II Ogólnopolska Konferencja Instrumentologiczna

Pałac Ostromecko, 16-18 września 2018 r.

Siedziba Kolekcji Zabytkowych Fortepianów im. Andrzeja Szwalbego

 

Strona konferencji

 

PROGRAM

NIEDZIELA, 16 WRZEŚNIA

 

13.00

Powitanie

 

Marzena Matowska, Dyrektor Miejskiego Centrum Kultury w Bydgoszczy

Andrzej Gawroński, Kierownik Pracowni Pałacowej w Zespole Pałacowo-Parkowym w Ostromecku

 

Promocja książki Krystyny Starczak-Kozłowskiej „Życie na przełomie” (Instytut Wydawniczy „Świadectwo”, Bydgoszcz 2018) o Andrzeju Szwalbem, z udziałem Autorki

 

Wykłady inauguracyjne

 

14.00-14.20

Prof. emeritus dr hab. Beniamin Vogel

"Chopin historycznie poinformowany"

 

14.20-14.40

Prof. dr hab. Zbigniew J. Przerembski

Kierownik Zakładu Muzykologii Systematycznej w Instytucie Muzykologii Uniwersytetu Wrocławskiego

Problematyka innowacji w budowie ludowych instrumentów muzycznych

 

14.40-15.00

Dr Stanisław Marduła, prof. oświaty, lutnik

Dr inż. Alicja Hołoga-Marduła, lutnik, wicedyrektor Zespołu Szkół Plastycznych im. Antoniego Kenara w Zakopanem

 

15.00-15.20

Marek Pielaszek

Prezes Związku Polskich Artystów Lutników 

Podstawowe zasady dotyczące konserwacji oryginalnych mistrzowskich instrumentów lutniczych

 

Sesja I

 

15.20-15.40

Jacek Wesołowski, lutnik

Rekonstrukcja wiolonczel: od renesansowego basse de violon, przez cello piccolo, po późnobarokową wiolonczelę koncertową oraz ich różnice z tradycyjną współczesną wiolonczelą

 

15.40-16.00

Katarzyna Zedel

Karolina Anna Pawłowska

Muzeum Ludowych Instrumentów Muzycznych w Szydłowcu

Konserwacja obiektów muzealnych w MLIM w Szydłowcu – zakres, problematyka, efekty

 

16.00-16.20

Andrzej Włodarczyk

Technik budowy fortepianów, restaurator instrumentów historycznych, etyk

Renowacja obiektów z Kolekcji Zabytkowych Fortepianów im. Andrzeja Szwalbego w Ostromecku - fortepian Zygmunta Noskowskiego Krall&Seidler Warszawa ok. 1890, Johann Friedrich Marty Królewiec ok. 1810-20

 

16.20-16.40

Tomasz Grochalski

Instytut Muzykologii Uniwersytetu Wrocławskiego

Historycznie informowane budownictwo i restauracja instrumentów dętych blaszanych

 

16.40-17.00

Magdalena Szmida-Półbratek, Muzeum Miejskie Wrocławia

Joanna Gul, Instytut Muzykologii Uniwersytetu Wrocławskiego

Prezentacja portalu „Batuty w zbiorach polskich”

 

17.00-18.30

Dyskusja

W dyskusji udział weźmie dr Olga Siejna-Bernady

 

18:30-19:30

Przerwa

 

19.30

Koncert instrumentów eksperymentalnych

Małe instrumenty: Paweł Romańczuk, Tomasz Orszulak

 

 

PONIEDZIAŁEK, 17 WRZEŚNIA

 

 

Sesja II

 

9.00-9.20

Sławomir Zubrzycki, Pianista, klawiolinista

Od pomysłu Leonarda da Vinci do fortepianu smyczkowego

 

9.20-9.40

Maciej Szarafiński, Konserwator, rzeczoznawca historycznych fortepianów, fortepianmistrz

Muzeum Instrumentów Muzycznych, Oddział Muzeum Narodowego w Poznaniu

Konstrukcja fortepianowych mechanizmów „tangentowych"

 

9.40-10.00

Janusz Starzyk, Stroiciel fortepianów i pianin

Fizyka drgań strun i wpływ budowy fortepianu na powszechną akceptację stroju równomiernie temperowanego

 

