wyszukiwanie/filtrowanie
Lp. | Temat pracy | Promotor | Program studiów |
---|---|---|---|
121. | Postawy uczniów szkoły podstawowej wobec osób z niepełnosprawnościami | prof. dr hab. Mirosława Wawrzak-Chodaczek | Pedagogika - dla abs. st. ped., stacjonarne II stopnia |
Ze względu na coraz powszechniejsze występowanie różnego rodzaju niepełnosprawności postanowiłam przeprowadzić badanie wśród uczniów szkoły podstawowej na temat ich postaw wobec osób z niepełnosprawnościami. Postawy młodych ludzi wobec odmienności są ważnym aspektem definiującym nas jako społeczeństwo. Często w dostępnej literaturze przewija się wątek deklaratywnego poparcia i tolerancji, który jednak nie znajduje potwierdzenia w realnych sytuacjach. Postanowiłam sprawdzić czy w przypadku moich badań wyniki będą podobne. Ankiety wykazały głównie pozytywne postawy wobec omawianej grupy, jednak różnią się one w zależności od rodzaju niepełnosprawności, a także kwestii, o które pytani byli uczniowie, np. realizacja zawodowa czy ich reakcje społeczne.
|
|||
122. | Wady i zalety odbywania kary pozbawienia wolności w systemie dozoru elektronicznego (sde) w opinii funkcjonariuszy służby więziennej | prof. dr hab. Mirosława Wawrzak-Chodaczek | Pedagogika - dla abs. st. ped., stacjonarne II stopnia |
Praca magisterska pt. "Wady i zalety odbywania kary pozbawienia wolności w systemie dozoru elektronicznego (sde) w opinii funkcjonariuszy Służby Więziennej ma na celu przedstawienie tematyki systemu dozoru elektronicznego oraz poznanie opinii funkcjonariuszy Służby Więziennej, którzy ze względów zawodowych z tą tematyką są najbardziej zaznajomieni,
na temat wad i zalet odbywania w tym systemie kary pozbawienia wolności.
Praca składa się z trzech części. Pierwsza z nich poświęcona została zagadnieniom teoretycznym dotyczących systemu dozoru elektronicznego, funkcjonariuszy Służby Więziennej jako grupy zawodowej, kary oraz idąc szerzej – niedostosowania społecznego oraz resocjalizacji. Druga część dotyczy zagadnień teoretycznych związanych z metodologią badań. Swój opis znalazły tam przedmiot oraz cel badania, problemy badawcze, hipotezy badawcze, zmienne oraz wskaźniki, a także charakterystyka metody, techniki i narzędzia badawczego. Ponadto część ta zawiera opis, przebieg i miejsce prowadzonego w ramach niniejszej pracy badania. Trzecia część i jednocześnie ostatnia stanowi analizę wyników uzyskanych w efekcie przeprowadzonego badania oraz podsumowanie i wnioski.
|
|||
123. | Aktywność fizyczna młodzieży w okresie wczesnej adolescencji | prof. dr hab. Mirosława Wawrzak-Chodaczek | Pedagogika - dla abs. st. ped., stacjonarne II stopnia |
Tematem niniejszej pracy magisterskiej jest Aktywność fizyczna młodzieży
w okresie wczesnej adolescencji. Omawiana praca rozpoczyna się wprowadzeniem w tematykę wybranego zagadnienia, poprzez zaprezentowanie ujęcia definicyjnego aktywności fizycznej na podstawie polskiej i zagranicznej literatury. Następnie zostają przedstawione funkcje aktywności fizycznej. W pracy opisano także rolę jaką pełni aktywność ruchowa w odniesieniu do zdrowia zarówno psychicznego jak i fizycznego. Ponadto omówione zostały formy uczestnictwa w kulturze fizycznej. Druga część teoretyczna pracy magisterskiej została poświęcona charakterystyce okresu adolescencji. Opisano w niej rozwój fizyczny, motoryczny oraz psychiczny i emocjonalno-społeczny młodzieży będącej w okresie dojrzewania. Trzecia część omawianej pracy przedstawia metodologiczne podstawy badań własnych. Tutaj zostało omówione zarówno ilościowe jak i jakościowe podejście w badaniach pedagogicznych, a także scharakteryzowano różne paradygmaty badawcze. Opisano wybrane metody, techniki i narzędzia badawcze oraz określono również przedmiot i cel badań, jakim ustanowiono analizę i ocenę aktywności fizycznej młodzieży w okresie dojrzewania. Ponadto sformułowano następujące pytanie badawcze, będące głównym problemem tej pracy: Jakiego rodzaju formy aktywności fizycznej podejmuje młodzież w okresie wczesnej adolescencji? Postawiono również hipotezy badawcze, które zostały potwierdzone lub sfalsyfikowane w trakcie procesu badawczego. Ostatnią część pracy magisterskiej stanowi przedstawienie i analiza wyników badań, przeprowadzonych za pomocą kwestionariusza ankiety. Zgromadzone dane podczas wykonywania badań, pozwoliły na wysunięcie wniosków mówiących o tym, że aktywność fizyczna młodzieży w okresie wczesnej adolescencji jest zjawiskiem podlegającym wielu zmianom. Powodują to przemiany cywilizacyjne zachodzące we współczesnym świecie, a przede wszystkim rozwój elektroniki i mediów oraz inny styl życia. Badania udowodniły, iż sport ma duże znaczenie dla młodzieży, która podejmuje jego różnorodne formy. Natomiast coraz więcej wolnego czasu nastolatkowie wykorzystują na bierne rodzaje rozrywek.
|
|||
124. | Bariery w funkcjonowaniu osób z niepełnosprawnościami w przedziale wiekowym 25 – 40 lat | prof. dr hab. Mirosława Wawrzak-Chodaczek | Pedagogika - dla abs. st. ped., stacjonarne II stopnia |
Tematem mojej pracy magisterskiej jest "Bariery w funkcjonowaniu osób z niepełnosprawnościami w przedziale wiekowym 25-40 lat". Skoncentrowałam się na tym zagadnieniu, ponieważ jest to bardzo istotny problem w dzisiejszym świecie, z którym niepełnosprawne jednostki muszą zmierzać się każdego dnia. Przez wiele różnych trudności nie mogą w prawidłowy sposób funkcjonować i się rozwijać. Dodatkowo, są one obecne w każdym aspekcie życia takich osób – zarówno wżyciu prywatnym, społecznym oraz zawodowym, co przyczynia się także do powstawania wielu niechcianych skutków. Dlatego też, warto uświadamiać społeczeństwo, z jakimi problemami zmierzają się osoby z niepełnosprawnościami oraz co mogą zrobić, aby zminimalizować lub zlikwidować występowanie tych barier. Całość pracy składa się z trzech rozdziałów. Każdy z nich w sposób znaczący różni się od siebie. W pierwszym rozdziale pracy magisterskiej przedstawiłam najważniejsze informacje, które dotyczą zjawiska, jakim jest niepełnosprawność. Zwróciłam uwagę na wiele aspektów, które są niezmiernie istotne, aby móc w pełni poznać badane zjawisko. Dlatego też, na samym początku opisałam zarys historyczny tego pojęcia, a następnie przedstawiłam różnorodne definicje tego zjawiska, przyczyny powstawania niepełnosprawności, trzy główne modele, stopnie i rodzaje, a także bariery w funkcjonowaniu takich jednostek. Drugi rozdział dotyczył metodologii badań. Na wstępie przedstawiłam główne rodzaje badań naukowych i paradygmatów. Badacz na samym początku musi określić, jakie badania chce wykonać oraz wybrać paradygmat, z którym się identyfikuje. Dodatkowo, przedstawiłam najważniejsze czynności, jakie badacz musi wykonać w czasie prowadzenia badań naukowych. Spośród nich można wyróżnić: przedmiot i cel badań, wyznaczenie problemu, sformułowanie hipotez badawczych, określenie zmiennych i wskaźników, dopasowanie paradygmatu, dobranie odpowiednich metod, technik i narzędzi badawczych. Trzeci rozdział mojej pracy magisterskiej dotyczył przeprowadzonych przeze mnie badań, które dotyczyły barier w funkcjonowaniu osób z niepełnosprawnościami w przedziale wiekowym 25 – 40 lat. Głównym celem badawczym było znalezienie odpowiedzi na sformułowane już wcześniej problemy badawcze. Badaniami zostało objęte dziesięć osób z obszaru województwa dolnośląskiego. Wszystkich respondentów pozyskałam, dzięki serwisom społecznościowym: Facebook, Instagram, WhatsApp. Natomiast same badania przeprowadziłam w swoim mieszkaniu, a także przy użyciu komunikatorów internetowych: Skype i Zoom. Następnie zaprezentowałam wyniki badań, które zostały dokonane w oparciu o wypowiedzi niepełnosprawnych osób, które znajdowały się w kwestionariuszach wywiadu – główne narzędzie badawcze, a także szczegółowo omówiłam w kontekście dotychczasowej wiedzy. W ostatniej części rozdziału przedstawiłam wnioski z przeprowadzonych badań. Uważam, że jest to bardzo ważny problem obecnych czasów i warto poddać go dalszym rozważaniom i analizom.
|
|||
125. | Rola nauczyciela przedszkola w rozwijaniu twórczości plastycznej dziecka | prof. dr hab. Mirosława Wawrzak-Chodaczek | Pedagogika - dla abs. st. ped., stacjonarne II stopnia |
Tematem mojej pracy jest rola nauczyciela przedszkola w rozwijaniu twórczości plastycznej dziecka. Celem niniejszej pracy jest identyfikacja istoty roli nauczyciela wychowania przedszkolnego w rozwijaniu twórczej aktywności w zakresie plastyki u dzieci. Problematyka niniejszej pracy lokuje się w obszarze pedeutologii, która podejmuje zagadnienia odnoszące się do zawodu nauczyciela oraz jednej z subdyscyplin pedagogiki, jaką jest pedagogika twórczości, w zakresie rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym.
