko czytelnictwa książek wśród dzieci 11-, 12- letnich | prof. dr hab. Krystyna Ferenz | Pedagogika - dla abs. st. ped., stacjonarne II stopnia |
|
|
|||
| 150. | Zjawisko cyberprzemocy wśród uczniów szkół średnich . Projekt warsztatu edukacyjnego dla młodzieży | dr Jolanta Kędzior | Pedagogika, zaoczne I stopnia |
|
Celem mojej pracy dyplomowej jest zaprezentowanie i analiza zjawiska cyberprzemocy. Zaprojektowany warsztat chciałabym skierować do uczniów szkół średnich, których dotyczy ten problem oraz pokazać im, w jaki sposób można mu przeciwdziałać.
Moja praca składa się z trzech rozdziałów. W pierwszym z nich, zatytułowanym „Nastolatki i zjawisko cyberprzemocy w świetle literatury przedmiotu” na początek charakteryzuję nastolatków w późnej fazie dorastania. Kolejno przedstawiam definicje podstawowych pojęć jak: cyberprzemoc oraz typologie ofiar, zaproponowaną przez Jacka Pyżalskiego. Po tym przytaczam klasyfikację zagrożeń związanych z funkcjonowaniem online również jego autorstwa. W tej części pracy skupiłam się też porównaniu przemocy tradycyjnej wirtualnej. Na koniec przedstawiam występowanie, rodzaje i sposoby realizacji cyberagresji.
W rozdziale drugim pt. „Uczniowie szkół średnich w przemocowej cyberprzestrzeni” opisuję to zjawisko w świetle wyników badań. Przedstawiam podstawowe wiadomości o profilaktyce, ponieważ zaprojektowany warsztat ma służyć przeciwdziałaniu cyfrowej przemocy. Ten rozdział zawiera również charakterystykę sprawcy, ofiary i świadka cyberagresji i ich znaczenie w wyrządzaniu szkód w wirtualnym świecie.
Ostatni rozdział zawiera mój projekt warsztatu pt. „Mój kolega z ławki jest pixelem” dla uczniów szkół średnich. Po przedstawieniu metodyki szkoleń prezentuję autorski projekt działań. Opisuję cele i założenia szkolenia, grupę odbiorców, do której jest kierowany. Następnie charakteryzuję jego poszczególne części. Szczegółowy scenariusz warsztatu załączam w Aneksie.
|
|||