10.00-10.20

Dr hab. Ewa Mrowca

Akademia Muzyczna im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi, Katedra Klawesynu i Muzyki Dawnej

Ottavino Gabrielli d'Estrées ze zbiorów Muzeum Narodowego w Krakowie

 

10.20-10.40

Monika Stachowiak

Akademia Muzyczna im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi

Flamandzkie budownictwo klawiszowych instrumentów szarpanych na przykładzie kolekcji Muziekinstrumentenmuseum w Brukseli

 

10.40-11.00

Zuzanna Budziarek

Akademia Muzyczna im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi

Renowacja zniszczonego przez zalanie klawesynu wybudowanego przez Antonio Martiniego z Ravenny w 2008 roku

 

11.00-11.20

Michał Bruliński

Kolegium Artes Liberales Uniwersytetu Warszawskiego

Performatywna destrukcja fortepianów: studium wybranych przypadków

 

11.20-11.40

Dr Sławomir Wieczorek

Instytut Muzykologii Uniwersytetu Wrocławskiego

Destrukcja instrumentów muzycznych. Breslauerskie/wrocławskie mikrohistorie

 

11.40-12.00

Dariusz Marciniszyn

Instytut Muzykologii Uniwersytetu Wrocławskiego 

Czy warto uciekać przed XIX wiecznym fortepianem, czyli jak Zimerman dokonał kuriozalnej dekonstrukcji dzieł Schuberta

 

12.00-13.00

Dyskusja

 

W dyskusji udział weźmie prof. dr hab. Urszula Bartkiewicz, Kierownik Katedry Klawesynu, Organów i Muzyki Dawnej Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy

 

13.00-14.00

Przerwa

 

Sesja III

 

14.00-14.20

Dr hab. Anna Gruszczyńska-Ziółkowska, prof. UW

Instytut Muzykologii Uniwersytetu Warszawskiego

Rekonstrukcja i re-konstrukcja archeologicznych instrumentów muzycznych

 

14.20-14.40

Dr inż. Ireneusz Czajka, mgr inż. Dawid Romik

Katedra Systemów Energetycznych i Urządzeń Ochrony Środowiska, Akademia Górniczo-Hutnicza w Krakowie

Rekonstrukcja ale jaka? Omówienie istotnych niedomagań obecnych rekonstrukcji fizycznych w oparciu o rekonstrukcje numeryczne

 

14.40-15.00

Anna Rudawska

Instytut Muzykologii Uniwersytetu Warszawskiego

Znaczenie danych źródłowych dla (re)konstrukcji archeologicznego instrumentu muzycznego 

 

15.00-15.20

Katarzyna Tatoń

Uczestnik Projektu NPRH MNiSW realizowanego w Instytucie Muzykologii Uniwersytetu Warszawskiego

Metody rekonstrukcji i ich wpływ na cechy dźwięku glinianych grzechotek archeologicznych

 

15.20-15.40

Aleksandra Gruda

Instytut Muzykologii Uniwersytetu Warszawskiego

Braciszek fletów Christiana IV? Wstępna identyfikacja zabytku z Muzeum Śląska Cieszyńskiego

 

15.40-16.00

Mgr inż. arch. Marta Pakowska

Katedra Historii Architektury, Sztuki i Techniki Wydział Architektury Politechniki Wrocławskiej

Rekonstrukcja fletu cieszyńskiego z ciosu mamuta

 

16.00-16.20

Daniel Adamczyk

Absolwent Inżynierii Akustycznej Akademii Górniczo-Hutniczej im. S. Staszica w Krakowie 

Modelowanie sprzężenia pola akustycznego i pola przepływu na przykładzie fletu ze zbiorów Muzeum Śląska Cieszyńskiego

 

16.20-16.40

Natalia Arciszewska

Funkcje litofonów nigeryjskich jako odniesienie i propozycja interpretacji funkcji litofonów sudańskich

 

17.00-18.30

Dyskusja

 

18.30-19.30

Przerwa

 

19.30

Koncert w 200. rocznicę powstania Sonaty Hammerklavier Ludwiga van Beethovena

Ad. dr Mariusz Klimsiak, fortepian, Akademia Muzyczna im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy

W programie: Ludwig van Beethoven, Sonata B-dur op. 106 "Hammerklavier"

Fortepian: Broadwood z 1846 r. z kolekcji Andrzeja Włodarczyka

 

21.00

Pałac Stary

 

Andrzej Doręda

Opiekun Kolekcji Zabytkowych Fortepianów im. Andrzeja Szwalbego, stroiciel

Kolekcja Zabytkowych Fortepianów im. Andrzeja Szwalbego - dzieje najnowsze?