Praca ma charakter teoretyczno-badawczy. Jest złożona ze wstępu, czterech rozdziałów, zakończenia oraz bibliografii. W pierwszym rozdziale, na podstawie literatury przedmiotu, przybliżyłam problematykę pracy w aspekcie teoretycznym, odnoszącym się do rozwoju twórczości plastycznej dziecka w wieku przedszkolnym. Rozdział ten objaśnia istotną dla niniejszej pracy terminologię oraz obrazuje rys historyczny terminu „twórczość plastyczna”. Ukazałam tam analizę koncepcji wychowania plastycznego w przedszkolu w kontekście wychowania przez sztukę. W tej części pracy przedstawiłam również charakterystykę rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym we wszystkich jego aspektach wraz ze zwróceniem szczególnej uwagi na znaczenie twórczości plastycznej dla poszczególnych obszarów rozwoju. Dokonałam także przeglądu teorii oraz klasyfikacji odnoszących się do rozwoju twórczości plastycznej, uwzględniając i przytaczając właściwości i prawidłowości każdej z faz. W końcowej części rozdziału pierwszego skoncentrowałam się natomiast na scharakteryzowaniu twórczości plastycznej dziecka w wieku przedszkolnym wraz z opisaniem jej cech.
Rozdział drugi niniejszej pracy w teoretyczny sposób ukazuje zawód nauczyciela wychowania przedszkolnego w kontekście procesu rozwoju dziecięcej twórczości plastycznej w świetle literatury przedmiotu. W tej części pracy scharakteryzowałam cele, funkcje oraz zadania wychowawcy przedszkola. Następnie wyjaśniłam pojęcie roli społecznej i zawodowej, a także poruszyłam i opisałam kwestię ról pełnionych przez współczesnego nauczyciela przedszkola. W tym rozdziale zostały przedstawione cechy osobowościowe nauczyciela wychowania przedszkolnego oraz ukazane obecne w literaturze stanowiska teoretyków i badaczy zajmujących się klasyfikacjami kompetencji nauczycielskich. Dokonałam również szczegółowego opisu tytułowej roli nauczyciela, zawierając w nim charakterystykę zawodu nauczyciela wychowania przedszkolnego w kontekście własnych kompetencji, zadań i powinności względem rozwoju twórczości plastycznej dzieci w wieku przedszkolnym oraz podejmowanymi przez niego oddziaływaniami w stymulowaniu twórczej aktywności dziecka w zakresie plastyki.
Rozdział trzeci został poświęcony przedstawieniu metodologicznych założeń badań własnych. Zaprezentowałam tam cel i przedmiot badań, główny problem badawczy oraz szczegółowe problemy badawcze, paradygmat badań, strategię badawczą, a także wybraną metodę, technikę i narzędzie badawcze. Na końcu ukazałam opis procedury ba
|
|||
126. | Wizerunek osób ze spektrum autyzmu przedstawiony w serialach | prof. dr hab. Mirosława Wawrzak-Chodaczek | Pedagogika - dla abs. st. ped., stacjonarne II stopnia |
Praca magisterska skupia się na temacie autyzmu oraz w jaki sposób jest on przedstawiany w mediach masowych, konkretnie w serialach. Swoje badania opieram na trzech postaciach, w tym jest to nastolatek oraz nastolatka oraz jeden chłopiec w wieku 5 lat. Kolejno opisuje w jaki sposób zostali przedstawieni bohaterowie, jakie mają relacje z otaczającym ich środowiskiem, jakie problemy spotykają na swojej drodze oraz to czy ich portret przedstawia autentyczny wizerunek osoby ze spektrum autyzmu bez zbędęgo stereotypizowania.
|
|||
127. | Realizacja obowiązku szkolnego przez dzieci i młodzież w formie edukacji domowej | prof. dr hab. Mirosława Wawrzak-Chodaczek | Pedagogika - dla abs. st. ped., stacjonarne II stopnia |
Tematem mojej pracy jest realizacja obowiązku szkolnego przez dzieci i młodzież w formie edukacji domowej. Temu zagadnieniu poświęciłam moje badania. W badaniach postanowiłam zapytać rodziców, w jaki sposób ich dzieci realizują obowiązek szkolny, będąc w edukacji domowej. Praca składa się z czterech rozdziałów. Rozdział pierwszy to analiza zagadnienia wskazanego w temacie- edukacji domowej. Rozdział drugi to przybliżenie edukacji w szkole masowej. Rozdział trzeci to metodologia badań własnych. Badania własne stanowią rozdział czwarty.
|
|||
128. | Wzory osobowe młodzieży recypowane z komiksów | prof. dr hab. Mirosława Wawrzak-Chodaczek | Pedagogika - dla abs. st. ped., stacjonarne II stopnia |
Pierwszy rozdział zawiera w sobie omówienie zagadnień teoretycznych, czyli podjęty został temat komiksu i jego miejsca w popkulturze przy uwzględnieniu historii jego rozwoju, co pełniło dużą rolę w zauważalnym wzroście popularności tego medium. Ujęty został także aspekt wzorców osobowych oraz wyjaśnienie tego czym jest wzór. Kolejno omówione zostały wątki metodologiczne przyświecające prowadzonemu badaniu na potrzeby realizacji pracy, przy uwzględnieniu podstaw teorii prowadzenia badań ilościowych i uwzględnienie podjętego problemu badawczego w kontekście pracy, jak i hipotez. Praca została sfinalizowana poprzez przedstawienie wyników badań własnych, które zostały wykonane na populacji 108 osób będących dobranych w sposób losowy, natomiast jeden warunkiem selekcyjnym było to, czy dana jednostka czyta komiksy, ponieważ ze względu na tematykę prowadzonych badań, odpowiedź twierdząca na pytanie kwalifikacyjne było niezbędna do uwzględnienia wypełnionego kwestionariusza w wynikach badań. Badania wykazały, że młodzież preferuje bohaterów, z którymi jest w stanie się utożsamiać, a więc posiadające wady, natomiast recypowane wzory osobowe młodzieży z komiksów, odzwierciedlone zostały poprzez cechy, które mogą być odbierane jako jednoznacznie pozytywne, oraz te umożliwiające pewną zmianę w funkcjonowaniu jednostki - między innymi poprzez zwiększenie pewności siebie w kontaktach społecznych.
|
|||
129. | Motywy wyboru zawodu nauczyciela edukacji wczesnoszkolnej i przedszkolnej | prof. dr hab. Mirosława Wawrzak-Chodaczek | Pedagogika - dla abs. st. ped., stacjonarne II stopnia |
Samorealizacja oraz doskonalenie nauczycieli są nieodzownymi elementami ich kariery. Należy jednak pamiętać, iż najbardziej istotnym aspektem są motywy dla których przyszły nauczyciel podejmuje się zawodu. Waga problemów jakie podejmuję w pracy są tym bardziej dla mnie szczególne, gdyż jako przyszły nauczyciel, pragnący wchodzić na wyżyny swoich umiejętności, chcę zwrócić uwagę na nadrzędność motywów jakimi kierują się osoby podczas wybierania zawodu. Ponadto jest to dla mnie pasjonujący temat, gdyż zostałam wychowywana w rodzinie, w której otaczały mnie nauczycielki, dzielące się ze mną swoimi codziennymi przeżyciami oraz przeszkodami i trudnościami z jakimi borykały się w pracy. Częstokroć zastanawiałam się co było głównym bodźcem do podjęcia się pracy
z dziećmi, ponieważ de facto nie jest to zawód niewymagający stałego wysiłku fizycznego jak i psychicznego. Celem niniejszej pracy jest zebranie wiadomości na temat motywów wyboru zawodu nauczyciela oraz uzyskanie informacji na temat wpływu motywacji do podejmowania zawodu oraz na dalszy rozwój kariery nauczyciela Edukacji Wczesnoszkolnej i Przedszkolnej.
|
|||
130. | Rola nowych mediów w socjalizacji osób z niepełnosprawnością intelektualną | prof. dr hab. Mirosława Wawrzak-Chodaczek | Pedagogika - dla abs. st. ped., stacjonarne II stopnia |
Obecnie nowe media stanowią ważny element w życiu człowieka. Mają za zadanie dostarczyć rozrywkę, ułatwić zdobywanie wiedzy, pomagać w życiu codziennym, poprzez załatwianie spraw urzędowych, bądź robieniu zakupów online. Niewątpliwie w ostatnich czasach Internet stał się także miejscem pracy, nauki. Większość sfer życia musiała zostać przeniesiona do sieci z powodu pandemii covid-19.