 

Koncert Pieśni Zygmunta Noskowskiego, promocja płyty

Wojciech Dyngosz, baryton

Monika Litwin-Dyngosz, mezzosopran

Justyna Jakubowska, fortepian

Fortepian Zygmunta Noskowskiego: Krall&Seidler z 1890 roku z Kolekcji im. A. Szwalbego

 

 

WTOREK, 18 WRZEŚNIA

 

Sesja IV

 

9.00-9.20

Dominika Stopczańska

Instytut Muzykologii Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu

Czy można zidentyfikować instrument bez instrumentu? Kilka słów o „violach” w XVII wieku”

 

9.20-9.40

Katarzyna Szyszka

Instytut Muzykologii Uniwersytetu Wrocławskiego

Izba Telemanna w Pszczynie - rekonstrukcja XVIII-wiecznej rzeczywistości czy upodobań kompozytora?

 

 

9.40-10.00

Malwina Kołt

Instytut Muzykologii Uniwersytetu Warszawskiego

Zdobienia mieszczańskiego salonu muzycznego na przykładzie gdańskiego domu Uphagenów – obraz rzeczywisty, standardowy (wzorniki) czy twór artystyczny?

 

10.00-10.20

Ludmiła Sawicka

Ocalone i zaginione instrumenty z kościoła parafialnego pod wezwaniem Wniebowzięcia NMP i św. Jakuba Starszego w Kamieńcu Ząbkowickim

 

10.20-10.40

Dr Agnieszka Drożdżewska

Instytut Muzykologii Uniwersytetu Wrocławskiego

Odlewnicy, kanony i … dudy. Próba rekonstrukcji instrumentarium i repertuaru wrocławskiego towarzystwa muzycznego „Schwägerei” (1781-1842)

 

10.40-11.30

Lubomyr Kuszlyk (Lwów)

Prezentacja ukraińskich instrumentów muzycznych z własnej kolekcji

 

11.30-13.00

Dyskusja

 

13.00-14.00

Przerwa

 

Sesja V

 

14.00-14.20

Dr Maria Szymańska-Ilnata

Muzeum Azji i Pacyfiku w Warszawie, Dział Naukowo-Wystawienniczy

Instrumenty muzyczne w kulturze minangkabau (Sumatra Zachodnia)

 

14.20-14.40

Marta Opryszak

Instytut Muzykologii Uniwersytetu Wrocławskiego

Kolekcja instrumentów muzycznych w prywatnym muzeum Wojciecha Jachimowicza we dworze w Szybie

 

14.40-15.00

Anna Ratajczak-Krajka

Muzeum Narodowe w Gdańsku, Oddział Etnografii

Kolekcja instrumentów ludowych Oddziału Etnografii Muzeum Narodowego w Gdańsku

 

15.00-15.20

Rafał Miśta

Instytut Studiów Społecznych, Uniwersytet Warszawski

Basy i basiści w archiwach Zbiorów Fonograficznych Instytutu Sztuki Polskiej Akademii Nauk

 

15.20-15.40

Gabriela Gacek

Instytut Sztuki Polskiej Akademii Nauk

W poszukiwaniu tradycyjnego składu instrumentalnego kapeli kliszczackiej – współczesne (re)konstrukcje

 

16.00-17.00

Koncert tradycyjnych instrumentów Beskidu Żywieckiego

Kapela Przemysława Ficka i Marcina Blachury

 

17.00-18.30

Dyskusja z udziałem Marcina BlachuryPrzemysława Ficka, wykładowcy gry na dudach i instrumentach pasterskich Studiów podyplomowych w zakresie muzyki tradycyjnej, otwieranych w roku akademickim 2018/2019 przez Akademię Muzyczną im. Karola Szymanowskiego w Katowicach

 

18:30-19.30

Przerwa

 

19:30

Koncert na zakończenie Konferencji

Dr Justyna Jażdżyk, fortepian

Wydział Edukacji Muzycznej Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy

Michał Maślak, saksofon

W programie: Cesar Franck, Sonata A-dur na skrzypce z fortepianem w transkrypcji na saksofon z fortepianem

 

Wokół zagadnień konstrukcji, rekonstrukcji i destrukcji instrumentarium muzycznego skupią się obrady II Ogólnopolskiej Konferencji Instrumentologicznej, organizowanej w dniach 16-18 września 2018r. przez Instytut Muzykologii Uniwersytetu Wrocławskiego i Miejskie Centrum Kultury w Bydgoszczy, w siedzibie Kolekcji Zabytkowych Fortepianów im. Andrzeja Szwalbego w Ostromecku.