Warto się jednak zastanowić, czy życie społeczne, kontakty interpersonalne można z powodzeniem utrzymywać w świecie online. Niewątpliwie media społecznościowe, dostępne komunikatory, sprzyjają rozmowom, dzieleniem się swoimi przemyśleniami z innymi osobami. Dostępne sprzęty elektroniczne umożliwiają komunikowanie się z innymi i łączenie z siecią w większości miejsc. Socjalizacja jednostki może napotkać wiele problemów w momencie, gdy zostaną przyjęte i utrwalone złe wzorce. Osoby z trudnościami w rozumieniu przyjętych norm i zasad, mogą mieć także problem z krytycyzmem wobec treści udostępnianych za pośrednictwem nowych mediów. Dlatego celem niniejszej pracy jest rozpoznanie roli jaką pełnią nowe media w socjalizacji osób z niepełnosprawnością intelektualną.
Praca składa się z trzech rozdziałów. W pierwszym, części teoretycznej opisana jest charakterystyka osób z niepełnosprawnością intelektualną, a także ich socjalizacja i udział w nowych mediach.
W rozdziale drugim przedstawiona jest metodologia badań. Określony został przedmiot badań, cel, problematyka badań oraz metody, techniki i narzędzia, które zostały wykorzystane podczas zbierania danych, a także krótkie przedstawienie terenu i grupy badawczej.
W ostatniej części znajdują się studia przypadków osób z niepełnosprawnością intelektualną. Rozwój i funkcjonowanie tych osób uzupełnione jest o dane dotyczące korzystania z nowych mediów. Następnie przedstawiona jest analiza wyników badań i ich interpretacja. Ukazane są sposoby wykorzystywania czasu przez osoby z niepełnosprawnością intelektualną w Internecie oraz jakie są tego korzyści, zagrożenia. Znajduje się także odpowiedź na pytanie, czy nowe media sprzyjają socjalizacji osób z niepełnosprawnością intelektualną.
Praca zawiera także spis treści, wstęp, zakończenie, bibliografię, źródła internetowe i aneks.
|
|||
131. | Funkcje gier komputerowych w życiu adolescentów w fazie pokwitania właściwego | prof. dr hab. Mirosława Wawrzak-Chodaczek | Pedagogika - dla abs. st. ped., stacjonarne II stopnia |
Niniejsza praca ma na celu rozpoznanie i ukazanie funkcji gier komputerowych, które obecne są w życiu adolescentów w fazie pokwitania właściwego. W pierwszym rozdziale przedstawiona została charakterystyka gier komputerowych wraz z rodzajami oraz dostępnymi klasyfikacjami. Ponadto wymienione zostały sposoby wykorzystywania czasu wolnego przez młodzież oraz opisane w literaturze przedmiotu funkcje gier komputerowych. W rozdziale tym znajduje się także opis oddziaływania gier komputerowych na młodych ludzi. W pracy poruszono również zagadnienie związane z rozwojem dziecka w okresie adolescencji. Omówiono rozwój biologiczny, psychiczny i społeczny. Ponadto opisane zostały etapy formowania się tożsamości u młodych ludzi. Informacje te znajdują się w rozdziale drugim tejże pracy. W rozdziale trzecim przedstawiono podstawy metodologiczne, które posłużyły do przeprowadzenia badań własnych. Ostatni rozdział natomiast poświęcony został analizie oraz interpretacji badań dotyczących funkcji gier komputerowych w życiu adolescentów w fazie pokwitania właściwego.
|
|||
132. | Świadomość młodych dorosłych dotycząca zachowań zdrowotnych w zakresie odżywiania się. Analiza opinii studentów na temat stosowania diet i ich efektów | dr hab. Edyta Zierkiewicz prof. UWr | Pedagogika - dla abs. st. ped., stacjonarne II stopnia |
Problematyka tej pracy wywodzi się z przemyśleń na temat efektywności edukacji żywieniowej oraz wykorzystywanych w ramach niej metod, technik i środków przekazywania informacji. Praca składa się z czterech rozdziałów. Dwa początkowe stanową teoretyczny opis analizowanych w niej zagadnień.
Pierwszy z nich nosi tytuł: Czynniki determinujące sposób odżywiania. Zawiera kwestie edukacyjne, społeczne, psychiczne i kulturowe wpływające na styl życia.
Rozdział drugi pt. Żywienie i jego znaczenie w życiu człowieka, skupia się na zaburzeniach odżywiania, sposobach leczenia i zapobiegania im. W tym rozdziale poruszam również kwestie poradnictwa żywieniowego oraz wykorzystywanego w nim coachingu.
Kolejne dwa rozdziały odnoszą się do przeprowadzonych badań własnych z zakresu zachowań zdrowotnych studentów.
Rozdział trzeci pt. Metodologia badań własnych, zawiera opis postawionych problemów badawczych, hipotez, zmiennych zależnych i niezależnych oraz wskaźników.
Ostatni, czwarty rozdział nosi tytuł: Zachowania zdrowotne studentów w świetle przeprowadzonych badań własnych i zawiera analizę badań przeprowadzonych w ramach pracy.
|
|||
133. | Strategie poszukiwania wsparcia w sytuacjach konfliktowych w związkach | dr hab. Edyta Zierkiewicz prof. UWr | Pedagogika - dla abs. st. ped., stacjonarne II stopnia |
Praca prezentuje zagadnienie poszukiwania wsparcia w sytuacjach konfliktowych w związkach. Przytoczone zostały klasyfikacje sporów wraz z ich fazami rozwoju. Zaprezentowane zostały przyczyny powstawania sporów w związkach. Praca zawiera opis wybranych form pomocy w sytuacjach konfliktowych. Wyszczególnione zostało poradnictwo rodzinne i terapia par, jako formy instytucjonalnego wsparcia partnerów. Wyjaśnione również zostało pojęcie wsparcia społecznego jako jednego ze sposobów samopomocy oraz odwołam się do massmediów jako współczesnej odmiany doradztwa.
Praca zawiera również również część metodologiczną badań własnych oraz część empiryczną poświęconą prezentacji i analizie wyników przeprowadzonych badań.
|
|||
134. | Edukacja seksualna w szkole i w nowych mediach w opiniach internautów | dr hab. Edyta Zierkiewicz prof. UWr | Pedagogika - dla abs. st. ped., stacjonarne II stopnia |
|
|||
135. | Doświadczenia edukacyjne i pozaedukacyjne w narracjach studentów polskich i zagranicznych uczestniczących w programie Erasmus+ | dr hab. Edyta Zierkiewicz prof. UWr | Pedagogika - dla abs. st. ped., stacjonarne II stopnia |
Tematem pracy magisterskiej są doświadczenia edukacyjne i pozaedukacyjne w narracjach studentów polskich i zagranicznych uczestniczących w programie Erasmus+. Celem pracy jest poznanie opinii studentów polskich i zagranicznych na temat ich udziału w programie wymiany międzynarodowej Erasmus+, a w tym ich doświadczeń edukacyjnych i pozaedukacyjnych oraz spostrzeganych przez nich możliwości rozwoju osobistego i profesjonalnego związanego z wyjazdem za granicę. Badania opisują opinii studentów na temat ich wymiany studenckiej w ramach programu Erasmus+. Badanie były przeprowadzone na podstawie identycznie przygotowanych kwestionariuszy wywiadu dla dwunastu studentów polskich i zagranicznych. Wnioski wysunięte z doświadczeń edukacyjnych i pozaedukacyjnych wskazują na to, że podczas wymiany studenckiej badani zauważyli pozytywne zmiany w rozwoju osobistym, a mianowicie wzrost pewności siebie, rozwój umiejętności adaptacyjnych i komunikatywnych i nieco w mniejszym stopniu zmiany w rozwoju osobistym, czyli pozyskanie nowej wiedzy akademickiej oraz rozwój umiejętności przydatnych w działalności zawodowej.
|
|||
136. | Używanie substancji psychoaktywnych w procesach twórczych w opiniach artystów-muzyków | dr hab. Edyta Zierkiewicz prof. UWr | Pedagogika - dla abs. st. ped., stacjonarne II stopnia |
Tematem niniejszej pracy jest używanie substancji psychoaktywnych w procesach twórczych w opiniach artystów-muzyków. Autor podjął się przeprowadzenia badań jakościowych z udziałem dziesięciu muzyków w wieku od 24 do 40 lat. Celem tego projektu empirycznego było pogłębione poznanie prezentowanych przez artystów opinii na temat używania substancji psychoaktywnych oraz zrozumienie ich motywacji do odurzania się, zwłaszcza w kontekście ich muzycznej twórczości. Badania zostały przeprowadzone przy zastosowaniu techniki wywiadu swobodnego indywidualnego oraz metody nagrywania i transkrybowania.
W pierwszym rozdziale niniejszej pracy autor opisuje zasady działania mechanizmu uzależnienia, zwłaszcza zależności społecznej – szczególnie istotnej w środowisku muzycznym – oraz charakterystykę poszczególnych substancji odurzających, jak również ich wpływ na ludzki organizm i psychikę. W tym kontekście wyróżniona zostaje perspektywa medyczna – według której zażywanie środków psychoaktywnych jest niekorzystne i niebezpieczne – oraz konsumencka – przedstawiająca mniej krytyczny punkt widzenia osób regularnie korzystających z używek zmieniających świadomość.
Drugi rozdział dotyczy wpływu alkoholu, marihuany, halucynogenów, stymulantów oraz opioidów na ewolucję kultury i muzyki XX wieku. W tej części pracy autor przedstawia zwyczaje artystów i społeczeństwa, związane ze spożywaniem alkoholu, opisuje znaczenie konopi indyjskich w religii Rastafari, przytacza historię powstawania ruchu hipisowskiego oraz ewolucji muzyki i związanych z tym substancji psychodelicznych, a na końcu zwraca uwagę na rolę, jaką stymulanty oraz opioidy odegrały w życiu wielkich artystów.
Trzeci rozdział obejmuje metodologię badań własnych. W tej części tekstu znajduje się opis wykorzystanych przez autora metod, technik i narzędzi badawczych oraz informacje dotyczące przedmiotu i celu projektu empirycznego, związanego z niniejszą pracą.
W czwartym rozdziale autor przedstawia analizę badań własnych, z których wynika, że muzycy są świadomi możliwości wystąpienia pewnych negatywnych skutków zażywania substancji psychoaktywnych, jednak nie zdają sobie sprawy z ich znaczenia dla zdrowia. Ponadto, mówiąc o sobie, artyści zwracają uwagę przede wszystkim na korzyści wynikające z odurzania się. Wymienione przez artystów motywacje do zażywania środków psychoaktywnych dotyczą przede wszystkim pragnienia urozmaicenia swojej codzienności, oderwania się od rzeczywistości, uatrakcyjnienia spotkań ze znajomymi oraz poradzenia sobie z różnymi życiowymi trudnościami.
Po podsumowaniu wniosków, autor przytacza końcowe komentarze uczestników badania, dotyczące używania narkotyków i alkoholu.
|
|||
137. | Wspieranie umiejętności dzieci w radzeniu sobie z "negatywnymi" emocjami na przykładzie autorskiego projektu działań edukacyjnych w klasie drugiej | dr Ewa Musiał | Pedagogika, zaoczne I stopnia |
„Uczucia przychodzą i odchodzą jak chmury na wietrznym niebie. Świadome
oddychanie jest moją kotwicą” – cytat ten, pochodzący od T. N. Hana, uzmysławia jak istotnym jest pojęcie emocji. Doświadcza je każdy i mimo, że z łatwością mogą przeminąć to należy znaleźć swój sposób na radzenie sobie z nimi. Tego też dotyczy temat mojej pracy, brzmiący: „Wspieranie umiejętności dziecka w radzeniu sobie z „negatywnymi” emocjami na podstawie projektu działań edukacyjnych w klasie drugiej”. W znacznej większości przypadków dzieci nie mają problemu z rozróżnieniem, jak i okazywaniem pozytywnych uczuć, potrafią je nazwać. Trzeba jednak pamiętać, że uczeń szkoły podstawowej dalej rozwija swoją dojrzałość emocjonalną poprzez procesy socjalizacji i obserwując otoczenie, dlatego, tak niezwykle ważnym jest, by w tym czasie, w dalszym ciągu, wskazywać mu odpowiednie wzorce i przykłady. Bardzo często można się spotkać z opinią dorosłych, którzy mówią: „Jesteś tylko dzieckiem, nie wiesz co to smutek.”, czy „Jesteś mały, więc jeszcze nie masz prawdziwych problemów”. Dziecko, jak każdy inny, odczuwa, a to z czym nie daje sobie rady odbija się na jego emocjach, więc nie można bagatelizować jego słów, czy próśb o pomoc, czy wysłuchanie. Dlatego też, uważam, że należy pomóc naszym wychowankom, we wszelki możliwy sposób, nauczyć się odpowiedniego podejścia do zachowania osób z otoczenia, jak i wyrażania swoich emocji w sposób adekwatny do zdarzenia. P. Ekman zidentyfikował sześć emocji określanych jako podstawowe, a jest to radość, smutek, wstręt, strach, zaskoczenie i złość. Jak można łatwo zauważyć, aż cztery z sześciu emocji określamy jako negatywne, co więc może łatwo pokazać, jak często takie uczucia pojawiają się w życiu naszym i dzieci. W pracy tej skupiamy się bardziej na emocjach negatywnych, które informują nas o niezaspokojonych potrzebach oraz niepokojących, czy ważnych sytuacjach życiowych. Praca licencjacka ma charakter projektowy. Przedstawione w niej zagadnienia zostały opracowane na podstawie wnikliwej analizy aktualnej literatury przedmiotu. Autorski projekt działań edukacyjnych pt. „Gdy mi smutno, gdy mi źle, co mam robić, dowiem się”, składa się z trzech scenariuszy, w ściśle określonej do przeprowadzenia kolejności. Zrealizowany został w Szkole Podstawowej nr 68 we Wrocławiu, w całości w trybie stacjonarnym, z zachowaniem reżimu sanitarnego. Niniejsza praca składa się ze wstępu, trzech rozdziałów, bibliografii, netografii i aneksu. Pierwszy rozdział, noszący tytuł: „Problematyka badawcza w świecie literatury przedmiotu”, skupia się na przedstawieniu sylwetki rozwojowej dziecka w wieku wczesnoszkolnym, jego funkcjonowaniu w grupie społecznej, fazie rozwoju emocjonalnego dziecka, jak i odniesieniach do podstawy programowej. W następnym rozdziale pt. „Autorski projekt działań edukacyjnych” przedstawione zostało teoretyczne ujęcie podstaw projektu edukacyjnego, jego autorska realizacja wraz ze scenariuszami zajęć edukacyjnych. W ostatnim z rozdziałów, któr
|
|||
138. | Kształtowanie poczucia własnej wartości w grupie na przykładzie autorskiego projektu działań edukacyjnych w klasie trzeciej | dr Ewa Musiał | Pedagogika, zaoczne I stopnia |
„Dzieci trzeba tak wychowywać,
aby podawały sobie ręce, a nie podstawiały nogi”
Tomasz Rybak
Temat mojej pracy brzmi Kształtowanie poczucia własnej wartości w grupie
na przykładzie autorskiego projektu działań edukacyjnych w klasie trzeciej. Jest to ważna problematyka z punktu widzenia rozwoju dziecka. Prawidłowo wykształtowane poczucie własnej wartości jest bardzo ważnym czynnikiem w życiu człowieka. Wiara we własne możliwości, jak i przekonanie o swojej wartości to podstawa prawidłowego stanu psychicznego każdego z nas. Praca licencjacka ma charakter projektowy. Zagadnienia, które zostały w niej przedstawione, zostały opracowane na podstawie wnikliwej analizy literatury przedmiotu. Autorski projekt działań pt. “Ja wśród innych” składa się z trzech scenariuszy, które zaplanowane zostały do przeprowadzania w odpowiedniej kolejności. Projekt został zrealizowany w trybie stacjonarnym w Publicznej Szkole Podstawowej w Kolnicy w terminie 15.03.2021r. - 19.03.2021r. Przeprowadzone zajęcia odbyły się zgodnie z zasadami reżimu sanitarnego. Praca składa się ze wstępu, trzech rozdziałów, zakończenia, bibliografii, netografii oraz aneksu. Pierwszy rozdział pt. “Problematyka badawcza w świetle literatury” przedstawia charakterystykę najważniejszych obszarów rozwoju dziecka w wieku wczesnoszkolnym, rozwój moralny w wieku szkolnym, opisuje element funkcjonowania życia jakim jest własna wartość, a także opisuje klasę szkolną jako środowisko wychowawcze i rolę nauczyciela we wspieraniu rozwoju dziecka. W drugim rozdziale pt. “Autorski projekt działań edukacyjnych Ja wśród innych” znajduje się część teoretyczna dotycząca założeń projektu edukacyjnego oraz warunki jego realizacji. Zamieszczone są tam także scenariusze zajęć edukacyjnych, które zostały zrealizowane w trzeciej klasie szkoły podstawowej. Trzeci rozdział pt. “Ewaluacja projektu działań edukacyjnych” stanowi prezentację teoretycznych ujęć procesu ewaluacji, sposobów jej przeprowadzenia oraz autorefleksję.
|
|||
139. | Wspieranie rozwoju kompetencji muzycznych dzieci poprzez stosowanie wybranych metod edukacji muzycznej na przykładzie autorskiego projektu działań edukacyjnych w klasie trzeciej | dr Ewa Musiał | Pedagogika, zaoczne I stopnia |
Temat mojej pracy brzmi: Wspieranie rozwoju kompetencji muzycznych dzieci poprzez stosowanie wybranych metod edukacji muzycznej na przykładzie autorskiego projektu działań edukacyjnych w klasie trzeciej. W opracowaniu przyjęto, że kompetencje muzyczne to indywidualne wyposażenie jednostki, obejmujące różne umiejętności muzyczne, warunkowane jej możliwościami oraz właściwościami środowiska, w którym funkcjonuje. Natomiast edukację muzyczną rozumiemy poprzez następującą konotację definicyjną: edukacja muzyczna to formalne nauczanie muzyki – jej wykonywania, teorii, jej form
i stylów; jednocześnie jest to uwrażliwienie wyobraźni na wartości muzyczne.