Problemy konstrukcji, rekonstrukcji i destrukcji instrumentów muzycznych dotyczą szeregu dyscyplin muzycznych, jak lutnictwo, fortepianmistrzostwo, budownictwo instrumentów tradycyjnych, jak również niemuzycznych, jak muzealnictwo, kulturoznawstwo czy archeologia. Paliatywem wobec destrukcji jest zasada po pierwsze nie szkodzić, z którą zmagają się także konserwatorzy zabytków, kuratorzy, oraz osoby decydujące o wyposażeniu sal ekspozycyjnych i magazynów. Dostępność obiektów (muzealnych) do gry oraz potrzeba ich restauracji, w czasach otwierania się instytucji na nowe trendy i próby przeformułowania ich celów, staje się ponownie pytaniem otwartym, na gruncie którego wyrasta także zagadnienie zasadności dokonywanych renowacji.

Temat rekonstrukcji jest istotny także dla sfery instrumentów tradycyjnych, począwszy od wykopalisk, poprzez ikonografię, po współczesne próby interpretacji wizerunków instrumentów muzycznych z przeszłości (dokonywane często przez amatorów) oraz różnorodne innowacje. Ważnym punktem rozważań jest też rekonstrukcja samej tradycji muzycznej oraz dawnego wykonawstwa i metod odtwarzania audiosfery przeszłości. Zasygnalizowany zostanie także temat współcześnie tworzonych eksperymentalnych instrumentów akustycznych.

II Ogólnopolska Konferencja Instrumentologiczna oprócz części poświęconej standardowym referatom, odpowie na powstałą w minionym roku potrzebę dyskusji, silnie akcentowaną w korespondencji z uczestnikami zeszłorocznej edycji. Panele dyskusyjne poprzedzone będą wprowadzeniami ekspertów. Po integracji, jaką stanowiła I Ogólnopolska Konferencja Instrumentologiczna, w tym roku serdecznie zapraszamy Państwa do wzięcia udziału w jakże istotnej dla całego środowiska instrumentologicznego wymianie doświadczeń i myśli także w formie bardziej swobodnej rozmowy.

W panelach dyskusyjnych podjęte zostaną następujące tematy: konstrukcja, rekonstrukcja i destrukcja instrumentów muzycznych w Polsce, mało znane polskie kolekcje instrumentów, muzea i kolekcje instrumentów oraz instrumentologia za granicą, budowa instrumentów tradycyjnych, archeologia muzyczna, współpraca interdyscyplinarna, współpraca z placówkami zagranicznymi.

Podczas Konferencji odbędą się koncerty na instrumentach historycznych, ludowych oraz eksperymentalnych.

 

Organizatorzy:

Instytut Muzykologii Uniwersytetu Wrocławskiego

Miejskie Centrum Kultury w Bydgoszczy

 

Rada naukowa:

Prof. emeritus dr hab. Beniamin Vogel

Prof. dr hab. Zbigniew J. Przerembski, kierownik Zakładu Muzykologii Systematycznej w Instytucie Muzykologii Uniwersytetu Wrocławskiego

 

Komitet organizacyjny:

Agata Mierzejewska

Joanna Gul, Instytut Muzykologii Uniwersytetu Wrocławskiego

Andrzej Gawroński, kierownik Pracowni Pałacowej w Zespole Pałacowo-Parkowym w Ostromecku

 

Miejsce Konferencji:

Zespół Pałacowo-Parkowy w Ostromecku

ul. Bydgoska 9, 86-070 Dąbrowa Chełmińska

 

***

Archiwalny program oraz nagrania wideo referatów z I Ogólnopolskiej Konferencji Instrumentologicznej (2017) dostępne są pod adresem: www.konferencja.instrumenty.edu.pl