Praca licencjacka ma charakter projektowy. Przedstawione w niej zagadnienia opracowane zostały na podstawie wnikliwej analizy aktualnej literatury przedmiotu z zakresu pedagogiki, psychologii, socjologii. Autorski projekt działań edukacyjnych pt.: Raz, dwa, trzy, grać i śpiewać umiesz Ty! składający się z trzech scenariuszy planowanych do przeprowadzenia w określonej kolejności, które stanowią pełną całość, zrealizowany został częściowo w trybie stacjonarnym w Szkole Podstawowej im. Józefa Wybickiego w Białej Nyskiej w terminie od 6.05.2021r. do 13.05.2021r. (2 scenariusze projektu działań edukacyjnych) i ze względu na sytuację epidemiologiczną w kraju i na świecie w trybie nauczania zdalnego w dniu 27.04.2021r. (jeden scenariusz projektu działań edukacyjnych). Przeprowadzenie zajęć w trybie stacjonarnym odbyło się zgodnie z zasadami reżimu sanitarnego.
Niniejsza praca składa się ze wstępu, trzech rozdziałów, zakończenia, bibliografii, netografii i aneksu. W pierwszym rozdziale pracy pt. „Problematyka badawcza w świetle literatury przedmiotu” przedstawiono informacje dotyczące sylwetki rozwojowej dziecka w wieku wczesnoszkolnym, postawy jako elementu społecznego funkcjonowania dziecka, tolerancji w systemie wartości trzecioklasistów, a także roli nauczyciela w edukacji wczesnoszkolnej. W drugim rozdziale pt. „Autorski projekt działań pt.: Raz, dwa, trzy, grać i śpiewać umiesz ty!” zaprezentowano informacje, dotyczące teoretycznych podstaw projektu edukacyjnego, kontekst realizacyjny, a także scenariusze zajęć edukacyjnych. Natomiast trzeci rozdział pt. „Ewaluacja zaplanowanego projektu działań edukacyjnych” stanowi prezentację teoretycznych ujęć procesu ewaluacji, sposobów przeprowadzania ewaluacji oraz autorefleksję pedagogiczną.
|
|||
140. | Aktywizacja ruchowa dzieci w wieku przedszkolnym na przykładzie projektu działań edukacyjnych | dr Joanna Malinowska | Pedagogika, stacjonarne I stopnia |
Moja praca licencjacka ma charakter projektowy oraz składa się z wstępu, trzech rozdziałów, zakończenia, bibliografii, neografii a także spisu rysunków. W części teoretycznej opisałam zagadnienia wiążące się z problematyką mojej pracy. Uwzględniłam wieloaspektowość rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym
ze szczególnym wyróżnieniem rozwoju fizycznego. Przedstawiłam także, konieczność podejmowania aktywności ruchowej i jej wpływ na organizm. Dodatkowo zarys problematyki poszerzyłam o zagadnienia dotyczące podstawowych form aktywności przedszkolaka. W szczególności przeanalizowałam pojęcie zabawy, a także wyróżniłam klasyfikacje zabaw z naciskiem na ruchowe. Ze względu na obszar mojej problematyki nie mogłam pominąć piramidy aktywności, którą opisałam i przedstawiłam w formie graficznej.
W drugim rozdziale pracy licencjackiej zaprezentowałam mój projekt działań edukacyjnych nazwany „Skaczemy, biegamy, ćwiczymy i dobrze się przy tym bawimy”. Przedstawiłam cele i założenia, które zaplanowałam osiągnąć podczas prowadzenia zajęć. Po zapoznaniu się i przestudiowaniu obowiązkowej literatury wybrałam metody
i techniki, które pomogą osiągnąć założenia. Projekt ten dotyczył łącznie czterech scenariuszy przeznaczonych dla grupy czterolatków. W wyniku trudnej do przewidzenia sytuacji epidemiologicznej w kraju, dwa z nich przeznaczone były do przeprowadzenia w trybie stacjonarnym, a dwa do nauki zdalnej. Moimi głównymi celami było wspomaganie aktywności ruchowej, zachęcanie do podejmowania rożnych form aktywności.
Podejmując się pracy z dziećmi w ramach praktyki pedagogicznej mogłam sprawdzić swoje umiejętności zaliczane do kompetencji kluczowych nauczyciela.
W trzeciej części mojej pracy licencjackiej opisałam znaczenie ewaluacji w pracy nauczyciela, jako niezbędnego elementu w doskonaleniu swoich umiejętności. Proces ten często kojarzony jest z kontrolą i oceną, jednak jego zadaniem jest wspieranie. Zebrane informacje za pomocą tego mechanizmu pomagają pedagogom w wprowadzeniu zmian do systemu nauczania, co z kolei łączy się z jego usprawnianiem. Z tego powodu również, poddałam analizie i refleksji przeprowadzone zajęcia w oparciu o skrypt autorskich scenariuszy. Przedstawiłam wszystkie okoliczności przeprowadzonych zajęć, dzięki czemu mogłam dokonać autoewaluacji. Pomogło mi to dostrzec moje mocne i słabe strony oraz przemyśleć sposób prowadzenia zajęć. Dostrzegłam obszary, nad którymi muszę jeszcze popracować i zreorganizować. Dzięki temu nabyte doświadczenia pomogą mi w przyszłości osiągnąć sukces zawodowy. W zakończeniu dokonuje podsumowania oraz prezentuję refleksję przygotowaną w oparciu o kontekst sytuacyjny realizacji scenariuszy, a także komentarze dzieci.
|
|||
141. | Wspieranie aktywności twórczej dzieci na zajęciach artystyczno-ruchowych w przedszkolu | dr Joanna Malinowska | Pedagogika, stacjonarne I stopnia |
Tematem mojej pracy dyplomowej jest wspieranie aktywności twórczej dzieci, która jest jednym z czynników stymulujących ich rozwój. Problematyka lokuje się w obszarze sfery poznawczej, emocjonalnej i fizycznej. Ten aspekt będzie realizowany na zajęciach artystyczno-ruchowych w przedszkolu.
Niniejsza praca składa się ze wstępu, trzech rozdziałów, zakończenia, bibliografii, netografii oraz aneksu. Pierwszy rozdział stanowi przybliżenie problematyki na podstawie literatury pedagogicznej. We wstępie wyjaśniłam znaczenie kluczowej terminologii, w odniesieniu do tematu pracy. Dokonałam zestawienie definicji różnych specjalistów, co w efekcie dało porównanie przedstawianych terminów z różnych perspektyw. Następnie omówiłam główny cel działalności pedagogicznej, mieszczący się w obrębie pogłębianej przeze mnie problematyki. Wraz z przedstawieniem funkcji aktywności twórczej w rozwoju dzieci, odniosłam się do samej istoty tejże aktywności.
W rozdziale tym zawarłam także charakterystykę rozwoju dzieci w tej grupie wiekowej w sferze poznawczej, emocjonalnej, społecznej i motorycznej, których prawidłowy rozwój jest warunkowany pośrednio lub też bezpośrednio między innymi poprzez rozwijanie aktywności twórczej.
Odniosłam się także do Podstawy Programowej Wychowania Przedszkolnego, a mianowicie do tego, jak ustosunkowany pod względem prawnym jest ten obszar rozwojowy. Dokonałam również analizy informacji
z zakresu edukacji artystycznej i aktywności fizycznej, które stanowią jedne
z filarów, na których koncentruje się moja praca.
Następnie uwzględniłam charakterystykę poprawnej postawy i działalności nauczyciela na etapie wspierania aktywności twórczej dzieci oraz zasad, których stosowanie - według badaczy i praktyków - zwiększy efektywność ich pracy.
Ze względu na projektowy charakter pracy, drugi rozdział zawiera prezentację realizowanego przeze mnie projektu działań edukacyjnych „Mali ludzie - wielcy artyści”. W pierwszym podrozdziale przedstawiłam cele i założenia projektu. Kolejno zawarłam informacje odnośnie tematyki zajęć tudzież wybranego modelu budowania scenariuszy, wraz z uzasadnieniem. Następne informacje dotyczą strategii pracy, używanych metod i technik, wybranej klasyfikacji celów nauczania oraz przyjętej perspektywy pedagogicznej. Na końcu podrozdziału odnoszę się do obecnej sytuacji w kraju, jaką jest pandemia koronawirusa i związanych z nią ograniczeniami, ale także alternatywnymi możliwościami. W drugim podrozdziale prezentuję autorskie scenariusze zajęć opracowane dla dzieci w wieku przedszkolnym.
Trzeci rozdział dotyczy ewaluacji projektu działań edukacyjnych i zawiera trzy podrozdziały. Pierwszy z nich to kontekst sytuacyjny przeprowadzanych zajęć. Tutaj dokonuję dokładnego opisu placówki, w której realizowałam praktykę. Rozpoznanie uwarunkowań przedszkola było jednym z kryteriów prawidłowego przygotowania się do zajęć, a także opracowania autoewaluacji. Odniosłam się głównie do położenia i budowy placówki, aranżacji sal oraz
|
|||
142. | Wykorzystanie wybranych technik dramy w celu kształtowania umiejętności interpersonalnych uczniów na zajęciach w klasie III | dr Joanna Malinowska | Pedagogika, stacjonarne I stopnia |
Tematem mojej pracy licencjackiej jest wykorzystanie wybranych technik dramy w celu kształtowania umiejętności interpersonalnych uczniów na zajęciach w klasie III. Odnosi się on do rozwoju dziecka w obszarach społecznym i emocjonalnym, w szczególności do umiejętności życiowych.
Inspiracją do napisania pracy na powyższy temat było uczestnictwo w kursie dramy organizowanym przez Uniwersytet Wrocławski w 2020 roku, które skłoniło mnie do zagłębienia się w literaturę związaną z tą metodą.
Na moją pracę licencjacką składają się: wstęp, trzy rozdziały, zakończenie, bibliografia i netografia, a także załączniki. Rozdział pierwszy zawiera przybliżenie problematyki pracy napisany w oparciu o literaturę przedmiotu. Charakteryzuję w nim umiejętności interpersonalne, klasyfikuję je oraz przedstawiam ich istotę w życiu dziecka na etapie wczesnoszkolnym. Skupiam się następnie na opisie rozwoju społecznego i emocjonalnego
dziecka w wieku wczesnoszkolnym. Zwracam uwagę na istotę kształtowania przez dzieci kompetencji życiowych, jako niezbędnych do prawidłowego ich funkcjonowania zarówno w środowisku domowym, szkolnym, jak i społecznym, a także wyjaśniam niebagatelną rolę wzajemnego oddziaływania na siebie uczniów. Drugi rozdział mojej pracy poświęcony jest
prezentacji projektu edukacyjnego pt. ,, Ja, Ty oni, oni, Ty, ja – tak nam wspólnie czas ten mija’’, którego głównym celem jest rozwijanie umiejętności interpersonalnych uczniów w klasie III szkoły podstawowej. W założeniach tegoż projektu odwołuję się do modelu komunikacyjnego, który ściśle współgra z technikami dramowymi, które wykorzystałam podczas zajęć. Zaplanowane zajęcia rozpisałam w czterech scenariuszach. Dwa przystosowane były do przeprowadzenia w formie stacjonarnej, dwa pozostałe - w formie zdalnej.
W trzecim rozdziale prezentuję znaczenie ewaluacji i autoewaluacji w pracy nauczyciela, które służą m.in. analizowaniu podejmowanych działań oraz formułowaniu wniosków wykorzystywanych następnie do poprawy jego pracy. Przedstawiam również kontekst sytuacyjny przeprowadzenia swojego projektu działań edukacyjnych podczas trwania pandemii spowodowanej wirusem COVID-19, a także dokonuję autorefleksji pedagogicznej w oparciu
o teorię refleksyjnego praktyka. W zakończeniu pracy podejmuję próbę wyciągnięcia wniosków z przeprowadzonych przez siebie zajęć dydaktycznych.
|
|||
143. | Wykorzystanie gier i zabaw logopedycznych w celu usprawniania mowy dzieci na zajęciach w przedszkolu | dr Joanna Malinowska | Pedagogika, stacjonarne I stopnia |
Tematem mojej pracy licencjackiej jest wykorzystanie gier i zabaw logopedycznych w celu usprawniania mowy dzieci na zajęciach w przedszkolu. Problematyka lokuje się w obszarze edukacji językowej oraz odnosi się do usprawniania mowy dzieci w wieku przedszkolnym, a jest to jedno z zadań przedszkola, które przygotowuje do podjęcia nauki w szkole.
Praca ma charakter projektowy i składa się ze wstępu, trzech rozdziałów, zakończenia, bibliografii i aneksu. Pierwszy rozdział jest teoretycznym opisem problematyki pracy. W pierwszej kolejności skupiłam się na zmianach rozwojowych z zakresu mowy u przedszkolaków. W tym celu scharakteryzowałam wszystkie cztery fazy rozwoju mowy dzieci w wieku przedszkolnym. Poruszyłam także kwestię wpływu najbliższych osób z otoczenia dziecka na rozwój jego mowy. Zwróciłam uwagę na rolę nauczyciela wychowania przedszkolnego w procesie kształtowania mowy, na jego zadania, a także możliwości oddziaływania na sferę językową. Rozdział zakończyłam szczegółową charakterystyką gier i zabaw logopedycznych, które pełnią szczególną rolę w mojej pracy.
W drugim rozdziale opisałam cele i założenia mojego projektu edukacyjnego. Wskazałam na wybrane procedury osiągania celów. Scharakteryzowałam także przyjęty przeze mnie model dnia aktywności, według którego opracowałam scenariusze zajęć. W tej części pracy szczególnie skupiłam się na scharakteryzowaniu przyjętej przeze mnie roli nauczyciela konstruktywisty. Opisałam także dwie strategie: przez działanie oraz pracy w małych grupach, które to zastosowałam w moim projekcie. Rozdział zakończyłam prezentacją projektu edukacyjnego pt. „Wycieczka zimą w góry, wycieczka wiosną w las - przedszkolaki ćwiczą mowę raz po raz”, zapisanym w czterech scenariuszach zajęć.
Ostatni rozdział mojej pracy dotyczy ewaluacji mojego projektu edukacyjnego. W pierwszej kolejności zwróciłam uwagę na znaczenie ewaluacji, która ma na celu podnoszenie jakości pracy nauczyciela. Opisałam kształtowanie się definicji i istoty ewaluacji na przestrzeni lat. Wskazałam i opisałam również metody i techniki ewaluacji, które stosowane są w edukacji wczesnoszkolnej i przedszkolnej. Stawiając siebie w roli refleksyjnego praktyka, wybrałam odpowiednie metody i techniki, które pozwoliły mi dokonać autoewaluacji mojego projektu. W dalszej części rozdziału przedstawiłam kontekst sytuacyjny realizacji działań, opisując Przedszkole nr 95 oraz grupę czterolatków, w której realizowałam projekt edukacyjny. Rozdział zakończony jest autoewaluacją, której poddaje projekt działań edukacyjnych.
W zakończeniu pracy dokonuję refleksji, która dotyczy mojej pracy dydaktycznej. Poddaje również analizie kompetencje, które powinien posiadać nauczyciel.
|
|||
144. | Przygotowanie dzieci w wieku przedszkolnym do podejmowania odpowiedzialnych decyzji na zajęciach z edukacji środowiskowej | dr Joanna Malinowska | Pedagogika, stacjonarne I stopnia |
Tematem mojej pracy jest przygotowanie dzieci w wieku przedszkolnym do podejmowania odpowiedzialnych decyzji na zajęciach z edukacji środowiskowej. W celu przygotowania się do jej napisania dokonałam analizy literatury z zakresu pedagogiki oraz psychologii. Na podstawie zebranych informacji opracowałam część teoretyczną, w której opisałam specyfikę edukacji środowiskowej, w tym jej zadania i cele. Skupiłam się również na sylwetce rozwojowej dziecka w wieku przedszkolnym, a także uwzględniłam proces kształcenia się postaw, który w mojej pracy jest bardzo istotny. Po analizie problematyki opracowałam projekt działań edukacyjnych „Odpowiedzialne przedszkolaki” przewidziany do realizacji w grupie 6-latków. Projekt oparty jest na aktualnych odkryciach naukowych oraz założeniach współczesnej edukacji przedszkolnej. W oparciu o przygotowane scenariusze przeprowadziłam zajęcia w trakcie praktyki dyplomowej. Nieodzowną częścią pracy pedagoga jest ewaluacja pracy dydaktycznej. W celu przeprowadzenia ewaluacji założonych przeze mnie efektów kształcenia, które opisałam w scenariuszach, dokonałam analizy literatury skupiającej się na procesie ewaluacji w pracy nauczyciela. Adekwatnie do zebranej wiedzy, wybrałam metody i techniki ewaluacji. W drugim podrozdziale III części pracy zawarłam opisy przebiegu zajęć, refleksje nad działaniem oraz moje wnioski do dalszego rozwoju zawodowego.
|
|||
145. | Wykorzystanie zabaw dydaktycznych w procesie budowania pozytywnego nastawienia uczniów do matematyki na zajęciach w klasie I | dr Joanna Malinowska | Pedagogika, stacjonarne I stopnia |
Tematem mojej pracy jest wykorzystanie zabaw dydaktycznych w budowaniu pozytywnego nastawienia uczniów do matematyki. Problematyka pracy mieści się w obszarze edukacji matematycznej uczniów na I etapie kształcenia. Dotyczy zastosowania takich form aktywności, które korzystnie wpływają na mobilizację dzieci do nauki, na skutek czego poprawia się jakość kształcenia. Podjęcie tej tematyki jest istotne ze względu na jej charakter i skalę problemu. Beata Owczarczyk zwraca uwagę na to, że “matematyka jest przedmiotem, który nie jest lubiany przez większość uczniów, a dodatkowo sprawia szereg trudności w opanowaniu wiedzy z jej zakresu”. W swoich badaniach Edyta Gruszczyk-Kolczyńska odniosła się do jego przyczyn wskazując, że “jedną z głównych przyczyn niepowodzeń w maturalnym teście jest zła jakość edukacji matematycznej już na poziomie edukacji wczesnoszkolnej”. W głównej mierze są to konsekwencje niskiej efektywności kształcenia na pierwszym etapie edukacji. Aby temu zapobiec potrzebne jest skuteczne zachęcanie uczniów do uczestnictwa w zajęciach matematycznych.
Moja praca ma charakter projektowy, na którą składa się wstęp, trzy rozdziały, zakończenie oraz spis wykorzystanej literatury. We wstępie uzasadniam wybór tematu oraz opisuję jak poważnym problemem jest brak właściwej edukacji matematycznej. W pierwszym rozdziale, na podstawie literatury przedmiotu, przybliżam tematykę pracy. Zgodnie z dostępną literaturą oraz podstawą programową zwracam uwagę na założenia edukacji matematycznej oraz odnoszę się do głównych problemów skutkujących niechęcią uczniów do nauki matematyki. Następnie opisuję sylwetkę rozwojową dzieci w wieku wczesnoszkolnym w aspekcie psychicznym, emocjonalnym oraz poznawczym. Są to sfery, dzięki którym mam możliwość zrozumieć zachowanie dzieci, dopasować metody do ich potrzeb. Wymienione aspekty są istotne, ponieważ dzięki nim dziecko osiąga gotowość szkolną. W odniesieniu do projektu edukacyjnego, rozwinięte sfery, mają pomóc w zrozumieniu matematyki oraz odpowiednim motywowaniu do nauki. Charakteryzuję sposoby wzbudzania motywacji do nauki, która jest istotnym elementem przygotowanego przeze mnie projektu działań edukacyjnych. Na koniec przedstawiam zabawę dydaktyczną, w kontekście możliwości wykorzystania jej, jako możliwość motywowania uczniów do uczestnictwa w zajęciach z matematyki. Drugi rozdział podzieliłam na dwa podrozdziały. W pierwszym przedstawiam cele i założenia projektu edukacyjnego oraz opisuję wykorzystane metody i techniki które zastosowałam, aby osiągnąć zamierzone efekty. Całość projektu została oparta na założeniach teorii konstruktywistycznej. W drugim podrozdziale prezentuję autorski projekt “Matematykomania - matematyka, która bawi i uczy”. Głównym celem projektu jest zwiększenie motywacji uczniów do uczenia się matematyki. Projekt został ujęty w 4 scenariuszach zajęć zbudowanych na modelu kreatorskim – dwa zaplanowane jako zajęcia stacjonarne i dwa do realizacji w sposób zdalny. Na trzeci rozdział skład
|
|||
146. | Wykorzystanie zabaw ruchowych w celu motywowania uczniów do aktywności fizycznej na podstawie projektu działań edukacyjnych w klasie III | dr Joanna Malinowska | Pedagogika, stacjonarne I stopnia |
Wybrany przeze mnie temat pracy lokuje się w obszarze edukacji zdrowotnej. Problematyka pracy opiera się na danych dotyczących dzieci w wieku wczesnoszkolnym. Elementem wiążącym pracę z tematyką edukacji zdrowotnej jest aktywność fizyczna mająca wpływ na prawidłowy rozwój dziecka. Jest ona jednym z fundamentalnych czynników kształtujących prozdrowotny styl życia. Postęp cywilizacyjny, na co zwracają uwagę badacze, przyczynia się do znaczącego spadku poziomu aktywności fizycznej wśród dzieci i młodzieży. Na skutego tego zjawiska zwiększa się liczba uczniów wśród których stwierdza się wady postawy, a także występowanie chorób cywilizacyjnych takich jak nadwaga, otyłość czy cukrzyca. Praca ma charakter projektowy. W jej skład wchodzi wstęp, trzy rozdziały, zakończenie, bibliografia i netografia. Pierwszy rozdział prezentuje problematykę pracy, został napisany w oparciu o literaturę przedmiotu. Po zapoznaniu się z literaturą psychologiczną i pedagogiczną scharakteryzowałam rozwój dziecka w wieku wczesnoszkolnym, w aspekcie fizycznym, społecznym, a także emocjonalnym. Na podstawie analizy podstawy programowej kształcenia ogólnego, literatury pedagogicznej oraz metodycznej opisuję znaczenie edukacji zdrowotnej dla rozwoju dziecka i etapy wychowania zdrowotnego. Zwracam również uwagę na siedliska posiadające znaczący wpływ na kształtowanie zdrowego stylu życia. Opisuję metody i role wykorzystywane przez nauczycieli i uczniów w edukacji zdrowotnej. Piszę także o zdrowym żywieniu i aktywności fizycznej jako kluczowych elementach prozdrowotnego trybu życia człowieka. W oparciu o literaturę psychologiczną prezentuję teorie motywacji, które określają sposoby motywowania uczniów. Na koniec pierwszego rozdziału opisuję zalety zabaw ruchowych, które są czynnikiem wzbudzającym motywację uczniów. Prezentuję podział zabaw ruchowych, a także dokonuję analizy ich organizacji i przeprowadzania. Drugi rozdział składa się z dwóch podrozdziałów. W pierwszym prezentuję cele i założenia projektu edukacyjnego „Rusz się z nami sporciakami”. Został on zaplanowany w celu wzbudzenia motywacji dzieci w wieku wczesnoszkolnym do podejmowania aktywności fizycznej. Założenia projektu oparłam na teorii konstruktywistycznej. Stanowi ona podstawę pracy z dziećmi, a także wskazuje odmienne od tradycyjnych sposoby zdobywania doświadczeń przez uczniów. Drugi podrozdział zawiera projekt, który składa się z czterech zajęć zapisanych w scenariuszach. Dwa z nich zostały zaplanowane do realizacji w formie nauczania stacjonarnego, a dwa pozostałe posiadają formę edukacji zdalnej by móc je zrealizować w sytuacji zamknięcia szkół z powodów pandemicznych. Zajęcia zostały przeze mnie zaplanowane w oparciu o model kreatorski, dominującymi metodami są zabawy ruchowe i metody aktywizujące. Każdy scenariusz zawiera opis zakładanych efektów, które uczniowie mają osiągnąć podczas zaplanowanych zajęć. Trzeci rozdział zawiera trzy podrozdziały. W pierwszym z nich opisuję znaczenie, a także założenia ewalu
|
|||
147. | Kształtowanie zachowań dzieci sprzyjających zdrowiu na podstawie projektu działań edukacyjnych w klasie III | dr Joanna Malinowska | Pedagogika, stacjonarne I stopnia |
Tematem pracy licencjackiej jest kształtowanie zachowań dzieci sprzyjających zdrowiu na podstawie projektu działań edukacyjnych. Problematyka pracy dotyczy edukacji zdrowotnej.
Praca ma charakter projektowy, składa się ze wstępu, trzech rozdziałów, zakończenia, bibliografii i netografii. Wiedzę zaczerpnięta została z literatury zakresu pedagogiki i psychologii.
Pierwszy rozdział przybliża zagadnienia związane z tematem zdrowia oraz założenia edukacji zdrowotnej. Przedstawione zostały cele, potrzeba umiejętności życiowych, obowiązująca definicję zdrowia, a także jej modele. Na końcu rozdziału pierwszego podkreślone jest znaczenie zdrowego stylu życia.
Rozdział drugi pracy prezentuje autorski projekt działań edukacyjnych pod tytułem “Być zawsze zdrowym, przeciw chorobom gotowym”. Celem projektu jest zapoznanie dzieci ze zdrowym stylem życia oraz ukształtowanie zachowań, które umożliwiają prawidłowy rozwój i dorastanie. Zawiera również założenia projektu, metody oraz techniki, za pomocą których osiągnięte cele zostaną spełnione. Dołączone są również scenariusze zajęć. Praca odnosi się do teorii konstruktywistycznej, na której opiera wszystkie swoje działania. Zaplanowane zajęcia zostały rozpisane na pięć powiązanych ze sobą scenariuszy. Trzeci podrozdział rozdziału drugiego zawiera kontekst sytuacyjny działań edukacyjnych. Część ta zawiera informacje na temat placówki, w której realizowany był projekt działań edukacyjnych.
Rozdział trzeci przybliża znaczenie ewaluacji oraz teoretyczne założenia w pracy nauczyciela. Dokonana autoewaluacja opiera się na doświadczeniach zdobytych podczas prowadzenia zajęć.
Zakończenie pracy jest podsumowaniem i wyciągnięciem wniosków z działań edukacyjnych. Zestawiam autoewaluację z przemyśleniami oraz zdobytym doświadczeniem co pozwoliło mi wyciągnąć wnioski, a także wzbogacić własny warsztat pracy.
Rozdział drugi pracy poświęcony jest prezentacji autorskiego projektu działań edukacyjnych pod tytułem “Być zawsze zdrowym, przeciw chorobom gotowym”. Celem mojego projektu jest zapoznanie dzieci ze zdrowym stylem życia oraz ukształtowanie zachowań, które umożliwiają prawidłowy rozwój i dorastanie. Opisałem również założenia projektu, metody oraz techniki, za pomocą których osiągnę założone cele, a także zaprezentowałem scenariusze zajęć. W pracy odniosłem się do teorii konstruktywistycznej, na której oparłem wszystkie swoje działania. Zaplanowane zajęcia zostały rozpisane na pięć powiązanych ze sobą scenariuszy. W trzecim podrozdziale rozdziału drugiego, zawarłem kontekst sytuacyjny własnych działań edukacyjnych. Część ta zawiera informacje na temat placówki, w której realizowałem projekt działań edukacyjnych.
W rozdziale trzecim przybliżyłem znaczenie ewaluacji oraz zaprezentowałem teoretyczne założenia w pracy nauczyciela. Dokonałem również własnej autoewaluacji opierając się na doświadczeniach zdobytych podczas prowadzenia zajęć.
W zakończeniu pracy podsumowałem poprowadzone działania edukacyjne. D
|
|||
148. | Wspieranie kreatywności dzieci poprzez wykorzystanie zabaw tematycznych i konstrukcyjnych na zajęciach w przedszkolu | dr Joanna Malinowska | Pedagogika, stacjonarne I stopnia |
Temat mojej pracy odnosi się do kreatywności dzieci w wieku przedszkolnym. Koncentruje się na możliwościach wspierania jej przez nauczyciela w przedszkolu z wykorzystaniem zabaw tematycznych oraz konstrukcyjnych, które pełnią wiele funkcji na tym etapie życia dziecka. Problematyka pracy mieści się w obszarze pedagogiki przedszkolnej.
Do podjęcia tej tematyki zainspirował mnie przegląd opracowań, w których wskazywano na nieustanne pomijanie tego obszaru rozwoju w praktyce przedszkolnej. Kreatywność dziecka ma duże znaczenie, wpływa między innymi na rozwój: operacyjnego myślenia, pomysłowości, elastyczności, czy odnajdywania nieszablonowych rozwiązań wykraczających poza przyjęte schematy. Poprzez pobudzanie kreatywności już od najmłodszych lat, dzieci zdobywają umiejętność: formułowania wniosków, myślenia analitycznego oraz krytycznego, łączenia zdarzeń i faktów w związki przyczynowo-skutkowe, a także umiejętność adaptowania się do nowych sytuacji.
Moja praca ma charakter projektowy, składa się ze wstępu, trzech rozdziałów, zakończenia oraz bibliografii. W rozdziale pierwszym, na podstawie przeglądu literatury przedmiotu, którego dokonałam, przedstawiam problematykę mojej pracy. Koncentruję się na przebiegu rozwoju dziecka w wieku od 3-4 do 6 lat w aspekcie poznawczym, fizycznym, emocjonalnym oraz społecznym. Opisuję zjawisko „złotego okresu” w rozwoju dziecka oraz dokonuję przeglądu teorii w obszarze kreatywności. Podkreślam także wagę rozwijania tej umiejętności, w kontekście osiągania kompetencji kluczowych w procesie uczenia się człowieka przez całe życie.
W rozdziale drugim mojej pracy prezentuję projekt działań edukacyjnych „Moja wizja - mój świat”, którego celem jest pobudzanie wyobraźni i kreatywności dzieci poprzez zabawy konstrukcyjne oraz tematyczne. Opracowując mój projekt przyjęłam rolę nauczyciela-konstruktywisty. Aby tego dokonać, dogłębnie zapoznałam się z założeniami teorii konstruktywistycznej. Zaplanowane przeze mnie zajęcia zapisałam w czterech scenariuszach, w tym dwa w oparciu o model dnia aktywności oraz dwa na podstawie modelu kreatorskiego.
W trzecim rozdziale dokonuję autoewaluacji zrealizowanych przeze mnie działań edukacyjnych. Dokładnie opisuję czemu służy przeprowadzanie ewaluacji oraz dokonuję refleksji pedagogicznej moich konkretnych działań, jako projektanta i realizatora zajęć. W tym rozdziale oceniłam także moje kompetencje jako nauczyciela i refleksyjnego praktyka, według przyjętego przeze mnie podziału. W zakończeniu pracy dokonuję podsumowania, wskazuję także na okoliczności, które przyczyniły się do odstępstw w przeprowadzonych przeze mnie zajęciach oraz przedstawiam wskazówki, które mogą wykorzystać inni nauczyciele, podczas realizowania zajęć według opracowanego przeze mnie projektu.
|
|||
149. | Usprawnianie motoryki małej jako wprowadzenia do nauki pisania u dzieci 5-6 letnich w przedszkolu | dr Małgorzata Prokosz | Pedagogika, stacjonarne I stopnia |
Praca poświęcona jest usprawnianiu motoryki małej jako wprowadzenia do nauki pisania u dzieci 5-6 letnich, które rozpoczną szkolną edukację.
W pierwszym rozdziale został opisany rozwój dziecka, ze zwróceniem uwagi na dzieci w wieku przedszkolnym, kolejny rozdział dotyczy motoryki małej i aspektów, które mają na nią wpływ oraz dlaczego, zanim zacznie się ćwiczyć chwyt należy wzmocnić mięśnie posturalne oraz ćwiczyć zakres ruchów stawu barkowego i ramiennego. Trzeci rozdział poświęcony jest możliwościom wspierania motoryki małej, czyli metodom i technikom oraz przykładom konkretnych ćwiczeń, jakie można wykorzystać w pracy pedagogicznej. Następny rozdział przybliża specyfikę placówki przedszkolnej, natomiast piąty rozdział opisuje Przedszkole nr 140 „Pod Platanem”. Ostatni rozdział opisuje projekt, który był realizowany w ramach tej pracy.
Cała praca, jak i cykl zajęć wskazują, że nad deficytami można pracować nie posiadając specjalistycznych sprzętów i materiałów, wystarczy odpowiednie zapoznanie się z tematem i wykorzystanie w atrakcyjny sposób przedmiotów codziennego użytku. Pokazuje też, że dzieci rozwijają się podczas swobodnych zabaw ruchowych oraz wykonując czynności dnia codziennego jak sprzątnie, gotowanie. Dziecko mniej sprawne ruchowo, które podczas zabaw odstaje od grupy bywa wyśmiewane i izolowane. Odpowiednie przygotowanie do nauki pisania zminimalizuje ryzyko niepowodzeń szkolnych i wycofania oraz spadku własnej wartości.
Celem projektu było usprawnienie motoryki małej jako wprowadzenie do nauki pisania. Cykl zajęcia zrealizowany był w Przedszkolu nr 140 „Pod Platanem” w dniach od 20.05.2019 r. do 20.06.2019 r.
|
|||
150. | Rozwijanie komunikacji werbalnej u dzieci w wieku wczesnoszkolnym w świetlicy szkolnej | dr Małgorzata Prokosz | Pedagogika, stacjonarne I stopnia |
Niniejsza praca jest poświęcona rozwijaniu komunikacji u dzieci w wieku wczesnoszkolnym, ze szczególnym ukierunkowaniem na wychowanków świetlicy w Szkole Podstawowej Nr. 6 w Jeleniej Górze. Komunikacja jest najczęstszą formą kontaktu z drugą osobą. Coraz częściej dzieci mają z nią problem , ponieważ zamykają się w świecie wirtualnym i nie zawsze potrafią nawiązać kontakty interpersonalne w świecie rzeczywistym. Wiedząc, jak ważna we współczesnym świecie jest kwestia komunikacji u dzieci w wieku wczesnoszkolnym po analizie literatury oraz czerpiąc wiedzę z innych źródeł postanowiłam zająć się jej rozwijaniem u dzieci w wieku wczesnoszkolnym w świetlicy szkolnej. W pierwszym rozdziale opisany jest rozwój fizyczny i motoryczny, poznawczy, społeczny, osobowości i moralny dziecka w wieku między 8/9 roku życia. W drugim rozdziale opisana jest problematyka pracy, czyli pojęcie komunikacji werbalnej, rozwijanie komunikacji werbalnej w wieku wczesnoszkolnym, zaburzenia w komunikacji werbalnej oraz możliwości jej kompensowania i wzmacniania. W trzecim rozdziale skupiłam się na opisaniu placówki, a dokładniej świetlicy szkolnej. Ten rozdział został opisany w oparciu o genezę, uwarunkowania prawne, cele, zadania, funkcje, metody, a także formy pracy, opisani są także wychowawcy i wychowankowie placówki. W czwartym rozdziale analogicznie do poprzedniego opisana została placówka Szkoła Podstawowa nr 6 im. Włodzimierza Puchalskiego w Jeleniej Górze, w której chciałam zrealizować swój projekt. Plan moich zamierzeń został opisany w rozdziale piątym wraz z konspektami zajęć, które można przeprowadzić u dzieci w świetlicy szkolnej. Rozdział szósty to podsumowanie projektu w formie autoewaluacji, ponieważ (ze względu na pandemię) nie miałam możliwości realizacji zajęć w placówce.
|